Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten  (gelezen 4198 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu 8.10 begint hortend en stotend aan zijn bestaan.... Pffffff.

Er zit een belangrijke fout in de Synaptic pakketbeheer van 8.10: die leest namelijk niet alle softwarelijsten. Onder andere niet de lijst van Medibuntu, ook al heb je die toegevoegd.

Voorlopig is het 't verstandigste om via de terminal te installeren; dat werkt namelijk wel goed.

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

Tik in (zonder het woordje Code):
sudo apt-get install naam_van_programmaatjeDruk op Enter.

Vul desgevraagd je wachtwoord in en druk weer op Enter. Let op: je ziet niets wanneer je je wachtwoord intikt, zelfs geen sterretjes. Dat hoort zo.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/02, 00:27:28 »
Is daar een bugrapport van?

BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/02, 00:31:01 »
Wat gek, dat zoiets in een beta niet ontdekt wordt.


Offline lordnoid

  • Lid
BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/02, 00:37:13 »
Importance: Medium...
van mij zou t very high krijgen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/02, 00:41:50 »
sudo update-apt-xapian-index
Dit zou het probleem oplossen.

Verder is alleen de quick search kapot, de gewone zoekfunctie werkt wel goed zo te lezen.
Het gaat dus niet om het niet inlezen van softwarelijsten, zoals in de startpost staat.

BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/02, 10:59:33 »
Ik merk wel meer bugs op in 8.10, in 8.04 heb ik nog nooit een bug gevonden. Eigenlijk is dat ook logisch, 8.04 is LTS en 8.10, maar toch vind ik dat 8.10 minder goed is afgewerkt.

Offline kamelot

  • Lid
BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/02, 11:02:10 »
Dit had ik ook al ondervonden pjotr .
Vraag me af of dit ook invloed heeft op de updates want ik heb nog geen enkele update gehad in me kubuntu 8.10

Inderdaad helpt het commando sudo update-apt-xapian-index wel .

Vind het wel jammer dat er zoveel bugs in zitten maar ik blijf zoizo 1 of 2 weken even draaien .
Want mijn ervaringen zijn dat na 1 of 2 weken de meeste dingen wel zijn verholpen .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/02, 11:31:20 »
Citaat van: Johanvd
sudo update-apt-xapian-index
Dit zou het probleem oplossen.

Verder is alleen de quick search kapot, de gewone zoekfunctie werkt wel goed zo te lezen.
Het gaat dus niet om het niet inlezen van softwarelijsten, zoals in de startpost staat.
De gewone zoekfunctie werkt niet voor Medibuntu. Terwijl apt-get die wel ziet.... Dus niet alleen de quick search is stuk.

Verder zou ik die xapian-oplossing even niet gebruiken: de echte reparatie moet komen via de gewone updates. Misschien doen die het weer anders. Het is dus veiliger om voorlopig even apt-get te gebruiken.

Kees Postma

  • Gast
Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/09, 20:02:11 »
Ubuntu 8.10 begint hortend en stotend aan zijn bestaan.... Pffffff.

Er zit een belangrijke fout in de Synaptic pakketbeheer van 8.10: die leest namelijk niet alle softwarelijsten. Onder andere niet de lijst van Medibuntu, ook al heb je die toegevoegd.

Voorlopig is het 't verstandigste om via de terminal te installeren; dat werkt namelijk wel goed.

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

Tik in (zonder het woordje Code):
sudo apt-get install naam_van_programmaatjeDruk op Enter.

Vul desgevraagd je wachtwoord in en druk weer op Enter. Let op: je ziet niets wanneer je je wachtwoord intikt, zelfs geen sterretjes. Dat hoort zo.

Ik zit met het probleem dat als het wachtwoord word gevraagd ik niets in kan typen in het termina venster,
kunnen jullie daar mee helpen a.u.b. ??? ??? ???

Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/09, 20:03:43 »
Dit probleem geldt nog steeds, want ik heb het ook. Zelfs op 9.04 Alpha 4 heb ik dit :S
Adept leest wel gewoon alles.

Offline siegi

  • Lid
Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/09, 20:04:20 »
@Kees Postma
Je ziet geen sterretjes. extra beveiliging zodat mensen die meekijken zelfs de lengte van je wachtwoord niet zien.
Typ gewoon het wachtwoord en dan enter.

Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/09, 20:04:48 »
Ubuntu 8.10 begint hortend en stotend aan zijn bestaan.... Pffffff.

Er zit een belangrijke fout in de Synaptic pakketbeheer van 8.10: die leest namelijk niet alle softwarelijsten. Onder andere niet de lijst van Medibuntu, ook al heb je die toegevoegd.

Voorlopig is het 't verstandigste om via de terminal te installeren; dat werkt namelijk wel goed.

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster

Tik in (zonder het woordje Code):
sudo apt-get install naam_van_programmaatjeDruk op Enter.

Vul desgevraagd je wachtwoord in en druk weer op Enter. Let op: je ziet niets wanneer je je wachtwoord intikt, zelfs geen sterretjes. Dat hoort zo.

Ik zit met het probleem dat als het wachtwoord word gevraagd ik niets in kan typen in het termina venster,
kunnen jullie daar mee helpen a.u.b. ??? ??? ???

Als je je wachtwoord intypt in de Terminal ze je niks, zelfs geen sterretjes dat hoort zo. Als je wachtwoord hebt ingetyt en je drukt op Enter, dan zie je dat ie het wel degelijk gepakt heeft.

Kees Postma

  • Gast
Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/09, 20:18:33 »
@Kees Postma
Je ziet geen sterretjes. extra beveiliging zodat mensen die meekijken zelfs de lengte van je wachtwoord niet zien.
Typ gewoon het wachtwoord en dan enter.
Dank voor het snelle antwoorden,helaas krijg ik dan,command not found.
Ik moet er bij vertellen dat ik totaal geen ervaring heb met linux en vandaag voor
het eerst aan het proberen ben :|

Offline ivo

  • Lid
Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/09, 21:02:39 »
@Kees Postma
Je ziet geen sterretjes. extra beveiliging zodat mensen die meekijken zelfs de lengte van je wachtwoord niet zien.
Typ gewoon het wachtwoord en dan enter.
Dank voor het snelle antwoorden,helaas krijg ik dan,command not found.
Ik moet er bij vertellen dat ik totaal geen ervaring heb met linux en vandaag voor
het eerst aan het proberen ben :|

Als je totaal geen ervaring hebt met Linux is het misschien verstandiger je energie te steken in het produkt zelf in plaats van Synaptic Pakketbeheer proberen te repareren.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/09, 21:04:37 »
......helaas krijg ik dan,command not found.

Welk commando heb je getypt?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/09, 21:06:58 »
Als je totaal geen ervaring hebt met Linux is het misschien verstandiger je energie te steken in het produkt zelf in plaats van Synaptic Pakketbeheer proberen te repareren.

Kees Postma heeft alleen nog maar gevraagd hoe het kwam dat er niets in de terminal verscheen als hij z'n wachtwoord typte, Ivo. ;)

Offline ivo

  • Lid
Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/09, 21:30:55 »
Als je totaal geen ervaring hebt met Linux is het misschien verstandiger je energie te steken in het produkt zelf in plaats van Synaptic Pakketbeheer proberen te repareren.

Kees Postma heeft alleen nog maar gevraagd hoe het kwam dat er niets in de terminal verscheen als hij z'n wachtwoord typte, Ivo. ;)

Op zich heb je daar gelijk in, maar ik zou er als absolute nono niet op komen om die vraag te stellen halverwege een thread die gaat over Synaptic pakketbeheer.
Maar goed, ik geef iedereen altijd graag het voordeel van de twijfel  ^-^

Discussie gesloten....  :-X
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Kees Postma

  • Gast
Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/09, 21:37:33 »
@Kees Postma
Je ziet geen sterretjes. extra beveiliging zodat mensen die meekijken zelfs de lengte van je wachtwoord niet zien.
Typ gewoon het wachtwoord en dan enter.
Dank voor het snelle antwoorden,helaas krijg ik dan,command not found.
Ik moet er bij vertellen dat ik totaal geen ervaring heb met linux en vandaag voor
het eerst aan het proberen ben :|

Als je totaal geen ervaring hebt met Linux is het misschien verstandiger je energie te steken in het produkt zelf in plaats van Synaptic Pakketbeheer proberen te repareren.


