Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Simple Backup Suite: stiekem harde schijf vol  (gelezen 2144 keer)

Offline Desargues

  • Lid
Simple Backup Suite: stiekem harde schijf vol
« Gepost op: 2011/02/22, 14:55:47 »
Een tijdje geleden een externe harde schijf (WD Elements 1TB) en installeerde Simple Backup Suite om af en toe backups te nemen.
Alles liep mooi, maar na het upgraden naar 10.10 moet er ergens iets lelijks gebeurd zijn.
Mijn externe harde schijf laat ik niet aangesloten, en verbind ik maar af en toe.
Ik denk dat SBS toch nog automatisch backups neemt, ergens verborgen op mijn vaste schijf. Nu blijkt die helemaal vol te zijn, hoewel een schijfanalyse maar rond de 40GB van de 320GB als gebruikt kan vinden.

1) In de configuratie van SBS vind ik de directory waarnaar hij backups neemt, iets als /home/jan/.local/share/sbackup/backups
Hoe verwijder ik al die backups? Ik geraak niet in de map.

2) Ik wil manuele backups nemen. Hij lijkt echter steeds de instellingen zelf terug te zetten op bovenstaande doeldirectory en automatische backup.
Enig idee hoe dat komt? Herinstalleren zal het misschien oplossen. Maar ik wil vooral dat vorige puntje aanpakken want heb nog maar 1 GB vrij op mijn vaste schijf!

Alvast erg bedankt,
Jan

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Simple Backup Suite: stiekem harde schijf vol
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/22, 16:42:33 »
1) In de configuratie van SBS vind ik de directory waarnaar hij backups neemt, iets als /home/jan/.local/share/sbackup/backups
Hoe verwijder ik al die backups? Ik geraak niet in de map.

Bedoel je dat je de map niet kunt vinden? In dat geval open je (via menu Locaties) je Persoonlijke map en drukt op de toetsen Ctrl+H om verborgen bestanden zichtbaar te maken. De punt voor local duidt er namelijk op dat dit een verborgen map is.

Bedoel je dat je de map .local niet kunt openen, open dan (via menu Toepassingen, Hulpmiddelen) een terminalvenster en typ daarin gksudo nautilus om Bestandsbeheer (Nautilus) met rootrechten te openen. Hierna kun je de gewenste back-ups weggooien. Denk er wel om dat je met deze rootrechten óók je systeem naar de vaantjes kunt helpen, dus sluit Bestandsbeheer en de terminal weer zodra je klaar bent.

Offline Desargues

  • Lid
Re: Simple Backup Suite: stiekem harde schijf vol
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/22, 16:57:45 »
Dag Mikkel,

dankjewel voor het snelle antwoord!
De map kan ik nu vinden, maar ze is helemaal leeg (Ctrl+H helpt hier niet)
Enig idee hoe ik ze kan terugvinden en verwijderen?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Simple Backup Suite: stiekem harde schijf vol
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/22, 17:04:42 »
Lees dit topic eens door. Is van iemand met eenzelfde probleem (vollopende harde schijf), die óók Simple Backup gebruikt. In een van de laatste berichten staat een oplossing, waar ook jij misschien wat aan hebt.

Offline Desargues

  • Lid
Re: Simple Backup Suite: stiekem harde schijf vol
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/22, 18:06:37 »
Dag Mikkel,

heel hartelijk dank!
Het is opgelost.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Simple Backup Suite: stiekem harde schijf vol
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/22, 19:08:54 »
Graag gedaan, hoor. ;)

Offline Tom

  • Lid
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.