Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren van Sitecom WLAN  (gelezen 5880 keer)

rah

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Gepost op: 2007/04/11, 08:48:53 »
Hallo,

Als newbie Ubuntu-gebruiker heb ik vraagje.
Ik heb Ubuntu geinstalleerd (dat ging goed), maar ik heb geen WLAN terwijl ik dit wel heb als ik Windows opstart.
Ik maak gebruik van een Sitecom router en een Sitecom Wireless network USB adapter - 54G (model WL-113 v1 002).
Om deze te installeren heb ik getracht dit te doen mbv de software van Sitecom, namelijk een op cd-rom meegeleverd Utility exe-bestandje. Echter, nu komt het probleem, deze kan ik niet openen. Hoe nu verder?

Alvast bedankt,

Gr. René

Offline hadez

  • Lid
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/11, 09:16:28 »
Wordt je wlan kaartje in je pc herkend? Dan gaat ie als het goed is automatische zoeken (roamen) naar je netwerk. Bij mij vraagt hij dan altijd om de wlan encryptiesleutel... en dan werkt het

Azalin

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/11, 09:19:10 »
Ik zelf heb ook een Sitecom WLAN (de Nitro serie kaart). Die heb ik in het verleden goed aan de praat weten te krijgen, maar niet dankzij Sitecom. Ik gebruik hem nu niet meer en het is al weer een tijdje geleden dus precies weet ik niet meer hoe ik hem aan de praat heb gekregen.

Voor drivers moet je in elk geval niet bij Sitecom zijn, die zijn te lui dat ze Linux drivers maken. Ze doen er alles aan om compatible te blijven zeggen ze zelf, alleen dan niet compatible met alle OS. Maargoed.

Om deze kaart aan de praat te krijgen heb je denk ik ndiswrapper nodig en de driver van Fujitsu-Siemens. Afhankelijk van wat voor chipset er op je kaartje zit. Als je eens een terminal scherm opent (dit doe je door naar het menu met applicaties te gaan en bij Hulpmiddelen, Terminal Venster aan te klikken. Dan type je lspci in en druk je op enter. De ifnormatie die je dan krijgt kun je hier even plaatsen. Dan kan ik zien welke chipset er op zit. Dit is bepalend voor de driver die je nodig hebt.

rah

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/11, 09:37:36 »
Citaat van: Azalin
Ik zelf heb ook een Sitecom WLAN (de Nitro serie kaart). Die heb ik in het verleden goed aan de praat weten te krijgen, maar niet dankzij Sitecom. Ik gebruik hem nu niet meer en het is al weer een tijdje geleden dus precies weet ik niet meer hoe ik hem aan de praat heb gekregen.

Voor drivers moet je in elk geval niet bij Sitecom zijn, die zijn te lui dat ze Linux drivers maken. Ze doen er alles aan om compatible te blijven zeggen ze zelf, alleen dan niet compatible met alle OS. Maargoed.

Om deze kaart aan de praat te krijgen heb je denk ik ndiswrapper nodig en de driver van Fujitsu-Siemens. Afhankelijk van wat voor chipset er op je kaartje zit. Als je eens een terminal scherm opent (dit doe je door naar het menu met applicaties te gaan en bij Hulpmiddelen, Terminal Venster aan te klikken. Dan type je lspci in en druk je op enter. De ifnormatie die je dan krijgt kun je hier even plaatsen. Dan kan ik zien welke chipset er op zit. Dit is bepalend voor de driver die je nodig hebt.
Hoi, ik heb Ispci ingetikt, echter vervolgens krijg ik te zien:

bash: ispci: command not found

Wat nu...?

