Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP op laptop, Ubuntu verwijderen  (gelezen 3812 keer)

Offline Smetsers

  • Lid
XP op laptop, Ubuntu verwijderen
« Gepost op: 2008/09/27, 20:58:55 »
Ik wilde mijn laptop met XP recoveren en had er alle belangrijke bestanden afgehaald (ik heb een Fujitsu-Siemens Amilo A1645). Voor de gein wilde ik eens proberen hoe Ubuntu 8.04 op mijn laptop zou werken met o.a. de wireless verbinding en daarom besloot ik er eerst Hardy Heron op te zetten voordat ik er weer XP op zou zetten...

Wat gekeken en gedaan alléén: nu Hardy Heron er opstaat krijg ik XP er niet meer op. Als ik de XP installatiecd in de laptop steek en opstart krijg ik nog wel te zien: "druk op een toets om van de cd op te starten" en vervolgens krijg ik ook nog iets in beeld van "de hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd" maar daarna blijft het beeld zwart en na verloop van tijd hoor je het dvd-station ook stilvallen. Ik ben ook nog bezig geweest met een Win98SE installatiecd maar die doet op een gegeven moment ook niks meer.

Heeft er iemand enig idee wat ik moet doen om XP weer terug op m'n laptop te krijgen. Ik heb met google volop gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer en kan ook niks zinnigs vinden om mezelf vooruit te helpen...

Offline HP

  • Lid
XP op laptop, Ubuntu verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/27, 21:58:43 »
Windows installeren op een laptop waar Ubuntu op staat is iets wat je niet moet willen.

Maar wat je zou kunnen doen is een windows 95 rescue floppy pakken en daarmee opstarten (wel even kijken of A voorkomt in je opstartvolgorde in je BIOS!) en vervolgens je gehele harde schijf opnieuw formatteren.

Daarna kun je iedere gewenste variant van windows op je laptop zetten. Het maakt eigenlijk niet uit welke, ze zijn allemaal even k#t; de een nog meer dan de ander!

:D
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]


XP op laptop, Ubuntu verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/28, 11:12:05 »
Een heel gedoe, Ubuntu en dan Windows erop. Windows houdt niet zo van andere besturingssystemen op de schijf en wist deze zonder pardon.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
XP op laptop, Ubuntu verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/28, 11:18:03 »
Mij is een keer gebleken, dat het product van MS een hele EXT3 partitie niet ziet als een stuk van de schijf.
De installatie kan dus best stoppen, omdat Gates denkt dat er geen hardeschijf is.
Mijn advies is gewoon opnieuw beginnnen en de HD formatteren als NTFS (is minderwaardig dan EXT3, maar MS wil dat nu eenmaal).

Tot slot: Win98 heeft een grote tekortkoming, bij meer dan 512MB geheugen loopt hij vast !!!!!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
XP op laptop, Ubuntu verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/28, 11:35:48 »
Citaat van: r0n.
Win98 heeft een grote tekortkoming, bij meer dan 512MB geheugen loopt hij vast !!!!!
Dat doet-ie sowieso wel, alleen dan duurt het iets langer.....  :-)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
XP op laptop, Ubuntu verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/28, 11:42:10 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: r0n.
Win98 heeft een grote tekortkoming, bij meer dan 512MB geheugen loopt hij vast !!!!!
Dat doet-ie sowieso wel, alleen dan duurt het iets langer.....  :-)
Klopt, 65536 seconden toch ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

XP op laptop, Ubuntu verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/28, 11:43:58 »
Met de Win98 CD kun je tijdens het booten op F8 drukken meen ik. Dan krijg je een DOS prompt en dan zou je met fdisk de boel schoon kunnen vegen. Daarna voor de zekerheid nog een fdisk /mbr doen om er zeker van te zijn dat Grub helemaal weg is.
Maar is lang geleden dat ik dat heb gedaan, kan er dus naast zitten.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
XP op laptop, Ubuntu verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/28, 13:20:50 »
Op de PC van mijn vrouw heb ik het met de GPARTED live CD gedaan, zonder problemen alles partities verwijderd en als NTFS geformateerd.
Maar met de XP CD gat het ook, maar ik weet niet meer hoe :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

XP op laptop, Ubuntu verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/28, 16:40:52 »
Citaat van: arie
Citaat van: AutoStatic
Met de Win98 CD kun je tijdens het booten op F8 drukken meen ik. Dan krijg je een DOS prompt en dan zou je met fdisk de boel schoon kunnen vegen. Daarna voor de zekerheid nog een fdisk /mbr doen om er zeker van te zijn dat Grub helemaal weg is.
Maar is lang geleden dat ik dat heb gedaan, kan er dus naast zitten.
kliopt, met fdisk kan je idd de boel schoonvegen, en het mbr is ook te herstellen. ik weet ook alleen niet precies wel commando je daar voor nodig hebt.
je zou het ook nog met Gparted live en Supergrub kunnen doen.
met Gparted de boel weghalen, met Supergrub de mbr herstellen
herstellen MBR
fixboot C:
fixmbr
Na te lezen op http://computertip.googlepages.com/grub

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jespdj

  • Lid
XP op laptop, Ubuntu verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/28, 16:44:52 »
Citaat van: r0n.
Op de PC van mijn vrouw heb ik het met de GPARTED live CD gedaan, zonder problemen alles partities verwijderd en als NTFS geformateerd.
Maar met de XP CD gat het ook, maar ik weet niet meer hoe :lol:
Ja, de GParted Live CD is erg handig. GParted is een programma om partities op de harddisk mee aan te maken of te verwijderen.
Je kunt hier: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php de ISO-file downloaden, die moet je dan op een CD zetten (met een programma was ISO-images kan branden) en dan booten vanaf die CD.
Dell XPS M1530 | Core 2 Duo T9300 (2,5 GHz) | 4 GB RAM | nVidia 8600M GT | Ubuntu 8.04