Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TOR  (gelezen 2241 keer)

Offline yJi

  • Lid
TOR
« Gepost op: 2016/01/27, 20:19:24 »
Hoe gaat dit in het werk, browsen via TOR.
Wat zijn jullie ervaringen en hoe gaat het werkelijk.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: TOR
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/27, 20:52:29 »
yJi,

Ik woon in Belgie, heb geen FaceBook account, vertik ik.
Maar er zijn genoeg (kleine) bedrijfjes die een open facebook hebben.

Sinds dat FaceBook in de klinch zit met de Belgiesche Overheid.
Kan ik ze alleen benaderen via TOR.
Een nadeel, je moet vaak zo'n 'anti' bot testje doen.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: TOR
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/27, 20:56:48 »
Onze wiki heeft een artikeltje over Tor: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Tor
Klik links bovenin op Documentatie

Offline yJi

  • Lid
Re: TOR
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/28, 10:28:41 »
yJi,

Ik woon in Belgie, heb geen FaceBook account, vertik ik.
Maar er zijn genoeg (kleine) bedrijfjes die een open facebook hebben.

Sinds dat FaceBook in de klinch zit met de Belgiesche Overheid.
Kan ik ze alleen benaderen via TOR.
Een nadeel, je moet vaak zo'n 'anti' bot testje doen.

Wat versta je onder een 'anti' bot testje, dit zegt me nog niets....
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: TOR
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/28, 10:30:29 »
Onze wiki heeft een artikeltje over Tor: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Tor

Ja, heb ik een paar keer gelezen, maar wijzer ben ik er nog niet van geworden.
Zal wel weer iets over het hoofd zien ...  ???
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: TOR
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/28, 10:36:48 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Tom

  • Lid
Re: TOR
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/28, 11:21:36 »
Als ik al eens Tor gebruik (zeer zelden) dan doe ik dan vanaf een usb stick ,wel is Tor langzaam maar dat staat ook in het artikeltje.
Ook word Tor telkens iets groter bij de regelmatige updates (mb) .
De huidige versie is 5.5 .
« Laatst bewerkt op: 2016/01/28, 11:38:07 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: TOR
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/28, 17:24:05 »
Interessant. En een duidelijke wiki. Al denk ik dat ik het niet echt nodig heb.

Vraagje. Werkt deze verbinding dan alleen met mozilla? Of is deze verbinding ook te gebruiken voor andere programma's welke van internet gebruik maken?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: TOR
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/28, 18:19:32 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: TOR
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/28, 20:41:45 »
Interessant. En een duidelijke wiki. Al denk ik dat ik het niet echt nodig heb.

Vraagje. Werkt deze verbinding dan alleen met mozilla? Of is deze verbinding ook te gebruiken voor andere programma's welke van internet gebruik maken?
De huidige wiki beschrijft de installatie van de Torbrowser Bundle om (relatief eenvoudig) een browser te kunnen gebruiken via Tor.

Zie de link onderaan de wiki voor (Engelstalige) uitleg hoe andere programma’s Tor kunnen gebruiken.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: TOR
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/29, 13:09:13 »
Bedankt voor de uitleg.
Dat wordt te ingewikkeld voor wat het mij te bieden heeft. Laat maar.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline yJi

  • Lid
Re: TOR
« Reactie #11 Gepost op: 2016/02/01, 10:53:36 »
Heb het nu iets beter begrepen, maar gelet op zeer beperkte snelheid, en hoewel ik een hekel krijg aan al
dat gevolg op het net, ongevraagd en hoeveel geld ze zo menen te moeten verdienen aan mij, dan gebruik ook internet nu
niet meer dagelijks. Nu alleen maar meer wanneer ik echt iets wil weten.

Maar wat doet Firefox, die staat immers geen cookies meer toe, maar ook dat is niet helemaal waar.
Want Ghostery geeft aan hoeveel cookies er op een bepaald moment wel op mijn scherm verschijnt.
Dan sluit ik het net af, offline dus, dan weer niet, maar zo gauw je weer online gaat in de browser en mogelijk zelfs ook bij mijn email?,
wordt je gelijk weer van alle kanten gevolgd.
Daarom ook zit ik niet op Facebook en niet meer op Twitter. Dat is voor mij nog erger zelfs.
Het was voor mij nog beter toen mijn site particulier via mijn modem te bereiken was. Maar das nu echt verleden tijd.

