Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu  (gelezen 1463 keer)

Offline luxaflex

  • Lid
Installatie Ubuntu
« Gepost op: 2013/01/04, 14:17:50 »
Ik heb Ubuntu naast Windows XP geïnstalleerd. Alles is goed gegaan. Alleen bij het opnieuw opstarten krijg ik een roze/paarskleurig scherm te zien.
Verder kan ik niets doen, geen Ubuntu of XP.
Weet iemand raad? :(

Offline palm

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/04, 15:18:44 »
Ik heb Ubuntu naast Windows XP geïnstalleerd. Alles is goed gegaan. Alleen bij het opnieuw opstarten krijg ik een roze/paarskleurig scherm te zien.
Verder kan ik niets doen, geen Ubuntu of XP.
Weet iemand raad? :(
Doe eens ctrl+alt+f2 tegelijk.

Offline luxaflex

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/04, 17:09:04 »
Ik ga dit morgen even proberen, Ik heb de computer nu niet aangesloten. Ik laat het jou weten hoe of wat. Bedankt vast!

Offline luxaflex

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/05, 11:42:33 »
Het is niet gelukt hoor, het scherm blijft paars. :|

Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/05, 12:13:02 »
Druk eens vlak na het Bios-scherm op de linker SHIFT toets (ingedrukt houden ) totdat je Grub te zien krijgt.
Kan je vertellen wat je daar allemaal ziet ? (Mocht Grub goed geïnstalleerd zijn tenminste)


Geef en passant eens je type processor op en je hoeveelheid RAM geheugen; omdat je nog over XP spreekt .....

Voor de duidelijkheid: heb je Ubuntu IN Windows geïnstalleerd, of heb je een echte dualboot gemaakt (Ubuntu naast Windows XP) ?
« Laatst bewerkt op: 2013/01/05, 12:15:14 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/05, 13:03:07 »
Als ik het zo lees, heb je Ubuntu in een dual-boot naast XP geinstalleerd. Dan moet je bij opstarten het GRUB-menu te zien krijgen. Wat ik me afvraag, is of Ubuntu (welke versie trouwens?) het in een live-sessie wèl doet. Dus vanaf het installatiemedium (CD, USB) de versie kiezen 'Ubuntu uitproberen zonder te installeren'.
Als dat lukt, start dan een Terminal, en geef hierin eens in lspci | grep VGA (l=kleine letter L, copy/paste dit commando bv.). Je terminal geeft dan als output welke grafische kaart je hebt. Kan je dat hier eens posten?

Sowieso, kan je wat meer info geven over de pc? Merk, type, RAM, processor.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline luxaflex

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/05, 14:32:40 »
Zoveel verstand heb ik er ook weer niet van. Als ik opstart dan krijg ik als laatste  D-sub out of range  75.1 KHz /60hz.
Ik heb Ubuntu van het net gedownload en gebrand op dvd( de nieuwste versie). Daarna geïnstalleerd op C naast Windows (op een aparte partitie).  Ik heb het gewoon gedaan zoals de dvd het vroeg.

Offline luxaflex

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/05, 14:36:22 »
Ik krijg dus nu ook het roze/paarse scherm niet te zien, alleen bovenstaand. Er gebeurd ook niets als ik de linkershift toets indruk.


Offline luxaflex

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/05, 15:20:26 »
De pc zelf is niet zo jong meer, maar goed, hij is goed en snel. Heb er 7 jaar geleden een keer Ubuntu opgezet en dit ging prima. Kreeg bij het opstarten een keuze voor Windows of Ubuntu.
Er zit een Intel PIV 2.4A GHz Skt 478 processor in, dus deze is krachtig genoeg lijkt mij?
Het is een wat oudere pc waar ik Ubuntu op wil zetten omdat XP straks geen updates meer voor te krijgen zijn.
Ik lees hier wel dat het veel problemen geeft Ubuntu op je pc te installeren. Heel veel mensen die van allerlei problemen hebben. ??? :'( :rolleyes:

Offline luxaflex

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/05, 15:23:47 »
De pc komt bij Mycom vandaan. Ik heb hem destijds door hen laten bouwen. Er zit een GF4 Ti 4200 DVI, Tvout grafische kaart in.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/05, 15:31:11 »
Beste luxaflex, zou je alsjeblieft geen twee of meer posts achter elkaar willen maken, maar je post gewoon veranderen via het EDIT knopje? Dat is het icoon met het pennetje erop, rechtsboven je post. Alvast bedankt, zowel namens het team als je medeforumgebruikers, het leest nogal vervelend.

