Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 9 LXDE of Lubuntu 10.04?  (gelezen 8277 keer)

Linux Mint 9 LXDE of Lubuntu 10.04?
« Gepost op: 2010/08/11, 18:55:04 »
Ik ben opzoek naar een nieuwe Linux versie voor mijn laptop. Tot nu toe had ik Mandriva echter deze bevalt mij niet meer.
Nu twijfel ik tussen Linux Mint 9 LXDE en Lubuntu 10.04.

Wat raden jullie aan (welke is sneller en welke heeft de beste UI voor bijvoorbeeld het installeren van software -hield niet echt van Ubuntu-)?
Verder wilde ik weten of de Lubuntu al een volledige release is. Ik keek een paar maanden terug ook al naar deze versie (Ubuntu 10.04 was toen al uit als LTS), echter toen was deze nog RC en zou er geen LTS versie van komen.
Hoe is dat nu?

Als laatste wilde ik graag weten of het nu wel mogelijk is zonder extra downloads of commands dvd's af te spelen met bijvoorbeeld Xine (playback).

Bedankt!
« Laatst bewerkt op: 2010/08/11, 18:59:07 door roebrtjan88 »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Linux Mint 9 LXDE of Lubuntu 10.04?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/11, 19:05:12 »
Beste roebrtjan88,

Alvast wat eerste ervaringen met Mint9 LXDE:
http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php?topic=225.0

Ik heb korte tijd Lubuntu 10.04 geprobeerd, in vergelijking met Mint denk ik dat je die wat 'kaal' gaat vinden. Mint9 is een stuk completer.
Je kan ze natuurlijk ook beide uitproberen, en eens rondsnuffelen in live-sessies.

Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Linux Mint 9 LXDE of Lubuntu 10.04?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/12, 09:36:47 »
Beste roebrtjan88,

Alvast wat eerste ervaringen met Mint9 LXDE:
http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php?topic=225.0

Ik heb korte tijd Lubuntu 10.04 geprobeerd, in vergelijking met Mint denk ik dat je die wat 'kaal' gaat vinden. Mint9 is een stuk completer.
Je kan ze natuurlijk ook beide uitproberen, en eens rondsnuffelen in live-sessies.

Succes!

Bedankt. Weet iemand trouwens waar ik de user naam kan veranderen. Het is namelijk robertjan en geen roebrtjan  :D. Hoe zit het verder met de playback van dvd's?

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux Mint 9 LXDE of Lubuntu 10.04?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/12, 09:54:47 »
Als U dat installeerd wat er bij multimedia staat in de documentatie zou dat normaal gezien geen probleem mogen zijn.
Denk dat U bij Mint niks erbij moet installeren.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/20, 20:27:52 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 9 LXDE of Lubuntu 10.04?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/12, 11:10:04 »
Beide hebben hun nadelen:

- Lubuntu is erg kaal en geen LTS.

- Linux Mint LXDE heeft het nadeel dat het een kleine distro is:
http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wat-is-het-nadeel-van-kleine-Linuxd
(punt 38)

Daarom raad ik aan, om eens te kijken naar Xubuntu. Een officieel derivaat van Ubuntu, tamelijk lichtgewicht, behoorlijk compleet en ziet er goed uit: http://sites.google.com/site/computertip/minidistributies#TOC-Xubuntu
« Laatst bewerkt op: 2010/08/12, 11:24:29 door Pjotr »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 9 LXDE of Lubuntu 10.04?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/12, 11:24:05 »
En hoe zit dat dan met de Mint XFCE versie?

Die heb ik zelf op een laptop, vrij compleet en werkt snel en als de beste. (heb wel versie Mint 7 XFCE)


Zelfde verhaal:
http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wat-is-het-nadeel-van-kleine-Linuxd
(punt 38)

Offline force317

  • Lid
Re: Linux Mint 9 LXDE of Lubuntu 10.04?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/12, 16:10:32 »
Ik draai op mijn netbook momenteel Ubuntu Netbook Edition 10.04, maar heb Kubuntu Netbook Edition 10.04 en Linux Mint 9 Gnome al eens uitgetest op deze netbook. Alle drie in grote lijnen tevreden over.

Maar voorlopig hou ik het toch op Ubuntu Netbook Edition omdat deze de beste support krijgt van Canonical. Kubuntu Netbook Edtion heeft veel potentieel en is zeer grafisch de mooiste, maar is de integratie met de nieuwe funktie Ubuntu One en de integratie rechtsboven van de chat-, blog- en ubuntu one accounts even goed ?

En Linux Mint 9 Gnome op mijn netbook ? Probleemloos, alleen moet je Ubuntu Dropbox installeren en niet de Mint Dropbox, het enige foutje dat ik tegen kwam.

En met de FN + geluidtoets het geluid aanpassan, dat gaat op geen van alle drie.

Lubuntu 10.04 heb ik nog niet geinstalleerd maar alleen gedraaid vanaf een SD card. De LXDE desktop is inderdaad veelbelovend, zeker naarmate de gebruikte netbook een dagje ouder wordt.

Iemand Lubuntu 10.04 getest met Ubuntu One, Dropbox, kan bvb. streaming van een .avi file in verbinding met een NAS Network Attached Storage, wat met een Gnome desktop kan en bvb. met KDE niet, die download de file eerst ? Hoe doet LXDE het in die omstandigheden ? Moet je allerlei Gnome onderdelen zoals gstreamer gaan downloaden en allerlei zaken toevoegen ?

Dan is uiteindelijk Ubuntu Netbook Edition toch de beste keuze gezien de support, en een LXDE versie alleen te overwegen voor hardware met te weinig RAM om iets anders te draaien, dat is trouwens de bedoeling van de lichte desktops, niet ?
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux Mint 9 LXDE of Lubuntu 10.04?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/20, 20:34:02 »
En hoe zit dat dan met de Mint XFCE versie?

Die heb ik zelf op een laptop, vrij compleet en werkt snel en als de beste. (heb wel versie Mint 7 XFCE)


Zelfde verhaal:
http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Wat-is-het-nadeel-van-kleine-Linuxd
(punt 38)
Nou klein ... die tijd is voorbij ok niet zo groot als Ubuntu maar toch hij stijgt.


Uploaded with ImageShack.us
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux Mint 9 LXDE of Lubuntu 10.04?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/20, 22:41:55 »
Volgens mij zijn alle versies te downloaden als live CD.
Test ze eens, met de opmerkingen hierboven in het achterhoofd.
Test gelijk de hardware, dan weet je ook zeker, dat je keuze jouw hardware ondersteunt.

Mijn duit in het zakje.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

FrSu

  • Gast
Re: Linux Mint 9 LXDE of Lubuntu 10.04?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/20, 22:44:08 »
Ik ben Mint fan, zeer compleet en toch snel. Inderdaad de Live CD/USB proberen, dan kom je er vast wel uit. Succes!

Frits

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Mint 9 LXDE of Lubuntu 10.04?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/21, 21:05:59 »
Nou klein ... die tijd is voorbij ok niet zo groot als Ubuntu maar toch hij stijgt.

Het aantal paginabezichtigingen op Distrowatch zegt niets over het aantal ontwikkelaars.... Fedora en openSUSE scoren meestal lager op Distrowatch, en toch zijn het grote distro's: veel ontwikkelaars, krachtige ondersteuning vanuit een commercieel bedrijf.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/21, 21:12:06 door Pjotr »