Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere Linux-distro?

Uit ideologische overwegingen
18 (17%)
Het ligt mij beter dan andere OS'en
27 (25.5%)
Omwille van financiële redenen
6 (5.7%)
Het is volgens mij beter dan andere OS'en
27 (25.5%)
Voor de fun
15 (14.2%)
Ik gebruik helemaal geen Linux-distro
0 (0%)
Andere redenen
13 (12.3%)

Totaal aantal stemmen: 53

Auteur Topic: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?  (gelezen 2965 keer)

Offline bordie

  • Lid
Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Gepost op: 2012/06/02, 23:48:19 »
Omdat ik wel eens wil weten waarom anderen Ubuntu of linux-achtige OS'en gebruiken.
Voor mijzelf zijn het ideologische aspect (cf. marktmacht Microsoft en Apple), het plezier van met iets nieuws te kunnen prutsen (slecht 1 maand een ubuntu gebruiker) en de snelheid van Ubuntu (dat het dus beter is volgens mij) die ervoor zorgen dat ik Ubuntu zal blijven gebruiken.
Ubuntu 14.04 LTS 64bit
XPS M1530 (2009) - intel T8100 - nvdia 8600m GT

Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/02, 23:55:48 »
Wij hadden ooit een heel aardige enquête die onder andere dit onderwerp behandelde.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/03, 01:28:43 »
Ik gebruik het omdat ik het op een aantal punten fijner vind werken dan Windows maar niet omdat het gratis is of omdat het beter of sneller zou zijn.
Ik vind het fijn als ik mijn eigen desktop in kan delen en meerdere bureaubladen heb waar ik snel en makkelijk tussen kan wisselen.
Daarnaast zijn er voor Linux leuke programma's die niets kosten en voor mij goed genoeg zijn. Ze werken ook bijna allemaal onder Windows maar het werkt fijner in Linux als je meerdere van deze programma's open hebt staan.
Gebruik Xubuntu maar dat word Voyager Linux. Is ook Xubuntu maar dan met extra software er op die ik wel handig vind en goed geïntegreerd is in het systeem.


Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/03, 02:13:28 »
Deels vanuit de ideologie: the circle of friends (wat je hier op het forum zeker zal ervaren; een pittige discussie daar niet gelaten ;) )
maar ook deels vanuit de hoge kwaliteit van het OS.

Bovendien kan je veel smaken, vrijblijvend, proeven van een distributie, iets wat je met de closed software niet hebt én bovendien kan en mag je alles naar wens aanpassen en opsmukken. (smaken: KDE, Unity, Xfce en Lxde)

Je hoeft niet op de rand van de paranoia te zitten met de interpretatie van de EULA van de concurrenten, en in mijn ogen is het bewijs geleverd dat kwalitatieve software (OS en progjes) best GRATIS kan zijn.

Ubuntu is van Debian afgeleid, dus een enkele investering in het aanleren van technische aspecten kan je gewoon meenemen mocht je van distributie veranderen (b.v. een overstap van Ubuntu naar Mint zal geen obstakels voor je opleveren) die op Debian gebaseerd is (v.b. SolusOS, Bodhi-linux enz) .

Het aartsmoeilijke is echter om trouw te blijven aan een bepaalde desktop; het is voor velen heel verleidelijk om wat te hoppen binnen de verscheidenheid van het aanbod (ikzelf ben ook zo iemand). Maar met de nieuwe LTS is het nu vooral handig om 5 jaar bij een dezelfde desktop te blijven. Vooral voor beginners die deze wereld binnenstappen kan dat een probleem zijn eer ze hun draai vinden.
Ikzelf, als actief steunpunt, merk dat op wanneer vrienden bij me over de vloer komen en mijn KDE desktop zien, ze hun Unity op staande voet willen verlaten (en omgekeerd). (Dus ik installeer behoorlijk veel systemen in mijn vrije tijd ;) )

Op mijn werk is door mijn toedoen een volledige overstap gedaan van Windows naar Xubuntu voor zowel de productie (pro-actieve CCTV systemen) als administratie (secretaresse, verkoop, en projectleiders). Dit na amper 2 jaar testen.

Voor een Linux-systeem zou je willen betalen, voor het andere moet je betalen en daar zit ook al een verschil.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/03, 08:12:18 »
Uit ideologische overwegingen, de filosofie achter Open Source bevalt mij wel, ik vind het beter werken dan andere os'en, ik vind het ook beter werken, en uiteraard gebruik ook ik het Just for Fun.

