Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: alle programma's in 1x afsluiten  (gelezen 2249 keer)

Offline Tuxjo

  • Lid
alle programma's in 1x afsluiten
« Gepost op: 2020/04/24, 15:09:15 »
Hallo,

Ik sluit nu alle openstaande programma's op mijn Xubuntu 18.04 systeem handmatig wanneer ik mijn pc uit wil doen. Best een hoop gedoe.
Bestaat er een terminal commando waarmee ik in 1x alle programma's netjes(!) kan afsluiten? Dus niet het betere killwerk zal ik maar zeggen ;).

Ik vond dit, maar dat geldt voor Gnome en is al een erg oud topic : https://unix.stackexchange.com/questions/42688/gnome-how-to-close-all-applications


nahjo

  • Gast
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/24, 15:31:10 »
Ik sluit nu alle openstaande programma's op mijn Xubuntu 18.04 systeem handmatig wanneer ik mijn pc uit wil doen. Best een hoop gedoe.
Met de toetscombinatie Alt-F4 valt dat toch wel mee?  ;)

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/24, 17:11:26 »
Met de toetscombinatie Alt-F4 valt dat toch wel mee?  ;)

Ik werk met een Apple keyboard en alle F-toetsen werken voor geen meter op m'n Xubuntu systeem :|

nahjo

  • Gast
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/24, 17:21:59 »
Met de toetscombinatie Alt-F4 valt dat toch wel mee?  ;)

Ik werk met een Apple keyboard en alle F-toetsen werken voor geen meter op m'n Xubuntu systeem :|
Ah maar misschien helpt dit je op weg:
https://askubuntu.com/questions/1182978/close-window-shortcuts-command-on-xfce
Je eigen toetscombinatie programmeren  ^-^


Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/24, 17:30:19 »
Als ik veel ineens af wil sluiten om af te melden meldt ik gewoon af. Dan sluiten ook alle programma's gewoon netjes.
Werkt voor mij prima.

Ik werk met een Apple keyboard en alle F-toetsen werken voor geen meter op m'n Xubuntu systeem :|

Misschien de onjuiste aansturing?
Kun je dan niet een andere keyboard-driver selecteren welke wel 100% correspondeert met jouw keyboard?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/24, 17:50:08 »
Bedankt voor de keyboard-tips en ik ga me er zeker in verdiepen. Alleen ben ik in eerste instantie toch op zoek naar een -dergelijk- commando. Iemand die me daar mee zou kunnen helpen?


Offline vanadium

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/25, 10:05:58 »
Als ik veel ineens af wil sluiten om af te melden meldt ik gewoon af. Dan sluiten ook alle programma's gewoon netjes.
Werkt voor mij prima.
Bij het uitloggen worden inderdaad alle programma's afgesloten. Doorgaans gaat dat goed. Maar voor LibreOffice blijkt de wijze waarop het besturingssysteem programma's afsluit, toch niet de beste: bij de volgende opstart gedraagt LO zich alsof het onverwacht werd afgesloten: de dialoog op bestanden te herstellen verschijnt.

Ik sluit daarop ook lever zelf af. Handig ook is een trukje dat niet iedereen zal kennen. Druk op Alt+Tab en nu kan je het  programma dat geselecteerd is, afsluiten door op Alt+q te drukken.

Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/25, 13:23:51 »
Ik sluit daarop ook liever zelf af.

Ik eerlijk gezegd ook. :ẗhumbsup:
En meestal heb ik ook niet zo veel open staan. Drie proggies zijn zo afgesloten met de kruisjes. Alleen een enkele keer ...
En dat van LO wist ik niet. Thanks!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/25, 13:28:16 »
En meestal heb ik ook niet zo veel open staan. Drie proggies zijn zo afgesloten met de kruisjes. Alleen een enkele keer ...
En dat van LO wist ik niet. Thanks!
Die discipline heb ik jammer genoeg niet.  :|

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #9 Gepost op: 2020/04/25, 15:59:38 »
Die discipline heb ik jammer genoeg niet.  :|

En daarom zou zo'n 'supercommando' ......eh.......super zijn =D. Het kan natuurlijk zijn dat het gewoon niet kan met een enkel commando. Dan houdt het gewoon op.

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #10 Gepost op: 2020/04/26, 11:22:12 »
Bestaat zo'n commando? Weet iemand dit?

nahjo

  • Gast
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #11 Gepost op: 2020/04/27, 18:32:06 »
Die discipline heb ik jammer genoeg niet.  :|

En daarom zou zo'n 'supercommando' ......eh.......super zijn =D. Het kan natuurlijk zijn dat het gewoon niet kan met een enkel commando. Dan houdt het gewoon op.
Heb een scriptje gevonden die je als een eigen commando zou kunnen laten werken....
Heb het voor je getest en het probleem is het sluiten van vensters waarbij de wijzigingen nog niet zijn opgeslagen. Terwijl het systeem om de opdracht vraagt gaat het script verder met afsluiten tot je de vraag krijgt Afmelden - herstarten -afsluiten. Tja dat is dus een kans op data verlies.
Alt-F4 of Alt-Tab Alt-q wen er maar aan  :)

Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #12 Gepost op: 2020/04/27, 18:36:48 »
Bestaat zo'n commando? Weet iemand dit?

Heb een half uurtje de tijd genomen om het command line handbook te doorploegen: dat commando bestaat niet.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #13 Gepost op: 2020/04/27, 18:55:42 »
wmctrl -l
lijst alle open vensters op.

