Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ruis bij opnemen geluid  (gelezen 3911 keer)

Ruis bij opnemen geluid
« Gepost op: 2015/05/23, 12:56:29 »
Het opnemen van geluid gaat prima met Audacity. Er is een kanttekening, en dat is dat er ontzettend veel ruis wordt opgenomen. Dat maakt voor Hangouts niet veel uit, maar als ik voor andere doeleinden spraak wil opnemen dan wil ik de ruis weg hebben. Zelfs drie keer filteren in Audacity leidt niet tot het gewenste resultaat. Nu las ik hier dat pulseaudio gehercompileerd moet worden om een bug te verhelpen en dat er vervolgens 'a little trick' toegepast moet worden. Is er echt geen chiquere oplossing?

Ik maak gebruik van de Realtek ALC898, onboard op mijn moederbord. Hier kun je een opname met ruis horen.
Silverstone Sugo SG05BB-450 · Asus P8Z77-I Deluxe · Intel Core i5-3570K · Crucial Ballistix Tactical 8 GB · MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB OC · Crucial m4 128 GB · Zalman CNPS2X · Aerocool Shark Fan Blue 120mm · Iiyama ProLite 27" Full HD · Ubuntu 15.04

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/23, 13:25:50 »
De geluidsopname voorbeeld.ogg is rimpelloos en ruisvrij, dat kan je controleren met het programma audacity. Wat je op jouw systeem hoort is vermoedelijk het gevolg van :
Ik maak gebruik van de Realtek ALC898, onboard op mijn moederbord.

Ik denk dat het komt door de inferieure kwaliteit van de hardware als je audifiele maatstafen aanlegt. De omvorming van digitale signalen -> analoge signalen -> de versterker-kringen en bij het opnemen van geluid volgt het een omgekeerde weg. Dat moederbord is geschikt voor normale dingen, stel geen hoge eisen daaraan.

In de bug-link die je stuurde staat van een ander forumlid te lezen: April 29th, 2014    #4     tgalati4
Citaat
What kind of microphone are you using? Most sound chips supply 3 to 5 VDC on the microphone port to power up a dynamic microphone. If you are using a cheap, passive microphone, then you will get noise pickup from the wire that connects the microphone to the computer.

 It's not clear to me what the Windows driver is doing with "Noise Reduction" enabled. This is typically a high-cut filter--cutting out 10 kHz and above to reduce the high frequency noise that cheap microphones tend to generate.

 The Intel sound chip is OK for sound recording, but the microphone is key to recording quality. Of course, internal routing of the wires to the microphone port could contribute to noise. Check how the wires are routed and move them around.

Moraal: Verdiep je in signaalverwerking en wees kritisch bij elke stap, dan kom je verder.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/23, 13:30:55 »
Maarten,

Weet je zeker dat het Audacity is die die ruis veroorzaakt? Is het bijvoorbeeld niet je microfoon of je omgeving? Ik neem veel op aan geluid. Geen problemen met ruis in Audacity. Microfoons willen wel eens kuren hebben. En in mijn geval zoemt mijn PC vrij stevig. De fans zijn dat. Daar moet ik dan niet vlak naast gaan zitten als ik een voice-over wil opnemen.

In dit videootje (Engelstalig) legt J.P. Morgan perfect uit, hoe je het beste met microfoons kan omgaan.

En dan aanhakend op de reactie van EZ-man, ik zat me ook al af te vragen waar die ruis in jouw ogg bestand dan zat.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt zo!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/23, 15:15:57 »
Maarten,

Weet je zeker dat het Audacity is die die ruis veroorzaakt? Is het bijvoorbeeld niet je microfoon of je omgeving? Ik neem veel op aan geluid. Geen problemen met ruis in Audacity. Microfoons willen wel eens kuren hebben.
Dat zou mijn reactie ook zijn.
Slecht geluid heb ik ook weleens gehad. Toen bleek al vrijwel onmiddelijk dat mijn mic het geluid van de speakers op aan het nemen was.

Even de juiste ingaande bron instellen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/23, 18:03:50 »
Wat bedoel je met "drie keer filteren" ?
Toch niet een Equalizer of iets dergelijks?
Er is een echte functie om ruis te verwijderen namelijk via "Effecten" en dan "Ruis verwijderen".
Deze functie werkt heel goed vind ik, de ruis moet natuurlijk wel een constante ruis zijn.
Dus de ruis die ik via je link hoor (voorbeeld.ogg) zou perfect moeten verwijderd kunnen worden.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/30, 23:35:07 »
Dank allen voor jullie reacties.

De geluidsopname voorbeeld.ogg is rimpelloos en ruisvrij, dat kan je controleren met het programma audacity.

Het bestand was zeker niet ruisvrij. Ik heb een nieuwe opname gemaakt met de microfoon iets versterkt. Nu zou het duidelijker moeten zijn.