Offline luxaflex

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/05, 20:11:01 »
Als ik het zo lees, heb je Ubuntu in een dual-boot naast XP geinstalleerd. Dan moet je bij opstarten het GRUB-menu te zien krijgen. Wat ik me afvraag, is of Ubuntu (welke versie trouwens?) het in een live-sessie wèl doet. Dus vanaf het installatiemedium (CD, USB) de versie kiezen 'Ubuntu uitproberen zonder te installeren'.
Als dat lukt, start dan een Terminal, en geef hierin eens in lspci | grep VGA (l=kleine letter L, copy/paste dit commando bv.). Je terminal geeft dan als output welke grafische kaart je hebt. Kan je dat hier eens posten?

Sowieso, kan je wat meer info geven over de pc? Merk, type, RAM, processor.
[/quot

Ik heb onder wat informatie neergezet over doe pc. Groet.

Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/05, 22:33:48 »
Zoveel verstand heb ik er ook weer niet van. Als ik opstart dan krijg ik als laatste  D-sub out of range  75.1 KHz /60hz.
Ik heb Ubuntu van het net gedownload en gebrand op dvd( de nieuwste versie). Daarna geïnstalleerd op C naast Windows (op een aparte partitie).  Ik heb het gewoon gedaan zoals de dvd het vroeg.
Je scherm houd het niet meer bij hoe het aangestuurd wordt, lijkt het. Als het een melding van het scherm zelf is.

Met ctrl alt - kon je dacht ik de schermresolutie verlagen, probeer dat eens? (Maar dat is pas als die PC al opgestart is. In grub (het paarse scherm) of tijdens het opstarten werkt dat niet).

Als je in grub kan komen (met de shift-toets), dan zou je ook kunnen aanpassen dat er op een lagere resolutie opgestart wordt.

met ctrl-alt-F1 zou je ook een terminal moeten kunnen krijgen, alleen ben je daar nog niet ingelogd.


Offline luxaflex

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/06, 11:38:18 »
Ik heb gisterenavond geprobeerd Mint er op te installeren, maar dit lukte ook niet. Uiteindelijk kom ik nu nergens meer op. Ik ga nu XP er weer opnieuw op zetten. Dan maar geen Linux meer, het geeft veel te veel gedoe om het goed werkend te krijgen. Misschien een goede tip voor de ontwikkelaars hier van '' maak het zo dat de gewone internetter het zo kan installeren zonder dat er help forums ingeschakeld moeten worden om het draaiend te krijgen''. Maar in ieder geval bedankt voor jou hulp. ;) ;)

Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/06, 11:47:49 »
Mijn moeder is niet zo heel erg technisch onderlegd maar kan Ubuntu prima installeren. Het zegt dus erg weinig. Jij hebt gewoon pech met jou computer i.c.m. Ubuntu jou geval.

Offline luxaflex

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2013/01/06, 11:59:26 »
Ik zal het weer opnieuw proberen. Heb je nog een advies voor mij als XP er weer opstaat?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2013/01/06, 12:08:12 »
Omdat ubuntu niet werkt, dan hoef je niet xp opnieuw te installeren.
Indien je xp niet verwijderd hebt, dan gewoon grub terug zetten, deze zoekt naar linux en xp, en zet deze weer in grub, zodat xp weer werkt.
Gemakkelijk gaat dit met supergrub, http://www.supergrubdisk.org/
cd 1, supergrub om te booten vanaf een cd/usb, dus als je grub niet werkt, en je snel xp of ubuntu wilt starten.
cd 2, Rescatux om grub te repareren, zodat xp en ubuntu weer in grub komen te staan.(deze moet je gebruiken).

