Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Klein stapje verder] Live CD Ubuntu 12.04 PP schakelt draadloze kaart uit?  (gelezen 1082 keer)

Offline Rodin

  • Lid
Beste Forumleden,

Ik ben niet helemaal zeker van de categorie waar dit topic thuishoort. Aangezien het met de Live-CD van Ubuntu 12.04 LTS begonnen is, plaats ik het toch maar onder installatie.

Sinds een paar jaar draai ik Ubuntu op mijn desktop en op mijn laptop met groot genoegen. Het heeft wat tijd gekost om alles draaiende te krijgen en er aan te wennen, maar nu wil ik niet meer anders. Op de laptop moesten wel de termen "noapic nolapic" worden ingevoerd in het GRUB config bestand om Ubuntu niet vast te laten lopen, maar daarna nooit meer problemen gehad.
Momenteel draait bij mij nog steeds Ubuntu 10.04 LTS en zonder enig probleem. Heb afgelopen week 12.04 gedownload en op CD gebrand om eindelijk eens te kijken wat de Unity-omgeving bracht. Opstarten van de Live-CD op mijn desktop leverde geen enkel probleem op, behalve dat mijn vrouw en ik nu in strijd zijn of GNOME of UNITY prettiger werkt (mijn vrouw vindt Unity). Hij vond zelfs vanaf de Live-CD zonder enige moeite mijn draadloze routerverbinding, moest alleen de sleutel intikken.
Op de laptop ging het echter fout en met desastreuze gevolgen. Ik heb een HP Compaq 6715s met processor AMD Turion 64 x2 en 3 GB geheugen. Daar draai ik de 32-bits versie op. De draadloze kaart werd aangestuurd door het vrije stuurprogramma van Broadcom zonder ooit enige hapering. Toen ik Live-CD had opgestart gaf hij de melding, dat er geen netwerkverbinding tot stand kon komen door het ontbreken van de firmware. Geen probleem, het ging mij om het bekijken van 12.04 LTS en verder niet.
Bij het opstarten van de laptop zonder Live-CD, dus in Ubuntu 10.04 bleek ik geen draadloze verbinding meer te kunnen krijgen. Ik heb alle tips en trucs, die Pjotr op zijn site Computertip geeft uitgeprobeerd en afgelopen, maar niets heeft geholpen. Erger nog: Ubuntu ziet niet meer dat er überhaupt een draadloze kaart in zit!
Het commando lspci laat alleen mijn netwerkkaart zien voor de kabel en het commando iwconfig geeft als output: "lo  no wireless extension" en "eth0   no wireless extension". Wlan0 is verdwenen!

Heeft iemand een idee hoe dat is op te lossen? Of zou het zomaar toeval kunnen zijn, dat mijn draadloze kaart kapot is gegaan nèt toevallig op het moment, dat ik de Live-CD opstartte en het dus een hardware probleem is?

Graag hoor ik van jullie.

NB
@Pjotr: de commando's die je aangeeft in de terminal voor het binnenhalen van de backports voor de draadloze kaart geven de melding, dat ze het bestand niet kunnen vinden. Dat geldt ook voor het commando van het binnenhalen van de "firmware-b43-installer".
« Laatst bewerkt op: 2012/07/11, 19:43:49 door Rodin »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Live CD Ubuntu 12.04 PP schakelt draadloze kaart uit?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/10, 17:04:09 »
Op je laptop zit een schakelaar om je wifi uit te zetten. of een toetsen combinatie, heb je dit al geprobeerd?

Offline Rodin

  • Lid
Re: Live CD Ubuntu 12.04 PP schakelt draadloze kaart uit?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/10, 17:43:50 »
Dat klopt. Die schakelaar heeft een blauw lampje, als je de kaart aanzet en geen lampje, als je hem uitzet. Maar indrukken van die schakelaar helpt niet: het lampje blijft uit.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Live CD Ubuntu 12.04 PP schakelt draadloze kaart uit?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/10, 21:02:46 »
Heel benieuwd naar de oplossing; sinds twee dagen idem op LinuxMintIsadora(9) en Maya-mate(13) op sony-VAIO-laptop. Zaterdag moet 'ie op vakantie mee! (Verdenk een update, maar welke?? want VistaHomePrem geen problemen)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Rodin

  • Lid
Ben er inmiddels achter dat er een bug zit in de update van de linuxdriver van Broadcom, waardoor het OS de hele Wlan kaart niet meer ziet en zeker niet als er zowel een ethernetkaart als een wirelesskaart beide van Broadcom in de laptop zit. Terug te vinden op het forum van Pardus http://forum.pardus-linux.nl/index.php?topic=1977.0
Via die post kun je naar de melding van de bug en de reactie daarop. Helaas werkt de oplossing die daar geboden wordt (dezelfde oplossing, die ook Pjotr op zijn site Computertips geeft nl. de toevoeging "wl" in /etc/modules bij mij niet.

Kan iemand mij vertellen, hoe ik de update van de Broadcom driver kan vervangen door de vorige versie?
Ik houd me aanbevolen voor de goede tip! En alvast bedankt voor de moeite.

Offline koos4401

  • Lid
Ik ben weer bij.
In Isadora "spontaan" na een overstap Vista-->Isadora, zonder de commando's van Pjotr.
In Maya-mate commando's van Pjotr nodig t/m unblock all.
@Rodin, dank voor de verwijzing naar de site van Pjotr die voor dit probleem ook al een oplossing had.
@Pjotr: chapeau!!! en wederom diepe dank!!
Algemeen: Toch nog even doorgegraven op de commando's van Pjotr: (ook) bij mij waren geen ...-backports-...te vinden
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Rodin

  • Lid
Helaas kom ik niet verder en heb nog steeds geen draadloos internet. Heeft niemand een idee?

@Koos4401: Fijn dat het bij jou wel werkt. Bij mij dus niet.


Offline Rodin

  • Lid
Re: [OPGELOST] Live CD Ubuntu 12.04 PP schakelt draadloze kaart uit?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/11, 21:11:31 »
Inmiddels een paar maanden verder zonder draadloos internet, veel uitgeprobeerd, niets gevonden. De draadloze kaart bleef onzichtbaar. Prijsopgave gevraagd voor reparatie (€ 150,--), maar dat was me te gortig.
Vandaag als laatste geprobeerd (niet eerder opgekomen): de standaard instellingen in de BIOS teruggezet.
Wat er veranderd is geen idee, maar de draadloze kaart wordt weer herkend en hij doet het ook nog!

Degenen, die hebben meegedacht, bedankt.

Soms is het leven eenvoudig, als je maar de juiste ingeving krijgt.

Offline koos4401

  • Lid
Dank voor de terugmelding. Fijn dat ut ut weer doet!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523