Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?  (gelezen 72105 keer)

Mijn printer en scanner zijn van hetzelfde merk, zie onder mijn naam.
Hoe kan ik één scan document maken dat uit meerdere pagina's bestaat?
Ik krijg nu allemaal 'losse' bladzijden, die zichzelf een opvolgend nummer geven:
scan rekening.jpg
scan rekening1.jpg
scan rekening2.jpg

Is het duidelijk wat ik bedoel? Ik wil een scan waarin de 3 gescande bladzijden van de rekening zitten (en eigenlijk wil ik ze in een pdf.je hebben).

Hoe doe ik dat? Graag in eenvoudige Jip-en Janneketaal.

Groet Monique
« Laatst bewerkt op: 2011/11/15, 12:14:48 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe kan ik één scan documen (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/15, 09:36:03 »
Dat moet je instellen in je scanprogramma, lijkt me. "after the facts" kan je nog altijd losse gescande bladzijden combineren tot één pdf bestand met een terminalcommando (hierbij onderstel ik dat de scans opgeslagen zijn in losse jpg bestanden zoals in jou voorbeeld):
convert *.jpg mijnbestand.pdf
Er moeten ook wel grafische programma's zijn waarmee je afbeeldingen kan combineren in één PDF bestand: kijk eens in Ubuntu Software Center.

Offline Nardon

  • Lid
Re: Hoe kan ik één scan documen (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/15, 09:39:41 »
Dat ligt denk ik bij de scanner.. op mijn scanner vraagt hij op het display iets van "Nog een pagina scannen?" of zo.

Re: Hoe kan ik één scan documen (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/15, 11:13:25 »
Gewoon scan2pdf installeren, werkt perfect.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Hoe kan ik één scan documen (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/15, 12:16:30 »
Gewoon scan2pdf installeren, werkt perfect.

Goed plan, maar waar vind ik die?  :rolleyes:

En... het klopt inderdaad, zoals één van de vorige sprekers zei: de scanner vraagt naar een volgende bladzijde, maar bij het opslaan krijg ik (toch) al die losse bladzijden. Eerder (van de zomer) was dat niet zo, wat doe ik fout? Of liever gezegd: wat moet ik instellen, zodat de scanner 'weet' dat ik een scan wil dat uit meerdere pagina's bestaat?

Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Hoe kan ik één scan documen (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/15, 12:20:31 »
Hallo Monique,

Dat gaat heel eenvoudig.
Open LibreOffice met een nieuw/leeg document. Dan klik je in de menubalk op Invoegen, dan Afbeelding - Bestand en je klikt op Rekening1.jpg. Een paar returns toevoegen (of een pagina-einde), dan doe je hetzelfde en voeg je Rekening2.jpg in, etc. Ben je klaar, zeg je Exporteren als PDF (in het menu Bestand), naam opgeven en voilà!

Je kunt ook direct vanuit LibreOffice je facturen scannen (Invoegen - Afbeelding - Scannen).

Groet, Paul.  

Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/15, 12:24:38 »
Monique, ik las net je nieuwe vraag. Ik weet dat het TIF-formaat de mogelijkheid biedt om meerdere afbeeldingen in één bestand te plaatsen. Misschien moet je je scanner opdracht geven naar TIF te scannen (pas wel op de bestandsomvang, kan erg groot worden) ipv. naar JPG.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Hoe kan ik één scan documen (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/15, 12:25:00 »
Gewoon scan2pdf installeren, werkt perfect.

Goed plan, maar waar vind ik die?  :rolleyes:

In het Ubuntu Softwarecentrum staat het programma gscan2pdf, dat precies zou moeten kunnen wat jij wilt.

Eerder (van de zomer) was dat niet zo

Wat is er sindsdien veranderd in je systeem? (software of hardware)

Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/15, 12:52:30 »
Wat in mijn systeem is veranderd: geen idee ???
Eerder op dit forum ook al eens een vraag gesteld 'waarom mijn printer het niet meer deed', van de ene dag op de andere, zonder dat ik iets geks had gedaan (bijv. software geïnstalleerd). Ik weet nu hoe ik de printer weer aan de gang kan krijgen, dankzij dit forum.

Ik ga straks de tips toepassen... heb nu nog even wat anders te doen... Thanx!

Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/15, 22:37:21 »
Voor de veiligheid, omdat ik het bewuste document écht nodig heb, een scan bij een commerciële computerzaak laten maken. We zijn een uur bezig geweest om 17 vellen te scannen en tot één document te maken. De scanner stond niet goed afgesteld, later bij het afrekenen ben ik gecompenseerd in het betalen van de computertijd. Want ook het mailen van de scan lukte niet. Van browser gewisseld, maar dat lukte ook niet. Wat zijn nu 17 bladzijden? Van de zomer heb ik er 23 gescand bij die zaak en gemaild zonder problemen.

Het zou liggen aan de 'kleurenscan', er waren inderdaad 6 bladzijden 'afbeeldingen' bij en de rest was tekst.
Iets van 33 Kb. Is dat dan zoveel (te veel)?
Ik heb geen idee van de Kb's.

