Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: newbie met vragen betreffende server  (gelezen 2086 keer)

Offline r-janssen

  • Lid
newbie met vragen betreffende server
« Gepost op: 2010/06/30, 08:40:57 »
Goedemorgen allen,

laat ik mij eerst hier maar even voorstellen.
Ben Ron Janssen, 50 jaar en na een antal jaren met Windows overgestapt op ubuntu.
Ik heb de laatste versie er op gezet en ben er een paar weken mee aan het "spelen"
Begin de terminal code al aardig door te krijgen

Nu wil ik eigenlijk een stukkie verder gaan, en dat is het opzetten van een servertje met deze.
Dus via tasksel de benodigde programma's opgehaald.

Wat mijn doel is het eigenlijke "standaard" werk, mail,web en remote.

Nu ben ik begonnen met mijn eerste projest, en dat is inloggen op de server via afstand op internet.
Ik wil graag dat mijn vrienden op mijn server bestande kunnen ophalen, dus als ze op de server komen dat ze via een grafische shell de mappen zien.

ik het forum kwam ik de werkwijze tegen voor de openSSH server.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Openssh-server

daar kom ik iets tegen wat niet duidelijk is,
Ik kon het config niet openen, via een andere manier op het forum wel.

deze heb ik ook door kunnen nemen.

nu staat ook de werkwijze voor aanmaken van een gebruikers groep,

adduser naam sshgebruik , ik vervang de naam voor een zelf bedachte naam, ik krijg dan de melding dat deze niet bestaat.?
Ik ga ervan uit dat dit via de teminal gemaakt moet worden?

Vraagje twee,

ik heb de SAZBD geinstalleerd, en dat werkt ook, echter wil deze ook via het internet bereiken. en dat s nu ook nog een uptopie, heeft dit ook te maken met de SSH server?


alsvast een hoop vraagies, en er komen er mss meerdere, dus ik hoop dat ik welkom hier ben.



grt

Ron







Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: newbie met vragen betreffende server
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/30, 11:37:24 »
Dag Ron,
Welkom op dit forum. Zo te zien heb je je weg al aardig gevonden.
Om je goed te kunnen helpen kun je het best precies aangeven wat je doet. Het makkelijkst is als je dat ene commando uitvoert. En dan het commando en de uitvoer hier kopieert/plakt. En bij voorkeur even tussen [code ] [/code ] zetten.

Dan kunnen we zien wat er mis is.

Wil je alleen bestanden delen met je vrienden? Dan raad ik je deze pagina aan.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline vanadium

  • Lid
Re: newbie met vragen betreffende server
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/30, 12:57:23 »
Delen via ssh gaat eenvoudig: het volstaat je gebruikers een eigen account te geven op je computer. Dan kunnen ze via nautilus Bestand - Verbinden met server, type "SSH" een verbinding maken en de bestanden op de gewone manier beheren.

Enkele bedenkingen:

* Over internet kan dat langzaam gaan
* De configuratie van privégebruikers is niet geschikt om servers over internet beschikbaar te stellen. Iedere keer dat je de computer terug opstart, krijg je namelijk een ander IP adres. Je gebruikers kunnen je dus nooit vinden. Nu bestaan er wel diensten om je huidige ip adres te kunnen doorgeven.
* Het meest "compatibele" systeem dat ook wat sneller werkt, is samba (cifs). Dan kunnen ook collega's met Windows zonder extra software te installeren op je schijf.

Wil je vlot geholpen worden, dan hou je het best bij "Eén probleem, één draadje". Geef ook zo specifiek mogelijke informatie.

Offline r-janssen

  • Lid
Re: newbie met vragen betreffende server
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/30, 15:29:49 »
Hoi Guys,

alvast bedankt voor de terug koppeling,

Inderdaad een goed idee om met het begin te beginnen. ga in het weeknd eens proberen met de instellingen van
SSH Toegang Beperken / SFTP server opzetten.


Met het inloggen van de "gast"sftp gast@ipadres is het ipadres degene van de server?

vraagie in deze hoe ziet het inlog scherm er uit als men op de server zitten?
is het op deze manier met een grafische shell?

ron

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: newbie met vragen betreffende server
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/30, 15:55:00 »
Met het inloggen van de "gast"sftp gast@ipadres is het ipadres degene van de server?
vraagie in deze hoe ziet het inlog scherm er uit als men op de server zitten?
ipadres is inderdaad het (ip)adres van de server.
Dit is om via een terminal in te loggen, dus text based (handig om ff te testen).

