Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Videokaart vervangen, niet meer werkbaar  (gelezen 1149 keer)

Videokaart vervangen, niet meer werkbaar
« Gepost op: 2011/09/02, 19:44:19 »
Ik heb een extra videokaart verwijderd uit mijn systeem en draai nu op de onboard chip.
Alleen zijn nu nog maar de werkbalken zichtbaar, de burobladitems flitsen alleen nog maar, niet mee te werken, hoe nu verder.
Ook de pull-down menu`s doen het niet meer. :( dus even wat veranderen in systeem is ook niet mogelijk.)
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Videokaart vervangen, niet meer werkbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/02, 19:58:16 »
Als je opstart in de recovery mode en dan in het menu kiest voor failsafeX, ik dacht uit het hoofd dat  de keuze zo heet, dit uitvoeren en opnieuw opstarten. Of het dan weer werkt hangt af van de onboard grafische kaart, is dit een Intel o.i.d. heb je kans dat de grafische kaart niet voldoende kan presteren t.o.v. de externe kaart die er inzat. Ook de drivers van laatst genoemde kaart, zijn niet geschikt voor de onboard kaart.
Laat maar weten of het lukt. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Videokaart vervangen, niet meer werkbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/02, 20:55:42 »
ik doe: failsafeX, dan grafische omgeving opnieuw instellen, nieuwe configuratie, daarna blijft hij in deze vraag hangen, als ik enter geef, hij gaat niet verder. :(
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Videokaart vervangen, niet meer werkbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/02, 23:19:40 »
Sorry, als je dat opnieuw hebt ingesteld, bijv. met de VESA driver. Dan start je de PC opnieuw op, kies nu bij het inlog scherm voor Ubuntu Classic.
Kijk nu via bijv de terminal met het commando lspci welke onboard grafische kaart je erin hebt zitten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Videokaart vervangen, niet meer werkbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/03, 09:51:02 »
Ik heb een Intel video-chip, daarvan de driver gedownload van Intel, uitgepakt en in de tmp directory gezet.
Maar als Windows verslaafd gemaakte mis ik een installatie-file.
Hoe nu verder? ???

LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Videokaart vervangen, niet meer werkbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/03, 11:10:32 »
Als het goed is zit er in Synaptic een driver voor Intel. Op het hokje ervoor klikken en dan installeren kiezen, na installatie is het vakje groen.
Deze dus:

Klik op het plaatje voor een groter beeld.

Waarschijnlijk heb jij 11.04 geïnstalleerd, met een Intel kaart werkt Unity 3D niet, voor zover ik weet, je kan of Unity 2D proberen of Ubuntu Classic.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline peter49m

  • Lid
Re: Videokaart vervangen, niet meer werkbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/03, 14:12:53 »
1. Voor alle duidelijkheid: Heb je Ubuntu klassiek of klassiek geen effecten gekozen. De laatste optie schijnt minder belastend te zijn voor het systeem, dus eerst deze optie kiezen.

2. Voor installeren zie bv http://sites.google.com/site/computertip/installerenvanprogrammas

Staat er eigenlijk - zie antwoord van Gijsbert - wel een Intel-driver binnen Synaptic Pakketbeheer?

DT / UBU 11.04-32b (WinXP-32b) /AMD E350 (+ ATI 6310) /--- /MEM 4GB /HD 1TB /OP 12.00 (FF)

Re: Videokaart vervangen, niet meer werkbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/03, 16:00:49 »
Ik draai ook met een onboard intel videokaart,wordt bij mij zonder meer herkend maar ik heb wel compiz uitstaan.Onder kubuntu trekt ie het iig niet,ubuntu is met compiz wel redelijk te doen alleen een beetje trager.
Kubuntu 20.04