Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: herstellen?  (gelezen 1352 keer)

Offline vinum

  • Lid
herstellen?
« Gepost op: 2017/06/25, 10:18:03 »
mijn laptop is vorige maand al 5 jaar geworden, dus, ik geef het toe, al stokoud.
heb er vorige maand een nieuwe harde schijf ingestoken, na een (zoveelste) crash.
totnogtoe werkte ubuntu 16.04.2 naar tevredenheid, vandaag wil hij echter niet meer opstarten.

en nu mijn vraag: ik ben momenteel bezig ubuntu terug te installeren, maar bestaat er geen mogelijkheid om een soort van "herstel-cd" te maken, ipv alles telkens opnieuw te moeten installeren?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: herstellen?
« Reactie #1 Gepost op: 2017/06/25, 10:51:37 »
Je kunt een complete backup maken, daar zijn diverse programma's voor.
Maar wanneer je alleen de /home map gekopieerd (back-upped) met alle verborgen mappen daarin, dan is daarna een verse schone installatie meestal sneller en beter.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: herstellen?
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/25, 10:52:35 »
Nou dat is niet zo oud hoor, mijn nieuwste laptop is 4 jaar oud; die andere twee zijn 12 jaar oud en doen het ook nog prima. De vraag is eerder waarom je zo vaak crashes hebt.

Je kan een image maken: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=95510.0, bij voorkeur naar een externe harde schijf.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: herstellen?
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/25, 11:06:21 »
Hoi Vinum,

Ik ben het met Ron eens. Zet je Home map opzij, met alle verborgen bestanden. Doe dan een versie installatie. Dat is meestal veel sneller.

Maar de grote vraag is toch waarom jouw laptop zulke problemen geeft, zoals nieuwbie aangeeft. Ik zou hem met een Live CD of stick opstarten en eerst eens de logs goed bekijken.

(Mijn Toshiba laptop is van 2006. Gaat nog heel prima)

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline HarzG

  • Lid
Re: herstellen?
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/25, 11:46:45 »
Het is al een tijdje geleden dat ik een installatie heb uitgevoerd omdat ik een nieuwe harde schijf ging gebruiken. Ik maak gewoon een kopie van alle partities naar de nieuwe harde schijf (met een live-USB-systeem). Daarna schroef ik de nieuwe schijf in de pc en ben klaar.

Maar je kan je afvragen of het niet meer starten van het systeem te maken heeft met een defecte oude harde schijf of dat andere hardware het probleem is.
Kan je de notebook "gewoon" starten met een USB-stick of kom je daarmee ook rare meldingen tegen?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: herstellen?
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/25, 11:50:35 »
Ik vind 'gsmartcontrol' hiervoor een leuk tooltje.
Het geef je een goed idee hoe 'slecht' je hd is.
Het zit tussen de pakketten.
http://gsmartcontrol.sourceforge.net/home/
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: herstellen?
« Reactie #6 Gepost op: 2017/06/25, 21:46:34 »
mijn laptop is vorige maand al 5 jaar geworden, dus, ik geef het toe, al stokoud.
(.....) (zoveelste) crash.

Ik bied 3 tientjes voor dat stokoude crash bakkie.  =D =D =D




(5 jaar? Die is nog niet eens aan het pubberen, laat staan gepensioneerd ;) )
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jan11000

  • Lid
Re: herstellen?
« Reactie #7 Gepost op: 2017/06/26, 07:16:23 »
Smart van je hd, kun je uitlezen met "disks" of in het nederlands "schijven",
dan heb je een mooie grafische scherm om je hd te bekijken, en je kunt formatteren, en je kunt iso naar usb stick gaan , hd speedtest, hd testen programma zit ook erbij.

Kopie maken, om later in 1 keer terug zetten.
Daar heb je image software(backup) voor.
Dan kun je later alles terugzetten hoe het toen was, met alle instellingen hoe jij het wilt.
Clonezilla is er zo een, en is gratis.

En wat voor probleem heb je met booten nu? Dat lijkt me beter om op te lossen.
Linux weigert meestal niet.

Offline vinum

  • Lid
Re: herstellen?
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/05, 09:40:10 »
nu wil ik een backup maken, zegt-ie dat ik geen rechten heb