Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis  (gelezen 5150 keer)

Offline jolo

  • Lid
Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Gepost op: 2013/09/29, 17:25:14 »
Ik zag gisteren op distrowatch dat er een nieuwe versie van Parted Magic beschikbaar is, die zelfs Secure Boot op Windows 8 computers ondersteund. Alleen zie ik, ofschoon het nog steeds vrije software is, deze nu niet meer gratis te downloaden is. Ik vond aanvullende info op http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTQzNTI (Er staat in dat artikel weliswaar een hyperlink naar SourceForge. Echter staan daar geen Parted Magic ISOs meer.)

Dat er betaald moet worden voor vrije software voor particulieren, is niet echt gebruikelijk. Alhoewel het wel zou kunnen, volgens de info op Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_software

Ikzelf heb dan maar gebruik gemaakt van de mogelijkheid de nieuwe Parted Magic ISO te betalen via Paypal. Dat is met succes gebeurt. Alleen kan ik niet controleren of de nieuwe Parted Magic  echt werkt op een Windows 8 computer met Secure Boot Enabled. Want mijn recentste pc uit mijn onderschrift is nog van het jaar 2011. Deze heeft nog een UEFI BIOS zonder Secure Boot.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #1 Gepost op: 2013/09/29, 17:49:39 »
Nou, dan gaat Parted Magic hierbij uit m'n docu....

Ik heb niks tegen betaalde programmatuur, want het is een eerlijke manier van geld verdienen. Maar als de gratis variant even goed is (bijvoorbeeld de Lubuntu-installatieCD met Gparted aan boord), dan kies ik toch daarvoor.

Vaak is die zelfs nog beter trouwens, wegens betere apparatuurondersteuning. Dus de Gparted LiveCD gaat er ook maar uit....
« Laatst bewerkt op: 2013/09/29, 18:11:29 door Pjotr »

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #2 Gepost op: 2013/09/29, 18:20:59 »
Als de broncode onder de GNU licence uitgegeven is weet ik zeker dat er in no-time een fork wordt uitgebracht. Die wél gratis is.

Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #3 Gepost op: 2013/09/29, 18:54:30 »
Als een ontwikkelaar al geen geld meer mag vragen voor de software waar hij veel tijd insteekt, dan weet ik het niet meer... Vrije software staat niet gelijk aan gratis software! Volgens Phoronix zijn de ontwikkelaar en zijn vrouw ook recent werkloos geworden, wat de beslissing zeker rechtvaardigt.

Het project is nog steeds open-source onder een GPLv2 licentie. Iedereen kan dus gewoon de broncode downloaden en zelf compileren.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #4 Gepost op: 2013/09/29, 19:43:22 »
Als een ontwikkelaar al geen geld meer mag vragen voor de software waar hij veel tijd insteekt, dan weet ik het niet meer... Vrije software staat niet gelijk aan gratis software! Volgens Phoronix zijn de ontwikkelaar en zijn vrouw ook recent werkloos geworden, wat de beslissing zeker rechtvaardigt.
Mee eens! Zoals ik al eerder in dit draadje zei:
Citaat
Ik heb niks tegen betaalde programmatuur, want het is een eerlijke manier van geld verdienen.
Maar ook:
Citaat
Maar als de gratis variant even goed is (bijvoorbeeld de Lubuntu-installatieCD met Gparted aan boord), dan kies ik toch daarvoor.

Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #5 Gepost op: 2013/09/29, 21:05:42 »
Heb 'm gisteren ook gedownd. De (kleine) vergoeding betaald via PayPal. Tja, het is even wennen, de vorige versie (nog niet lang geleden) nog gewoon van DistroWatch gehaald, dus het kwam over als een kleine verassing nu. Maar het is echt een dijk van een distro, een echt Zwitsers zakmes! Vele dingen werken grafisch, b.v. ook Photorec, en als je ziet wat je daar allemaal mee boven water kan halen op een schijf die al 1x herpartioneerd en 2x geformatteerd was... Indrukwekkend. Ook DDResque is grafisch, enz. Een goede SMART uitlezing voor je schijven en overige hardware en nog 10-tallen andere tools. Vond het de moeite wel waard.  :)

Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #6 Gepost op: 2013/09/30, 11:10:30 »
@femke: Dat kan Pjotr ook prima doen, maar wat dacht je van de mensen die zijn advies volgen? Die moeten dan ook gaan betalen (als ze al PayPal hebben). En ik neem aan dat dat de reden is dat hij een alternatief zoekt, wat erg begrijpelijk is :)

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #7 Gepost op: 2013/09/30, 11:59:06 »
@femke: Dat kan Pjotr ook prima doen, maar wat dacht je van de mensen die zijn advies volgen? Die moeten dan ook gaan betalen (als ze al PayPal hebben). En ik neem aan dat dat de reden is dat hij een alternatief zoekt, wat erg begrijpelijk is :)

