Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dv Sony camera capturen  (gelezen 1722 keer)

dv Sony camera capturen
« Gepost op: 2009/12/18, 17:40:42 »
Hallo,


Ik ben volledig overgeschakeld op 9.04 64bit op m'n werk pc. Er is een probleempje met de opnames van een DV sony camera. Vroeger onder windows xp werd die direkt herkend door Pinnacle om de opnames op schijf te zetten. Met ubuntu schijnt dat niet te lukken en alle info die ik heb kunnen vinden is blijkbaar niet meer up to date. Normaal moet het systeem de camera herkennen wanneer die is aangesloten op de firewire poort. Ik heb Kino geïnstalleerd maar er schijn t een probleem te zijn met een kernel module.
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: dv Sony camera capturen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/18, 18:16:47 »
Als je het captureprogramma (bijv Kino) opstart met gksudo wil het waarschijnlijk wel. Ik doe het altijd zo. Zonder gksudo gaat het inderdaad niet.

Re: dv Sony camera capturen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/18, 18:52:31 »
yes, t'werkt. Bedankt. Had wel eerst dvgrab package geïnstalleerd : https://help.ubuntu.com/community/Firewire
Ik had wel iets gezien in de aard van opstarten als root maar niet gedacht dat het zo simpel zou zijn. Jouw opmerking heeft me het toch doen proberen  :D
Nu nog leren te monteren met Kino, want cinelerra lijkt me iets te ingewikkeld. Heb jij ervaring om te  monteren met Kino ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Re: dv Sony camera capturen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/18, 21:09:23 »
Eenvoudige montage met Kino gaat prima. Kino is een prima videoverwerker voor thuisgebruik... Geen superspektakel maar wel geschikt voor een leuk filmpje voor thuis. Ik heb er zelfs ooit eens een trouwreportage mee gemonteerd.

Na wat uitproberen is er genoeg uit te halen. Succes ermee

Offline Petervdw

  • Lid
Re: dv Sony camera capturen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/19, 16:31:15 »
Even een vraagje.
Kun je dat programma Kino alleen voor een camera met een 1394 aansluiting (fire wire) gebruiken? Ik heb namelijk ook een Pinnacle kaart met een Fire Wire aansluiting, en tevens een Video IN en een Video Out aansluiting.
Onder Windows kon ik met die video ingang gewoon TV opnemen vanaf Digitenne. (Video-signaal)

Ik zou dat ook graag onder Ubuntu willen, maar met Kino lukt het niet. Ook niet met Gksudo.
Nu komt er wel een melding: raw 1394 kernel module not loaded or failure to read/write/dev/raw 1394
Dit lijkt me van toepassing op het feit dat er geen camera aan die fire wire ingang hangt.

Weet iemand hier een oplossing voor?
Alvast bedankt voor de moeite.

Vr.groet, peter