Offline midas

  • Lid
Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/03, 09:08:32 »
Voor mij eigenlijk een combinatie van 2 aspecten:

1. Ik wil niets met 'customer lock-in' te maken hebben, de FOSS-gedachte draag ik een warm hart toe....al ben ik geen fundamentalist op dat vlak :)

2. On-line veiligheid. Geen enkel OS is absoluut veilig op het internet...maar met linux durf ik in ieder geval weer digitaal te bankieren.

Daarom voor mij Ubuntu en Linux Mint ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/03, 10:34:28 »
Ik vind Xubuntu veel fijner werken dan Windows, het is sneller en veiliger, wat wil je nog meer?
Dat is mijn voornaamste reden. Ik ben niet iemand die anti-Windows of heel erg voor open-source projecten is.
Het werkt, dat is het voornaamste.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/03, 10:37:55 door Luckiboy »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/03, 10:48:02 »
Één van de Linux distributies die in het Nederlands talige deel van de wereld goed wordt ondersteund is Debian, maar die vind ik voor desktop gebruik niet vriendelijk.
Ubuntu is gebaseerd op Debian, heeft een goede Nederlandstalige ondersteuning in deze gemeenschap, is vriendelijk in gebruik en is ook nog eens democratisch !
Wanneer je een idee hebt en een hoop medestanders, dan is bijna alles mogelijk in de toekomstige ontwikkeling van Ubuntu.
Je hebt ook de vrijheid om alles aan te passen aan de manier van werken die jou bevalt, en daarbij is veel meer mogelijk dan met een ander OS.
In 2005 ben ik begonnen met Ubuntu en Gnome-2, wel regelmatig andere desktops bekeken, maar ik bleef terug komen op Gnome-2.
Nadat Gnome-2 niet meer ondersteund werd, was ik verbaasd over de vooruitgang en het gemak van XFCE, een reden voor mij, om één jaar geleden over te stappen op Xubuntu.
Regelmatig probeer ik een andere desktop, maar op dit moment blijf ik steeds terugkomen op Xuby :lol:
e.e.a. heeft natuurlijk te maken met de persoonlijke smaak en de manier van werken, die per persoon kunnen verschillen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/03, 11:21:12 »
Linux is m.i. beter. Want veiliger, betrouwbaarder, beter aan te passen, meer keuzevrijheid.

En leuker, niet te vergeten.  :)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/03, 11:40:55 »
Een uitgesproken hekel aan Windows heb ik niet maar jaren geleden ben ik nu eenmaal besmet geraakt met het LinuxVirus. Er zijn heel veel Distro's die ik geweldig vind maar ik voel mij het beste thuis bij Ubuntu. Vooral door de onnoemlijke hoeveelheid informatie die te vinden is op dit forum is geweldig en waardevol. Ubuntu was mijn eerste kennismaking met een Linux systeem en het heeft mij eerlijk gezegd best wel moeite gekost om het systeem te waarderen., diverse keren weer teruggekeerd naar windows maar nooit lang volgehouden, mede door de noodzakelijke virusscanners, malwareprogjes,  defragmentatie en de traagheid door registervervuiling in windows deed mij steeds weer terugkeren naar Ubuntu.
Tegenwoordig gebruik ik Windows nooit meer en ben helemaal overgestapt op Ubuntu, hoewel....er zijn nog enkele windowsprogjes die ik gebruik onder wine. Een favoriete windows prog die ik niet graag zou willen missen is Faststone Imageviewer, die helaas niet goed werkt met Ubuntu Unity, maar die wel goed wordt weergeven onder Gnome-shell.
M'n favoriete distro's op dit moment zijn (X)Ubuntu. Linux Mint, Zorin, Puppy Linux en Vector.
Ik gebruik geen Ubuntu omdat het gratis is, ik ben zelfs bereid te betalen als het moet.

En niet te vergeten de betekenis van  Ubuntu: Ik ben omdat wij zijn  ^-^



 

 


   

Offline Tom

  • Lid
Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/06/03, 11:46:34 »
Het ligt mij beter dan andere OS'en.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    .
Open of gesloten het maakt mij niet uit als het maar werkt ,alhoewel open natuurlijk de voorkeur heeft dat wel.
Veiliger (relatief) en volledig aanpasbaar is mijn grootste en enige reden ,geen ideologie of dergelijke daar achter.
Toen ik begon met Ubuntu (Feisty in Mei 2007) wist ik absoluut niks van open of gesloten sources .
Van het woord Ideologie  houd ik niet zo van ,voorkeur hoor ik liever ...  klingt niet zo fanatic.
Het beste wil ik niet zeggen multimedia , geluids-problemen , drivers ,patenten  etc daar mankeert nog het één en ander aan maar dat is niet de schuld van linux ,Ubuntu etc.
Ik zelf heb gelukkig geen problemen met mijn Xubuntu ,maar ik lees er wel veel over op het Forum.
« Laatst bewerkt op: 2012/06/03, 17:47:18 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/03, 12:00:51 »
Ideologie is voor mij de hoofdmoot, begon met steeds meer te ergeren aan het gesloten model dus dan is overstappen naar Ubuntu een logisch gevolg. Puur praktisch bezien heb ik nooit veel problemen gehad met Windows, bovendien kun je ook op dat platform de nodige FOSS-progjes draaien. Wat RikRik zegt daar kan ik me echter ook wel in vinden: ben je eenmaal besmet met het Linux-virus dan wil je niet meer terug, het is gewoon te leuk. Linux is toch niet helemaal virusvrij dus ;)

Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/06/03, 12:35:07 »
Als informaticus moet ik regelmatig de drie meest gebruikte operating systems draaien (Windows, Mac, Linux). Ik gebruik ieder operating system voor hetgene waar ik het het beste op vind, Mac OS X op clients, Linux op niet-Mac clients en servers, en Windows om die twee programma's te draaien die niet op iets anders werken.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/06/03, 13:08:25 »
Voor het verhaal achter de open-source.
De fun, alhoewel in het begin zeker niet. ;)


In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/06/03, 13:58:52 »
Ik was gewoon opzoek naar iets anders, dan het blauwe scherm.
Na mijn eerste ervaring met Ubuntu kan ik niet meer zonder een pc met Ubuntu =D
En al moest ik er voor betalen dat doe ik dat ook. ;)
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline MKe

  • Lid
Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/06/03, 16:58:36 »
In eerste instantie omdat ik op mijn werk met linux moest gaan werken en ik ermee wilde leren werken. Het beviel mij prima en ben daarom blijven hangen. Ook houd ik ervan om een beetje te klooien met mijn systeem, wat in mijn windows systeem een stuk lastiger is. Geen ideologie dus.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/06/03, 17:19:00 »
Ik werkte al met programma's als Firefox, Thuderbird, OpenOffice etc. omdat ik het te gek vond om illegale versies te installeren terwijl er goed werkende en gratis alternatieven bestaan voor heel veel software. Omdat ik hier zo tevreden mee was en omdat er destijds zoveel te doen was over Vista, leek het me een goed idee om eens buiten de MS-wereld te gaan zoeken naar andere alternatieven. Na Pardus ben ik uiteindelijk bij Ubuntu 7.10 terecht gekomen en dat beviel me heel erg goed. Bij 8.04 Vista van de PC verwijdert (jaja, een Compaq, gekocht bij de Praxis met Vista dat niet opgestart werd).
Voor mij is Linux (Ubuntu) prima zo: ik kan er alles mee doen dat ik wil.
De gedachte achter open source staat me zeer zeker aan maar dat was niet de hoofdreden om de stap te maken. Waarschijnlijk was gewone nieuwsgierigheid wel de grootste reden....

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/06/03, 21:08:42 »
ben sinds 2005 bezig met linux
eerst met mandriva
daarna mint omdat mandriva 2006 helemaal niet zo stabiel was , als zijn voorganger
en toen overgestapt naar ubuntu omdat ik hier op het forum las , door Pjotr geschreven dat mint toen niet zo veilig was als ubuntu
en ik vind het nog steeds leuk , ben volledig van windows af
de goede uitleg op dit forum , en bereidwilligheid van velen om je helpen is gewoon fantastisch
daarom alleen al linux voor mij
greetz

Re: Waarom gebruikt u Ubuntu of een andere linux-distro?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/06/04, 14:04:20 »
Vroeger wel eens gehoord van Linux maar nooit aandacht aanbesteed. Dat is tot ruim 1 jaar geleden. Omdat ik al meer open source gebruikten wou ik ook wat meer weten over Linux. Met het googelen op internet kwam ik hier op de nl Ubutu site terecht. Nadat ik alles eens goed had doorgelezen en er de mogelijkheid was om Ubutu te bekijken zonder te installeren en om het daarna eventueel naast Windows te installeren sprak mij wel aan.
Ubuntu gedownload en klaar gemaakt om de volgende dag op CD te branden. Juist op dat moment "Computer Crash" en is Windows niet meer te herstellen. Gelukkig had ik een kopie  van Ubutu file op een USB stick gezet en heb ik bij iemand anders een CD gebrand. CD gebruikt om die files die nog te redden waren te redden en toen Ubuntu geïnstalleerd. Nooit spijt van gehad. Alles draait lekker.
Aangezien ik een wat oude computer heb ben ik wel van plan om nu eens te kijken naar Xubuntu of misschien wel Kubuntu.