Gr. René

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/11, 09:49:07 »
dat moet zijn Lspci

leo ipv ivo dus ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

rah

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/11, 09:58:06 »
Dit was de reactie op LSPCI

rene@edubuntu:~$ lspci
00:00.0 Host bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] 630 Host (rev 20)
00:00.1 IDE interface: Silicon Integrated Systems [SiS] 5513 [IDE] (rev d0)
00:01.0 ISA bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] SiS85C503/5513 (LPC Bridge)
00:01.2 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 07)
00:01.3 USB Controller: Silicon Integrated Systems [SiS] USB 1.0 Controller (rev 07)
00:02.0 PCI bridge: Silicon Integrated Systems [SiS] Virtual PCI-to-PCI bridge (AGP)
00:0b.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
00:0f.0 Multimedia audio controller: C-Media Electronics Inc CM8738 (rev 10)
00:0f.1 Communication controller: C-Media Electronics Inc CM8738 (rev 10)
01:00.0 VGA compatible controller: Silicon Integrated Systems [SiS] 630/730 PCI/AGP VGA Display Adapter (rev 20)
rene@edubuntu:~$

Gr. René

Azalin

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/11, 10:37:33 »
Ah, wacht... die 113, is dat een USB wifi kaartje? Als dat zo is, dan zou je eens hier moeten kijken: http://doc.gwos.org/index.php/Zydas_ZD1211

Doe overigens ook eens lsusb in een terminal venster en plaats de output hier.

Overigens, die how-to die ik hierboven plaatste is een howto die er vanuit gaat dat je gaat compilen enzo... ik kon zo gauw even niets anders vinden maar volgens mij moeten er wel kant en klare drivers zijn ... ik zal even verder kijken voor je ...

Op de Wiki van Ubuntu vond ik dit:

https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Driver/zydas_zd1211

rah

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/11, 10:56:39 »
De reactie op lsusb was:

rene@edubuntu:~$ lsusb
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 002 Device 007: ID 0930:6544 Toshiba Corp.
Bus 002 Device 005: ID 0471:0307 Philips PCVC675K WebCam [pwc]
Bus 002 Device 003: ID 058f:9254 Alcor Micro Corp. Hub
Bus 002 Device 002: ID 046d:c016 Logitech, Inc. M-UV69a Optical Wheel Mouse
Bus 002 Device 004: ID 0df6:9712 Sitecom Europe B.V.
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000  
rene@edubuntu:~$

Verder wacht ik even af wat je me aanbeveelt om te doen, want ik ben niet echt een whizzkid... :-)  
De 113 is een wifi-usb-dongle (z0o noem je dat toch?)
Is het niet makkelijker om Ubuntu 7.04 Beta te installeren, of maakt dat niks uit?

Gr. René

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/11, 13:08:42 »
De hardwareherkenning in 7.04 is een stuk beter dan in 6.10 of 6.06 dus proberen kan nooit kwaad.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

rah

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/11, 13:14:26 »
Moet ik dan eerst de oude versie deinstalleren of...?

Azalin

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/11, 13:17:44 »
Ubuntu 7.04 is inderdaad, wat Bartek zegt, geen verkeerd idee... als je toch al plannen had om te upgraden dan is het geen slecht idee om 7.04 te proberen.

Het probleem met Edgy en Dapper (6.10 en 6.06) is voornamelijk dat de drivers die jouw USB dongle moeten aansturen, niet goed (genoeg?) werken met jouw USB dongle. Tenminste, dat is wat men in de documentatie beschrijft. Je schijnt er dus een nieuwe versie van de driver voor nodig te hebben maar die moet je dus wel handmatig compileren, de oude uit het geheugen halen en blacklisten en de nieuwe installeren. Kortom, een hoop werk. Als het probleem in 7.04 opgelost is, dan scheelt je dat een hoop gedoe en zou ik daar eerder voor gaan. Alleen zou ik nog wel héél even wachten tot de final van 7.04 uitgebracht is... Ik knutsel en rommel wel graag met mijn systeem, hoewel het meer bij een beetje porren blijft, dan kan een beta systeem wel leuk zijn. Maar een beta moet je niet gebruiken als je stabiliteit wil... 19 april wordt hij geloof ik al uitgebracht dus....

