Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu  (gelezen 4220 keer)

Offline Roos

  • Lid
8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Gepost op: 2008/11/12, 13:13:24 »
 ??? Ik ben al een aardige tijd gebruiker van deze en gene *buntu variant, nooit een fan van Gnome geweest, dus Kubuntu was mijn eerste en meest gebruikte keuze.
Kubuntu heeft wat nadelen, WiFi is er een van, de Network manager van Kubuntu is ongelovelijk nutteloos als het op WPA etc aan komt.
Ik keek dus met spanning uit naar de 8.10 versie, er van overtuigd dat zoals gewoonlijk de upgrade een behoorlijk verbetering zou zijn, natuurlijk nu met KDE 4, maar goed even wennen, en het zou een feestje moeten worden!
/Rant aan
Echter... Op mijn duo Core performt 8.10 Kubuntu sloom, geen aanwijsbare CPU cycle slurper met top te vinden, Adept is te langzaam om te gebruiken, alleen al het feit dat je alles wat je wilt gebruiken/installeren niet gewoon kan selecteren maar eerst de 'flap-out' MOET openen, is te irritant voor woorden na enige tijd. En als je dan iets selecteerd, gaat het programma enige tijd in winterslaap 8-( (waarom is er geen drive management meer in system-setings te vinden? en zo kan ik nog wel even doorgaan.)
Al met al een teleurstelling, het voelt onaf, en een beetje rommelig, zeker vergeleken met een aantal ander distro's die KDE 4 gebruiken. Zucht, de tijd zal het wel rechtbreien, dat hoop ik althans, maar ik begin ondertussen te leren leven met Ubuntu en Gnome (erg veel beperkingen vergeleken met KDE 3.)
En ondanks mijn opinie van Gnome, alles werkt gewoon, WiFi vraagt password (kiest zelf al WPA etc.) en doet het daarna, printer wordt zonder poeha herkent (heb ik in Kubuntu nog nooit aan de praat gehad) en mijn Logitech MX1000 heeft inene alle knoppen juist aan het werk, een hele verademing, en snel.. heel snel!
Als voormalig Windows (huiver) gebruiker kan ik alleen maar verbaast zijn dat die gebruiks zaken niet op orde zijn in beide versies, ze maken ten slotte gebruik van de zelfde wortels?
/Rant uit

Er zal vast wel een logische reden voor zijn, maar als 'gewoon' gebruiker kijk je daar misschien overheen.

Pff moest even stoom afblazen hoor ;-)


Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/12, 14:17:46 »
Tja, Kubuntu 8.10 wilde ik hier ook gaan installeren, maar ik hoor dat veel mensen er problemen mee hebben. Ubuntu 8.10 werkte ook al niet op de laptop van mijn zusje, terwijl 8.04 daar op zich nog redelijk op draait.

Kubuntu 8.10 heb ik via de live-cd geprobeerd. Beviel niet, want hij kon geen enkel draadloos netwerk vinden. Denk dus niet dat ik hem op mijn laptopje ga zetten. Met draadloos heb ik tot nu toe alleen in 7.04 problemen gehad. Gek genoeg kon ik dat deels oplossen door de KDE-wireless manager te gebruiken...  ???
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Speedboy

  • Gast
Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/12, 16:02:03 »
Heb je toevallig een nvidia-kaart in je pc?

Offline rja

  • Lid
Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/12, 18:17:33 »
Als Kde zou willen gebruiken - wat ik niet wil, omdat ik te vreden ben over Gnome -

Zou ik OpenSuse kiezen, veel betere ondersteuning voor KDE.


Offline siegi

  • Lid
Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/12, 18:25:48 »
De ondersteuning voor kde onder ubuntu is ook goed hoor. Overigens denk ik niet dat opensuse nu al aan versie 4.1 in hun stabiele uitgave.

Het kubuntu team heeft wel de gewoonte om een standaard kde te leveren met weinig eigen aanpassingen, wat ik eigenlijk wel fijn vind.

Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/12, 18:33:44 »
Ik ben zelf een Gnome adept. Neemt niet weg dat ik het vervelend vind voor KDE liefhebbers dat dit in Kubuntu niet zo werkt als ze gewent zijn. Is hier al een bug of melding voor aangemaakt? Hopelijk komt er snel een oplossing voor.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline siegi

  • Lid
Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/12, 20:44:57 »
@gijs Toen ik begon te lezen zag ik toch een kde woordje voorbij vliegen.  Adept

Ik denk dat trouwens dat voor elk kubuntu probleem met 8.10 wel een oplossing bestaat.

anyway dit topic hoort niet thuis in ubuntu-nl daarom verplaats ik het even.

Dendarm

  • Gast
Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/12, 21:02:55 »
Als Kde zou willen gebruiken - wat ik niet wil, omdat ik te vreden ben over Gnome -

Zou ik OpenSuse kiezen, veel betere ondersteuning voor KDE.


Als je voor Suse kiest, zul je compleet opnieuw met je pc moeten leren omgaan, nooit zo'n onmogelijke packet-manager gezien als yast, en bij geen enkel linux OS zoveel fratsen moeten uithalen om aan extra programma's te komen.
Waarschijnlijk handiger om even op 8.04 te blijven zitten, en even een half jaartje NIET het nieuwste van het nieuwste te hebben! Ben zelf na een try-out van 8.04 terug naar PCLinuxOS gegaan, lekker met KDE 3.5.*. Rete snel en behoorlijk stabiel, met heel veel extra's in de repo's (gewoon met synaptic), niks geen "widgets", heerlijk leeg bureaublad, fantasteloos!

Offline Roos

  • Lid
Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/12, 21:49:22 »
@speedboy

Jawel een 7600GT zit er in, is in voorgaande buntu's nooit een probleem geweest, is dat de oorzaak van het probleem? Heel KDE voelt erg log aan, reageren op een muisdruk kan soms 30 seconden op zich laten wachten, menu's regaren niet op muis indrukken, of pas na enige secondes.. Adept, waar ik toch een groot fan van was onder 3, is nu een struikelblok ipv een hulpprogramma.

Het gaat om een schone (multiboot) installatie, eerst de upgrade (kubuntu 8.04.1 naar 8.10) geborkt :-( geen graphics meer, en systeem logde in (als dat al lukte) met alles Read only, beetje lastig, toen maar de boel gewiped, schoon geinstalled en dan de teleurstellende performance ..
Ubuntu 8.10 lijkt ernaast wel een ijsdanser die om een olifant heen flitst 8-)
Ook zie ik bij elk window dat geopend wordt een vreemde graphics bug, een korte of iets langere tijd wordt hey venster leeg met junk getoont voor de app tevoorschijn komt, zelf het hoofd menu maakt zich hier schuldig aan.

Suze is niet mijn favoriet, ben het eens met de schrijver die stelde dat een en ander een (ahum) 'beetje vreemd' in elkaar steekt.

Desalnietemin blijf ik erbij dat het geheel in tegenstelling tot voorgaande releases gewoon 'onaf' aanvoelt, en nee dat kun je niet aan KDE 4.1 wijten, er zijn duidelijk releases die een veel beter totaal plaatje laten zien.
Ik twijfel er ook niet aan dat behalve het irritante gedrag (zal eens naar die grafische driver kijken) het onaf gevoel wel zal verdwijnen na een aantal updates, maar op dit moment rammelt het een beetje.

Positieve zijde van het verhaal, ik ben nu ook gewent (hum groot woord, zoek me soms nog steeds mottig naar settings of opties) aan Gnome, en mijn weerzin is in 8.10 een heel stuk minder geworden, met het dark theme ziet het er gelikt en 'cool' uit ;-) en werkt dus gewoon, wat een OS dus ook eigenlijk moet doen toch ;-P?

