Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GIMP - bestand aanmaken met hoge resolutie  (gelezen 4186 keer)

alina

  • Gast
GIMP - bestand aanmaken met hoge resolutie
« Gepost op: 2010/03/12, 15:06:57 »
Ik ben een beginner met het programma The Gimp, dus misschien kan iemand van jullie mij een goede tip geven in verband met onderstaand probleem?

Ik heb volgende opdracht: Maak een scherm met logo en tekst aan voor op een plasma-tv aan van 1360x768 van hoge resolutie.

Ik maakte via GIMP een nieuw bestand aan van 1360 op 768 beeldpunten, plaatste daar mijn logo en nodige tekst in en sloeg het op in de hoogste (100%) kwaliteit. Toen ik mijn aangemaakte bestand bekeek, bestond het slechts uit een aantal kilobites, terwijl het uit minimum 500, liefst meer, zou moeten bestaan.

Toen besloot ik om alles maal factor 5 te doen (6800 op 3840), als ik toen mijn bestand opsloeg kwam ik op een 500 kb uit. Maar de persoon die dit op het tv-scherm wilt plaatsen, liet me weten dat mijn formaat niet meer correct was ...

Kan iemand mij verderhelpen hoe ik de kwaliteit/resolutie hoog kan krijgen en toch de 1360 op 768 kan behouden?

Bedankt alvast!

Alina

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: GIMP - bestand aanmaken met hoge resolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/12, 16:36:11 »
Ik heb even een aantal testen gedaan.

Zo te horen sla je het bestand op als een .jpg. Bij Gimp kun je hier nog verschillende dingen instellen bij het opslaan

Ik werk met de nieuwe beta versie, dus het kan zijn dat je sommige opties niet hebt.
Kijk maar eens (bij het opslaan) onder Geavanceerde Instellingen. Daar zie je:
- Optimaliseren
- Subsampeling

Wat deze opties precies doen weet ik niet, maar de bestanden worden groter. Ik heb dus ook geen idee of hierdoor minder kwaliteitverlies optreed.

Optimaliseren kun je uitvinken en Subsampeling kun je op Beste Kwaliteit zetten. Als je daarbij de kwaliteit op 100% zet, dan krijg je een bestand van bijna 1MB (per plaatje verschillend).


Je kunt er ook voor kiezen om op te slaan als .png (portable network graphic). Ik heb ergens gehoord dat deze minder kwaliteitsverlies heeft.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline vanadium

  • Lid
Re: GIMP - bestand aanmaken met hoge resolutie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/13, 10:55:48 »
Waarom is die geringe bestandsgrootte een probleem? Als het bestand klein is en de kwaliteit adequaat, dan zou je tevreden moeten zijn.

De bestandsgrootte is niet zo maar voorspelbaar. Die hangt af van de compressieinstellingen en de afbeelding zelf.

Offline track

  • Lid
Re: GIMP - bestand aanmaken met hoge resolutie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/13, 17:55:20 »
Hoi Alina,

welkom op het forum !

Volgens mij zit het probleem inderdaad niet in een te kleine bestandgrootte,
maar dat het formaat niet bij het doel past.

Zoals de anderen al zeiden: kijk dat je bij [opslaan] het goede formaat kiest !
(en even ophelderen welke je moet hebben)

track