Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ruimte maken voor Ubuntu  (gelezen 4445 keer)

Ruimte maken voor Ubuntu
« Gepost op: 2014/09/21, 11:56:01 »
In mijn nieuwe hybrid, MS Surface Pro 3, zit een 64 GB SSD. Dat is wat mij betreft meer dan voldoende (doe veel in de cloud). Windows 8.1 zelf neemt natuurlijk wat schijfruimte in beslag, ook geen probleem. Windows Schijfbeheer meld mij dat er nog ruim 29 GB vrije ruimte is. Ruim voldoende ruimte voor Ubuntu dus, zou je zeggen. Echter, Windows Schijfbeheer laat me de partitie van Windows niet ruim genoeg verkleinen. Sterker nog: 5 GB is het maximale wat ik mag verkleinen :o
GParted op Live USB kan alleen maar de partitie verwijderen en niet verkleinen.

Heeft iemand een tip hoe ik Windows (via Windows zelf of een Live USB) zover kan krijgen dat ik meer lege ruimte (voor Ubuntu-gebruik) kan toewijzen?

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/21, 12:31:41 »
Speelt dit verhaal (Windows geïnstalleerd op een dynamische partitie) wellicht een rol op jouw installatie, en dat 'ie daarom geen ruimte wil geven?
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/21, 13:11:16 »
Helaas, bij mij staat het gewoon op standaard (basic):


Offline Nero

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/21, 13:13:45 »
Als je W8 proper afsluit, wat geeft GParted dan weer?

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/21, 13:15:55 »
Als je W8 proper afsluit, wat geeft GParted dan weer?

GParted geeft dan keurig alle partities weer, alleen kan die de partitie van Windows niet verkleinen (mogelijkheid is uitgegrijsd); alleen wissen, maar dat wil ik niet.

Offline Nero

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/09/21, 13:22:53 »
Staat er in GParted op de W8 lijn een uitroepteken vooraan? Kijk dan eens naar de bijkomende info.

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/09/21, 13:27:43 »
Staat er in GParted op de W8 lijn een uitroepteken vooraan? Kijk dan eens naar de bijkomende info.

Staat geen uitroepteken bij.

Offline Nero

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/09/21, 13:36:59 »
Screenshot?

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/09/21, 15:06:13 »
Alleen /dev/sda3 staat een uitroepteken bij, maar dat is totaal niet boeiend want het gaat om /dev/sda4:

Zoals je kunt zien is daar dus helaas geen optie om die te verkleinen :(

Offline Moob

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/09/21, 16:22:26 »
Gparted kan niet omgaan met bitlocker partities dat zal de reden dat je geen verklein optie krijgt binnen gparted.
http://gparted.org/features.php

Geen idee of je bitlocker verder nog wilt blijven gebruiken op windows. Anders zou dit uit kunnen zetten en dan kijken of je de partitie dan wel kunt verkleinen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/09/21, 16:23:50 »
Vistaus, is dit niet het bekende verhaal van de maximaal vier primaire partities die op één schijf kunnen? Ik zie daar tenminste sda1 t/m sda4 staan.

Edit: maar dat verhaal ken jij ook, dus dit zal wel zijn wat Moob zegt.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/21, 16:26:10 door Mikkel »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2014/09/21, 18:27:38 »
Moob zal hier de nagel op de kop slaan. Je zal moeten kijken of je de partitie misschien niet met Windows tools kan doen (mogelijk moet dat dan vanaf een recovery sessie). Anders kan je bitlocker eerst uitschakelen, dan de partitie verkleinen en daarna - als je dat wil - de encryptie weer aanzetten. Langdurig proces dat nogal ingewikkeld lijkt op het eerste zicht als ik hier kijk.

Het wordt toch met de dag moeilijker een ander besturingssysteem naast Windows te installeren, blijkbaar.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2014/09/21, 19:56:54 »
Twee hele grote files verwijderen
die voor de geheugen swap en mogelijk die voor sleep/stanby
Alleen, hoe krijg je dat vanuit linux voor elkaar op een bitlocker partitie ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2014/09/21, 20:26:21 »
Vistaus, is dit niet het bekende verhaal van de maximaal vier primaire partities die op één schijf kunnen? Ik zie daar tenminste sda1 t/m sda4 staan.

Edit: maar dat verhaal ken jij ook, dus dit zal wel zijn wat Moob zegt.

