Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laptop weigert af te sluiten  (gelezen 810 keer)

Offline mara

  • Lid
laptop weigert af te sluiten
« Gepost op: 2009/04/27, 11:48:59 »
toestel:
Asus notebook A7M
os: dualboot vista 32bit/ubuntu 9.04
Probleem:
Bij het afsluiten van de computer gebeurt het soms - echt onvoorspelbaar - dat het scherm zwart wordt, maar dat de afsluitknop blijft oplichten en de verklikkerlichtjes voor stroom en wireless ook blijven oplichten. De blazer blijft blazen... Duidelijk dat de stroomtoevoer niet afgesloten wordt.
Dit kan verholpen worden met een schakelaartje aan de zijkant van het toestel, waarmee je de wireless afzet.
Je zet dat schakelaartje op 'off'... er gebeurt niks. Je zet het opnieuw op 'on'... De laptop sluit volledig af... zoals het hoort.

Wat is hier aan de hand... tja... ik moet toegeven dat het gebeurt na werken in vista...
Zeg aub. niet alleen maar "vista still sucks!" of zoiets... of: "gooi die vista eraf". Daar ben ik niet mee geholpen.

Ps. Bij Asus helpdesk (waar je allesbehalve geholpen wordt: sorry... gestandardiseerde antwoorden die ik zou kunnen geven) zeggen ze: "Gooi die ubuntu er toch af!"
"Wiens brood men eet diens woord men spreekt!"

Pardo's First Postulate:
   Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.
Arnold's Addendum:
   Everything else causes cancer in rats.

Re: laptop weigert af te sluiten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/27, 12:00:58 »
Volgens mij heeft het iets met ACPI te maken. Als je even op het forum zoekt op ACPI, staat het duidelijker dan ik het nu uit kan leggen.  :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

van_zwier

  • Gast
Re: laptop weigert af te sluiten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/27, 12:46:22 »
@mara
Heb hetzelfde probleem met een acer, blijkbaar "wacht" ubuntu bij mij nog op een commando nadat ik opdracht heb gegeven om af te sluiten, had dit ook met ubuntu 8.10 (gebruik nu 9.04), als ik dan de combinatie Ctrl + Alt ingeef, dan sluit de laptop wel volledig af.

(ik heb geen schakelaartje voor de wireless) ben wel nieuwsgierig of dit bij jou ook werkt?