Laten we het in godsnaam bij starter of dash houden, wat ik hier allemaal voorbij zie komen...
Dat vind ik nogal neerbuigend jegens de mensen die de moeite hebben genomen om mee te denken.
Ach kom op Pjotr, je kunt een prominent software-onderdeel toch niet "Spingplank", "Binnenweg" enz. gaan noemen? Vanuit puristisch en perfectionistisch oogpunt is dit prima, maar we spreken hier over software waarvan we moeten uitgaan dat een doorsnee eindgebruiker ermee aan de slag gaat.
Als ik "Springplank" hoor, denk ik aan een willekeurige basisschool in Nederland. Het klinkt niet serieus, of vind je van wel? Het moet een korte, krachtige term zijn die de lading dekt. Je kunt wel met allerlei mooi bedachte namen aankomen, maar is dat voor de eindgebruiker duidelijk?
Stel dat hij leest in een handleiding: "Klik op item xyz in de Springplank". Iemand die niet weet wat ermee bedoeld wordt (en dat zal zeer zeker het geval zijn), raakt de kluts kwijt. Een term als "starter", "startbalk" of "hoofdbalk" is in mijn beleving een stuk suggestiever.
Kijk, je kunt de mooiste en leukste namen bedenken, echter de gebruiker moet maar weten wat ermee wordt bedoeld.