Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu One Foto's online delen  (gelezen 1725 keer)

Ubuntu One Foto's online delen
« Gepost op: 2012/05/24, 15:58:31 »
Ik vond het irritant dat ik via Ubuntu One niet makkelijk foto's kan delen met anderen. Ik heb een scriptje gemaakt dat dit erg eenvoudig maakt.

Het werkt (als het goed is) erg eenvoudig.

Stap 1: Installeer de pakketten die het script gebruikt:
sudo apt-get install inotify-tools ffmpeg imagemagickHet script maakt gebruik van ffmpeg (animated gifs maken voor filmpjes), inotify-tools (folder in de gaten houden) en imagemagick (plaatjes converteren naar jpg en verkleinen). Dus bijna alle plaatjes en videobestanden worden wel ondersteund.

Stap 2: Installeer het script:
Download het photodrop.tar.gz bestand in de bijlage van dit bericht naar je home map, en pak deze daar uit.

Stap 3: Voer het script uit:
Voer dan in een terminal het volgende commando uit:
~/photodrop/photodrop.sh
Het script wacht nu tot er foto's worden toegevoegd.


En er verschijnen twee iconen op de desktop.


De U1 Photodrop icon is de plek waar je foto's naar toe kan slepen om ze te publiceren.


Wanneer je klaar bent met foto's publiceren kan je op de tweede icon, U1 Album Link, om de link naar het webalbum te krijgen.


Deze link kan je vervolgens aan iedereen met wie je het album wilt delen opsturen.

Let op! Iedere keer dat je een nieuwe foto toevoegt, of een foto weghaalt, wordt er een nieuw album aangemaakt, en moet je dus de nieuwe link opgragen.

Wanneer je het fotoalbum geheel wilt verwijderen, dan kan je deze gewoon in de Ubuntu One map verwijderen. De naam van de map is Photodrop. Wil je slechts enkele foto's uit het album verwijderen, zorg dan dat het script actief is. Klik vervolgens op het U1 Photodrop icoon op de desktop. Nu opent de map waarin de foto's staan. Verwijder nu de foto's die je niet in het album wenst. Klik op de U1 Album Link om de url van het nieuwe album te krijgen.

Ben je klaar, sluit dan het script af door in de terminal op ctrl+c te drukken.

Het is handig om het script aan de startup toepassingen toe te voegen voor mensen die niet handig met computers zijn. Dan kunnen ze altijd op ieder moment albums publiceren zonder het script te hoeven opstarten of afsluiten.

Wil je het script verwijderen, verwijder dan de photodrop map in je home directory, en verwijder de iconen van de desktop.

Het script is nog niet goed getest, het kan dus zijn dat het niet naar behoren werkt. Ik ontvang graag feedback als er iets niet goed werkt. :D
« Laatst bewerkt op: 2012/05/24, 22:18:30 door Thomas de Graaff »

Re: Ubuntu One Foto's online delen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/24, 16:36:54 »
Netjes gemaakt! :)
Voor echte integratie kun je trouwens ook de koppeling naar de starter slepen zodat je alles op de starter kan droppen om te delen :)

Re: Ubuntu One Foto's online delen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/24, 18:09:57 »
@Vistaus
Het icoon waarop je de foto's kan laten vallen krijg ik helaas niet in de launcher. Als je weet hoe dat voor elkaar te krijgen hoor ik het graag. :)

Re: Ubuntu One Foto's online delen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/24, 18:19:14 »
Kan dat niet gewoon met alacarte?

Nieuw item -> Opdracht = /home/user/Bureaublad/U1_photodrop.sh/ (of een dergelijke locatie)

Re: Ubuntu One Foto's online delen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/24, 19:51:49 »
@Vistaus
Het icoon waarop je de foto's kan laten vallen krijg ik helaas niet in de launcher. Als je weet hoe dat voor elkaar te krijgen hoor ik het graag. :)

O ja, dat is ook zo. Het kan tegenwoordig alleen nog als je een naamvanscript.desktop ervoor aanmaakt :)