Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pc sluit niet af  (gelezen 833 keer)

Offline whirlwim

  • Lid
pc sluit niet af
« Gepost op: 2015/04/09, 10:34:07 »

hallo
ik probeer xubuntu te installeren op een laptop van medion, naast XP. de installatie lijkt goed te verlopen, maar als om een herstart gevraagd wordt blijft de pc hangen , ik vermoed (bijna) helemaal aan het eind. in het blauwe xubuntu-scherm blijft het gebogen lijntje eindeloos ronddraaien. Als ik op Esc druk wordt een foutmelding zichtbaar:

nm-dispatcher .action: Could not get the system bus.  Make sure the message bus daemon is running!  Message: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken
* deactivating swap
* will now halt

bij wijze van test ook een live-sessie geprobeerd, dan gebeurt precies hetzelfde bij afsluiten. ik ben een nieuwe linuxer , ik weet niet of in die daemon het probleem zit, maar  weet in ieder geval niet hoe ik iets met de "message bus daemon"   moet doen.......... :|
voor de volledigheid: ik heb de installatie eerst via CD gedaan, n.a.v. deze fout de installatie verwijderd en opnieuw gedaan, nu via een usb-stick, de fout blijft hetzelfde
suggesties welkom!

« Laatst bewerkt op: 2015/04/09, 10:41:12 door whirlwim »

Offline RikRik

  • Lid
Re: pc sluit niet af
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/09, 11:24:45 »
Misschien werkt de tip van Pjotr:
Computer wil niet afsluiten of doet een herstart bij afsluiten

16. Op verreweg de meeste computers werkt het energiebeheer (acpi) van Ubuntu prima. In enkele gevallen echter niet, en dan kan het onder andere veroorzaken dat de computer niet wil afsluiten of dat de computer een spontane herstart doet.

U kunt dan het volgende doen om dit op te lossen.

- Probeer eerst eens, of een update van het BIOS /UEFI van uw moederbord het probleem oplost. Heeft dit geen effect, doe dan het volgende:

- Verander tijdelijk iets aan het Grubmenu (het menu van opstartlader Grub).

Krijgt u, voorafgaand aan het opstarten van uw computer, geen Grubmenu te zien? Druk dan bij het opstarten, direct na het verdwijnen van het BIOS-scherm, de SHIFT-toets in, en hou die ingedrukt. U krijgt dan alsnog het Grubmenu te zien.
Let op: op sommige computers werkt alleen de linker-SHIFT-toets of alleen de rechter-SHIFT-toets.

- Selecteer de regel in het Grubmenu waarmee Ubuntu opstart. Druk NIET op Enter!

- Druk op de e-toets.

- Nu krijgt u de mogelijkheid, om de opstartopties eenmalig te wijzigen. Zoek de regel die eindigt op ro  quietsplash.
Zet de cursor met de pijltjestoets vlak na ro  quietsplash

Druk daarna een keer op de spatiebalk en tik vervolgens in: acpi=noirq

Het einde van de regel wordt dan dus:
ro  quietsplash acpi=noirq

Druk nu de Ctrl-toets in en houd hem ingedrukt. Druk vervolgens op de x-toets.

De computer start nu eenmalig op met de optie "acpi=noirq".

Als dit uw probleem oplost, dan kunt u deze optie als volgt blijvend maken:

a. Zorg er allereerst voor, dat u zowel gksu als leafpad hebt geïnstalleerd:

Open een terminalvenster.
(Een terminalvenster opent u zo: *Klik*)

tik in (kopieer en plak):
sudo apt-get install gksu leafpad

Druk op Enter. Tik desgevraagd uw wachtwoord in; dit blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

b. Tik vervolgens in de terminal (gebruik kopiëren en plakken, om tikfouten te voorkomen):
gksudo leafpad /etc/default/grub

Druk op Enter.

Nu start kladblokje Leafpad met een bepaald tekstbestand.

Verander de regel GRUB_CMDLINE_LINUX="" in:
GRUB_CMDLINE_LINUX="acpi=noirq"

Sla het gewijzigde tekstbestand op en sluit het.

c. Nu in de terminal (kopieer en plak):
sudo update-grub

Druk op Enter. Uw wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

d. Herstart uw computer wanneer hij helemaal klaar is met die tamelijk intensieve bewerking.

e. Probeer daarna uw computer af te sluiten: uw probleem zou nu blijvend verholpen moeten zijn.

