Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost)Debian ... welke?.  (gelezen 10070 keer)

Offline Tom

  • Lid
(opgelost)Debian ... welke?.
« Gepost op: 2009/10/07, 13:26:01 »
Wil eens beginnen met Debian.
Maar welke Testing , Stable , onstable ?
Wat te downloaden Mini CD en de rest afhalen via internet.?
http://www.debian.org/distrib/
Normale CD , ruim 600 MB ?.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/11, 20:20:44 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Debian ... welke?.
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/07, 15:11:57 »
Ik heb alleen de eerste cd gedownload, hier staat alle software op, net als bij Ubuntu.
De andere cd's kan je binnen halen, dit kan ook via de pakketmanager, lijkt Ubuntu wel. =D
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Debian ... welke?.
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/07, 15:16:22 »
Wil eens beginnen met Debian.
Maar welke Testing , Stable , onstable ?
Wat te downloaden Mini CD en de rest afhalen via internet.?
http://www.debian.org/distrib/
Normale CD , ruim 600 MB ?
.Hè,ik dacht dat je Mandriva ging uittesten vandaag?Tip:begin met debian stable als je prima wilt draaien,wil je lekker "sleutelen",dan is testing wel wat.Unstable zegt eigenlijk al genoeg.Idd mini cd downloaden en de rest van internet,gaat sneller is mijn ervaring.Ben benieuwd
Kubuntu 20.04

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/07, 15:39:36 »
Ik gebruik altijd de businesscard CD. Dat is een formaat wat op een minidisk past. Het is wat uigebreider dan de de mini-CD maar weer kleiner dan de netinstall CD. Praktisch alles wordt vanaf het internet gehaald.

Bij de installatie kun je kiezen voor geavanceerd ==> expert. Dan kun je op een gegeven moment kiezen voor Stable, Testing of Unstable. Ik kies dan voor Testing. Dan worden alleen die pakketten opgehaald. Let ook op dat je voor ftp kiest (is sneller en stabieler) en dat je bij de werkomgeving (keuze voor desktop, basis, server, mailserver enz.) alles uitvinkt. Dan heb je een kale cli omgeving, vergelijkbaar met de blokkendoos installatie van Ubuntu.

Wat je alleen nog moet doen is, na de installatie als root inloggen (want Debian werkt standaard niet met sudo, moet je zelf installeren!!) en dan het volgende bestandje aanmaken: nano /etc/apt/apt.confTyp daar de volgende regels:
Citaat
APT::Install-Recommends "0";
APT::Install-Suggest "0";
APT::Default-Release "testing";
Dan wordt niet van alles en nog wat mee geïnstalleerd. Die eerste regel kun je eventueel weglaten (dus die recommends), maar die regel met Install-Suggest moet je wel opnemen. Anders krijg je met en Fluxbox-installatie een halve Gnome-desktop erbij als je niet weet wat je doet.

Als je klaar bent met installeren, en ook Xorg erop hebt staan, even het volgende commando uitvoeren:
dpkg-reconfigure fontconfig-configDan de autohinter aanzetten, Subpixel op automatisch, en bitmap lettertypes niet activeren.

Dan heb je mooie scherpe lettertypes op je desktop.

Dit even wat losse opmerkingen.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/07, 15:42:14 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/07, 16:04:40 »
Dellkubuntu , Gijsbert en Woteb ben hem aan het binnenhalen . ;)
Mijn dank voor Uw antwoorden en tips.
Groeten Tom. :)

Edit Ja Mandriva is zeer mooi , maar ik bedacht mij Debian is toch meer voor mij vertrouwd .. een beetje a la Ubuntu.
En ik ben nog altijd een beginnende prutser. :rolleyes:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/07, 16:09:24 »
Nog een dingetje: Als je voor ftp kiest, dan als server opgeven: ftp.debian.nl
Die loopt lekker snel.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/07, 16:25:16 »
Ik gebruik altijd de businesscard CD. Dat is een formaat wat op een minidisk past. Het is wat uigebreider dan de de mini-CD maar weer kleiner dan de netinstall CD. Praktisch alles wordt vanaf het internet gehaald.