Zoals Paypal heb ik ook niet, en voor die paar keer per jaar om het aan te schaffen en er voor te betalen, dat lijkt mij niet zo handig

Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #8 Gepost op: 2013/09/30, 13:23:20 »
Welles-nietes-spelletje? Ik probeer helemaal geen gelijk te halen, ik probeer alleen mee te denken. Bobbie begrijpt gelukkig wel wat ik bedoel. Misschien moet je mijn post even overnieuw lezen want ik heb helemaal nergens de intentie gehad of gegeven dat ik gelijk wil halen.
« Laatst bewerkt op: 2013/09/30, 13:30:46 door Vistaus »

Offline jolo

  • Lid
Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #9 Gepost op: 2013/09/30, 20:57:18 »
Ik ben het eens met cjmanschot, dat Parted Magic een goede distro is. Een pluspunt vind ik onder andere dat Parted Magic volledig kan draaien vanaf het werkgeheugen, waardoor de live cd uitgeworpen kan worden. Tenminste bij computers met minimaal 1 GB werkgeheugen. (Bij computers met 512 MB werkgeheugen moet de live cd nog wel in de dvd-speler blijven zitten, gedurende de live sessie.)

Het zal ongetwijfeld ook nog wel te regelen zijn met gratis ISO's. Maar dan heb je waarschijnlijk wel meerdere cd-r(w)'s voor nodig, om dezelfde mogelijkheden te hebben als Parted Magic.   
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #10 Gepost op: 2013/09/30, 22:50:13 »
GParted Live CD, anyone?
(kan ook op USB)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #11 Gepost op: 2013/09/30, 23:48:36 »
GParted Live CD, anyone?
(kan ook op USB)
Maak je er een handeltje van?
Citaat van: Vrije software
elke koper van zulke vrije software mag immers zelf de software beginnen te kopiëren en verder verhandelen
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/01, 11:13:12 »
Handeltje? Waar heb jij het over? Ik hint alleen dat de GParted Live CD wellicht een goed alternatief is.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/01, 11:45:42 »
Als de broncode onder de GNU licence uitgegeven is weet ik zeker dat er in no-time een fork wordt uitgebracht.
Waar staat de broncode dan?

Iig niet bij
- Sourceforge http://sourceforge.net/projects/partedmagic/files/
- Google-code https://code.google.com/p/partedmagic/source/browse/


Offline koos4401

  • Lid
Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/01, 12:34:34 »
Zoals wel vaker gehoord in de Linux-community:
Citaat
Vrij als in vrije gedachten en niet vrij als in vrij bier.
Zolang het vrij is als in beide, geen bezwaar en anders kosten vergoeden aan de maker ( U doneert toch ook aan Ubuntu en/of de andere Linux-distributies waar u gebruik van maakt?)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/02, 16:30:31 »
Hier baal ik behoorlijk van  >:(
Ik heb geen paypal en ik wil ook helemaal geen paypal.
Gelukkig is de laatste nog gratis versie (2013_08_01) nog wel via bitttorrent binnen te halen.

Zie:
http://linuxtracker.org/index.php?page=torrents&category=421

Magnetlink:
magnet:?xt=urn:btih:5db3338ee27e6c2fd6471574d3c4a71684ff85d2&dn=pmagic%5F2013%5F08%5F01.iso&tr=http%3A%2F%2Flinuxtracker.org%3A2710%2F00000000000000000000000000000000%2Fannounce
Die zal toch nog wel een tijdje voldoen?
Linux Mint 19.3 Mate

Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #17 Gepost op: 2013/10/02, 23:02:07 »
Hier baal ik behoorlijk van  >:(
Ik heb geen paypal en ik wil ook helemaal geen paypal.
Gelukkig is de laatste nog gratis versie (2013_08_01) nog wel via bitttorrent binnen te halen.

Die zal toch nog wel een tijdje voldoen?

Ja zolang je niet kiest voor exotische dingen zou dat gewoon goed moeten blijven gaan.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vrije software Parted Magic is niet meer gratis
« Reactie #18 Gepost op: 2013/10/03, 07:41:00 »
Zoals wel vaker gehoord in de Linux-community:
Citaat
Vrij als in vrije gedachten en niet vrij als in vrij bier.
Zolang het vrij is als in beide, geen bezwaar en anders kosten vergoeden aan de maker
Het staat je volgens de licentie vrij om vanuit de broncode http://beefdrapes.partedmagic.com/source/ een iso te genereren, het wel of geen bezwaar van de maker speelt geen rol. Mocht je dat niet willen of kunnen, dan betaal je een afdracht.