Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op een 8Gb SSD  (gelezen 1401 keer)

Offline frederic

  • Lid
Ubuntu op een 8Gb SSD
« Gepost op: 2015/08/24, 11:42:13 »
Met succes heb ik Ubuntu 14.04.3 op een oude luidruchtige HD geïnstalleerd. Probeer ik dit op een 8Gb SSD dan lukt dit niet.

De melding: no place left on device.   En dit zal wel komen doordat er 2 partities van 3500Mb worden aangemaakt (ext en swap).

Poging 2:
Ga ik vlak voor installeren (na partitietoewijzing) terug en dan naar ‘iets anders’, dan kan ik de swap kleiner maken en krijg dan vrije ruimte. Maar het lukt me niet om de ext4 niet groter maken.  Ook kan ik de verkregen ‘vrije ruimte’ niet toewijzen.

Poging 3:
Schijf opnieuw geformatteerd als fat32. Op een Windows PC want ik heb geen Ubuntu PC. Via Ubuntu live-USB wet ik ook  iet waar te zoeken.
Daarna heb ik bij installatie direct bij aanvang gekozen voor ‘iets anders’. Daar een nieuwe partitietabel en een partitie ext4 aangemaakt van 6500Mb en een swap van 1300Mb. Kik ik dan op 'installeer' dan krijg ik: er is geen Basisbestandsysteem gedefinieerd, gebruik schijfindelingmenu om dit te herstellen. Maar waar moet ik dan wat  aanpassen?


PC: mini-itx (amd-dual-core, 4Gb,



« Laatst bewerkt op: 2015/08/24, 15:16:18 door frederic »

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu op een 8Gb SSD
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/24, 12:02:33 »
Kan je wat specificaties geven over de pc? Wat heb je gebruikt om te partitionneren? Met Gparted van de live cd zou het wel moeten gaan.

Offline frederic

  • Lid
Re: Ubuntu op een 8Gb SSD
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/24, 15:18:06 »
Met succes heb ik Ubuntu 14.04.3 op een oude luidruchtige HD geïnstalleerd. Probeer ik dit op een 8Gb SSD dan lukt dit niet.

De melding: no place left on device.   En dit zal wel komen doordat er 2 partities van 3500Mb worden aangemaakt (ext en swap).

Poging 2:
Ga ik vlak voor installeren (na partitietoewijzing) terug en dan naar ‘iets anders’, dan kan ik de swap kleiner maken en krijg dan vrije ruimte. Maar het lukt me niet om de ext4 niet groter maken.  Ook kan ik de verkregen ‘vrije ruimte’ niet toewijzen.

Poging 3:
Schijf opnieuw geformatteerd als fat32. Op een Windows PC want ik heb geen Ubuntu PC. Via Ubuntu live-USB wet ik ook  iet waar te zoeken.
Daarna heb ik bij installatie direct bij aanvang gekozen voor ‘iets anders’. Daar een nieuwe partitietabel en een partitie ext4 aangemaakt van 6500Mb en een swap van 1300Mb. Kik ik dan op 'installeer' dan krijg ik: er is geen Basisbestandsysteem gedefinieerd, gebruik schijfindelingmenu om dit te herstellen. Maar waar moet ik dan wat  aanpassen?


PC: mini-itx (amd-dual-core, 4Gb)


Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu op een 8Gb SSD
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/24, 15:31:28 »
Na de partities te hebben aangemaakt moet je wel nog de ext4 partitie aanduiden om te gebruiken als / (root).

Voor Ubuntu is 6GB inderdaad misschien wat krap bemeten. Met deze ruimte kan je beter kiezen voor Lubuntu. Hierbij wordt o.a. LibreOffice niet geïnstalleerd.

Re: Ubuntu op een 8Gb SSD
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/24, 15:33:41 »
Overigens vind ik 8 GB. erg weinig en snap eigenlijk niet waarom je dit wilt, maar oké.
Vind ik ook; en je maakt het jezelf wel moeilijk.

Offline frederic

  • Lid
Re: Ubuntu op een 8Gb SSD
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/24, 16:27:52 »
Gelukt!

Stond steeds op het verkeerde been omdat gevraagd wordt 'heb je 6,6 Gb beschikbaar?' Dat daarna Ubuntu er 3,5Gb vanaf haalt voor de swap en dan vastloopt is niet handig.

Maar middels Gparted 6,7 Gb en 1,3 Gb swap aangemaakt en dat installeerde wel.

Waarom de 8Gb SSD? A; ik had hem al dus kost me niets. B: Lekker stil en cool;

Dus hier draait een prima mediaservertje in inimini-behuizing.

Thanks :)

Re: Ubuntu op een 8Gb SSD
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/24, 19:55:00 »
Zou je nog wel je topic willen markeren als opgelost? :)