Een scriptje dat de vensters op die manier oplijst, en die één voor één "gracieus" afsluit (wmctrl -ci <WIN>) zou het moeten doen. Misschien toch niet zo evident, want ik heb zo een scriptje nog niet gevonden. "wmctrl -ci 0x026002af" werkte nochthans goed om mijn LO document af te sluiten  :D

nahjo

  • Gast
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #14 Gepost op: 2020/04/27, 18:59:47 »
wmctrl -l
lijst alle open vensters op.

Een scriptje dat de vensters op die manier oplijst, en die één voor één "gracieus" afsluit (wmctrl -ci <WIN>) zou het moeten doen. Misschien toch niet zo evident, want ik heb zo een scriptje nog niet gevonden. "wmctrl -ci 0x026002af" werkte nochthans goed om mijn LO document af te sluiten  :D
@vanadium als je het script wil hebben PM maar even ;) Is voor xfce4 omgeving gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/27, 19:03:53 door nahjo »

Offline vanadium

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #15 Gepost op: 2020/04/27, 21:08:42 »
@vanadium als je het script wil hebben PM maar even ;) Is voor xfce4 omgeving gemaakt.
Gewoon hier posten met een  GNU General Public License. Dan heeft de OP er wat aan, en blijft je naam verder leven  ;)


nahjo

  • Gast
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #16 Gepost op: 2020/04/27, 21:17:37 »
@vanadium als je het script wil hebben PM maar even ;) Is voor xfce4 omgeving gemaakt.
Gewoon hier posten met een  GNU General Public License. Dan heeft de OP er wat aan, en blijft je naam verder leven  ;)
't is niet mijn script maar heb hem eerlijk gevonden ;) Credits aan ene Guido van Steen
https://unix.stackexchange.com/questions/145752/how-to-kill-all-open-windows
Ben ik tenminste niet verantwoordelijk voor data verlies door verkeerd afsluiten  ;)


Offline vanadium

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #17 Gepost op: 2020/04/28, 08:50:00 »
Dat is ' m. Ik had dit zelfs al in mijn Howto nota's zitten (4 mei 2016). Werkt minstens ook als dusdanig voor Gnome Shell: de shell zelf heeft immers geen vensters open. Bij xfce moet je er inderdaad voor zorgen dat enkele desktop componenten niet afgesloten worden.


Offline Tuxjo

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #18 Gepost op: 2020/04/30, 16:21:42 »
Helemaal blij hier zo =D! Bedankt voor jullie tips!
Precies wat ik zocht. In een 20.04 VM getest en werkt vlekkeloos. Alle vensters worden 'gracieus' afgesloten.

Het probleem van het niet sluiten van vensters waarbij de wijzigingen nog niet zijn opgeslagen, is voor mij heel acceptabel. Dit scheelt een 'hoop' geklik en getyp (zei het luie geval ;))

Offline vanadium

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #19 Gepost op: 2020/04/30, 16:32:41 »
Ik zal hem ook eens op mijn Alt+Shift+F4 zetten  :).

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #20 Gepost op: 2020/05/03, 16:43:15 »
Klein vervolgvraagje nog.

Ik heb geprobeerd in het script ook het commando 'shutdown -h now' op te nemen, zodat nadat alle vensters zijn gesloten het systeem zichzelf ook direct uitschakelt.
Ik heb het op verschillende plaatsen gezet maar het werkt niet. Ben hier bepaald niet bedreven in ;).

Waar moet ik het commando in het script plaatsen en moet er nog iets bij of een vertraging (sleep?), omdat wellicht het shutdown commando er te snel achteraan komt? Kan wat ik wil ueberhaupt wel?

Ik heb nu dit wat dus niet werkt :

#!/bin/bash

# close all open windows gracefully without closing the Desktop environment
WIN_IDs=$(wmctrl -l | grep -vwE "Desktop$|xfce4-panel$" | cut -f1 -d' ')
for i in $WIN_IDs; do wmctrl -ic "$i"; done
# Keep checking and waiting until all windows are closed (you probably don't need this section)
while test $WIN_IDs; do
    sleep 0.1;
    WIN_IDs=$(wmctrl -l | grep -vwE "Desktop$|xfce4-panel$" | cut -f1 -d' ')
done

#systeem afsluiten
shutdown -h now



nahjo

  • Gast
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #21 Gepost op: 2020/05/03, 17:21:08 »
Blijft in de While loop hangen omdat het afsluitvenster open staat is mijn vermoeden.
Pas het script eens aan door die while statement te commenten.
# Keep checking and waiting until all windows are closed (you probably don't need this section)
# while test $WIN_IDs; do
#     sleep 0.1;
#    WIN_IDs=$(wmctrl -l | grep -vwE "Desktop$|xfce4-panel$" | cut -f1 -d' ')
# done
« Laatst bewerkt op: 2020/05/03, 17:30:39 door nahjo »

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #22 Gepost op: 2020/05/04, 12:49:51 »
Pas het script eens aan door die while statement te commenten.

Gedaan maar maakt geen verschil. Enkel alle windows sluiten maar niet aansluitend een system shutdown.

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #23 Gepost op: 2020/05/05, 14:59:35 »
Weet iemand hoe dit werkend te krijgen?

nahjo

  • Gast
Re: alle programma's in 1x afsluiten
« Reactie #24 Gepost op: 2020/05/05, 15:01:56 »
Weet iemand hoe dit werkend te krijgen?
Bij mij werkt het gewoon met shutdown -h in het schript op de laatste regel.
Werkt shutdown -h uberhaupt bij jou wel in een script?