Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu naast XP lukt niet  (gelezen 4131 keer)

Xubuntu naast XP lukt niet
« Gepost op: 2013/09/06, 09:13:18 »
Als Linux junior heb ik geprobeerd Xubuntu naast XP te installeren, dat is niet gelukt. Het keuzescherm, dat ik volgens de handleiding zou moeten krijgen heb ik niet gehad.
Na reboot start de PC (Scaleo desktop) op in Xubuntu. Ook geen GRUB dus.  :(

De GRUB heb ik inmiddels deels hersteld, maar nu kom ik bij opstarten in een GRUB prompt terecht met de tekst daarboven: GNU GRUB vers. 200-13 Ubuntu. Verder gebeurd er niets. :|

Ik werk nu weer via de installatie DVD omdat ik er niet meer in kom.  >:(

Hoe nu verder vanaf de GRUB prompt?

Mogelijk staat XP er nog op.
Als ik maar weer een keuzescherm krijg, ben ik geholpen.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/06, 09:15:45 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/06, 09:44:57 »
Na reboot start de PC (Scaleo desktop) op in Xubuntu. Ook geen GRUB dus.  :(
Wel degelijk Grub, maar omdat die geen XP heeft herkend, start Grub automatisch meteen door in Xubuntu. Zonder een menu te tonen.
Citaat
De GRUB heb ik inmiddels deels hersteld, maar nu kom ik bij opstarten in een GRUB prompt terecht met de tekst daarboven: GNU GRUB vers. 200-13 Ubuntu. Verder gebeurd er niets. :|
Je hebt dus Grub (en wie weet zelfs je systeem) vernield met een nutteloze ingreep....

Ik raad aan, om Xubuntu opnieuw te installeren. Dat is de kortste klap.

Heb je daarna wederom geen Grubmenu met Windows erin, meld je dan hier even. Als de XP-partitie nog bestaat, dan zal 't waarschijnlijk wel lukken om die alsnog herkend te krijgen.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/06, 10:36:52 »
Controleer van de CD eens de indeling van je harde schijf met gparted.
Er moet een NTFS partitie zijn voor Windows,
er moet een EXT4 partitie zijn voor Xubuntu,
en er moet een Linux swap partitie zijn.

Mijn ervaring is, dat het makkelijker/sneller/beter is, om eerst deze indeling te maken voor dat je gaat installeren.
Zodra je kunt kiezen voor "er naast" kies je dan voor "anders".
Dan kies je de EXT4 partitie, en zorgt dat deze gebruikt wordt als EXT4 partitie met mount point "/".

Mocht je nog vragen hebben, dan weet je ons te vinden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/06, 11:18:50 »
Controleer van de CD eens de indeling van je harde schijf met gparted.
Er moet een NTFS partitie zijn voor Windows,
er moet een EXT4 partitie zijn voor Xubuntu,
en er moet een Linux swap partitie zijn.

Mijn ervaring is, dat het makkelijker/sneller/beter is, om eerst deze indeling te maken voor dat je gaat installeren.
Zodra je kunt kiezen voor "er naast" kies je dan voor "anders".

Dan kies je de EXT4 partitie, en zorgt dat deze gebruikt wordt als EXT4 partitie met mount point "/".

Mocht je nog vragen hebben, dan weet je ons te vinden.

In terminal wordt voor Gparted om root privileges gevraagd, hoe moet dat?
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/06, 11:20:33 »
gksudo gparted

Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/06, 11:35:19 »
zie bijlage
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/06, 12:07:53 »
Als er maar één HD in je PC zit, dan heb je Windows overschreven ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/06, 12:30:04 »
Als er maar één HD in je PC zit, dan heb je Windows overschreven ........

Hallo, Ron.
Hoe kan het, dat XP niet is herkend? Stond er nieuw van originele CD op. Alleen SP3 moest er nog bij. Is dat de oorzaak?
Xubuntu kwam vers van het forum.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline jolo

  • Lid
Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/06, 12:51:21 »
Alleen is het probleem dat de TS een LVM partitie heeft aangemaakt. Om te zien welke fysieke partities deze heeft, zijn de eerste drie commando's vereist van deze hyperlink http://www.dannytsang.co.uk/index.php/mounting-lvm-using-ubuntu-live-cd/