Stop nu ook maar weer met TOR, vanwege de beperkte snelheid. Firefox heeft beloofd het nog beter te zullen afschermen qua het volgen door
al die derden, die door ons financiëel rijk willen worden. Zeker niet met mijn in- en toestemming!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: TOR
« Reactie #12 Gepost op: 2016/02/01, 13:19:54 »
Je draait firefox? Misschien is NoScript dan ook een leuke add-on voor je.
Hier draait uBlock en NoScript en die twee samen houden verbazend veel tegen. Op een enkele site zelfst tot 100 (volg?)scriptjes.

NoScript houdt zoveel tegen dat ik bij de instellingen de core websites vrijgegeven heb. Dat zijn de sites die je bezoekt waarvan scripts dan wel mogen werken. De meeste mallware scripts laden van extern in en dat wordt dan allemaal tegen gehouden.

En geen snelheidsverlies. Eerder snelheidsWINST omdat niet al die externe scriptjes ingelezen hoeven te worden =D
Zo waren sommige sites die ik voorheen bezocht altijd traag, waar nu bleek door de vele scriptjes en dus nu gewoon normaal snel.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline yJi

  • Lid
Re: TOR
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/05, 18:34:40 »
Je draait firefox? Misschien is NoScript dan ook een leuke add-on voor je.
Hier draait uBlock en NoScript en die twee samen houden verbazend veel tegen. Op een enkele site zelfst tot 100 (volg?)scriptjes.

NoScript houdt zoveel tegen dat ik bij de instellingen de core websites vrijgegeven heb. Dat zijn de sites die je bezoekt waarvan scripts dan wel mogen werken. De meeste mallware scripts laden van extern in en dat wordt dan allemaal tegen gehouden.

En geen snelheidsverlies. Eerder snelheidsWINST omdat niet al die externe scriptjes ingelezen hoeven te worden =D


Zo waren sommige sites die ik voorheen bezocht altijd traag, waar nu bleek door de vele scriptjes en dus nu gewoon normaal snel.

Heb het vanmorgen geïnstalleerd, het lijkt wel bijzonder goed te werken, dus alvast bedankt voor deze tip!
Je hebt ook gelijk dat er eigenlijk bij de meeste te bezoeken sites ook geen wachttijd meer blijkt te zijn!
« Laatst bewerkt op: 2016/02/05, 18:40:13 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: TOR
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/05, 19:26:42 »
Mooi dat het voor jou ook werkt. Succes.

Kleine doch belangrijke attentie nog.
Sommige sites (bestellen of zo) werken niet volledig.
Dan kun je door rechtsboven in firefox op de S te klikken kiezen voor 'Alles op deze pagina tijdelijk toestaan'. Dan is Noscript even uit gezet voor die pagina.
Later als je klaar bent kun je dan weer op die S klikken en de 'Tijdelijke toestemmingen intrekken'.

Onder die S kun je meer. Zo kun je bijvoorbeeld ook delen vrijgeven. Zo heb ik google maps vrijgegeven omdat ik vaker bepaalde sites nodig heb welke maps gebruiken. Maar bijvoorbeeld g-statistics wordt bij mij wel geblokt want dat hindert de betreffende site niet.

Is het een pagina waar je vaker terug komt en welke je vertrouwd dan kun je ook 'Pagina toestemmingen definitief maken' maar dat zou ik niet zo snel doen. Bevat die pagina een extern script dan is dat script ook voortaan toegestaan.
Ik kies altijd voor 'tijdelijk' wat ik later weer 'intrek'.
Waarom? Als er op een site een 'like knop' van iets staat, of bijvoorbeeld een statistiek-plaatje zit daar een script onder wat je gegevens verzamelt. En dat gebeurd zelfs als je van die 'like site' geen lid bent (gebeurd achter je ip).

Verdiep je er maar eens allemaal in zodat je ervaart wat je er zoal mee kunt toestaan en weigeren. Ik wil niet meer zonder.  8-)
« Laatst bewerkt op: 2016/02/05, 19:29:37 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline yJi

  • Lid
Re: TOR
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/09, 09:08:20 »
Bedankt @Partyrabbit, 't is wel steeds weer uitvinden wat wel en wat niet goed voor mij is...
Volgens mij komt NoScript dus daar op neer, voorlopig neem ik jouw adviezen daarover aan, misschien wel permanent...

Internet wordt op die manier steeds moeilijker te accepteren wat nog wel ok is voor mij/ons op het net.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: TOR
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/09, 14:28:38 »
Als je even draait en van je regelmatige sites ingesteld hebt wat wel en wat niet wordt dat stukken minder want dan is het al ingesteld en kun je meteen surfen. Je zult ook gaan merken dat het vaak dezelfde domeinen/scripts zijn welke terug komen. Als die eenmaal geweigerd zijn is dat meteen voor alle sites geregeld en ben je daar ook vanaf.
In het begin is het even een beetje extra werk ja maar dat wordt snel minder.

