Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Adobe Source Code Pro-font installeren  (gelezen 4472 keer)

Offline TopGear

  • Forumteam
Adobe Source Code Pro-font installeren
« Gepost op: 2015/09/30, 16:53:22 »
Het Adobe Source Code Pro font is, wat mij betreft, een van de prettigste fonts aanwezig. Helaas gaat het installeren ervan niet zo 1-2-3 (zoals ik vandaag zelf ervaren heb...) en daarom wil ik mijn vandaag opgedane kennis met jullie delen. Adobe Source Code Pro is een geheel open source font, verkrijgbaar via GitHub. Hier kan je zien hoe het font eruit ziet. Goed, dit is het stappenplan:

Installeer ia32-libs of lib32z1 lib32ncurses5 lib32bz2-1.0. In mijn geval was de eerste niet beschikbaar en dienden de laatste drie als vervangers daarvoor.
Download het Python Fonttools pakket: https://github.com/behdad/fonttools/. Download de ZIP, pak deze uit en navigeer via de terminal naar de uitgepakte map. Voer daar sudo python setup.py install uit.
Download het Adobe Font Development Kit for OpenType (AFDKO): http://www.adobe.com/devnet/opentype/afdko/eula.html. Pak de ZIP uit, navigeer via de terminal naar de map, dan naar de submap FDK en voer daar ./FinishInstallLinux uit. Log nu uit en daarna weer in - en da's geen grapje, er moeten symlinks worden bijgewerkt. Doe je dit niet dan faalt de volgende stap.
Download  Adobe Source Code Pro: https://github.com/adobe-fonts/source-code-pro. Pak de ZIP uit en navigeer via de terminal naar de uitgepakte map. Voer daar gewoon ./build.sh uit en voilà, de fonts staan nu in de map target. Op dit moment moet je even een keuze maken: Wil je het font systeembreed (voor alle eventuele andere gebruikers) beschikbaar maken, of alleen voor jezelf? Als het alleen voor jezelf is, is het makkelijk. Maak in je home-map de map .fonts (die . ervoor is belangrijk!). Stop daar de map target en hernoem deze eventueel naar Source Code Pro, gewoon om het overzichtelijk te houden. Wil je het systeembreed beschikbaar maken? dan is het wat meer werk. Verplaats of kopieer de mappen TTF en OTF in de map target naar een nieuwe map (bijv. Source Code Pro) in /usr/share/fonts. Zorg ervoor dat root de eigenaar is van de nieuwe map (chown root:root $MAPNAAM) en maak ook de rechten 755 - of dit echt uitmaakt weet ik zo 1-2-3 niet, maar aangezien alle mappen in /usr/share/fonts/ zich daaraan houden, doe ik dat ook.

Zo zou het moeten lukken. Het issue bij mij lag bij het niet hebben van de ia32-libs vervangers. Daardoor werkte python op de een of andere manier niet lekker op mijn x64 systeempje. Nu draait alles als een tierelier.
« Laatst bewerkt op: 2015/10/01, 21:17:49 door TopGear »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe Source Code Pro-font installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/30, 17:31:30 »
Hoi Topgear,

[Neem me niet kwalijk als ik de boel onverhoopt in de war gooi!]

Ik zou al die .otf gewoon in mijn .fonts map gooien en klaar is hij weer. Wat een moeilijk gedoe, zeg. Een .otf bestand is gewoon een font en meer niet.

Voor de meelezers: de .fonts map is een verborgen bestand. Je maakt hem zichtbaar met Ctrl+H. Hij bestaat standaard niet. Dan maak je gewoon zelf die map. Alle fonts die je daar inzet zijn alleen beschikbaar voor de betrokken gebruiker. Dat lijkt me trouwens zo verkeerd nog niet. Wil je het ook voor een andere gebruiker, je zet hem simpel over via een USB stick.

Ik bewaar mijn .fonts map altijd bij herinstallaties en zo.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Adobe Source Code Pro-font installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/30, 17:41:20 »
Dan kan natuurlijk ook. Ik bewaar dingen als fonts nu eenmaal liever in /usr/share/fonts/ en icons in /usr/share/icons - alles centraal houden. Het staat je natuurlijk geheel vrij om die .otf en .ttf in ~/.fonts te zetten - dat heeft exact hetzelfde effect.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe Source Code Pro-font installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/30, 18:01:42 »
Ja, dan zijn ze wel systeembreed aanwezig. Daar is wat voor te zeggen

Met de .fonts map is ook wel handig bij herinstallaties. Over een kleine maand is 15.10 uit en dan bewaar ik heel mijn thuismap, inclusief de verborgen mappen om daarna een verse installatie te doen. Dan selectief mijn thuismap terugzetten, via een simpele opdracht mijn vaste extra programma's erbij installeren en de klus is zowat klaar.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: Adobe Source Code Pro-font installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/01, 09:24:43 »
..........Wat een moeilijk gedoe, zeg..........

