Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?  (gelezen 808 keer)

inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Gepost op: 2015/07/01, 12:12:51 »
Beste mensen,

Ik heb een paar zeer kleine (voorlopers van) (=2GB) SSD gekocht. EDC 4000 Innodisk 2GB. Zeg maar ssd voor ide.
Ik kan er Puppy linux op zetten of misschien een lubuntu of xubuntu of crunchbang  maar dan moeten de verschillende pakketten slim verdeeld worden over de beschikbare partities. Aan geheugen heb ik ca 1.5 GB beschikbaar en de processor wordt een amd sempron 3000+.

Als ik nu het meest profijt van dat kleine schijfte wil hoe kan ik dan het beste inrichten met een kleine ssd en een tweede hd voor de rest?

b.v.d.
pablo k
« Laatst bewerkt op: 2015/07/03, 16:28:00 door Ron »

Offline EZ-man

  • Lid
Re: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/01, 12:24:00 »
Is partitionering volgens LVM hier niet geschikt voor?
Ik zag een tijd terug dat dit werd toegepast op een EeePC met twee "schijven" van verschillende grootte (kleine van 4GB en grotere van 16GB? - weet niet meer precies). Ben benieuwd, zal dit topic volgen.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/01, 12:35:47 door EZ-man »

Re: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/01, 12:36:45 »
Wat is je intentie?
Hobby & spielerei of serieus gebruik?  ;)

Het is jouw feestje, maar als ik naar de specs van dit schijfje kijk (20MB/s) dan zou ik er geen wonderen van verwachten qua snelheid, en de omvang (2GB) maakt het lastig in het praktisch gebruik.

Met oude en onbekende SSD's ben ik altijd wat voorzichtig; de eerste generatie SSD's (&controllers) had last van kinderziektes.



« Laatst bewerkt op: 2015/07/01, 12:46:51 door VuurVosje »

Re: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/01, 13:05:09 »
@VuurVosje: De intentie is mogelijk alledrie. Ik heb nou eenmaal nog(al) wat oudere hardware en genoeg oudere pata schijven, waar ik ook gewoon op wil kunnen werken en te weinig centjes om ff wat nieuws te kopen. Bovendien vind ik duurzaamheid een nobel streven.

pablo k

DarkEra

  • Gast
Re: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/02, 17:51:45 »
Crunchbang kan je trouwens schrappen van de lijst, de ontwikkeling ervan is al een tijdje geleden gestopt en het project opgeheven.
http://crunchbang.org/

Verder vind ik 2GB wat aan de weinige kant om er een distro op te kunnen zetten en ben ik het met Vuurvosje eens dat 20MB/s niet bepaald snel is...

Re: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/02, 20:08:05 »
Bodhi neemt zeer weinig ruimte in beslag, maar wellicht is 2 GB nog iets aan de krappe kant daarvoor... Ik zou daar eerder Haiku (of KolibriOS als je minder apps-aanbod niet erg vindt) op zetten, maar dat is dan wel geen Linux, dus...

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/02, 22:39:41 »
Het is niet echt hulp bij je vraag, maar ik heb hier eventueel nog wel wat snellere hardware voor je als je wil? Het zijn een aantal onderdelen van mijn oude HTPC, het werkt prima.

Zie bijgevoegd plaatje, dat kan je gratis af komen halen in Arnhem (thuis) of Utrecht (werk)

Re: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/02, 23:25:43 »
Met alle respect hoor; maar is een kleine investering niet een betere optie om de, gratis, software optimaal te laten verlopen ?

Op die 2Gb zou ik eerder aan een pure DOS-omgeving denken (FreeDos ofzo) maar niet aan een minimal Linux //// soms moet je eens een spaarvarken breken, en eens investeren .... (of zie ik dat nu verkeerd ? )

Per slot van rekening kan je een Vista-laptopje al op de kop tikken voor amper 60€ , ideaal voor Xubuntu en soms Ubuntu zelfs.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/02, 23:27:34 door Joshua Orbit »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/03, 10:20:05 »
Ik ben meer dan geraakt en geroerd door de antwoorden.
Maar ze gaan feitelijk voorbij aan mijn vraag, die ik nu zal proberen te verduidelijken. Bij de installatie kan je kiezen om alles op een schijf of partitie te plempen. Je kunt er ook voor kiezen om bijv. je Home op een aparte partitie te zetten. Dat geldt ook voor andere 'onderdelen', bijv /usr of /var.

De vraag is feitelijk hebben we het hier over partities of mogen het ook partities op andere schijven zijn?
Als dat laatste mogelijk is, partities op meerdere schijven, dan vraag ik me af hoe ik die 2 GB optimaal kan inzetten? (Waarbij ik vrees dat dat weer afhankelijk zal zijn van het gebruik dat ik ervan wil gaan maken. Welnu, 'normaal gebruik', internetten, mailen, tekstje, huishoudboekje, youtube, smoelenboek etc.)

Met vriendelijke groet,

pablo k



Re: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/03, 10:38:46 »
Met een knipoog:
Eigenlijk vraag je: "Wat kan ik het beste doen met de krant van gisteren?"
Doe er de vis van vandaag in.  ;)

Serieus:
Nogmaals: het is jouw feestje, maar ik zou er niet aan beginnen.


I rest my case.

Re: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/03, 11:04:44 »
@VuurVosje Die wordt nu gelezen door de buren.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/03, 12:23:12 »
@Femke, ik ben niet met je eens dat Vistaus het dichtste bij het antwoord kwam. De titel van dit topic leek mij duidelijk genoeg:  de keuze was gevallen op L/X ubuntu

Wat mij in het eerste bericht vooral op viel :
Ik heb een paar zeer kleine (voorlopers van) (=2GB) SSD gekocht.

@blokkendoos:
Waar wil je antwoord op hebben:
 1 - Welke linux-versie is het meest geschikt voor die oude hardware (ook rekening houdend met de beperkte opslag capaciteit).
 2 - Hoe partitioneer ik een paar 2GB schijven om linux te kunnen draaien.

Op vraag twee heb ik antwoord gegeven:
Bundel de harde schijven met behulp van LVM, zodat er een "virtuele" schijf ontstaat van voldoende omvang die een installatie van linux mogelijk maakt.  Meer info LVM :  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/LVM .

De opmerking van Vuurvosje is overigens meer dan terecht:    als je wilt experimenteren met die oude apparatuur dan zul je zelf het meeste werk moeten doen (en het niet op het bordje van het forum gooien).

Offline jolo

  • Lid
Re: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/03, 13:19:23 »
De TS noemde ook Puppy Linux. De installatie mogelijkheden worden onder andere uitgelegd op  http://puppylinux.org/wikka/InstallationIndex

Als Puppy Linux niet voldoet, zijn er ook nog deze twee hyperlinks
https://en.wikipedia.org/wiki/Lightweight_Linux_distribution
http://wiki.laptop.org/go/Minimal_Linux_distros
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: inrichting lichtgewicht (L)(X)buntu op zeer kleine ssd?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/07/03, 14:59:27 »
Beste mensen en beantwoorders,

Ik verkeerde in de veronderstelling dat er meer kennis over oude zaken voorhanden is dan over nieuwe.

Blijkbaar luidt het goede antwoord LVM.

Ik zal later als het wat koeler is nog eens op zoek gaan naar een antwoord op mijn vraag.

Vooralsnog beschouw ik het topic als afgehandeld.

Bedankt allen.