Ja, Windows laat maar 3 partities zien maar GParted 4. Maar dat heeft toch niks te maken met het feit dat ik /dev/sda3 niet kan verkleinen?
Gparted kan niet omgaan met bitlocker partities dat zal de reden dat je geen verklein optie krijgt binnen gparted.
http://gparted.org/features.php

Geen idee of je bitlocker verder nog wilt blijven gebruiken op windows. Anders zou dit uit kunnen zetten en dan kijken of je de partitie dan wel kunt verkleinen.


Ja, maar Windows zelf heeft dus ook moeite met het verkleinen van de partitie... Maar goeie tip, ik zal Bitlocker anders uitzetten en kijken of dat helpt.

Moob zal hier de nagel op de kop slaan. Je zal moeten kijken of je de partitie misschien niet met Windows tools kan doen (mogelijk moet dat dan vanaf een recovery sessie). Anders kan je bitlocker eerst uitschakelen, dan de partitie verkleinen en daarna - als je dat wil - de encryptie weer aanzetten. Langdurig proces dat nogal ingewikkeld lijkt op het eerste zicht als ik hier kijk.

Het wordt toch met de dag moeilijker een ander besturingssysteem naast Windows te installeren, blijkbaar.

Welke van de 3 denk jij dat ik kan verwijderen zonder Windows om zeep te helpen?

Offline Moob

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2014/09/21, 21:10:44 »
Je zult bitlocker uit moeten zetten om je C schijf te kunnen verkleinen. Ik heb daar alleen zelf geen ervaring mee dus een backup maken van je belangrijkste data die op C staat lijkt me zeer verstandig voor je ermee aan de slag gaat. Voor het geval dat  :evil: 'Better safe than sorry' zeg ik maar altijd. 8-)

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc732774.aspx
http://superuser.com/questions/583375/cant-shrink-a-data-partition-on-a-windows-8-computer

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2014/09/22, 00:20:09 »
Al heb je dan de partitie verkleind, blijf je inderdaad tegen de max 4 partities aanlopen.
De eerste ntfs partitie is als het ware een compleet windows systeem(pje)  dat na  systeemcrash aangeroepen wordt voor extra systeem herstel opties. Evenzo waarschijnlijk de derde partitie voor fabrieksherstel, bitlocker (of zo)
De tweede, fat, partitie is de opstart systeempartitie van Windows, bij UEFI systemen staat daar ook de UEFI info.
Deze schijf is waarschijnlijk ingedeeld door "de fabrikant" de eerste en derde partitie kan/kunnen achterwege blijven, moet je windows wel opnieuw installeren.
Mijn volgorde:
Windows installeren van een normale (kale) installatiedisk, geen factory herstel, dus ook geen bloatware..
Indien niet reeds bij installatie een kleinere waarde aangegeven, nu een resize van de win partitie, vanuit de windows7 diskmanager, XP met gparted.
sda1 is de kleine fat partitie, tijdens installatie door win7 (XP geen) aangemaakt, sda2 is de ntfs win partitie.
In de vrije ruimte een extended partitie, sda3, met win of gparted.
Nu met gparted:
In deze extended partitie een Linux ext4 / partitie afhankelijk van de installatie set 8-20M, sda5
Dan een Linux swap ter grootte van 2xgeheugen(+1M), sda6
En indien gewenst de rest van de disk alsext4  /home, sda7
Indien de disk beperkt is, zoals bij de spec's beschreven,  zou ik /home , sda7, niet aanmaken maar sda5 de hele ruimte minus swap(+1M) laten innemen.
Swap kan kleiner als je geen gebruik maakt van sleep of standby, OOK NIET per ongeluk, dus dan direct je systeem zodanig instellen.

Deze max 4 partitie problemen heb je niet bij UEFI systemen met gpt ingedeelde HDD, maar dat zal dit apparaat waarschijnlijk niet zijn.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/22, 00:30:08 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2014/09/22, 00:27:46 »
Die eerste vraag ik me af of je daar gelijk in hebt, want de recovery-partitie had ik al verwijderd; vandaar de lege ruimte van 5 GB.
Ik heb geen recovery-stick gemaakt (had ik achteraf gezien beter wel kunnen doen, maar ik dacht het dual-booten wel simpel zou zijn; blijkbaar bij nieuwe hardware toch niet zo simpel) en heb geen Windows-stickje achter de hand dus ik ga morgen eerst eens Bitlocker uitschakelen en dan kijken of het verkleinen wel lukt.

Ik weet niet of het systeem met GPT is ingedeeld, maar hij leest wél alleen opstartbare USB-sticks ingedeeld in GPT (zo heb ik de Linux-USB dus ook gemaakt).