Ik denk dat het komt door de inferieure kwaliteit van de hardware als je audifiele maatstafen aanlegt. De omvorming van digitale signalen -> analoge signalen -> de versterker-kringen en bij het opnemen van geluid volgt het een omgekeerde weg. Dat moederbord is geschikt voor normale dingen, stel geen hoge eisen daaraan.

Ik ben geen audiofiel. Het enige wat ik wil, is geluid opnemen zonder al te veel ruis. Als ik daarvoor professionele apparatuur moet aanschaffen, dan ben ik goedkoper uit met een Windowslicentie. Onder Windows kan ik namelijk standaard ruis onderdrukken. Ik zoek slechts iets vergelijkbaars onder Linux/Ubuntu.

Weet je zeker dat het Audacity is die die ruis veroorzaakt? Is het bijvoorbeeld niet je microfoon of je omgeving?

Ik heb niet geschreven dat Audacity de ruis veroorzaakt; slechts dat ik het geluid met Audacity heb opgenomen. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat de ruis wordt veroorzaakt door de standaardhardware die ik gebruik.

Slecht geluid heb ik ook weleens gehad. Toen bleek al vrijwel onmiddelijk dat mijn mic het geluid van de speakers op aan het nemen was.

Even de juiste ingaande bron instellen.

Dank voor de tip. De ingaande bron stond echter al goed ingesteld.

Wat bedoel je met "drie keer filteren" ?
Toch niet een Equalizer of iets dergelijks?
Er is een echte functie om ruis te verwijderen namelijk via "Effecten" en dan "Ruis verwijderen".
Deze functie werkt heel goed vind ik, de ruis moet natuurlijk wel een constante ruis zijn.

Uiteraard heb ik de optie Ruis verwijderen gebruikt en bedoeld. Maar dat leverde niet het gewenste resultaat.

Dus de ruis die ik via je link hoor (voorbeeld.ogg) zou perfect moeten verwijderd kunnen worden.

Nu vraag ik me toch af hoe het kan dat twee personen de ruis niet horen, en jij wel. Misschien dat de nieuwe opname de ruis wat duidelijker naar voren laat komen.
Silverstone Sugo SG05BB-450 · Asus P8Z77-I Deluxe · Intel Core i5-3570K · Crucial Ballistix Tactical 8 GB · MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB OC · Crucial m4 128 GB · Zalman CNPS2X · Aerocool Shark Fan Blue 120mm · Iiyama ProLite 27" Full HD · Ubuntu 15.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/31, 00:25:37 »

Dus de ruis die ik via je link hoor (voorbeeld.ogg) zou perfect moeten verwijderd kunnen worden.

Nu vraag ik me toch af hoe het kan dat twee personen de ruis niet horen, en jij wel. Misschien dat de nieuwe opname de ruis wat duidelijker naar voren laat komen.

Natuurlijk horen EZ-man en ik ook wel ruis in jouw bestand. Maar dat is ronduit weinig ruis en dat moet, zoals asilnevs dat aangeeft prima met het genoemde effect verwijderd kunnen worden. Audacity levert uitstekende resultaten bij ruisverwijderen.  Niks mis mee. Je hebt wel eerst een ruisprofiel gemaakt en wat met de waarden geexperimenteerd tot je de goede gevonden had.?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/31, 01:24:28 »
Jazeker, ik heb geëxperimenteerd met de instellingen. Vooruit, ik houd iets over dat acceptabel is maar het kan beter. Maar dan nog zoek ik liever een alternatief voor het onderdrukken van ruis zoals dat onder Windows kan, oftewel al tijdens het opnemen. Misschien is dat alleen mogelijk met de driver voor Windows, dat weet ik zo niet. Met Pulseaudio is het door een bug in ieder geval niet mogelijk.
Silverstone Sugo SG05BB-450 · Asus P8Z77-I Deluxe · Intel Core i5-3570K · Crucial Ballistix Tactical 8 GB · MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB OC · Crucial m4 128 GB · Zalman CNPS2X · Aerocool Shark Fan Blue 120mm · Iiyama ProLite 27" Full HD · Ubuntu 15.04

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/31, 09:35:09 »
Jazeker, ik heb geëxperimenteerd met de instellingen. Vooruit, ik houd iets over dat acceptabel is maar het kan beter. Maar dan nog zoek ik liever een alternatief voor het onderdrukken van ruis zoals dat onder Windows kan, oftewel al tijdens het opnemen. Misschien is dat alleen mogelijk met de driver voor Windows, dat weet ik zo niet. Met Pulseaudio is het door een bug in ieder geval niet mogelijk.

Met wat voor programma doe je dat ruis onderdrukken dan eigenlijk in Windows?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jolo

  • Lid
Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/31, 13:16:21 »
Alleen is ruis onderdrukken achteraf niet ideaal. Ik heb hier ook het één en andere getest met Audacity in Ubuntu 14.04. Als ik een opname maak met een goedkope microfoon via de roze jack microfooningang, dan heb ik hier ook duidelijk hoorbare brom en ruis. Daar heb ik echter geen last van, als ik de opname maak met de ingebouwde microfoon van mijn Logitech C170 webcam.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/01, 21:24:21 »
Met wat voor programma doe je dat ruis onderdrukken dan eigenlijk in Windows?

