Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GIS geografisch informatie systeem  (gelezen 3284 keer)

GIS geografisch informatie systeem
« Gepost op: 2008/09/24, 22:33:43 »
Hallo,

Zijn er hier ook mensen die met een GIS systeem werken. Ik zit in een stichting die de geschiedenis van ons dorp probeert te archieveren. Nu wil ik op een plattegrond van ons dorp een aankliksysteem maken zodat je kunt zien welke mensen er in een bepaald huis hebben gewoond. Nu dacht ik hier voor een GIS te kunnen gebruiken maar heb er de ballen verstand van. Iemand die me op weg kan helpen?

vriendelijk groetend

Jan

GIS geografisch informatie systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/24, 22:52:49 »
Linkje http://forum.ubuntu-nl.org/topic/4894 maar echt veel is er niet te vinden.  Nog iets over Digigemeente staat wel iets over GIS en de geodatabase , misschien om het eens door te nemen digimeente-mo.sourceforge.net/factsheets/Digimeente%20Visie.pdf
Verder zou ik het niet een twee drie weten.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
GIS geografisch informatie systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/25, 01:18:16 »
Hier heb je wat programma's. Ik weet niet hoe ze werken, 't is voor mij allemaal hocus pocus, maar had dit een keer voor een vriend van mij moeten zoeken.

grass
qgis
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

GIS geografisch informatie systeem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/27, 12:19:12 »
Heren beide bedankt voor jullie reactie ik heb beide programmaś geinstalleerd en ga nu proberen om er iets nuttigs mee te doen.

Jan

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
GIS geografisch informatie systeem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/27, 12:40:08 »
Het lijkt mij een mooi programma, maar niet veel mensen hebben e ervaring mee.
Houd ons op de hoogte a.u.b. !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

GIS geografisch informatie systeem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/07, 04:19:11 »
Ik werk op een stadsbestuur en bij openbare besturen is er altijd veel rond GIS te doen. :-)

Wat je wil/nodig hebt is een Geoloket, een webapplicatie waar aan de hand van een kaart gegevens geraadpleegd worden. Ik heb enkele ontwikkeld voor intern gebruik en kan je verzekeren dat het niet iets is om 'zomaar' even te maken, reken maar dat je er flink wat uren moet in investeren om slechts je kaartje te laten zien.

Enkele dingen om ff te googlen die je zullen vooruit helpen: geoserver en gegis, twee opensource GIS servers die er goed zijn. Moest je een budget (lees: geld ;-)) hebben,  de firma achter gegis ontwikkeld geoloketten en is zeker een aanrader.
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

GIS geografisch informatie systeem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/07, 18:52:14 »
Masuran,

Ten eerste bedankt voor jr reactie.
Ik ben er achter gekomen dat het inderdaad een heidens karwei is. Ik dacht dat ik kaart van ons dorp als ondergrond zou kunnen gaan gebruiken en daar een laag overheen zou kunnen plakken met daar aan gelinkt de informatie. oals je terecht opmerkt is dit een heidens karwei want een tiffje plaats je dus inderdaad niet zomaar even. Ik ben druk zoekende en lerende hoe ik hier mee aan moet. Ik zal je tips na speuren en zien of ik er mijn voordeel mee kan doen. Mocht ik er in slagen dan laat ik wel eens van me horen.


groet Jan

cdrost

  • Gast
GIS geografisch informatie systeem
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/10, 17:06:23 »
Beste Jan,

 Ik kan je qgis aanbevelen. Is (relatief) eenvoudig in het gebruik, ondersteunt veel formaten en makkelijk te installeren. Er zit een extensie in om aan de hand van gis-lagen clickable maps te maken, welke eenvoudig op een site te zetten zijn. Andere mogelijkheden zijn om met mapserver e.d. aan de gang te gaan. Dit vraagt echter weer om specifieke kennis en server.

Een andere mogelijkheid is om met Google Earth aan de slag te gaan. Daar is best ook veel mee mogelijk en je hebt gelijk alles online beschikbaar.

Kijken ook eens naar www.watiswaar.nl

gr. Co

GIS geografisch informatie systeem
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/10, 19:27:02 »
Citaat van: cdrost
Beste Jan,

 Ik kan je qgis aanbevelen. Is (relatief) eenvoudig in het gebruik, ondersteunt veel formaten en makkelijk te installeren. Er zit een extensie in om aan de hand van gis-lagen clickable maps te maken, welke eenvoudig op een site te zetten zijn. Andere mogelijkheden zijn om met mapserver e.d. aan de gang te gaan. Dit vraagt echter weer om specifieke kennis en server.

Een andere mogelijkheid is om met Google Earth aan de slag te gaan. Daar is best ook veel mee mogelijk en je hebt gelijk alles online beschikbaar.

Kijken ook eens naar www.watiswaar.nl

gr. Co
Dank voor je info over de gissystemen. Heb al naar qgis gekeken, en heb het lopen maar moet nog aan een goede basis kaart zien te komen van mijn woonplaats. Jou link leverde het volgende op:
 InterConnect heeft deze domeinnaam geregistreerd voor

Protekst

Turijnstraat 4
5237 ER  's-Hertogenbosch

Telefoon: 073-6449071

daar kom ik dus niet verder mee.

Groet Jan

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Re: GIS geografisch informatie systeem
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/12, 09:31:57 »
Kijk eens bij OpenStreetMap, een project dat heel de wereld in kaart wil brengen en de kaarten voor iedereen beschikbaar wil stellen. Door de Nederlandse gebruikersgroep wordt ook veel nagedacht en gediscussieerd over mogelijke nieuwe applicaties en mogelijkheden van bestaande programma's op het gebied van geografische informatie.

http://wiki.openstreetmap.org/index.php/NL:Main_Page

Offline psylover

  • Lid
Re: GIS geografisch informatie systeem
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/13, 11:40:21 »
Hallo,

ik ben gegevensbeheerder / GIS-analyst bij een waterschap en heb daardoor de nodige kennis van GIS-systemen... Mail mij anders eens (<nickname_op_dit_forum>@gmail.com ) met je vragen...

Groeten,

Ruben