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2014/09/22, 00:45:55 »
Een USB stick, fat geformatteerd, is geen gpt disk maar kan wel UEFI info bevatten, noodzakelijk om UEFI op te starten en te installeren.
Als een USB stick geen UEFI info heeft kan niet op een gpt disk worden geïnstalleerd, wel op een standaard (maximaal 2T) disk MBR.
Kijk op de installatie USB maar naar een UEFI map.
Een externe USB disk kan wel GPT ingedeeld zijn maar is dan op een niet UEFI machine niet opstartbaar.
GPT is verplicht voor schijven groter dan 2T
Windows 7 kan wel een GPT disk lezen en schrijven, niet er van opstarten.
Linux en Widows 8  kunnen wel een GPT disk lezen en schrijven, in een niet UEFI machine niet er van opstarten.
32bit operating systemen starten niet in een UEFI systeem met GPT disk, wel in legacy modus met MBR disk

Is je disk inderdaad GPT ingedeeld op een UEFI machine dan heb je geen problemen met de partitie nummering, je hoeft geen extended partities aan te maken, de partities nummeren dan gewoon door.

Met Windows 7 heb je voor een kaal systeem minimaal een 40G partitie nodig. Zelfs een volledige Office kan daar al snel te veel worden. Je hebt op die 40G de overige ruimte al snel nodig om je updates kwijt te kunnen.
Een Linux partitie van 8G kan genoeg zijn, maar bij een uitgebreide update is minimaal 12 toch wel aan te bevelen.
« Laatst bewerkt op: 2014/09/22, 00:52:34 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2014/09/22, 01:27:17 »
Ik probeerde eerst op te starten met een MBR-geformatteerde Ubuntu USB maar dat werkte niet. Toen las ik op internet dat ie GTP-geformatteerd moest zijn en toen starttie ie keurig op. Dus...

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2014/09/22, 11:25:03 »
Als ik vanuit windows niet kan verkleinen, gebruikte ik altijd EASEUS partition manager (Bootdisk), of MIINITOOL Partition wizard.

Dat werkte wel.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2014/09/22, 11:30:12 »
Moob zal hier de nagel op de kop slaan. Je zal moeten kijken of je de partitie misschien niet met Windows tools kan doen (mogelijk moet dat dan vanaf een recovery sessie). Anders kan je bitlocker eerst uitschakelen, dan de partitie verkleinen en daarna - als je dat wil - de encryptie weer aanzetten. Langdurig proces dat nogal ingewikkeld lijkt op het eerste zicht als ik hier kijk.
...

Welke van de 3 denk jij dat ik kan verwijderen zonder Windows om zeep te helpen?
Dat zijn er twee die ik gegeven heb. Moob heeft het ook over die tweede optie, bitlocker uitschakelen. Mogelijk is dat de enige optie, want het is niet onwaarschijnlijk dat ook de Windows tools de geencrypteerde partitie niet kan verkleinen zonder eerst de encryptie te verwijderen.

Je kan het ook nog elders blijven zoeken zoals de andere reacties aangeven, maar het zal zeer waarschijnlijk toch die encryptie zijn die je nu parten speelt.

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2014/09/22, 12:18:17 »
De schijf decrypten (Bitlocker) ging razendsnel i.t.t. eerdere berichten. In 5 minuten was ie al klaar. Helaas wil Windows Schijfbeheer nog steeds niet met meer dan 5 GB verkleinen, maar ik ga nu GParted nog eens proberen vanmiddag.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2014/09/22, 14:04:18 »
De schijf decrypten (Bitlocker) ging razendsnel i.t.t. eerdere berichten. In 5 minuten was ie al klaar. Helaas wil Windows Schijfbeheer nog steeds niet met meer dan 5 GB verkleinen, maar ik ga nu GParted nog eens proberen vanmiddag.
Misschien is een backup maken en dan de HD opnieuw indelen en formatteren een optie?
Wel de backup weer terug zetten natuurlijk ........:lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2014/09/22, 14:53:20 »
Ik heb nu via GParted de NTFS-partitie van Windows kunnen verkleinen, eindelijk! Alleen nu het volgende probleem: de installer biedt niet aan om een dual-boot te maken. Ik kan alleen kiezen voor de hele schijf wissen of handmatig kiezen. Dat laatste probeerde ik, maar ik kan dan geen UEFI /boot maken wat volgens de installer wel vereist is. Het liefst laat ik dat gewoon automatisch doen door de installer. Hoe krijg ik dit voor elkaar dat ie wel een dual-boot aanbiedt?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ruimte maken voor Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2014/09/22, 15:38:57 »
Dan moet je eens kijken of de instructies van Pjotr je van hieraf verder kunnen helpen.