NoScript geeft je daar ook een stuk inzicht in. Je ziet onder die S en onder in je browser wat het blokkeert en wil blokkeren.
En als je die domeinen googled zie je vanzelf wat die scripts/sites doen. Best leerzaam en interessant want het geeft je flink inzicht in de achtergrond.  ;)

Wel regelmatig verbazingwekkend als je ziet welke sites met die bedrijven in zee gaan.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/09, 14:32:15 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline yJi

  • Lid
Re: TOR
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/10, 11:10:34 »
Als je even draait en van je regelmatige sites ingesteld hebt wat wel en wat niet wordt dat stukken minder want dan is het al ingesteld en kun je meteen surfen. Je zult ook gaan merken dat het vaak dezelfde domeinen/scripts zijn welke terug komen. Als die eenmaal geweigerd zijn is dat meteen voor alle sites geregeld en ben je daar ook vanaf.
In het begin is het even een beetje extra werk ja maar dat wordt snel minder.

NoScript geeft je daar ook een stuk inzicht in. Je ziet onder die S en onder in je browser wat het blokkeert en wil blokkeren.
En als je die domeinen googled zie je vanzelf wat die scripts/sites doen. Best leerzaam en interessant want het geeft je flink inzicht in de achtergrond.  ;)

Wel regelmatig verbazingwekkend als je ziet welke sites met die bedrijven in zee gaan.

Ik ben geschrokken waar mijn Bank nota bene ook mee in zee zijn gegaan blijkbaar, heb hen daar nu even een mailtje over gestuurd en ben benieuwd
naar hun antwoord(en).
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: TOR
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/10, 11:22:23 »
Ik ben geschrokken waar mijn Bank nota bene ook mee in zee zijn gegaan blijkbaar, heb hen daar nu even een mailtje over gestuurd en ben benieuwd
naar hun antwoord(en).
Dit heeft niet(s) meer met het onderwerp (on-topic) TOR te maken.

Offtopic: misschien geeft dit antwoorden mbt je Bank: https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro/privacy/meting-en-analyse.html
Klik links bovenin op Documentatie

Offline kuifje09

  • Lid
Re: TOR
« Reactie #19 Gepost op: 2016/02/10, 13:56:57 »
Je draait firefox? Misschien is NoScript dan ook een leuke add-on voor je.
Hier draait uBlock en NoScript en die twee samen houden verbazend veel tegen. Op een enkele site zelfst tot 100 (volg?)scriptjes.

Bedankt voor de herinnering, was ik echt helemaal vergeten. Deep schocking als je ziet wat er nu allemaal stiekem meedraaid als je op sommige websites komt. Ook daar waar je het helemaal niet zou verwachten. Wat een privacy schendingen.
Tientallen scripts van elders die niets met de huidige site te maken hebben, maar allemaal data vergaren.  >:(

Re: TOR
« Reactie #20 Gepost op: 2016/02/10, 18:32:42 »
Tientallen scripts van elders die niets met de huidige site te maken hebben, maar allemaal data vergaren.  >:(
En ingeladen moeten worden vaak van ver (via trage verbindingen?) en dus het laden van de eigenlijke site soms ook nog flink vertragen.

Zo zat ik op een altijd eindeloos traag forum. Sinds noscript is het verbazend snel.
Mijn partner moet voor haar werk vaak inloggen. Waar diverse collega's regelmatig meer dan 10 minuten wachten zit zij er ruim binnen 1 minuutje in. Maar ik denk dat dat ook komt door de zware site waarvan daar bij hen elk stukje data 'gescanned'  =D moet worden.

En het is ook algemeen bekend dat de bekende sites waarvan een duimpje omhoog op andere sites ingeladen wordt van alle bezoekers (ook geen 'duimpje' leden) data verzameld wordt. Zodra je dus op een site duimpjes ziet om snel door te posten en zo wordt ook je data al verzameld en opgeslagen.
Dankzij NoScript dus niet meer.  :police: :evil:

Ja joh. NoScript was voor mij ook een gigantische eye opener, ondanks dat ik er al behoorlijk in thuis was.
Complimenten ook aan dit forum waar niets overbodigs ingeladen wordt. Ik ken er meer maar veel zijn het er niet.

Als het te weinig met tor te maken heeft is afsplitsen misschien een optie? Al was de vraag 'tor' van ts gericht op het doel (reactie #11) wat nu op een andere wijze behaald wordt dus op zich relevant.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/10, 18:40:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: TOR
« Reactie #21 Gepost op: 2016/02/10, 21:43:55 »
De huidige wiki beschrijft de installatie van de Torbrowser Bundle om (relatief eenvoudig) een browser te kunnen gebruiken via Tor.
Als ik me niet vergis is dit verhaal niet up-to-date meer en is het installeren van de tor-browser nu even eenvoudig als het installeren van een andere browser, bijvoorbeeld Midori. Zal er morgen nog even verder naar kijken en eventuele feedback hier melden.

