Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AMD videokaarten? Vulkan?  (gelezen 832 keer)

AMD videokaarten? Vulkan?
« Gepost op: 2017/07/27, 22:39:31 »
Hallo iedereen,

Een aantal weken geleden heb ik een andere pc gebouwd (ryzen 7 1700), dit is een nieuw systeem op 1 ding na... de videokaart.
De videokaart heb ik rond de jaarwisseling gehaald en is een Nvidia 1050 OC 2gb, de bedoeling was dat ik een andere kaart zou kopen omdat qua performance het niet echt past bij de rest van het systeem. Nu is het zo dat door het mining gebeuren bepaalde videokaarten niet meer zijn te krijgen of de prijzen idioot hoog zijn geworden door gebrek aan aanbod. Maar goed als de zeepbel geknapt is moet hier wel een andere videokaart in voor een normale prijs. Nu heb ik 0,niks verstand van spelletjes maar zag ergens staan dat AMD beter presteerde met Vulkan (een tegenhanger van Direct X) en dat dit mede dankzij de linux gebruikers meer gebruikt gaat worden voor spellen en dat Nvidia dan het nakijken heeft (prijs/performance verhouding). Nu is dat misschien allemaal leuk en aardig onder windows, maar hoe zit het qua performance in linux? Is AMD dan ook beter dan Nvidia? Wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is het gebruik van monitoren, G-Sync voor Nvidia is ongeveer 3x de prijs van FreeSync (OpenSource) van AMD. Kortom wat je kwijt bent voor zo'n scherm zou je een FreeSync scherm plus leuke AMD kaart (normale prijs) voor kunnen hebben.  Wie o wie weet hier wat meer van en volgens mij is het ook niet geheel onbelangrijk voor wie een nieuw systeem wil bouwen of evt. upgraden.

Groetjes,
Theo
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline jan11000

  • Lid
Re: AMD videokaarten? Vulkan?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/28, 05:33:48 »
Goed opletten er zijn fanboys die van alles vertellen.
Er wordt veel gepraat terwijl verschil bijna niks is, of het klopt helemaal niet.

Zover ik weet ondersteund nvidia drivers voor linux beter en langer,
dus voor mij is nvidia beter.
Vroeger toen amd zeer slecht met drivers was, heb ik alle videokaarten moeten veranderen naar nvidia, dus voor mij geen amd. Zoek maar uit hoe lang oudere kaarten ondersteund worden.

Voor nvidia hoef je geen special monitor te kopen, dit is alleen als je van de functie gebruik wilt maken,
en of dit voor linux werkt weet ik ook niet, google hier op.

Direct x is windows en geen linux.

Re: AMD videokaarten? Vulkan?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/28, 09:11:08 »

Vroeger toen amd zeer slecht met drivers was, heb ik alle videokaarten moeten veranderen naar nvidia, dus voor mij geen amd. Zoek maar uit hoe lang oudere kaarten ondersteund worden.

Dat was mijn ervaring ook, dus ik gebruikte hier ook voornamelijk nvidia (of intel in de heel eenvoudige systemen).

Citaat
Direct x is windows en geen linux.

Klopt, maar vulkan is iets anders, open standaard en ook beschikbaar voor linux. Misschien is de vergelijking met OpenGL wel beter.
Dat van de monitor klopt wanneer je geen lastige dingen doet, maar bij een aantal spellen kan zeker screen tearing ontstaan. Haperingen of deurposten waarbij de bovenkant een tikkeltje afwijkt van de rest. Dit heeft allemaal te maken met de snelheid waarmee je videokaart tegen de scherm 'praat´. Of beter gezegd, de verwerkingssnelheid van je scherm. Aangezien er 2 opties zijn, prijzig of nog duurder leek mij het dan ook verstandig om hier eens te vragen naar ervaringen :)   
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint