Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met partities  (gelezen 870 keer)

Probleem met partities
« Gepost op: 2007/10/22, 18:59:49 »
Hallo,


ik ben Els. Ik heb de laptop van mijn vriend per ongeluk ferm naar de knoppen geholpen door er een nieuwe Windows op te zetten waarmee iets gigantisch verkeerd ging. Gevolg: alles van linux (Ubuntu 7.04) weg. Ben gisteren met heel het boeltje naar Turnhout geweest omdat het daar vergadering was van Nokelu. Daar hebben ze mij een beetje kunnen helpen en uitleg gegeven wat ik moest doen.

Uiteindelijk heb ik vandaag nog eens geprobeerd om windows en ubuntu erop te zetten. Het ging blijkbaar allebei, maar ik heb nog problemen. Toen ik de ubuntu installeerde, is zo te zien die windows er weer af gegaan. Ook heb ik nu maar 3 partities op de laptop in plaats van vier.

Hoe kan ik die partities terug goed krijgen? Bij nokelu hadden ze mij aangeraden om alle partities er af te gooien omdat er toch weinig of niks meer aan te redden was. Ik heb al geprobeerd met de partitiebewerker maar ik kan die grote blok die er nu staat (een stuk voor windows normaal gezien, een groot blok dat dan voor linux zou moeten dienen en een stuk voor swap maar dat is ook te groot) niet verdelen zodat er terug 4 partities zijn.

Kan iemand mij in begrijpbare taal uitleggen wat ik nu precies moet doen? Moet ik weer alles er helemaal afgooien, alle partities verwijderen en dan met het programma gparted dat ik op een cd zette, partities maken, daarna windows en dan terug ubuntu erop zetten? Moet ik de partities verwijderen of moet ik ze formatteren? Ik heb al gezien dat ik er geen bij kan maken zoals het nu is.

En hoe kan ik best mijn partities maken? Is dat niet best een hda1 voor windows, een hda2 voor de installatie van linux, een groot stuk voor home en een stukje swap-linux? Of is er een andere betere manier om dat in te delen?

En nog een vraag: hoe krijg ik dat opstartscherm terug waarin je keuze had tussen starten in ubuntu en in windows, want dat krijg ik niet meer. Hij start nu direct in ubuntu.

Hééééééééél erg bedankt voor alle hulp alvast!

Groetjes,

Els

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Probleem met partities
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/22, 19:27:14 »
Hoi Els,
Om met het laatste te beginnen, wanneer je tijdens het laden van grub de escape toets indrukt, krijg je het menu, maar wanneer er maar één OS op staat, dan wordt dat menu niet automatisch getoond.
Hoe groot is de hardeschijf en hoeveel geheugen zit er in de laptop ?
Vroeger deed men 2X ram = swap om de grootte te berekenen, maar met de hedendaagse hoeveelheid geheugen is dat misschien niet meer nodig en is ram=swap voldoende (uit proberen dus ......)
Wanneer je 7.04 installeert dan lijkt mij 4 partities het beste, installeer je 7.10 dan zou het met 3 partities ook kunnen:

1. NTFS partitie voor Windows
2. Partitie voor Ubuntu
3. partitie voor /home
4. swap

de 5e partitie zou je kunnen gebruiken voor bestanden die je zowel in Ubuntu als in Windows wilt gebruiken.
Je schijf kan echter maar 3 primaire partities aan, je moet er dus 2 in de laatste partitie maken.

Hopelijk begrijp je mijn Russisch ;)

Kom anders zaterdag naar Hilversum, dan wordt je geholpen ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Probleem met partities
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/22, 19:47:32 »
Hoi Els, heb je de handleiding van Johan al gezien?

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16347
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Probleem met partities
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/22, 20:53:13 »
Hey Zus, Donderdag ben ik vrij. Als je wilt kan je dan even afkomen met je laptop. Fix ik hem wel voor je.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Probleem met partities
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/22, 21:18:29 »
Zus ??????
Volgens mij mis ik iets ;)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Probleem met partities
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/22, 21:23:00 »
Citaat van: r0n.
Zus ??????
Volgens mij mis ik iets ;)
Jaja, broer en zus op dit forum, alles kan ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Probleem met partities
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/23, 07:34:04 »
Dag iedereen,


ja, DaSaint is mijn broer, hij stuurde mij gisteren een berichtje dat hij gezien had van mijn problemen met de laptop. Ik heb afgesproken dat ik donderdag met de laptop naar hem ga want ik denk dat ik anders blijf knoeien.

Ik wou nog iets anders vragen daarover. Weet iemand of je windows op een externe harde schijf kan zetten en die harde schijf aan de laptop of computer kan hangen wanneer je op windows wil werken?
Mijn vriend (de laptop is van hem) zei dat hij het anders zo wel wil doen, zodat op de laptop alleen ubuntu staat. Of moeten we als hij windows wil behouden, toch de windows op de laptop zetten? Ik vraag dit eventjes zodat we weten of dat gaat of niet, dan kan ik donderdag tegen mijn broer zeggen wat er juist moet gebeuren op de laptop en zeker zijn dat ik alle nodige cd-roms bij heb.

Kan je nu eigenlijk al een nieuwe versie van ubuntu 7.10 gutsy gibbon downloaden en op een cd zetten zonder dat er problemen mee zijn? Ik heb met mijn upgrade hier een probleem gehad, iets met de rechten, met medibuntu, die links heb ik er dan uit gegooid en dan kon ik wel de upgrade doen.

Groetjes,

Els