Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mag ik .cache en .config zonder zorgen leeg maken?  (gelezen 401 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Mag ik .cache en .config zonder zorgen leeg maken?
« Gepost op: 2014/10/25, 15:17:32 »
Ik ben zo-even van Ubuntu 14.04 naar 14.10 overgestapt. Ik wil terug van nul beginnen en wil enkele zaken proper maken.

Ook al heb ik bij herinstallaties er altijd voor gekozen om een volledige verwijdering uit te voeren, merk ik dat er hier en daar toch nog "rommel" (?) achterblijft: configuratiebestanden, temporary bestanden.

1 -- Zo merk ik dat in de map .cache in mijn home-directory meer dan 1,5 gigabyte aan gegevens zit. Mag ik deze map volledig leegmaken?
2 -- Mag ik, om alle configuraties terug op standaard te zetten, de map .config in mijn home-directory leegmaken zonder gevaar?
3 -- Mag ik ook de map /tmp leegmaken?

Zijn er eventueel nog mappen die ik best veeg om als het ware een lege start te maken?

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Mag ik .cache en .config zonder zorgen leeg maken?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/25, 16:43:36 »
Waarom kies je bij installatie niet voor formatteren van de partitie?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Mag ik .cache en .config zonder zorgen leeg maken?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/25, 19:14:11 »
Euh, aangezien ik maar 1 partitie heb -- zie ook elders in dit forum waarom het hebben van meerdere partities eigenlijk niet zo'n écht goed idee is -- zou het ronduit formatteren van mijn partitie betekenen dat ook mijn gegevens weg zijn. En OK, ik héb wel een (synchrone) backup, maar écht vertrouwen doe ik dat nooit.

Dus je hebt misschien wel een punt, maar aan de andere kant blijft mijn oorspronkelijke vraag daarmee wel enigszins onbeantwoord.

(En nu ik heel het boeltje (14.10) heb geïnstalleerd is het helemaal niet meer zinvol, me dunkt, om alles eerst nog eens te gaan formatteren (met allerlei ongemakken van dien) en dán alles terug te moeten restoren).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Mag ik .cache en .config zonder zorgen leeg maken?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/25, 19:15:22 »
En met "lege start" bedoelde ik eigenlijk vooral: de programma's opstarten met hun standaard instellingen, niet zozeer met een lege schijf. In die zin was mijn formulering een tikje overdreven.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Mag ik .cache en .config zonder zorgen leeg maken?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/25, 20:12:28 »
.cache kun je leegmaken. .config kan ook, maar dan worden alle programma's die die map gebruiken (niet alle programma's gebruiken die map!) herstelt naar hun standaardinstellingen.