Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google analytics laat iets interessants zien  (gelezen 2349 keer)

Google analytics laat iets interessants zien
« Gepost op: 2011/07/03, 14:25:38 »
Althans, de nieuwsletter die ik onlangs in mijn inbox ontving :) Naast het feit dat volgens de data van Google de gemiddelde tijd die iemand doorbrengt op een site met bijna een halve minuut is afgenomen, laten de cijfers ook iets interessants zien wat betreft besturingssystemen. Namelijk dit:


Besturingssyteem:11/1/09 - 2/1/10:11/1/10 - 2/1/11:Verschil:
Windows89,9%84,8%-5,1%
Mac4,5%5,2%+0,7%
Linux0,6%0,7%+0,1%
Anders5%9,3%+0,4%

Kortom, Linux zit in de lift, Mac zit in de lift, Anders zit in de lift (persoonlijk denk ik dan aan iOS en Android) en Microsoft krijgt steeds meer klappen... Misschien begint de pc-markt eindelijk een beetje te veranderen...
« Laatst bewerkt op: 2011/07/04, 18:20:02 door crashit »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/03, 15:05:35 »
Jep ze zitten in de lift.
Het gaat heel langzaam maar het zit in de lift.
Mac zit in de lift maar voornamelijk de laptops van Apple zitten in de lift en dan heb je nog Android en iOS als ze die hebben meegerekend.
De winst van de Mac is voornamelijk in China wat ik begreep. Daar is de Mac vrij populair en aangezien er heeeeeel veel Chinezen zijn, kan de Mac daar ook nog flink groeien.

Maar 2x Windows? Wat is die 2de Windows die zo groeit? Was dat Windows mobile of alle apparatuur wat Windows gebruikt?

Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/03, 15:06:35 »
2e Windows moet Mac zijn dan denk ik toch?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/03, 19:57:43 »
Ok en het overige is dan Haiku en dergelijke.
Waar zullen ze iOS en Android bij rekenen?

Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/03, 20:09:43 »
Ik vermoed dat iOS bij MAC hoort en Android bij anders.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/03, 20:14:11 »
Ik denk dat Anders gewoon al het andere behalve Win, Mac en Linux is. Dus ook iOS.

Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/04, 02:28:41 »
Het bovenstaande tabelletje ziet er wat raar uit, dit is de volledige tabel:

http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/04, 17:47:11 »
Ik had iets andere cijfers gezien en daarbij had de Mac 5,4% en de groei kwam van de Mac uit China.
Daar blijkt het vrij populair te zijn.

Offline aartje

  • Lid
Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/06, 11:31:24 »
Wat mij vooral opvalt is dat Linux marginaal is
en niet toeneemt. 0,1% toename is te verwaarlozen en
binnen de foutmarge. Ik zit al sinds 1982 in de Unix-
systemen en ben een fervent-gebruiker van Unix/Linux
(unix6,unix7,bsd2.9,bsd4.3,minix,SunOs,Solaris,Slackware,
Redhat,Suse,Ubuntu) en zou het in die bijna dertig jaar vreselijk
hebben gevonden om alleen van Windows of MacOs
afhankelijk te moeten zijn. Om moedeloos van te worden!
Wat zou er moeten gebeuren ???

Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/06, 12:28:05 »
Vergeet niet dat hier de desktop versies gemeten worden, en niet de werkstations.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/06, 12:56:56 »
Tevens is het nog dat het bij de Mac en bij Linux gebruikers, het niet altijd 100% dat is en vaak dual boot.
Dan is het nog de vraag wat ze hebben gemeten en natuurlijk is Linux gegroeit maar in verhouding tot de anderen is het minder.

Je moet je ook afvragen of je wilt dat Linux groeit.
natuurlijk heeft het voordelen maar daar komen ook nadelen bij.

Mac groeit nu vanwege China. Daar is het populair en daar zou je nog een Linux versie van de grond krijgen en groot kunnen maken.
Die zitten nog niet allemaal vastgebakken aan Windows waardoor daar de Mac wat kan profiteren en wat kan groeien.

Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/06, 13:00:05 »
Je moet je ook afvragen of je wilt dat Linux groeit.
natuurlijk heeft het voordelen maar daar komen ook nadelen bij.


Bijvoorbeeld:
Stel je hebt 400 miljoen Ubuntu gebruikers.
En Canonical heeft een update.
Al die gebruikers gaan updaten, stel je nu eens voor hoeveel bandbreedte verbruik dit kost.
Daarnaast wat voor infrastructuur je moet hebben aan servers.

Geloof me als ik zeg dat dit een kleine nachtmerrie word......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Wout55

  • Lid
Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/06, 13:14:36 »
Ik volg de marktaandelen al een tijdje en gebruik daarvoor de wikipedia pagina. Daarin worden verschillende tellers vergeleken. Uit een andere bron blijkt dat Apple  in de V.S. een marktaandeel van 8.5% heeft in de verkopen en dat is een groei van 9.5%. Dat is dus aanzienlijk hoger dan het percentage OS gebruikers. Dat komt door de nog aanwezige oude machines. 40-5% van het totaal aan OS betreft Windows XP. De boel is zeker aan het verschuiven waarbij nog komt dat de pc-markt krimpt. Als die XP´s zullen zeker niet vervangen worden door nieuwe desktops of laptops.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2011/07/06, 13:16:19 door Wout55 »

Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/06, 13:20:25 »
Grafiekje uit het wiki-artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Operating_system_usage_share.svg
XP nog altijd groter dan 7. Tegen de tijd dat 7 XP inhaalt is 8 alweer uit.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/06, 13:21:55 »
Ik volg de marktaandelen al een tijdje en gebruik daarvoor de wikipedia pagina. Daarin worden verschillende tellers vergeleken. Uit een andere bron blijkt dat Apple  in de V.S. een marktaandeel van 8.5% heeft in de verkopen en dat is een groei van 9.5%. Dat is dus aanzienlijk hoger dan het percentage OS gebruikers. Dat komt door de nog aanwezige oude machines. 40-5% van het totaal aan OS betreft Windows XP. De boel is zeker aan het verschuiven waarbij nog komt dat de pc-markt krimpt. Als die XP´s zullen zeker niet vervangen worden door nieuwe desktops of laptops.  ^-^

In Amerika zijn de cijfers wat anders dan in de rest van de wereld. In de EU is Apple niet zo populair en liggen de cijfers lager en in landen zoals Rusland zie je vrijwel geen Mac.
In China begint alles te komen en is alles voor veel Chinezen nieuw en zie je ook een sterke groei bij Apple producten.
Daar is het populair en word het goed verkocht.
Net als de i-phone, die is in België nog populair maar hier is de grootste groei eruit en is Android populair.
Zo verschild het per land en zul je ook zien dat de aantallen over het totaal anders is dan lokaal.
De Mac groeit kwa grote voornamelijk in de mobiele sector met Mac book's, telefoons en tablet's.
Kwa desktop is de groei wat lager.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/06, 13:29:08 »
Grafiekje uit het wiki-artikel: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Operating_system_usage_share.svg
XP nog altijd groter dan 7. Tegen de tijd dat 7 XP inhaalt is 8 alweer uit.

Geen Android?

Windows 7 was eigenlijk niet de bedoeling maar kwam om Vista te redden.
Het is ook een aangepast Vista versie met wat extra dingen en aanpassingen om het toch iets nieuws te geven, maar het lag niet in de planning.
Tevens groeit Windows 7 door de verkoop van de kant en klare systemen waar het al op staat. Bij zelfbouw zie je dat ze het weg laten en er Win XP op zetten.
Ik denk dat met de komst van Win 8, dat XP langzaam weg zal zakken en dat Win 7 een kleine opleving zal hebben omdat de prijs van pc's met Win 7 erop, wat zal dalen.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Google analytics laat iets interessants zien
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/07, 16:27:05 »
vista was gewoon een beta die te vroeg is uitgegeven, je kunt 7 dan als "stable" beschouwen..