Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot installeren  (gelezen 1013 keer)

leonard

  • Gast
Dualboot installeren
« Gepost op: 2007/09/03, 15:45:12 »
Hallo Allen,

Ik ben van plan om me een dezer weken ook eens in Ubuntu te gaan verdiepen, en wil het daarom ook installeren. Ik wil alleen ook een partitie maken die via ubuntu en windows toegankelijk is, waar ik m'n data en dergelijken op kan opslaan. Wat voor opzet van de schijf raden jullie me dan aan bij een samsung spinpoint m80?

bedankt,
leonard,

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Dualboot installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/03, 19:15:05 »
Een fat32 bestandsysteem werkt prima binnen Linux en is eigenlijk bedoeld voor windows. Je kunt dit formaat zonder enige aanpassing op alle besturingssytemen zien.

Dualboot installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/03, 19:26:38 »
Kijk zeker eens rond op de wiki paginas. NederlandstaligeDocumentatie en in het bijzonder op DualBoot

Succes Q.

Taygeto

  • Gast
Dualboot installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/03, 19:36:13 »
Je kan ook gewoon het standaard ext3-bestandsysteem kiezen en dan een driver installeren in windows om ext3-bestandssystemen te lezen, zo doe ik het ook. Op die manier behoud je de voordelen van ext3 (waaronder een makkelijke correctie van fouten op de schijf) en kan je toch aan je bestanden in windows. Ikzelf gebruik Ext2 IFS For Windows (laat je niet misleiden door de naam, werkt ook met ext3). Meer info op http://www.fs-driver.org/. Gewoon de boel installeren, een stationsletter toewijzen aan je linux-partitie en dan je computer heropstarten.

lordwodan

  • Gast
Dualboot installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/06, 18:59:46 »
Ik speel ook met de gedachten om Xubuntu naast XP te zetten op mijn laptop.

De wiki heb ik gelezen en dit ziet er wel errug simpel uit. Is dit ook zo? gewoon een partitie aanmaken en gaan?

Is dit ook met een alternate cd te doen?

leonard

  • Gast
Dualboot installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/06, 21:09:49 »
Allen bedankt voor jullie reacties, maar de optie van taygeto lijkt me wel wat. Hieronder staat een hardeschijfindeling zoals ik 'm dan graag wil hebben, zouden jullie misschien even willen controleren of dit geen conflicten gaat geven?

1. partitie van 18 gb: Windows XP NTFS, primary
2. Partitie van 18 GB: Ubuntu EXt3, primary
3. homeschijf incl. alle persoonlijke data, aan te roepen door windows en ubuntu: ext3, 40 gb, logical
4. swap partitie van 1 gb: linux swap, logical

Zou het zo goed zijn, of kan er eventueel nog wat aan het logical- en primarygebeuren veranderen? Verder geef ik zelf de voorkeur aan eerst windows installeren, en dan met partition magic de schijven alvast indelen, ook de linuxschijven. Is dit een goed idee, of kan ik dat beter nog zelfs voor de windows installatie doen, of tijdens de ubuntu installatie?

Dualboot installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/06, 22:19:58 »
1) Het is zowiezo het beste om eerst Windows te installeren en dan pas Ubuntu. Als je het omgekeerd doet schrijft Windows de Boot-loader "Grub" van Ubuntu over. Dus eerst Windows dan pas Ubuntu :)

2) Gebruik niet Partition magic!!!!!! Het sloopt je Linux partitities!!
Gebruik beter de gparted Live-cd of doe het met de Ubuntu Live-cd. Kijk hiervoor best op de Nederlandstalige Documentatie :)

Succes ;)
Groeten Q.

leonard

  • Gast
Dualboot installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/07, 07:41:44 »
Kan ik trouwens wel met norton ghost een image maken van m'n c-schijf, zonder dat er dingen aan ubuntu verloren gaan, zolang ik dit maar doe na de installatie van ubuntu?