Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: keyboard layout correct in X, maar fout in console - hoe te fixen?  (gelezen 935 keer)

tfg

  • Gast
Hoi,

Ik heb Xubuntu geinstaleerd in de Nederlandse versie.
Nu blijkt dat de keyboard layout na installatie wel goed is in X (Xfce), maar in de console wordt de verkeerde layout gebruikt. Bijvoorbeeld:
Shift-8 geeft ( ipv *
/ geeft - ipv /
- geeft / ipv -
etc.

Ik heb flink gegoogled en gezocht in dit forum, maar alles wat ik kan vinden is van toepassing op het corrigeren van de keyboard layout in X. Maar die staat juist wel goed (us'intl).

Weet iemand hoe ik de keyboard layout in console mode (en dus ook voor de recovery mode) eveneens kan instellen op us'intl ?

Bij voorbaat hartelijk dank voor reacties.
-tfg

Offline hadez

  • Lid
keyboard layout correct in X, maar fout in console - hoe te fixen?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/28, 23:05:37 »
Systeem - Voorkeuren - Toetsenbord.

Tweede tab kiezen, Indelingen. Daar moet je voor Amerikaans-Engels Alternatief internationaal (voormalig us_intl) kiezen.

Offline joop905

  • Lid
keyboard layout correct in X, maar fout in console - hoe te fixen?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/28, 23:19:59 »
Systeem-Voorkeuren-indelingen-:Amerikaans-engels internationaal (met dode toetsen)

tfg

  • Gast
keyboard layout correct in X, maar fout in console - hoe te fixen?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/29, 00:19:01 »
In Applications->Systeem staat de keuze optie 'Voorkeuren' niet in de lijst.
(Ik gebruik 7.10 Gutsy. Misschien dat die menu optie er bij oudere versies wel stond?)

Ik had eerder al wel "Applications->Instellingen->Instellingen voor het toetsenbord" gevonden, waar de vierde tab "Indelingen" heet. Maar die stond al op us_intl. Vandoor dat ik mijn vraag had gepost.

tfg

  • Gast
keyboard layout correct in X, maar fout in console - hoe te fixen?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/02, 19:39:19 »
Ik heb het probleem weten op te lossen met:
dpkg-reconfigure console-setupAanwijzing hiervoor heb ik gevonden in de notes in /etc/init.d/console-setup

Schijnbaar is bij de installatie van xubuntu wel de reeds veel besproken bug verwerkt, waarbij X de verkeerde keyboard layout heeft voor Nederland; deze staat inmiddels goed voor de in Nederland gebruikte 'us_intl' keyboards. Echter de keymap voor de console staat na installatie nog verkeerd op nederlandse layout ipv 'us_intl' en moet dus nog met de hand worden gecorrigeerd.