Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Virtuele XP erg traag - Wat zijn de beste instellingen  (gelezen 1406 keer)

KwastjeModus

  • Gast
Virtuele XP erg traag - Wat zijn de beste instellingen
« Gepost op: 2007/12/17, 09:10:07 »
Ik heb enige tijd geleden Virtualbox geinstalleerd en daar ondermeer Suse, Redhat en XP in gestopt. Suse en redhat gebruik ik om een beetje te oefenen. In XP doe ik videobewerking met Nero.
XP is echter zo ontzettend traag. Wat zijn de beste instellingen voor XP in VirtualBox? Of moet ik de traagheid op de koop toe nemen.

Offline friarTuxs

  • Lid
Virtuele XP erg traag - Wat zijn de beste instellingen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/17, 09:28:15 »
ik heb in een andere thread gelezen dat je het virtueel geheugen in windows uit moet zetten. Verder gaven aan zoveel mogelijk geheugen toe te wijzen aan de VM, maar dat geeft bij mij problemen. Ik heb gekozen voor de helft van mijn geheugen: ongeveer 815 Mb, dan loopt het bij mij geweldig
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

KwastjeModus

  • Gast
Virtuele XP erg traag - Wat zijn de beste instellingen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/17, 09:57:09 »
Citaat van: friarTuxs
ik heb in een andere thread gelezen dat je het virtueel geheugen in windows uit moet zetten. Verder gaven aan zoveel mogelijk geheugen toe te wijzen aan de VM, maar dat geeft bij mij problemen. Ik heb gekozen voor de helft van mijn geheugen: ongeveer 815 Mb, dan loopt het bij mij geweldig
Staat ongetwijfeld in de manual, maar is het makkelijk uit te leggen hoe jet het virtueel geheugen uitzet in XP. (Ik zal in ieder geval meer geheugen aan xp toewijzen)

Offline friarTuxs

  • Lid
Virtuele XP erg traag - Wat zijn de beste instellingen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/17, 10:30:40 »
XP uhhmmmmm, past niet helemaal in het forum maar goed:
Ga naar configuratiescherm--> Deze Computer--> tabblad prestaties --> Hier ergens staat iets over virtueel geheugen.... Ik doe het uit het blote hoofd, dus misschien zit ik fout....
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

KwastjeModus

  • Gast
Virtuele XP erg traag - Wat zijn de beste instellingen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/17, 10:48:08 »
Citaat van: friarTuxs
XP uhhmmmmm, past niet helemaal in het forum maar goed:
Ga naar configuratiescherm--> Deze Computer--> tabblad prestaties --> Hier ergens staat iets over virtueel geheugen.... Ik doe het uit het blote hoofd, dus misschien zit ik fout....
(Schaam schaam, ik weet het is iets raars om over windows te vrage op dit forum, aan de andere kant, probeer in aan microsoft maar eens iets te vragen over Linux, dan krijg je alleen maar een glazige blik)

Dank je Friar, ik ga een beetje sleutelen.

Offline friarTuxs

  • Lid
Virtuele XP erg traag - Wat zijn de beste instellingen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/17, 10:58:32 »
Overigens ben ik benieuwd naar ervaringen in full-screen...
Op de een of andere gekke manier als ik in fullscreen XP start in Virtualbox, dan neigt het vast te lopen en automatisch te stoppen..... Run ik het vanuit een terminal dan krijg ik geen foutmeldingen..... Start ik op in een venster in Ubuntu dan loopt het over het algemeen prima.... Als XP dan opgestart is en ik ga dan naar fullscreen dan heb ik geen problemen.
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

KwastjeModus

  • Gast
Virtuele XP erg traag - Wat zijn de beste instellingen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/17, 11:58:38 »
Citaat van: friarTuxs
Overigens ben ik benieuwd naar ervaringen in full-screen...
Op de een of andere gekke manier als ik in fullscreen XP start in Virtualbox, dan neigt het vast te lopen en automatisch te stoppen..... Run ik het vanuit een terminal dan krijg ik geen foutmeldingen..... Start ik op in een venster in Ubuntu dan loopt het over het algemeen prima.... Als XP dan opgestart is en ik ga dan naar fullscreen dan heb ik geen problemen.
Ik heb soortgelijke ervaringen met full screen, maar ik kies er zelf voor om steeds in een window te werken. Dat vind ik prettiger. Overigens, ik heb die instellingen in xp nog niet gevonden.