Bij de installatie kun je kiezen voor geavanceerd ==> expert. Dan kun je op een gegeven moment kiezen voor Stable, Testing of Unstable.

Waar ik een tijdje terug tegenaan liep was dat ik met een business card van Lenny geen testing of unstable "aangeboden" kreeg... voor deze twee versies is toch een aparte business card??

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/07, 16:28:34 »
Ik gebruik altijd de businesscard CD. Dat is een formaat wat op een minidisk past. Het is wat uigebreider dan de de mini-CD maar weer kleiner dan de netinstall CD. Praktisch alles wordt vanaf het internet gehaald.

Bij de installatie kun je kiezen voor geavanceerd ==> expert. Dan kun je op een gegeven moment kiezen voor Stable, Testing of Unstable.

Waar ik een tijdje terug tegenaan liep was dat ik met een business card van Lenny geen testing of unstable "aangeboden" kreeg... voor deze twee versies is toch een aparte business card??

Heb je wel de expert-installatie uitgevoerd, dan moet je die mogelijkheid wel krijgen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/07, 16:33:58 »
Heb je wel de expert-installatie uitgevoerd, dan moet je die mogelijkheid wel krijgen.

Hmm nu ga ik twijfelen. Misschien as. weekend nog maar eens kijken ;)

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/07, 17:53:00 »

Hij staat erop , moest wel veel pakketjes binnen halen geloof 816.
Had die CD die Gijsbert zij erop gezet.
De Heer Woteb zijn bericht had ik nog niet gezien.
Maar die ga ik het weekend uit proberen.
Want Evolution en Gimp etc stonden er natuurlijk ook bij. XD
Wat ik zeer fijn vond is dat oa Sound-juicer en Nautilus CD brander er te samen opstaan  ook Gthumb etc.
Dat ging in Jaunty niet.
ftp.debian.nl heb ik ook aangegeven , werd ook aangeraden tijdens de install procedure.
Iceweasel is precies FF , weet nog niet wat het best is van die beide.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Debian ... welke?.
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/07, 19:04:01 »
Wil eens beginnen met Debian.
Maar welke Testing , Stable , onstable ?
Wat te downloaden Mini CD en de rest afhalen via internet.?
http://www.debian.org/distrib/
Normale CD , ruim 600 MB ?
.Hè,ik dacht dat je Mandriva ging uittesten vandaag?Tip:begin met debian stable als je prima wilt draaien,wil je lekker "sleutelen",dan is testing wel wat.Unstable zegt eigenlijk al genoeg.Idd mini cd downloaden en de rest van internet,gaat sneller is mijn ervaring.Ben benieuwd


Ubuntu is toch gebaseerd op de Debian unstable release? http://mdzlog.alcor.net/2009/03/08/ubuntu-is-based-on-debian-unstable/
Unstable hoeft dus ondanks zijn naam niet heel erg slecht te zijn, het heeft altijd het nieuwste van het nieuwste.

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/07, 20:18:07 »
Yep is Familie.
Maar het lukt aardig voor een NooB.
Heb alleen gelachen toen ik Totem-xine erop wou zetten.
Kwam elke keer een bericht steek die en die CD in.
Ik denken moet toch niet voor één program een CD afhalen.
Heeft toch een kwartier geduurd voordat ik op het idee kwam dat ze de install CD ding bedoelde.
Ja ik weet is erg kon tenminste lachen met mijn eigen domheid. :D
Zo ga nu verder prutsen. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Debian ... welke?.
« Reactie #12 Gepost op: 2009/10/07, 21:02:03 »
Voor welke versie ben je gegaan Wanda?
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #13 Gepost op: 2009/10/07, 21:17:53 »
De meest recente release van Debian is 5.0. De laatste update aan deze release heeft plaatsgevonden op 5 september 2009.
Deze is de stable Lenny dus.
http://packages.debian.org/stable/gnome/
In het weekend ga ik die tip van Woteb eens proberen :)
Hij bevalt boven verwachting zeer goed , en wel zo goed dat ik deze of een andere versie van Debian op de Desk ga zetten.
Op de andere houd ik natuurlijk Ubuntu LTS.
Nu draait Debian op de Laptop.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Debian ... welke?.
« Reactie #14 Gepost op: 2009/10/07, 21:40:53 »
Debian kan verslavend werken,maar nu ik zo zie dat je weer bezig bent begint het bij mij ook weer te kriebelen.Alleen geen debian dit keer,want die ken ik al  =D
Kubuntu 20.04