Bron: https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Computer-wil-niet-afsluiten-of-doet-een-herstart-bij-afsluiten

Offline whirlwim

  • Lid
Re: pc sluit niet af
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/09, 12:49:25 »
dank voor je reactie
helaas werkt deze oplossing bij mij niet. bios-update niet lang geleden gedaan. de regel in het grub-menu eindigt niet met "ro quietsplash", er staat nog iets achter: "$vt_handoff" . Ik heb alle combi's geprobeerd: acpi=noirq ervóór, erachter en in-plaats-van....... ik heb ook "acpi=off" geprobeerd, daarmee start de pc helemaal niet op....
ik zoek verder ; suggesties blijven natuurlijk welkom :rolleyes:

Offline whirlwim

  • Lid
Re: pc sluit niet af
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/09, 22:50:06 »
opnieuw bedankt, maar ik vind ook daar geen aanwijzingen waar ik verder mee kom . ik kom wel de suggestie tegen dat dit probleem met het modem te maken kan hebben, maar in het BIOS zie ik geen mogelijkheid om het modem (dat er inderdaad in zit) uit te zetten.
de tekst die verschijnt als ik na het vastlopen op Esc druk is intussen wel iets veranderd: geen foutmelding meer. de laatste regels zijn:

*Deactivating swap...
*will now halt

het lijkt dus om het allerlaatste stapje in de reeks te gaan: de feitelijke "poweroff". ook met terminal-opdrachten stopt het proces op dezelfde manier  :(
edit: ik zie nu dat vlak boven de genoemde regels staat : "ModemManager is shut down" . dan lijkt het dus niet aan de modem te liggen.....
edit 2 : mogelijk relevant: bij het aanklikken van "Pauzestand" bevriest de pc onmiddelijk na het verschijnen van het blauwe xubuntu-scherm. alleen geforceerde poweroff (stekker eruit) "helpt" dan nog
« Laatst bewerkt op: 2015/04/09, 23:00:17 door whirlwim »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: pc sluit niet af
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/09, 23:01:28 »
Zoiets zie ik ook op een server. Daarvoor is de oplossing:
voeg toe onderaan het bestand /etc/default/halt de volgende regel: INIT_HALT=poweroff

Weet dus niet of dit voor jou de oplossing is maar niet geschoten is altijd mis.....

Offline whirlwim

  • Lid
Re: pc sluit niet af
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/11, 09:26:27 »
dank voor de suggestie
was even uit de running ; ga het straks proberen. (eerst ook nog even uitzoeken hoe ik ook weer iets in dat bestand kan veranderen)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: pc sluit niet af
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/11, 10:46:48 »
dank voor de suggestie
was even uit de running ; ga het straks proberen. (eerst ook nog even uitzoeken hoe ik ook weer iets in dat bestand kan veranderen)
Open de terminal met Ctrl-Alt-T.

In de terminal
sudo nano /etc/default/halt(geef je wachtwoord op en geef enter)

Onderaan toevoegen:
INIT_HALT=poweroff

Ctrl-O = opslaan
Ctrl-X = afsluiten

Offline whirlwim

  • Lid
Re: pc sluit niet af
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/11, 15:43:09 »
dank voor de aanwijzing. die toevoeging in het halt-bestand lukte daarmee natuurlijk goed, maar leverde jammer genoeg niet het gewenste resultaat........

Offline whirlwim

  • Lid
Re: pc sluit niet af
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/12, 18:01:12 »
geen suggesties meer? :(

Offline RikRik

  • Lid
Re: pc sluit niet af
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/12, 18:36:07 »
geen suggesties meer? :(

Jawel, de knop waar mee je de computer aanzet,,enkele seconden ingedrukt houden en de PC zal gaan afsluiten, bij ons op het werk is dit de gebruikelijke methode geworden. :D

Offline whirlwim

  • Lid
Re: pc sluit niet af
« Reactie #10 Gepost op: 2015/04/12, 21:24:42 »
 werkt!   bedankt!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: pc sluit niet af
« Reactie #11 Gepost op: 2015/04/12, 22:51:50 »
geen suggesties meer? :(

Jawel, de knop waar mee je de computer aanzet,,enkele seconden ingedrukt houden en de PC zal gaan afsluiten, bij ons op het werk is dit de gebruikelijke methode geworden. :D
Ja, dit werkt altijd, op elk platform. Het is wel een harde reset, dus zorg dat iig al je apps gesloten zijn. Het is ook niet zo goed voor het OS, alhoewel Linux zich in deze robuuster toont dan bv. Windows.