Offline neusje80

  • Lid
Virtuele XP erg traag - Wat zijn de beste instellingen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/17, 12:55:50 »
Citaat van: burgerleo
Citaat van: friarTuxs
Overigens ben ik benieuwd naar ervaringen in full-screen...
Op de een of andere gekke manier als ik in fullscreen XP start in Virtualbox, dan neigt het vast te lopen en automatisch te stoppen..... Run ik het vanuit een terminal dan krijg ik geen foutmeldingen..... Start ik op in een venster in Ubuntu dan loopt het over het algemeen prima.... Als XP dan opgestart is en ik ga dan naar fullscreen dan heb ik geen problemen.
Ik heb soortgelijke ervaringen met full screen, maar ik kies er zelf voor om steeds in een window te werken. Dat vind ik prettiger. Overigens, ik heb die instellingen in xp nog niet gevonden.
http://www.planet.nl/planet/show/id=74274/contentid=695557/sc=11a5c5#anchor2234267

daar staat hoe dat moet in xp
Ubuntu User no. 17620

KwastjeModus

  • Gast
Virtuele XP erg traag - Wat zijn de beste instellingen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/17, 14:39:14 »
Citaat van: neusje80
Citaat van: burgerleo
Citaat van: friarTuxs
Overigens ben ik benieuwd naar ervaringen in full-screen...
Op de een of andere gekke manier als ik in fullscreen XP start in Virtualbox, dan neigt het vast te lopen en automatisch te stoppen..... Run ik het vanuit een terminal dan krijg ik geen foutmeldingen..... Start ik op in een venster in Ubuntu dan loopt het over het algemeen prima.... Als XP dan opgestart is en ik ga dan naar fullscreen dan heb ik geen problemen.
Ik heb soortgelijke ervaringen met full screen, maar ik kies er zelf voor om steeds in een window te werken. Dat vind ik prettiger. Overigens, ik heb die instellingen in xp nog niet gevonden.
http://www.planet.nl/planet/show/id=74274/contentid=695557/sc=11a5c5#anchor2234267

daar staat hoe dat moet in xp
Mooie uitleg, bedankt. Heel nuttig

KwastjeModus

  • Gast
Virtuele XP erg traag - Wat zijn de beste instellingen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/17, 16:14:45 »
Het virtuele geheugen is met succes uitgeschakeld en de zaak lijkt inderdaad sneller te draaien. Wat ik alleen niet begrijp is hoe dat kan. Hoe kun je minder geheugen instellen dan toch sneller werken?

Offline friarTuxs

  • Lid
Virtuele XP erg traag - Wat zijn de beste instellingen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/18, 15:37:33 »
Zonder te claimen dat ik expert  ben op dit gebied.... Het zal te maken hebben met de manier waarop de schijf reageert op windows (het is immers een virtuele schijf)...
Ik denk dat schijfcache minder snel werkt dan het gewone interne geheugen...
"Wie zijn billen brand mag blij zijn dat ie niet andersom stond"

Offline neusje80

  • Lid
Virtuele XP erg traag - Wat zijn de beste instellingen
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/19, 12:15:39 »
Citaat van: friarTuxs
Zonder te claimen dat ik expert  ben op dit gebied.... Het zal te maken hebben met de manier waarop de schijf reageert op windows (het is immers een virtuele schijf)...
Ik denk dat schijfcache minder snel werkt dan het gewone interne geheugen...
Dat klopt wel ongeveer, als XP te weinig geheugen heeft dan gaat het swappen (het virtuele geheugen gebruiken, dus de HD, en die is virtueel)
Fysiek meer geheugen toewijzen heeft dus meer nut.
Ubuntu User no. 17620