Misschien is dat alleen mogelijk met de driver voor Windows, dat weet ik zo niet.

Na een nieuwe zoekpoging kom ik alleen uit bij de mogelijkheden die de Realtek Windowsdriver biedt.
Silverstone Sugo SG05BB-450 · Asus P8Z77-I Deluxe · Intel Core i5-3570K · Crucial Ballistix Tactical 8 GB · MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB OC · Crucial m4 128 GB · Zalman CNPS2X · Aerocool Shark Fan Blue 120mm · Iiyama ProLite 27" Full HD · Ubuntu 15.04

Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/02, 09:59:04 »
Hej Maarten,

Grote hoeveelheid ruis verdween bij mij toen ik mijn computerstekker in een geaard stopcontact stak, wat ik niet standaard heb in mijn woonkamer. Verlengsnoer van de gang naar mijn pc en voliá, een veel betere opname.

Ik had er last van bij Skype en Audacity, zowel onder Windows als Linux.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/02, 23:00:20 »
Dank voor de tip. De stekker zit al in een geaard stopcontact, dat kan het dus niet zijn.
Silverstone Sugo SG05BB-450 · Asus P8Z77-I Deluxe · Intel Core i5-3570K · Crucial Ballistix Tactical 8 GB · MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB OC · Crucial m4 128 GB · Zalman CNPS2X · Aerocool Shark Fan Blue 120mm · Iiyama ProLite 27" Full HD · Ubuntu 15.04

Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/03, 09:22:41 »
Hai Maarten,
Helaas dan dat dat stopcontact het niet is.

Jazeker, ik heb geëxperimenteerd met de instellingen. Vooruit, ik houd iets over dat acceptabel is maar het kan beter. Maar dan nog zoek ik liever een alternatief voor het onderdrukken van ruis zoals dat onder Windows kan, oftewel al tijdens het opnemen. Misschien is dat alleen mogelijk met de driver voor Windows, dat weet ik zo niet. Met Pulseaudio is het door een bug in ieder geval niet mogelijk.

Ik heb ook nog een iets duurdere headset waarbij ruis en omgevingsgeluid standaard onderdrukt wordt. Dat is iets goedkoper dan een Windowslicentie. Wanneer ik dan met Audacity de overgebleven ruis eruit filter, is het voor mij goed.

Misschien kun je er eentje lenen om te kijken of dat acceptabel is voor jouw opnames onder Linux?

Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/04, 16:09:48 »
Ruis & achtergrondgeluiden kunnen ook met hardware worden gefilterd, zie United States Patent 6266423. Er wordt een drempelwaarde ingesteld en de regeling doet de rest. In sommige micro's is zo'n type circuit geintegreerd. 

Citaat
Microphone output limiter
A microphone output limiter which detects the amplitude of a microphone and produces a control signal which lowers the microphone's impedance when the amplitude of the audio signal exceeds a preselected threshold level. The output signal is detected at the output of the microphone or it may be detected at the output of a later pre-amplifier stage. Once a control signal is generated it is coupled to a variable impedance device which produces a shunt load impedance across the output of the microphone thereby lowering its impedance. The microphone, as well as the variable impedance device, may be coupled through impedance converters in order to facilitate component matching.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #15 Gepost op: 2015/06/04, 18:55:46 »
Maarten,

Hoe goed is je engels? Misschien heb je hier wat aan? Goede tips van de echte experts!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #16 Gepost op: 2015/06/04, 21:18:05 »
Allen wederom dank voor de tips. Ik ga er mee aan de slag.
Silverstone Sugo SG05BB-450 · Asus P8Z77-I Deluxe · Intel Core i5-3570K · Crucial Ballistix Tactical 8 GB · MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB OC · Crucial m4 128 GB · Zalman CNPS2X · Aerocool Shark Fan Blue 120mm · Iiyama ProLite 27" Full HD · Ubuntu 15.04

Offline sjarel

  • Lid
Re: Ruis bij opnemen geluid
« Reactie #17 Gepost op: 2015/06/18, 22:41:48 »
Audacity instellingen ; microfoon staat bij je op2 kanalen stereo,wellicht staat de ingebouwde microfoon aan bij je.
Dat moet staan op mono,of 2 x Mono kanalen(opnemen) .Toevallig toch geen stereo-jack in de microfoon geduwd ?
Ik heb bij mij zelfs een usb3 driver gezet van Intel voor mijn Centrino. Ik moest stereo hebben. Of er rook uit mijn laptop komt,ik blijf zoeken.
Een wonder geschiedde.Stereo van de usb PU. Er zit nu zelfs een instelling op van microfoon CD kwaliteit.
« Laatst bewerkt op: 2015/06/18, 22:48:48 door sjarel »
Xubuntu 12.04 Lts