Dus voor de toekomst,
indien xp of linux niet meer in grub staat, dit kun je dus repareren.
Dus indien linux niet werkt hoef je dus niet xp opnieuw te installeren,
en indien xp weigert en je moet windows installeren, dan hoef je dus niet ubuntu opnieuw te installeren, wel grub repareren.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/06, 12:10:31 door jan11000 »

Offline luxaflex

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2013/01/06, 14:31:39 »
Dat over die grubs zegd mij niets. Ik heb XP er weer opnieuw opgezet en ga het wel weer proberen.

Offline luxaflex

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2013/01/06, 14:51:47 »
Ik kan trouwens ook niet op jou site komen. Dat met die grubs, daar snap ik niets van hoor. Ik ben wezen kijken maar snap echt niet wat ik hier nu moet gaan downloaden en later installeren. Windows installeer je en klaar is kees, geen gezeur verder met allerlei andere zaken downloaden van het internet. Dit is te technisch voor de gemiddelde pc gebruiker. :rolleyes:

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2013/01/06, 15:25:34 »
Aan de melding te zien is er een probleem met de grafische aansturing, kom dat regelmatig tegen (ook windows) bij oudere monitoren die zich niet correct melden. Heb je in de buurt een andere monitor staan die je kunt lenen waarmee je eventueel kunt testen ?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline luxaflex

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2013/01/06, 17:11:37 »
Ik heb inmiddels Kubuntu er op gezet. Het loopt goed, geen grub probleem. Ubuntu en Mint lukte gewoon niet.
Nu wil ik Kubuntu op een klein laptopje installeren. Hier kan geen cd rom in. hoe open ik het bestand van Kubuntu als ik mijn usb stick in de laptop heb gedaan, dus hoe krijg ik hem aan het installeren?

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2013/01/06, 17:41:03 »
Ik heb inmiddels Kubuntu er op gezet. Het loopt goed, geen grub probleem. Ubuntu en Mint lukte gewoon niet.
Nu wil ik Kubuntu op een klein laptopje installeren. Hier kan geen cd rom in. hoe open ik het bestand van Kubuntu als ik mijn usb stick in de laptop heb gedaan, dus hoe krijg ik hem aan het installeren?

Als je van usb-stick wilt installeren, moet je dat in je BIOS instellen (dat zie je als je je pc net opstart, meestalmet de firmanaam erin). Dat scherm zie je maar even, als het goed is met een aanduiding 'set up' of zoiets. Doorgaans is dit met F2.
In je BIOS-instellingen zoek je dan naar 'boot options' en zet je je usb-port bovenaan.
Op sommige netbooks (Eee-netbooks bv.) moet je ook nog de fastboot option uitschakelen, en bij booten op de Esc-toets roffelen.

Nu boot je netbook van je usb-stick.

Hint 1: eerst uitproberen zonder te installeren, dan merk je vanzelf of Kubuntu goed met je hardware overweg kan. Daarna kan je altijd nog installeren.
Hint 2: Als je hebt geinstalleerd, ben je nog niet helemaal klaar (multimedia completeren bijvoorbeeld). Voor een handleiding hoe Kubuntu af te werken, zie de site van medeforumlid Vistaus: http://ubukuntu.nl.ae/
« Laatst bewerkt op: 2013/01/06, 17:45:25 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline luxaflex

  • Lid
Re: Installatie Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2013/01/06, 18:21:20 »
Ik ga dit komende week eens uitproberen. Er kan weinig fout gaan, dat kleine laptopje daar zit Windows starter op.
Ooit eens gekocht omdat ik dacht dat dit wel handig zou zijn, maar nee, eens kleine miskoop. Het is erg traag, vandaar ik dan Kubuntu er op wil zetten.
Dat laptopje en die pc zijn om uit te proberen, mijn andere laptop en pc staat Win 7 op. Ik vond het leuk om Linux eens uit te proberen.
Mijn vriendelijke dank voor jou adviezen!