Wilco


Offline siegi

  • Lid
Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/12, 21:53:13 »
Voor nvidia heb ik wel een paar tips.
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=118088
Het komt erop neer 2 regeltjes toevoegen aan xorg.conf in de juiste sectie.
En een bestandje maken met de inhoud.
#!/bin/sh
nvidia-settings -a InitialPixmapPlacement=2 -a GlyphCache=1
Het bestand uitvoerbaar maken. met rechtse klik eigenschappen.
En het scriptje toevoegen aan systeem instellingen > autostart.

Dit probleem ga je ook hebben in suse, het is gewoon een probleem met de nvidia driver. KDE gebruikt de kaart op een manier die niemand daarvoor heeft gedaan.

Offline Ramana

  • Lid
Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/13, 08:18:24 »
Ben heel tevreden met Adept. Als je Adept de eerste keer start duurt het even, maar daarna is het net zo snel als synaptic. je hebt twee varianten: Adept pakketbeheer en Adept manager. Ik gebruik de laatste, omdat programmaś beter zijn te vinden. De zoekfunctie is nog wat beperkt.  De menu-structuur van de manager vind ik we prettig. Je kunt natuurlijk ook Synaptic installeren. Met de netwerkmanager heb ik nu geen problemen meer.

Je kunt ook Ubuntu + KDE4 installeren, en dan KDE minimaal (dus niet KDE4 of Kubuntu, maar alleen kbase-workspace)

Offline Roos

  • Lid
Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/13, 12:42:54 »
Voor nvidia heb ik wel een paar tips.
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=118088
Het komt erop neer 2 regeltjes toevoegen aan xorg.conf in de juiste sectie.
En een bestandje maken met de inhoud.
#!/bin/sh
nvidia-settings -a InitialPixmapPlacement=2 -a GlyphCache=1
Het bestand uitvoerbaar maken. met rechtse klik eigenschappen.
En het scriptje toevoegen aan systeem instellingen > autostart.

Dit probleem ga je ook hebben in suse, het is gewoon een probleem met de nvidia driver. KDE gebruikt de kaart op een manier die niemand daarvoor heeft gedaan.

Ok, nu komen we ergens, op de rare (lijkt wel sneeuw op een oude tv) storing bij het openen van allerhande windows, draait alles nu redelijk gesmeerd (durf niet meteen te juigen even wat rommelen om het te kunnen beoordelen.)
Okidokie, een en ander geprobeerd, werkt als vanouds vliegensvlug, ben nog niet gecharmeerd van 4.1 vooral het menu begint me aardig te ergeren, maar dat zijn persoonlijke voorkeuren, hmm op zoek naar lancelot, waar kon ik die ook weer vinden?
Iemand hier al eens met dit alternatief gewerkt? Oordelen? Hmm zoek functie gebruiken op het forum zou me dat moeten beantwoorden (ben een beetje chaotisch soms ;-P)

Ah, storing wieberen, desktop effects (was even zoeken) uitgezet, en nu is ie nog sneller, en de rare sneeuwbui van random gekleurde bits is uit het scherm verdwenen.!

Bedankt voor de tip ;-)

Offline Ramana

  • Lid
Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/13, 13:03:14 »
Lancelot: even wennen, maar heel fijn. Je kunt zelfs een programma zoeken en starten zonder klikken!. Zit in de repository. Zoek met: plasmoid

Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/13, 16:07:35 »
@gijs Toen ik begon te lezen zag ik toch een kde woordje voorbij vliegen.  Adept

Ik denk dat trouwens dat voor elk kubuntu probleem met 8.10 wel een oplossing bestaat.

anyway dit topic hoort niet thuis in ubuntu-nl daarom verplaats ik het even.
Siegi, met adept doelde ik op het Nederlandse woord adept= volgeling of ingewijde :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: 8.10 Kubuntu vs Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/13, 20:25:38 »
Het kubuntu team heeft wel de gewoonte om een standaard kde te leveren met weinig eigen aanpassingen, wat ik eigenlijk wel fijn vind.


Nou er is anders veel veranderd in deze KDE-versie in 8.10. KMess is er met geen mogelijkheid op te compileren omdat veel dingen ineens niet meer kloppen in verhouding met 8.10 enzo. De KMess developers bevestigen dat ook.