Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling  (gelezen 616 keer)

GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Gepost op: 2016/02/26, 12:37:28 »
Vooreerst, indien jullie dat willen, een gedatileerde handlaiding, in het nederlands.
Ik ben heel bang van GParted.

Mijn PC draait goed, en wil het zo houden.
Echter de ruimte is (zeer)  slecht verdeeld

https://drive.google.com/file/d/0B0ucQJydPIJAUDJ1Rjd2Unl3SVE/view

Alvast bedankt van, eh, een dommerik...
« Laatst bewerkt op: 2016/02/26, 13:53:10 door WonderingWalker »
Wie niets doet met de kennis die hij heeft,
weet eigenlijk niets.
Cicero

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #1 Gepost op: 2016/02/26, 12:46:20 »
Start GParted alleen vanaf de Ubuntu-DVD, installeer 'm dus niet. Post eens een schermafdruk van GParted die je harde schijf toont zoals die nu is?

Schermafdrukken posten kan bijvoorbeeld op www.postimage.org

Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #2 Gepost op: 2016/02/26, 13:55:19 »


Zo zie je maar  hoe hoog mijn kennis reikt.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/26, 13:58:50 door WonderingWalker »
Wie niets doet met de kennis die hij heeft,
weet eigenlijk niets.
Cicero

Offline vanadium

  • Lid
Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #3 Gepost op: 2016/02/26, 14:10:33 »
Waarom ga je ervan uit dat de ruimte slecht verdeeld is? Vermoedelijk heb je een specifiek probleem dat je hier niet vermeldt?

Ik vermoed dat je ervoor hebt gekozen je harde schijf te encrypteren. Dan maakt Ubuntu een (zeer) kleine, niet geëncrypteerde boot partitie aan. Het volume onder sda5 is je eigenlijke schijfruimte, en daar heb je zeer veel plaats.

Het probleem dat je wellicht hebt (maar ik raad alleen maar) is dat je systeem niet meer kan updaten: er moeten bij een kernelupdate bestanden bijkomen in de /boot, maar daar is geen plaats meer voor.

Oplossing: verwijder handmatig de oudere kernels vooraleer je de update doorvoert. Dit maakt de nodige plaats op de /boot partitie terug vrij.

Tenzij je andere redenen hebt waarom de ruimte volgens jou slecht verdeeld is ....

Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #4 Gepost op: 2016/02/26, 14:15:55 »
Mijn Ubuntu 15 zegt me regelmatig dat de schijf vol is....
met een nagenoeg aan 100% reikende zekerheid is de HDD niet ge-encrypteren.

Het is wel zo, dat ik niet rechtstreeks ubuntu 15 er heb geplaatst, eerst naar 14 en de ugraden
(mijn dvd van 15 deed het niet, en deze van 14 wel, uit luiheid dus...)

Citaat
Oplossing: verwijder handmatig de oudere kernels vooraleer je de update doorvoer
Hoe doe ik dat?


ps, bedankt voor je glasheldere uitleg.
Wie niets doet met de kennis die hij heeft,
weet eigenlijk niets.
Cicero

Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #5 Gepost op: 2016/02/26, 14:44:00 »
Ik heb even in dit forum gezocht naar

Citaat
verwijder handmatig de oudere kernels

en vond dit
Citaat
dpkg -l 'linux-*' | sed '/^ii/!d;/'"$(uname -r | sed "s/\(.*\)-\([^0-9]\+\)/\1/")"'/d;s/^[^ ]* [^ ]* \([^ ]*\).*/\1/;/[0-9]/!d' | xargs sudo apt-get -y purge

Dat draait nu, op hoop van zegen....
Wie niets doet met de kennis die hij heeft,
weet eigenlijk niets.
Cicero

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #6 Gepost op: 2016/02/26, 15:10:20 »
dpkg -l 'linux-*' | sed '/^ii/!d;/'"$(uname -r | sed "s/\(.*\)-\([^0-9]\+\)/\1/")"'/d;s/^[^ ]* [^ ]* \([^ ]*\).*/\1/;/[0-9]/!d' | xargs sudo apt-get -y purge
Allemachtig.....  :o
Daar kan ik werkelijk geen touw aan vastknopen. Zoiets zou ik zelf nooit durven toepassen.

Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #7 Gepost op: 2016/02/26, 15:15:40 »
Ik weet ook niet wat het allemaal is ....
Maar ik vond het ergens in dit forum.

Gelukt

Waar ik eerst 23,37Mb overhad
Heb ik nu 182,99

dat scheelt een hele hap.