Echter LVM is eigenlijk bedoelt voor gevorderde Linux gebruikers. Wellicht valt een nieuwe Xubuntu installatie te overwegen. Dat zou onder andere kunnen met behulp van deze Engelstalige handleiding http://www.howtoforge.com/the-perfect-desktop-xubuntu-12.04

« Laatst bewerkt op: 2013/09/06, 12:53:32 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/06, 17:12:00 »
Alleen is het probleem dat de TS een LVM partitie heeft aangemaakt. Om te zien welke fysieke partities deze heeft, zijn de eerste drie commando's vereist van deze hyperlink http://www.dannytsang.co.uk/index.php/mounting-lvm-using-ubuntu-live-cd/

Echter LVM is eigenlijk bedoelt voor gevorderde Linux gebruikers. Wellicht valt een nieuwe Xubuntu installatie te overwegen. Dat zou onder andere kunnen met behulp van deze Engelstalige handleiding http://www.howtoforge.com/the-perfect-desktop-xubuntu-12.04

Dit lijkt een full replacement van XP, zoek ik niet, ik wil XP ernaast.
Schermen in instruktie heb ik ook gezien bij mij.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline heir4c

  • Lid
Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/06, 17:25:07 »
Installeer XP opnieuw maar maak eerst al op voorhand met gparted de partities aan voor XP en xubuntu (+Swap-partitie)
Xp in fat 32 en Xubuntu in ext4.

Edit: Wat me ineens opviel is wel dat die sda1 die in ext2 geformateerd is wel heel veel in gebruik heeft. Het zou raar zijn dat dat xubuntu is. Waarschijnlijk is dat windows. Hoe je dat kan kontroleren weet ik niet.
Kan je de bestanden op die schijf vanop de installDVD bekijken?
En die lvm is inderdaad niet normaal. Die word eigenlijk gebruikt om van meerdere schijven virtueel 1 schijf te maken waar men dan partities in maakt die de schijven overlappen.

Toch maar xubuntu eens opnieuw downloaden. (eventueel van een andere server) Ik denk dat er iets mis is met de installer. Als je van usb kan opstarten en je hebt een usb dan zou ik die gebruiken.
Met unetbootin of multisystem.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/06, 17:31:00 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/06, 19:13:10 »
Edit: Wat me ineens opviel is wel dat die sda1 die in ext2 geformateerd is wel heel veel in gebruik heeft. Het zou raar zijn dat dat xubuntu is. Waarschijnlijk is dat windows.

't Zijn maar MB's. Dus het zal noch Xubuntu, noch Windows zijn. ;)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #12 Gepost op: 2013/09/06, 20:25:39 »
Edit: Wat me ineens opviel is wel dat die sda1 die in ext2 geformateerd is wel heel veel in gebruik heeft. Het zou raar zijn dat dat xubuntu is. Waarschijnlijk is dat windows.

't Zijn maar MB's. Dus het zal noch Xubuntu, noch Windows zijn. ;)

Ooooo  :rolleyes: Even niet goed opgelet.  :-[
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #13 Gepost op: 2013/09/07, 10:06:34 »
Ik heb hier http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/precise/release/ een nieuwe ISO opgehaald, gebrand met Brasero.
Draait nu op de Scaleo in de reddingsmodus. Kijken, of er nog wat op staat, wat bruikbaar is.

Kijk uit met deze ISO, schrijft over alles heen, als je niet oplet. Die gaat dus weg. Heb installatie afgebroken.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/07, 10:26:25 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #14 Gepost op: 2013/09/07, 10:43:18 »
Voor alle duidelijkheid:

1. Je hebt überhaupt geen Windows meer op die harde schijf;

2. Je hebt dus niets te verliezen bij een verse installatie van Xubuntu, want je Windows is toch al onherroepelijk en onherstelbaar weg;

3. Windows kun je alleen terugkrijgen door die te herinstalleren op die harde schijf. Als je Windows terug wil, doe dan eerst de Windows-installatie (geef Windows de hele schijf) en pas daarna de nieuwe Xubuntu-installatie;

4. Encryptie (versleuteling) en LVM is in de meeste gevallen een nutteloze complicatie. Schakel dat dus niet standaard in bij installatie, maar alleen als je er een goede reden voor hebt. Zelf maak ik nimmer gebruik van die functies, simpelweg omdat ik ze niet nodig heb. Hoe minder lagen van onnodige complexiteit, hoe beter.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/07, 10:54:15 door Pjotr »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #15 Gepost op: 2013/09/07, 12:07:51 »
Als je Windows terug wil, doe dan eerst de Windows-installatie (geef Windows de hele schijf) en pas daarna de nieuwe Xubuntu-installatie;
Volgens mij is het makkelijker, om eerst de HD in te delen en daarna XP te installeren op de eerst partitie (/dev/sda1 ?)
Dat zou ik doen, maar ik heb het vaker gedaan en ben door schade en schande wijs geworden :lol:
Mogelijk dat Pjotr dit advies geeft, zodat je minder kans hebt op beginners fouten, hij heeft daar ook ervaring mee........

