Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeren van ubuntu  (gelezen 885 keer)

SleejR

  • Gast
Installeren van ubuntu
« Gepost op: 2007/11/28, 20:24:32 »
Beste,
Ik heb een vraag over ubuntu, ik ben namelijk heel geinteresseerd in ubuntu, nu moet ik het ook installeren van mijn school namelijk ik informatica studeer. Maar bij het installeren vraagt hij of hij iets mag doen met mijn verborgen partitie. Namelijk ik heb een dell laptop en die verborgen partitie, de eerste zodus, is dellutility, nu zou ik graag weten of ubuntu deze overschrijft of niet? Want ik zou nog graag op mijn bestaand operating systeem kunnen werken zonder fouten.
Groeten,
Michael

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Installeren van ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/28, 22:47:44 »
Hoi Sleejr, welkom bij Ubuntu!
Leuk om te horen dat je dat voor school moet doen. Je kunt bij de installatie aangeven dat je het handmatig wilt instellen. Dan kun je zelf uitkiezen welke partitie je wel gebruikt en welke niet. Ubuntu wordt geinstalleerd op de partitie die is aangegeven met een "/" (dit is de root of hoogste map in linux).

Als het goed is zal linux nooit bestanden verwijderen als daar geen toestemming voor is gegeven. Maar let bij de installatie wel op dat de goede partitie wordt gebruikt. Wanneer je het automatisch laat doen dan zal Ubuntu de ruimte van een schijf gebruiken en de grote daarvan aanpassen. Dan kan er een nieuwe schijf ontstaan. Bij automatische install zullen dus geen gegevens worden verwijderd.
Maar zoals altijd bij partities geld, MAAK EEN BACKUP voor dat je er aan gaat zitten sleutelen!

Offline joop905

  • Lid
Installeren van ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/28, 22:51:20 »
welkom@

kijk ook hier eens naar : http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/

geluk er mee.J905,

hosti

  • Gast
Installeren van ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/28, 22:53:10 »
die dell partitie - hoewel ze het nooit aanraden - is bij mij reeds lang weg. Wil je di niet doen -> zelf nieuwe pertitiets aanmaken

SleejR

  • Gast
Installeren van ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/29, 09:40:26 »
Zodus als ik nu een niewue partitie aanmak in ubuntu met "/" en dan nog een2gb linux swap file , moet hij het doen?

De vorige keer reeg ik dan een error van de cluster size for windows is 2k expected 1k enzo..... ? hoe komt dit dan? ( een leerkracht van mij zij dan dat hij dan de master boot record mijn1ste verborgen partitie dus wou overschrijven. de 1ste schijf nomet dell utility daar zit dus dellboot.exe, dell memory.exe wat config bestanden en nog een hele boel. Voor de recovery zegt DEll,

dus als ik handmatig dan die 2parties selecteer moet het lukken? en die error dan?

SleejR

  • Gast
Installeren van ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/29, 09:52:12 »
Citaat van: raggar
Hoi Sleejr, welkom bij Ubuntu!
Leuk om te horen dat je dat voor school moet doen. Je kunt bij de installatie aangeven dat je het handmatig wilt instellen. Dan kun je zelf uitkiezen welke partitie je wel gebruikt en welke niet. Ubuntu wordt geinstalleerd op de partitie die is aangegeven met een "/" (dit is de root of hoogste map in linux).

Als het goed is zal linux nooit bestanden verwijderen als daar geen toestemming voor is gegeven. Maar let bij de installatie wel op dat de goede partitie wordt gebruikt. Wanneer je het automatisch laat doen dan zal Ubuntu de ruimte van een schijf gebruiken en de grote daarvan aanpassen. Dan kan er een nieuwe schijf ontstaan. Bij automatische install zullen dus geen gegevens worden verwijderd.
Maar zoals altijd bij partities geld, MAAK EEN BACKUP voor dat je er aan gaat zitten sleutelen!
Zoals jij zei, moet ik dan eerst van al mijn partieis een backup maken , ook die verborgen? of alleen de partities van waar ik ruimte ga afnemen voor de "/" schijf +linux swap?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Installeren van ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/29, 10:40:14 »
Citaat van: hosti
die dell partitie - hoewel ze het nooit aanraden - is bij mij reeds lang weg. Wil je di niet doen -> zelf nieuwe pertitiets aanmaken
Da's waar, best niet verwijderen. Ik heb mijn hp-vista partitie ook eraf geveegd... Nu had ik voor school windows nodig en kan ik natuurlijk alle drivers handmatig bijeen gaan puzzelen! Desnoods op een dvd schijfje zetten en dan wissen :)

Het beste is inderdaad om altijd van alles een backup te nemen, dan zit je altijd veilig. Hoe je kan partitioneren kan je vinden op http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog

SleejR

  • Gast
Installeren van ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/29, 11:35:22 »
Ok ik zal dus eens van alle partities op een externe hd backups nemen. Maar van die verborgen gaat dat ook? (kun je somstesten of je recovery het doet niet ? ik denk van niet ):D

Maar normaal zou dus linux als ik eht handmatig doet niet mijn MBR mogen aanpassen.(verborgen parttie)

N de fout van de clusters? ( clsuterr size for windows is onot good 2k (expected 1k) ...