Het is me dan toch gelukt met een update, omdat Synaptic een bug heeft =D
« Laatst bewerkt op: 2009/02/11, 14:40:38 door Nunslaughter »

Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/09, 21:49:10 »
Dit probleem geldt nog steeds, want ik heb het ook. Zelfs op 9.04 Alpha 4 heb ik dit :S
Adept leest wel gewoon alles.
Dat is lekker!Wist van deze bug niks af tot ik dit nu lees.Kreeg onder 8.10 ook geen updates,maar zocht daar niks achter.toevallig teruggegaan naar 8.04 een paar weken geleden  :|
Kubuntu 20.04

Offline Mikkel

  • Lid
Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/09, 21:50:40 »
Op zich heb je daar gelijk in, maar ik zou er als absolute nono niet op komen om die vraag te stellen halverwege een thread die gaat over Synaptic pakketbeheer.
Maar goed, ik geef iedereen altijd graag het voordeel van de twijfel  ^-^

Discussie gesloten....  :-X

Welke discussie? ;) Ik schreef dat omdat ik vermoed dat Kees Postma, zoals dat wel vaker gebeurt met een nieuw lid, zijn vraag heeft gesteld in een topic waarin iets soortgelijks wordt aangekaard als het probleem waarmee hij kampt. Je hebt groot gelijk, als beginner met Ubuntu zou je toch eerst eens wat moeten rondkijken voor je je in het diepe stort. ^-^  Ik denk dat een nieuw lid in z'n eerste bericht eerst eens zou vragen hoe het komt dat de pc 'dit niet of dat wel' doet en waar in Ubuntu je dit of dat kan vinden om zus of zo te herstellen.
Dus vandaar dat ik schreef dat ie alleen maar vroeg waarom de terminal leeg bleef bij het typen van het wachtwoord. ;)

En wat dat 'command not found' betreft, heb ik zo'n flauw vermoeden dat ie het commando van Pjotr letterlijk heeft overgenomen.

We wachten maar even af wat Kees Postma precies bedoelde. ^-^

Offline Mikkel

  • Lid
Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/09, 21:53:04 »
We wachten maar even af wat Kees Postma precies bedoelde. ^-^


Het is me dan toch gelukt met een update, omdat Synaptic een bug heeft =D

Ivo, je had groot gelijk. :D

Offline Mikkel

  • Lid
Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/09, 21:58:15 »
Kreeg onder 8.10 ook geen updates,maar zocht daar niks achter.toevallig teruggegaan naar 8.04 een paar weken geleden  :|

En onder 8.04 krijg jij wel regelmatig updates? Het staat er hier nu op sinds 1 februari, maar na de updates direct na de installatie is de enige update die er geweest is, diegene die ik via apt-get heb binnengehaald omdat Ubuntu er zelf niet mee kwam, terwijl alle opties voor het updaten staan zoals ze moeten staan.


Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #23 Gepost op: 2009/02/09, 23:48:23 »
Ik heb in 8.10 geen enkele update gehad,heb idd handmatig apt-get gedraaid voor de zekerheid.In 8.04 kreeg ik wel een update zonder dat ik hoefde te apt-getten.Ik ga er ook niet vanuit dat ik dagelijks een update moet ontvangen,maar vind het wel vreemd als ik na 2 weken nog geen oranje sterretje heb gezien. :|
Kubuntu 20.04

Offline Mikkel

  • Lid
Re: BELANGRIJK: grote fout in 8.10: Synaptic leest niet alle lijsten
« Reactie #24 Gepost op: 2009/02/10, 00:01:35 »
Ik ga er ook niet vanuit dat ik dagelijks een update moet ontvangen,maar vind het wel vreemd als ik na 2 weken nog geen oranje sterretje heb gezien. :|

Ik heb 7.10 gebruikt vanaf mei vorig jaar tot 1 februari, toen heb ik 8.04.1 geïnstalleerd. Na de bups updates pal na installatie, heb ik geen enkele keer het updatepictogram zien verschijnen, terwijl het bij 7.10 regelmatig tevoorschijn kwam. Dus ik heb een paar dagen geleden maar eens met apt-get gecontroleerd en toen waren er updates beschikbaar, dus ik snap niet waarom Ubuntu daar dan zelf niet mee kwam. ???