Offline Double12

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #15 Gepost op: 2009/10/07, 21:53:05 »
dellkubuntu: Probeer Gentoo eens ;) heb ik nu op mijn netbook staan, en het werkt lekker vlot. Het idee is dat als je een pakket installeert via het pakketbeheer, dit speciaal voor jouw computer wordt gecompileerd. Daardoor zijn alle programma's helemaal afgestemd op jouw computer en jouw behoeften. Werk je bijv. met een Xfce-desktop, dan kun je het pakketbeheer meegeven dat alle programma's zonder KDE- en Gnome-support moeten worden geinstalleerd.

Er is een LiveCD van Gentoo, maar die is wat verouderd. Ik heb Gentoo dus via de minimal CD geinstalleerd. Die start je op, je zit dan in een terminal. Via het uitstekende Gentoo-handboek voer je dan zelf alle stappen van de installatie uit: partities maken met fdisk, een bestandssysteem erop zetten, het archief met basisbestanden ophalen en uitpakken, de kernel configureren, zelf gebruikers aanmaken. Daarna heb je een heerlijk werkend Gentoo-systeem en kun je beginnen met het installeren van een grafische omgeving, etc.
Zo installeer je geen pakket teveel.

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #16 Gepost op: 2009/10/07, 21:54:36 »
@Wanda: Om te beginnen is de stable versie (Lenny) aan te raden. Wil je meer bij de tijd zijn (en blijven) dan kun je overgaan naar Testing (nu Squeeze). Deze wordt vrijwel dagelijks bijgewerkt met nieuwere versies van programma's. Bijv. OpenOffice.org 2.4.1 (wat jij nu draait) naar 3.01 en recentelijk 3.1. Dit komt omdat Testing (en Unstable) een rolling release is. Dit houdt in dat die continue in ontwikkeling is. Omdat de meeste bugs er bij Unstable al zijn uitgehaald heb je met Testing een zeer stabiel en betrouwbaar systeem wat goed bij de tijd is.
Wil je wat nieuwer, dan kun je Unstable gebruiken, en helemaal het allernieuwste (en dan ook Alpha pakketten) Experimental.

Stable is een goed werkpaard, zeer robuust en betrouwbaar omdat het feitelijk 'foutloos' is en alleen veiligheids-updates krijgt. Stable moet je dan ook beschouwen als 'af'.

Mijn server draait dan ook op Stable (Lenny) maar mijn laptop en andere werkstations op Testing. Het vraagt iets meer onderhoud, want als je een week of twee niet bijwerkt, dan krijg je soms een heleboel dingen binnen. Op mijn laptop draai ik tweemaal per dag een update/upgrade script zodat de laptop altijd bij de tijd is. Vanmorgen bijv. werden de Alsa-pakketten bijgewerkt naar een nieuwere versie.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #17 Gepost op: 2009/10/07, 22:00:11 »
Dank U voor de toelichting , voordat ik beslis ga ik zeker Testing eens proberen .
Al doende leert men en het is nog leuk ook.
Vriendelijke groet Tom. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Debian ... welke?.
« Reactie #18 Gepost op: 2009/10/07, 22:01:12 »
@Double12:gentoo lijkt me wel leuk om uit te proberen,zal wel even in de materie gaan duiken   :)
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #19 Gepost op: 2009/10/08, 12:52:38 »
Ik zit te klooie met twee dingen .
1 = beheerders account root WW = no probleem.
2= Normale account naam > naam is niet goed ?.    > Gaat nu is oke.
3= Programmatuur instellen  keuzes zat maar welke , moet er 1 kiezen. ???
Had gekozen voor Laptop.
Grub2 weigert te installeren beter gezegt krijg bericht is mislukt ?.
Ga moeten stoppen ben richting van mijn limiet aan het gaan (Belgie :evil:)
Heb er dus weer Lenny opstaan gaat prima.
Debian Testing met Bussines card CD. :)
« Laatst bewerkt op: 2009/10/08, 19:02:34 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #20 Gepost op: 2009/10/08, 14:59:57 »
Ik zal er vanavond wel op in gaan, ben nu op school bezig en dat is wat lastig.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline koen_92