Azalin

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/11, 13:19:39 »
Als je 7.04 wil gaan installeren kún je upgraden maar ik zou je toch een clean install adviseren...alleen opletten dat je wel eerst je Home map backupped...

rah

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/11, 14:56:34 »
Alvast bedankt voor de reacties.
Maar ik wil mijn pc voor 19 april goed werkend met Ubuntu hebben, want dan vertrek ik voor een paar maanden naar het buitenland. Mijn vriendin moet dan de pc wel kunnen gebruiken, dus wat si nu het beste? Versie 7.04 Beta installeren? Of met jullie hulp (Thx Bartek en Azalin) versie 6 wlan-werkend te maken? Wat kan ik nu doen?
Gr. René

Azalin

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #13 Gepost op: 2007/04/12, 08:48:48 »
Naja, op zich is 7.04 beta al best stabiel... hoewel ik heb er zo nu en dan nog wel vreemde freezes tussen zitten.. en dan niet alleen van Firefox maar soms dan reageert het hele systeem niet meer. Niet alleen de X server. Maar ik denk dat ik een van de weinigen ben aangezien ik daar niemand nog over heb gehoord.
Om de driver te gaan zitten compileren terwijl die in 7.04 misschien wel werkt lijkt me nogal veel werk.. dus wat mij betreft zou je upgraden naar de 7.04 versie en mocht de dongle daar ook niet herkend of goed aangestuurd worden dan kun je altijd nog de driver compileren van source.

rah

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/13, 11:32:16 »
Hoi,

Ik wil graag 7.04 Beta installeren, maar wil dan eerst 6.10 deinstalleren.
Hoe doe ik dat? (ik heb al op het forum gezocht, maar geen goed antwoord gevonde..)

Gr. René

Azalin

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/13, 13:28:18 »
- kopie van Home map maken op cd of dvd of externe HD
- PC rebooten en van Live CD 7.04 opstarten
- Installatie starten en handmatig (als je dualboot hebt) de partitie kiezen waar Ubuntu 6.10 staat of Ubuntu zelf de hele schijf opnieuw laten indelen (je raakt wel alles kwijt, dus ook eventuele dual boot system)
- Partitie(s) waar naar geinstalleerd gaat worden laten formatteren
- Installeren maar.

Je kan dus 7.04 gewoon over 6.10 heen laten zetten als je maar zorgt dat waar 6.10 stond de schijf gewist wordt....

*correct me if I am wrong*

rah

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #16 Gepost op: 2007/04/13, 13:50:42 »
Thx again.... maar wat is mijn Home-map?
Ik heb nog niks gemaakt, bewaard of geinstalleerd in Ubuntu, dus hoef ik ook geen kopie te maken van mijn home-map, toch?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #17 Gepost op: 2007/04/13, 14:06:16 »
Dat hoeft dan niet.
Je kan dan gewoon 7.04 over 6.10 installeren, zoals Azalin heeft uitgelegd.

rah

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #18 Gepost op: 2007/04/13, 16:49:12 »
Ik probeer 7.04 Beta te installeren, maar loop (weer) tegen een probleempje aan.
In stap 4 moet ik kiezen 'begeleid' of 'handmatig'.
Vervolgens koos ik 'handmatig' en maakte ik in stap 5 ruimte voor een partitie, echter dan kon de bestandsindeling niet worden gevonden.
Wat als ik in stap 4 kies voor 'begeleid', blijft windows dan nog wel op mijn pc? Of schrijft ie dan daar overheen?


rah

  • Gast
Installeren van Sitecom WLAN
« Reactie #20 Gepost op: 2007/04/13, 17:14:53 »
Nee, ziet er bij mij anders uit... (heb ik weer..)
Maar als ik in stap 4 kies voor 'begeleid' (BENUT DE GEHEL SCHIJF), blijft windows dan nog wel op mijn pc?
Of schrijft ie dan daar overheen?