Het bovenstaande in mijn mening en geen kritiek op de werkwijze!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #16 Gepost op: 2013/09/07, 12:13:28 »
Ik heb hier http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/precise/release/ een nieuwe ISO opgehaald, gebrand met Brasero.
Draait nu op de Scaleo in de reddingsmodus. Kijken, of er nog wat op staat, wat bruikbaar is.

Kijk uit met deze ISO, schrijft over alles heen, als je niet oplet. Die gaat dus weg. Heb installatie afgebroken.

Als er niets op de harde schijf staat zal de installer automatisch de hele schijf gebruiken. Je hebt wel dan nog één of meerdere opties. Die moet je dan eerst aanvinken voor je begint met installeren. Dat is dus standaard bij elke ubuntu-release en niet enkel bij 12.04.3.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Tips voor installatie Ubuntu naast XP
« Reactie #17 Gepost op: 2013/09/08, 12:50:58 »
Ik begin het begin te begrijpen.

Te doen Voor installatie XP

Maak met Gparted op bijv. je C schijf aparte partities aan van ca. 10 GB en formatteer 1 ervan als NTFS.
Als je dat niet van tevoren doet, dan herkend XP dit niet en vraagt bij installatie de niet op NTFS geformatteerde partities weg te gooien

Als volgt:
Start PC op met de CD met de Ubuntu ISO CD in de dvd lade.
Na de taalkeuze kies je voor: Ububtu uitproberen"
Na opstarten links bovenaan op het scherm: systeem/gparted.

Klik in het GPARTED menu op de gekleurde balk onderaan.
Nu kan je de brede balk bovenaan aan de zijkanten met de muispijl bewegen tot de juiste partitie-grootte.
Als je links schuift komt daar de eerste kleine partitie te staan.
Klik dan op het groene vinkje in de werkbalk, het systeem doet zijn werk.

Daarna muispijl op deze partitie, klik op formatteren, kies NTFS (dat is standaard voor windows.
Klik groene vink enz.

Druk op UIT knop PC, je krijgt de kans van Ubuntu om de DVD te verwijderen en de XP schijf te plaatsen.
ENTER, PC gaat uit.
Start deze weer op met het DVD station als eerste in de boot-sequence (verander dit eventueel met (bij mij F2 of F11)).
XP start nu op.
Kies de zojuist geformatteerde partitie op (bij mij C schijf).
XP gaat aan de gang.

Edit Johan: ik heb vanaf hier 2 topics samengevoegd
« Laatst bewerkt op: 2013/09/10, 18:22:01 door Johan van Dijk »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #18 Gepost op: 2013/09/08, 18:54:11 »
Ik heb hier http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/precise/release/ een nieuwe ISO opgehaald, gebrand met Brasero.
Draait nu op de Scaleo in de reddingsmodus. Kijken, of er nog wat op staat, wat bruikbaar is.

Kijk uit met deze ISO, schrijft over alles heen, als je niet oplet. Die gaat dus weg. Heb installatie afgebroken.

Als er niets op de harde schijf staat zal de installer automatisch de hele schijf gebruiken. Je hebt wel dan nog één of meerdere opties. Die moet je dan eerst aanvinken voor je begint met installeren. Dat is dus standaard bij elke ubuntu-release en niet enkel bij 12.04.3.

Ik had maar twee opties: XP vervangen of "iets anders"
Toen begon het gelazer.

Installeer nu XP voor de 3e keer, nadat ik, wijzer geworden, met GPARTED vanaf CD, eerst ZELF partities heb aangemaakt en 1 partitie op NTFS geformatteerd.