..........Wil je het ook voor een andere gebruiker, je zet hem simpel over via een USB stick..........


om het nog moeilijker te maken?  veel te omslachtig zo werken vind die manier van topgear toch beter. dat is alles in 1x in de juiste map gelijk voor iedere gebruiker.

topgear werkt dit ook met Linux mint?

Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: Adobe Source Code Pro-font installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/01, 10:01:08 »
build.sh

topgear moet dit niet gewoon ./build.sh zijn? want met gewoon build.sh krijg ik melding dat ie build niet gevonden heeft en die ik wel ./build.sh dan gbeeurd er van alles en krijgik ook die map target te zien.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe Source Code Pro-font installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/01, 10:02:00 »
om het nog moeilijker te maken?  veel te omslachtig zo werken vind die manier van topgear toch beter. dat is alles in 1x in de juiste map gelijk voor iedere gebruiker.

Eén enkele kopieeractie? Nog moeilijker? Nee, dat vind ik zwaar overdreven. Als je nou een handvol gebruikers hebt op je installatie is het wat anders. De meesten hebben alleen zich zelf als gebruiker. En dan, al die andere gebruikers staan niet te springen om een heel stel fonts. Die weten helemaal niet te kiezen. Met alle respect, hoor. Typografie is een speciaal vak. Geef ze een Sans en een Serif, klaar.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Dutch Boy

  • Lid
Re: Adobe Source Code Pro-font installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/01, 10:07:49 »

Eén enkele kopieeractie?

dat heb ik net ook gedaan en werkt gewoon. net zo makkelijk en simpel. nu heeft alle gebruikers dezelfde lettertype de manier die jij neemt is iedere keer voor elke gebruiker weer opnieuw kopieren terwijl wat ik net deed en topgear al zei is het 1x kopieren voor alle gebruikers. wel stukken efficienter lijkt me.

topgear het moet dus wel ./build.sh zijn.  is me nu gelukt op mint xfce!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Adobe Source Code Pro-font installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/01, 12:19:34 »
Die eerste post van Topgear bevatte veel meer dan één kopieeractie plus een kleine misser met die punt voor dat build script. Daar begin je nu voor de tweede keer over.

Ik heb nog een tweede argument gegeven, waarom mijn aanpak zo slecht nog niet is.

Kijk, de aanpak á la Topgear staat iedereen natuurlijk vrij. Het is ergens ook een goede methode, want alle gebruikers hebben dan dezelfde set fonts. Als systeembeheerder is dat de goede manier.

Maar niet iedereen is systeembeheerder en al helemaal niet thuis in de terminal. Dat met die punt voor het build script zegt deze forumleden niks. Dan is mijn methode de moeite waard om even aan te stippen. Dat moet dan toch kunnen?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Adobe Source Code Pro-font installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/01, 13:07:12 »
Ik heb het inderdaad even aangepast naar ./build.sh, bedankt. Of je je fonts nu in .fonts of /usr/share zet maakt voor jou als gebruiker niks uit. Het enige verschil is, dat als je meerdere gebruikers hebt, zij die fonts niet kunnen benaderen als je de fonts in ~/.fonts zet. Aan de andere kant is het moven naar /usr/share/ en het updaten van de rechten natuurlijk lastiger dan gewoon kopiëren binnen jouw eigen home-map. Als ik ietwat meer tijd heb dan ik nu heb update ik de start post wel even om ook deze informatie over te brengen. Er is toch geen "beste" manier voor alle gebruikers - iedereen heeft andere wensen ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Adobe Source Code Pro-font installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/01, 13:09:51 »
@TopGear: dank voor deze tip! Mooie letters. Ik ben er blij mee.  :)

Jouw methode (systeembreed installeren), maar dan iets vereenvoudigd:
https://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs#TOC-Lettertypen-installeren-voor-alle-gebruikers
(punt 12.2, linkerkolom)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Adobe Source Code Pro-font installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/16, 14:32:59 »
Kleine update: Voor 16.04 zijn niet ia32-libs of lib32z1 lib32ncurses5 lib32bz2-1.0 nodig, maar lib32ncurses5 lib32z1. Voor de rest werkt alles hetzelfde.