is het op deze manier met een grafische shell?
Zoals aangegeven kun je FileZilla als grafische client gebruiken. Als je OpenSSH hebt geïnstalleerd kun je sowieso al met FileZilla inloggen op je server met je username ;) Probeer dat anders alvast uit.
Echter kun je dan bijna alle mappen van je systeem door bladeren (alleen lezen, niet aanpassen). En kunnen mensen ook via SSH inloggen en commando's op je server uitvoeren. Als je alleen bestanden wilt delen is SFTP wat veiliger.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline r-janssen

  • Lid
Re: newbie met vragen betreffende server
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/01, 22:09:55 »
Heren,

daar ben ik weer, en gedeeltelijk succes, ik heb de open SSH geïnstalleerd en het werkt via internet.
alleen geen verbinding via putty.exe, via  filezilla lukt het niet.
Echter is dit de beste manier om mijn ouders en vrienden bij te staan, ik nlm dat als zij op de server komen een grafische shell zien met de map, bv muziek, waar ze een mp3 kunnen afhalen.

vraagje 2,
OOk lukt het om op de server SABnbz te bereiken, echter hoe doe ik met de client om via dit een NZB te laten downloaden via de remote?
ik haal een nzb op via de client, en hoe komt deze dan in SABnbz op de server?


vraagje 3

de webbrowser van Morzila vind ik niet echt lekker, opera past bij mij beter, alleen hoe haal ik deze weg? hij staat niet bij de geintalleerde programma's


grt

Ron

Re: newbie met vragen betreffende server
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/01, 22:50:32 »
Ik raad openvpn, hiermee maak je gecodeerd netwerk aan dat goed beveiligd is, je moet het zien als een tunnel, en kunnen je vrienden veilig bij je bestanden via samba zonder dat je hiervor de poort van samba open hoeft te zetten. Ik zal binnenkort bezig gaan om hiervoor een how-to te maken.

Re: newbie met vragen betreffende server
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/01, 22:53:21 »
Ook is het beter om voor ssh een willekeurige poort te gebruiken zoals poort 555, dit om botnets niet gemakkelijk je computer kunnen hacken.

Offline r-janssen

  • Lid
Re: newbie met vragen betreffende server
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/02, 07:50:39 »
Ik raad openvpn, hiermee maak je gecodeerd netwerk aan dat goed beveiligd is, je moet het zien als een tunnel, en kunnen je vrienden veilig bij je bestanden via samba zonder dat je hiervor de poort van samba open hoeft te zetten. Ik zal binnenkort bezig gaan om hiervoor een how-to te maken.

zou geweldig zijn, ik wacht ff af.

Ron

ps,
Ik zal ondertussen eens zoeken in het forum

Re: newbie met vragen betreffende server
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/02, 08:52:29 »
Ik heb al een handleiding voor een client van ubuntu.

Offline vanadium

  • Lid
Re: newbie met vragen betreffende server
« Reactie #10 Gepost op: 2010/07/02, 09:24:33 »
ik heb de open SSH geïnstalleerd en het werkt via internet.
alleen geen verbinding via putty.exe, via  filezilla lukt het niet.
En inloggen met ssh lukt wel? Dan ligt het aan de manier waarop je probeert in te loggen via putty of filezilla

Citaat
Echter is dit de beste manier om mijn ouders en vrienden bij te staan, ik nlm dat als zij op de server komen een grafische shell zien met de map, bv muziek, waar ze een mp3 kunnen afhalen.
Die "nlm" begrijp ik niet. Hoe ze een "grafische shell" kunnen zien met de bestanden heb ik in mijn vorige post al aangegeven.

Citaat
de webbrowser van Morzila vind ik niet echt lekker, opera past bij mij beter, alleen hoe haal ik deze weg? hij staat niet bij de geintalleerde programma's
Is dit op de server? Je browser hoort niet thuis op de server. De client benadert jou server met de lokaal geïnstalleerde browser van zijn keuze.

Offline r-janssen

  • Lid
Re: newbie met vragen betreffende server
« Reactie #11 Gepost op: 2010/07/02, 11:02:16 »
.
Citaat
Echter is dit de beste manier om mijn ouders en vrienden bij te staan, ik nlm dat als zij op de server komen een grafische shell zien met de map, bv muziek, waar ze een mp3 kunnen afhalen.
Die "nlm" begrijp ik niet. Hoe ze een "grafische shell" kunnen zien met de bestanden heb ik in mijn vorige post al aangegeven.


Sorry, maar dat is niet duidelijk voor mij


Citaat


Offline vanadium

  • Lid
Re: newbie met vragen betreffende server
« Reactie #12 Gepost op: 2010/07/02, 13:14:47 »
Met nautilus, de bestandsbeheerder, kan je een verbinding maken met de server via ssh. Dan zie je, net als je lokale bestanden, de bestanden op de server in een gewoon nautilusvenster.