Bedankt voor de hulp
Wie niets doet met de kennis die hij heeft,
weet eigenlijk niets.
Cicero

Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #8 Gepost op: 2016/02/26, 15:20:34 »
Hallo, doe volgende keer eens:

$ sudo apt-get autoremove --purge

Meer eenvoudige opdrachten hier:
https://help.ubuntu.com/community/Lubuntu/Documentation/RemoveOldKernels

Jouw probleem is dat je sda5 stijf vol is. Harde schijven nooit tot aan de nok toe vullen, ze hebben zelf ook wat ruimte nodig voor administratieve taken.
EDIT. Dit laatste is misschien niet waar, je gebruikt een lvm2-indeling en die logische volume managers claimen misschien bij voorbaat alle ruimte op een schijf?
« Laatst bewerkt op: 2016/02/26, 15:34:04 door Paul Matthijsse »

Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #9 Gepost op: 2016/02/26, 15:22:48 »
Deze had ik al uitgeprobeerd, maar veel heeft mijn bakje niet verwijderd.


Maar zonder jullie ruggesteun zou ik het niet hebben gedaan.
Wie niets doet met de kennis die hij heeft,
weet eigenlijk niets.
Cicero

Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #10 Gepost op: 2016/02/26, 15:31:36 »
Pjotr is niet de enige die zich verbaast, die lange opdracht komt uit deze draad
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2240697
en iemand meldt dat er nog meer dingen gebeuren:
"Exactly. The above script deletes the g++ compiler, among others, since ' linux-libc-dev:amd64' will be included into the purge list "

In het algemeen is het beter  - zeker als je met kernels aan de gang bent - om te weten wat je doet. Genoemde lange opdracht zou bijvoorbeeld van een Fedora-systeem kunnen komen waar het wel goed gaat maar dingen stukmaken op een andere Linux. Als voorbeeld dus. Beter eerst hier vragen!

Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/26, 15:42:27 »
Raad komt te laat na de daad...

Raakt mijn systeem in moeilijkheden? bv bij updates?

Er komt (nog) geen rook uit, maar met dit uit te voeren, moet ik bang zijn?
Wie niets doet met de kennis die hij heeft,
weet eigenlijk niets.
Cicero

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/26, 15:44:31 »
Pjotr is niet de enige die zich verbaast, die lange opdracht komt uit deze draad
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2240697
en iemand meldt dat er nog meer dingen gebeuren:
"Exactly. The above script deletes the g++ compiler, among others, since ' linux-libc-dev:amd64' will be included into the purge list "
Daar heb je het al....  :o

Bedankt voor het uitzoeken. Dit soort gruwelijke volstrekt ondoorzichtige opdrachtregels, die aan het fundament van je systeem raken, moet je dus *nooit* toepassen.

@WonderingWalker: ik raad een schone herinstallatie aan. Je systeem is beschadigd en daardoor onbetrouwbaar geworden.

Tot slot: Ubuntu zou eigenlijk moeten beschikken over een soort gereedschapje voor kernels als dat van Linux Mint (klik op de afbeelding om haar te vergroten):


Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/26, 15:55:30 »
Mag ik een heel klein beetje stout zijn?
Het "draait" nu.

Zodra ik moeilijkheden ondervind, installeer ik Ubuntu vanaf nul.

Mocht het zijn dat ik onverhoopte probs tegenkom, dan laat ik dit hier  weten.

O ja, ik heb deze al heropgestart, zonder reden. En ik typ nu met mijn Ubunt bakje.
Wie niets doet met de kennis die hij heeft,
weet eigenlijk niets.
Cicero

Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/26, 15:56:17 »
Raad komt te laat na de daad...

Raakt mijn systeem in moeilijkheden? bv bij updates?

Er komt (nog) geen rook uit, maar met dit uit te voeren, moet ik bang zijn?

Ik zou zelf eerst proberen om opnieuw te starten.
Je merkt dan al snel of er iets aan de hand is.

Edit:
Ik lees inmiddels dat dit gelukt is.
Dus waarschijnlijk paniek om niets.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/26, 15:58:24 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/26, 15:59:26 »
Zodra ik moeilijkheden ondervind, installeer ik Ubuntu vanaf nul.
Zorg in elk geval voor reservekopieën van al je belangrijke documenten, foto's, muziek e.d. op een extern medium.

Citaat
Mocht het zijn dat ik onverhoopte probs tegenkom, dan laat ik dit hier  weten.
Heeft geen zin. Met een fundamenteel beschadigd en onbetrouwbaar systeem kunnen we je toch niet helpen....

Je hebt een lompe sloopkogel door je systeem gejaagd die van alles heeft weggeramd, waaronder ook spul dat had moeten blijven. De schade is waarschijnlijk onherstelbaar.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/26, 16:11:31 door Pjotr »

Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/26, 16:52:41 »

Dit is mijn toetsenbord nu....
Wie niets doet met de kennis die hij heeft,
weet eigenlijk niets.
Cicero

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/26, 18:10:35 »
Ach, zie het als een les.... Fouten maken doen we allemaal. Kan erg leerzaam zijn.  :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/26, 18:21:34 »
Ik denk niet dat je systeem noodzakelijkerwijze grondig beschadigd is. Je documenten, daarvan maak je nu ook al een regelmatige reservekopie? Houden zo.

Systeem niet geëncrypteerd??? Hoe kom je dan aan die eigenaardige partitionering? Dergelijke partitionering wordt automatisch uitgevoerd als iemand voor encryptie kiest tijdens installatie. Het is (helaas) maar één vinkje in het installatieprogramma van Ubuntu, en achteloze nieuwe gebruikers hebben dat snel aangevinkt.

(Relatief) veilig oude kernels verwijderen doe je via de handleiding van Pjotr: https://sites.google.com/site/computertip/schoon#TOC-Verwijder-oude-kernels

Als je niet telkens kernels wil verwijderen, kan je ook je kernel 'vastzetten' (Pjotr terug), zodat die niet meer bijgewerkt wordt.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/26, 18:25:36 door vanadium »

Offline jolo

  • Lid
Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #19 Gepost op: 2016/02/26, 20:12:33 »
In de http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktopTrusty staat bij Installatietype de optie “Use LVM with the new Ubuntu installation”. Dat kan gedaan zijn zonder encryptie. Doordat er gekozen is voor LVM kan Gparted niet zien, hoeveel data er in de Linux partities staan.

Als er ooit voor een nieuwe Ubuntu installatie wordt gekozen, kan je in Installatietype beter de opties encryptie en LVM niet aanvinken.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #20 Gepost op: 2016/02/27, 09:39:10 »
Ubuntu zou eigenlijk moeten beschikken over een soort gereedschapje voor kernels als dat van Linux Mint
In het Ubuntu Softwarecentrum staat het fantastische programma Bleachbit waarmee oude kernels in Ubuntu eenvoudig kunnen worden gewist.
Als er ooit voor een nieuwe Ubuntu installatie wordt gekozen, kan je in Installatietype beter de opties encryptie en LVM niet aanvinken.
Tenzij je graag je gegevens op schijf versleuteld (om er zeker van te zijn dat een vinder/dief niet bij je gegevens kan) en/of gebruik wil maken van de mogelijkheden van het nieuwe Logisch Volume Management (LVM).  Als je er goed mee omgaat is er niets aan de hand  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #21 Gepost op: 2016/02/27, 10:38:57 »
Ubuntu zou eigenlijk moeten beschikken over een soort gereedschapje voor kernels als dat van Linux Mint
In het Ubuntu Softwarecentrum staat het fantastische programma Bleachbit waarmee oude kernels in Ubuntu eenvoudig kunnen worden gewist.
Onzin. BleachBit is gevaarlijke rotzooi die niet in de pakketbronnen van Ubuntu zou moeten zitten. B. heeft al heel wat ellende veroorzaakt.

In plaats van die sloopkogel door hun systeem te jassen, kunnen mensen hun systeem beter *veilig* schoonmaken: https://sites.google.com/site/computertip/schoon

Sloopprogrammatuur als BleachBit wordt voornamelijk gebruikt door kersverse ex-Windowsgebruikers, die ten onrechte denken dat iets als CCleaner ook nodig is in Linux. Daarom is het waarschijnlijk ook terecht gekomen in de pakketbronnen: gevalletje van "vraag creëert aanbod".

Als je BleachBit aanraadt, dan maak je jezelf mede verantwoordelijk voor de misère die het kan aanrichten bij anderen. Ik zou zoiets beslist niet op mijn geweten willen hebben. Jij blijkbaar wel. Dat zegt genoeg.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/27, 10:54:40 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #22 Gepost op: 2016/02/27, 13:29:32 »
Als je BleachBit aanraadt, dan maak je jezelf mede verantwoordelijk voor de misère die het kan aanrichten bij anderen.
Ik gebruik het open source programma Bleachbit zelf al vele jaren met veel succes en plezier in Linux en Windows en kan iedereen die snel en eenvoudig bestanden van een (ondersteunde) toepassing wil wissen BleachBit aanraden.  :)
(gebruik van open source programma’s uit het Ubuntu softwarecentrum is altijd zonder enige garantie)
Problemen kan je melden op launchpad.net/bleachbit of op de site van de Bleachbit community www.bleachbit.org om gezamenlijk te werken aan het verbeteren van de mogelijkheden van Bleachbit.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: GParted voor eerste beginneling, voor eerste beginneling
« Reactie #23 Gepost op: 2016/02/27, 16:03:50 »
Dwangmatig tegenspreken is één ding. De belangen van meelezende beginners schaden, is nog een categorie kwalijker.