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #21 Gepost op: 2009/10/08, 15:07:42 »
De stable-versie van Debian is met behulp van de backports ook heel wat te moderniseren.
Zo kun je ook OpenOffice 3.1 in Debian 5 gebruiken.
Dit is gewoon een kwestie van een repo toevoegen van www.backports.org

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #22 Gepost op: 2009/10/08, 19:31:43 »
Dat klopt, maar als je dat met heel veel pakketten gaat doen, dan kan je waarschijnlijk beter overstappen op testing :)

Offline woteb

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #23 Gepost op: 2009/10/08, 20:52:33 »
Ik zit te klooie met twee dingen .
1 = beheerders account root WW = no probleem.
2= Normale account naam > naam is niet goed ?.    > Gaat nu is oke.
3= Programmatuur instellen  keuzes zat maar welke , moet er 1 kiezen. ???
Had gekozen voor Laptop.
Grub2 weigert te installeren beter gezegt krijg bericht is mislukt ?.
Ga moeten stoppen ben richting van mijn limiet aan het gaan (Belgie :evil:)
Heb er dus weer Lenny opstaan gaat prima.
Debian Testing met Bussines card CD. :)
3: Je moet -ALLES- uitvinken en -NIETS- installeren. Dat doe je naderhand en dan zonder allerlei zaken die je niet persé nodig hebt.
Grub2 moet je naderhand installeren, installeer de legacy Grub (dus de oude versie).

Debian heeft wat meer werk nodig, maar eenmaal werkend, dan is het uitermate stabiel en wil je eigenlijk niet anders meer draaien. Vooral omdat een rolling release als Testing gewoon vanzelf bij de tijd blijft.

@Koen92: Backports kan een uitkomst zijn als je weinig wilt veranderen, zoals Johan al zei. Maar Testing is al zo stabiel dat je dat beter kunt draaien als je bij wilt blijven. Als je op Distrowatch op Debian gaat zoeken zie je in een overzicht dat het verschil tussen Stable en Testing iedere dag groter wordt en dat Testing ook wat achterloopt op Unstable.

Zo draai ik met XFCE 4.6.1 terwijl Stable nog met 4.4 draait. Het verschil tussen die twee is behoorlijk groot hoor. Als je dan al die nieuwe pakkette gaat backporten, dan krijg je een onstabieler systeem dan dat je meteen met Testing draait.
Ik werk met Squeeze (de huidige Testing) al vanaf februari van dit jaar, dus ruim een half jaar en ben er zeer over te spreken al poweruser.

Voor een server zou ik zeker nooit anders gaan draaien dan Stable, want dat is zeer betrouwbaar.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian ... welke?.
« Reactie #24 Gepost op: 2009/10/08, 22:21:53 »
Heb nog 10 GB over voor de rest van de maand.
Maar ga het toch nog eens proberen zaterdagavond , maar dan op één van de Desktops.
Meneer Woteb  allezins hartelijk bedankt voor Uw goede raad van nu ,en voor die ... die zeker nog volgen.
Ik zal ze nodig hebben. :)
Groeten Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.