Het punt is, dat ik via een ander ongemerkt bij een distributie buiten de Ubuntu site was terechtgekomen.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Re: Tips voor installatie Ubuntu naast XP
« Reactie #19 Gepost op: 2013/09/09, 10:08:34 »
Het is altijd makkelijker om eerst Windows te installeren en pas daarna de Ubuntu, Mint of Xubuntu of what ever.

Plus niet iedereen heeft een Windows cd bij de hand....meestal staat de installatie al op de pc en zit er bij aankoop geen cd bij. Je hebt tegenwoordig (al jaren) enkel een recovery partitie op je pc/laptop.

Verder niet je pc uitzetten maar gewoon enkel voor herstarten kiezen, ook dan heb je genoeg tijd om de cd te verwisselen. Vorige week nog gedaan bij iemand die Windows 7 wilde samen met Mint.

Mocht je een lege pc hebben (dat is dan jouw voorbeeld), ik werk liever met de GParted cd die je van internet kan halen. Let erop dat je die 10 Gb wel te weinig is als je je home niet apart wilt.
Maar goed, overal kan je deze instructies al vinden ;)

Inderdaad is OVERAL wat te vinden, als Newbie kwam ik er ineens achter, dat ik een distributie had gedownload, niet van de officiële Ubuntu site.  Dat zag ik ineens aan het webadres.

Gezien uw reactie heeft u mijn andere items op dit forum niet gelezen.

Ik kon bij installatie alleen kiezen uit XP overschrijven of " iets anders"
Heb natuurlijk dat laatste gedaan.

Eigenlijk wil ik alleen nog XP voor de installatie van mijn Brother printer, dat is onder Linux een ramp.
Onder XP een eitje. Is de schuld van Brother.

groeten, Piet
« Laatst bewerkt op: 2013/09/09, 10:12:16 door bmwpiet »
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop

Offline aartje

  • Lid
Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #20 Gepost op: 2013/09/09, 11:11:02 »
Wat ik ook altijd mis bij de beschrijving van Linux (welke dan ook) is om EERST EEN
BACKUP TE MAKEN VAN JE WINDOWSXP-PARTITIE MET CLONEZILLA.
Dat is maar een paar minuten werk.

Als je iets fout doet heb je WindowsXP zo weer terug op je systeem met een combinatie
van Clonezilla en Grub. Je hoeft dan ook niet alle updates te doen.
Wat nog beter is, is om een backup te maken van je hele harde schijf met Clonezilla
op een externe schijf met Clonezilla bv.

Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #21 Gepost op: 2013/09/09, 12:27:13 »
Hoe je in hemelsnaam aan een partitie komt met LVM, is mij een raadsel en EXT 2 is ook al oud dat je die niet meer moet gebruiken.

LVM is erg goed als je encryptie wilt.
Ext2 is oud maar onder *sommige* omstandigheden nog goed. Als je bijv. met het gloednieuwe BTRFS (de voor nu experimentele opvolger van EXT4) aan de slag gaat dan heb je een /boot nodig en die moet Ext2 zijn.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #22 Gepost op: 2013/09/09, 12:49:58 »
LVM is erg goed als je encryptie wilt.
LVM staat voor Logical Volume Managers en is een linux tool om schijven en partities te beheren, niet specifiek voor encryptie.
Het gebruik van LVM maakt encryptie soms zelfs iets lastiger.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Tips voor installatie Ubuntu naast XP
« Reactie #23 Gepost op: 2013/09/09, 13:27:39 »
Ik wil je best helpen als je in de buurt woont!
Dan denk ik, dat ik dichterbij woon.
Je mag ook met je spullen richting Tholen komen ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu naast XP lukt niet
« Reactie #24 Gepost op: 2013/09/10, 08:09:29 »
Hoe je in hemelsnaam aan een partitie komt met LVM, is mij een raadsel en EXT 2 is ook al oud dat je die niet meer moet gebruiken.

LVM is erg goed als je encryptie wilt.
Ext2 is oud maar onder *sommige* omstandigheden nog goed. Als je bijv. met het gloednieuwe BTRFS (de voor nu experimentele opvolger van EXT4) aan de slag gaat dan heb je een /boot nodig en die moet Ext2 zijn.
Al doende leert men. Ik weet zelf ook niet, hoe dit gekomen is van die LVM. :(.
LINUX senior,Unix kennis, HP25 en HP85. PC HP Compaq, 32 bits dual-core, 2 GHz, 4 GB, Mint 20.2, Tweede PC: Gebruikte laptop