Offline yJi

  • Lid
Re: TOR
« Reactie #22 Gepost op: 2016/02/11, 10:45:35 »
Citaat van: partyrabbit
Als het te weinig met tor te maken heeft is afsplitsen misschien een optie? Al was de vraag 'tor' van ts gericht op het doel (reactie #11) wat nu op een andere wijze behaald wordt dus op zich relevant.

Ja, dit lijkt mij wel in het verlengde ervan te liggen, want daarom vroeg ik naar  en over TOR, vanwege al die 'stiekeme' linken die elke
 keer meekomen, zonder dat wij daar bewust van zijn.

Kan ik alle meegekomen stiekeme linken zonder pardon verwijderen in NoScript, verwijder ik dan alleen dat script? Want dat vind ik nog niet in de uitgebreide helpfile van NoScript.

Verder als NoScript blijkbaar wel werkt...waarom zou ik dan een andere browser zoals  Midori gaan installeren. Dit gaat al wel veel sneller met NoScript, dan lijkt het te voldoen aan wat ik vroeg over TOR. Dan heb ik dus TOR ook niet meer nodig, lijkt het.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: TOR
« Reactie #23 Gepost op: 2016/02/11, 16:21:49 »
Kan ik alle meegekomen stiekeme linken zonder pardon verwijderen in NoScript, verwijder ik dan alleen dat script? Want dat vind ik nog niet in de uitgebreide helpfile van NoScript.

Je verwijderd niet. Je laadt alleen niet in. Je laat weg uit de site welke je bezoekt.
Onder S vindt je opties. Kijk daar ook maar eens goed rond.
Daar kun je eea instellen en ook achteraf bewerken aan wat geweigerd wordt of niet. En dan wordt het meeste geblocked, en soms teveel (google maps bijvoorbeeld wel toestaan, want die komt vaak terug als onderlayer op sites).
Zie bijlage Toestemmingenlijst.

Zoals ik al zei blokkeer ik niet de hoofdomeinnaam zelf maar wel vrijwel alles van wat extern ingeladen wordt.
Dit zorgt er in elk geval voor dat alles van de site welke je ook zelf bezoekt wel ingeladen wordt. Niet helemaal de veiligste optie, maar wel stukken handiger dan in het begin 'alles' vrij te moeten gaan geven.
Zie bijlage Algemeen.

Als een pagina niet goed in laadt en ook niet goed funtioneert wat soms ook voor komt, kun je zelf onder S gaan kijken wat (teveel?) geblokkeerd wordt en of daar toch iets toestemming nodig heeft.
Als je bijvoorbeeld marktplaats.NL bezoekt (standaard vrijgegeven, Zie algemeen), dan laadt marktplaats ook gegevens in van marktplaats.COM en marktplaats.NET en ja die zul je dan waarschijnlijk ook even vrij moeten geven tot je een goed werkende site hebt (te zien en toestaan onder S).
En dat is eenmalig want daarna is het al vrijgegeven.

Maar marktplaats laadt bijvoorbeeld ook google-analytics en googletagmaneger in. Die worden hier dan weer wel standaard geblocked.
En let dan wel op dat je voor bijvoorbeeld marktplaats al helemaal niet compleet vreemde namen als (dit zijn verzonnen domeinen) datagrabber.com of totalladds.com vrij gaat geven. Googelen naar zo'n naam levert vaak al snel info op over wat zij doen (waar jij niet blij mee bent).

Het is in het begin een beetje puzzelen, uitproberen en uitzoeken. Maar als je dat een beetje door krijgt ben je daar snel thuis in.
En als je meest bezochte pagina's eenmaal ingesteld zijn is het vaak amper meer nodig. Ja als een site hapert moet je even kijken.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/11, 16:30:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline yJi

  • Lid
Re: TOR
« Reactie #24 Gepost op: 2016/02/12, 10:20:51 »
Het lijkt erop dat Ghostery eigenlijk ongeveer hetzelfde doet als NoScript.

Immers in Ghostery kun je ook die sites/scripts blokkeren, alleen geeft NoScripts volgens mij meerdere opties dan Ghostery doet.
Ik laat beiden staan en blokkeer ze, wanneer nodig, op beide, als het op NoScript niet genoeg is.
Immers Ghostery toont bepaalde scripts/sites nog wel, ook als ze verboden zijn op NoScript.

Hebben meerderen dat ook gemerkt?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro