Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: alleen lezen bestand op schrijven zetten  (gelezen 8616 keer)

Offline aranco

  • Lid
alleen lezen bestand op schrijven zetten
« Gepost op: 2019/02/08, 15:17:19 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en zit met een probleem. Ik heb een opstartbare usb stick met ubuntu 18.04 erop en nu is het zo dat ik er nog bootia32.efi naar toe moet kopieren, alleen geeft de stick aan dat de map efi/boot alleen lezen is.
Hoe kan ik deze van alleen lezen naar schrijven zetten.
Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Re: alleen lezen bestand op schrijven zetten
« Reactie #1 Gepost op: 2019/02/08, 15:56:19 »
Open een terminal en typ het onderstaande, dat zou het moeten doen. Wel eerst naar de locatie van die map navigeren.
sudo chown -R $USER efi/boot

Offline aranco

  • Lid
Re: alleen lezen bestand op schrijven zetten
« Reactie #2 Gepost op: 2019/02/08, 18:26:48 »
Heb ik gedaan, maar geef dan onderstaande error aan

/media/xxxxx/Ubuntu 18.04.1 LTS amd64$ sudo chown -R SUSER EFI/BOOT
chown: ongeldige gebruiker: ‘SUSER’

Offline Nero

  • Lid
Re: alleen lezen bestand op schrijven zetten
« Reactie #3 Gepost op: 2019/02/08, 20:37:08 »
Vervang SUSER door $USER, het eerste is een dollar teken, geen hoofdletter S.

Offline aranco

  • Lid
Re: alleen lezen bestand op schrijven zetten
« Reactie #4 Gepost op: 2019/02/08, 21:28:44 »
Sorrie dat ik het verkeerd gelezen had, maar als ik dat ingeef krijg ik dit

sudo chown -R $USER EFI/BOOT
[sudo] wachtwoord voor xxxxx:
chown: veranderen van de eigenaar van 'EFI/BOOT/BOOTx64.EFI': Bestandssysteem is alleen-lezen
chown: veranderen van de eigenaar van 'EFI/BOOT/grubx64.efi': Bestandssysteem is alleen-lezen
chown: veranderen van de eigenaar van 'EFI/BOOT': Bestandssysteem is alleen-lezen

Offline DeBaas

  • Lid
Re: alleen lezen bestand op schrijven zetten
« Reactie #5 Gepost op: 2019/02/08, 21:51:32 »
Een installatieset bestaande uit een image van een .iso is altijd alleen lezen.
Maak een installatieset met Multisystem op een fat32 geformatteerde USB en je kunt wel schrijven naar de betreffende map.
Multisystem gebruikt een eigen opstartversie die doorstart naar de .iso
Multisystem gebruik je onder Linuxmint (eerst xterm installeren) en Ubuntu voor het creëren van een USB met daarop verschillende Linux .iso's
Een Multisystem USB start op in Legacy BIOS (mode) of een UEFI BIOS met uitgeschakelde Secureboot.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline aranco

  • Lid
Re: alleen lezen bestand op schrijven zetten
« Reactie #6 Gepost op: 2019/02/09, 15:22:25 »
Allemaal bedankt en dankzij DeBaas is het gelukt.

Offline Henk02

  • Lid
Re: alleen lezen bestand op schrijven zetten
« Reactie #7 Gepost op: 2021/12/29, 21:05:25 »
Ik heb een dual boot systeem.
Soms sluit ik Windows af, en boot daarna in Ubuntu. Dan lijkt het net alsof alles in orde is, maar de datapartitie en de windowspartitie staan dan vanuit Ubuntu in de alleen-lezen modus. Dat wil zeggen de rechten staan wel op schrijven en lezen, maar bij pogingen om te schrijven krijg ik de melding dat de dataschijf in de alleen lezen-modus staat.
Als ik dan uit Ubuntu ga en opnieuw boot in Widows, en dan in Windows het commando herstarten geef, start Ubuntu weer op, en staat mijn dataschijf wel in goede modus.

Offline vanadium

  • Lid
Re: alleen lezen bestand op schrijven zetten
« Reactie #8 Gepost op: 2021/12/30, 10:06:37 »
Jou vraag is niet gerelateerd aan de vraag van de OP: ik vraag de moderatoren wel je vraag even af te splitsen.

Ubuntu zal enkel een windowspartitie lezen/schrijven openen als die "clean" is, d.w.z. volledig afgesloten. MS Windows heeft een "Fast Startup" optie. Eén van de trukken om versneld af te sluiten en op te starten is de datavolumes niet helemaal afsluiten. Als je vanuit Linux toegang wil tot je Windows partitie, dan moet je die Fast Startup optie in Windows afzetten. Dan moet je ook telkens WIndows *volledig* afsluiten, dus géén slaapstand of standby. Als je dat doet, ga je gegarandeerd geen problemen hebben met toegang tot de windows partitie vanuit Ubuntu.