Groet Monique
« Laatst bewerkt op: 2011/11/16, 08:30:40 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/16, 00:53:20 »
33 Kb zou geen enkel probleem moeten opleveren bij het mailen, dat is zeker niet te veel. Krijg je een foutmelding als je het probeert te mailen?

Heb je gscan2pdf (uit het Softwarecentrum) nog geprobeerd? Ik denk dat dat precies kan wat jij wil doen.

Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/16, 09:22:09 »
Nee, ik weet niet zeker of het Kb was... normaal gesproken heb ik een USB-stick op zak, maar deze keer niet.
Als het inderdaad MB is geweest, dan ben ik blij dat het uiteindelijk met hulp van de computerzaak toch is gelukt mij dat document te mailen. Het duurde 17 minuten! Het waren 17 bladzijden tekst, met 6 pagina's die bestonden uit kleuren afbeeldingen. Het verzenden is gedaan via you-send-it. Nooit van gehoord, maar het werkt wel. Tot 10 MB? 10 Kb? kunnen gewone mailprogramma's het aan. Ik weet niet wat ik zeg, met 10 MB of 10 Kb, dus dat moet je me maar vergeven. Gewoon nooit hiermee gewerkt en geen kennis van zaken. Ik vond het teleurstellend om een uur bezig te zijn met een scanner in een commerciële computerzaak voor maar 17 velletjes.

Dat scanprogramma van hierboven ga ik beter bekijken...

Groet Monique
« Laatst bewerkt op: 2011/11/16, 09:24:13 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/16, 10:06:55 »
Je had ook even op UbuntuOne kunnen inloggen (de webclient) en dan het bestandje uploaden. 33 MB is voor veel e-maildiensten nog vaak te veel idd dus dan kan ik me voorstellen dat het moeite kostte om te uploaden. Met UbuntuOne heb je gratis 5GB tot je beschikking.

Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/16, 11:03:54 »
Hoi Monique,

Als je Toepassingen --> Grafisch --> XSane Image Scanner kiest, krijg je (bij mij) een XSane klein venster en een groot preview venster. In het XSane venster kun je rechts boven de knop 'Bekijken' klikken. Er komt dan een keuzelijst met onder andere 'Meerdere pagina's' als optie. Als je deze kiest komt er een ander venster waarin je verschillende scans verzamelt tot één document en dat sla je vervolgens op. Succes (ik werk ook met 10.04)

Gijs

Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/16, 12:30:26 »
Gijs en Erik,
Bedankt voor de suggesties. Ik zal het onthouden. Het is fijn dat ik mijn inlognaam uit mijn hoofd ken, zo kan ik van elke computer inloggen op het forum om dit nog eens na te kijken als ik weer eens voor zo'n groot probleem met zo'n document kom te staan.
En het scannen ga ik op een rustig moment thuis oefenen.

Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/16, 19:59:14 »
Monique,

Wat ook een leuk tooltje is om PDF's te manipuleren (niet bewerken), is pdfsam -> http://www.pdfsam.org/
Het is wel een java-applicatie, dus zonder een recente java werkt het niet.

Om een deb-pakket te downloaden, in een terminal:
wget http://www.laptopke.be/files/pdfsam_2.2.1e-3_all.deb

Daarna om het te installeren:
sudo dpkg -i pdfsam_2.2.1e-3_all.deb
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/22, 19:38:39 »
Inmiddels zijn we een week verder en ik ben erachter dat het gescande document bijna 33 MK was!!!! Hoe is dat in godsnaam mogelijk?

Ik ga nu zelf scannen, heb een document van 8 pagina's te doen. Ik laat het hier wel weten, hoe het ging. De tip van hierboven (de afbeeldingen achter elkaar invoegen en dan een pdfje ervan maken) lijkt me kinderlijk eenvoudig... Ga ik zeker uitproberen.
Ook heb ik ontdekt dat ik de scanner op 'meer pagina's invoeren' kan zetten. Dat is de knop die ik zocht. En maakt het nog verschil of ik in kleur scan of in zwart/wit kwa omvang? ??? Ik kan nl. met mijn mail tot maximaal 10 MK verzenden.

Groet Monique
« Laatst bewerkt op: 2011/11/22, 19:44:58 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/22, 19:55:47 »
Monique,

Ikke niet weet hoe uitgebreid je scanner, lees optie's.
Maar het maak zeker een verschil in grote van je bestand (MB)....
- resolutie, dus aantal dpi's waarin je scan 100 - 200 - 300 - ....
- kleur of zwart/wit
- achter grond onderdrukken, dus het 'grijze' van de 'oude' orgineel naar wit brengen.
Etc etc etc 
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Hoe kan ik één scan documen (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/22, 21:03:48 »
Gewoon scan2pdf installeren, werkt perfect.

Met dit programma kun je ook gelijk elke pagina achter elkaar doorscannen, totdat je zegt: opslaan.
Dus er hoeft geen knop op de scanner te zitten voor dit programma.

- Roc

Re: Hoe kan ik één scan documen (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/23, 08:50:03 »
Gewoon scan2pdf installeren, werkt perfect.

 XD XDJa, zojuist een proefscan gemaakt: werkt inderdaad perfect!

Met dit programma kun je ook gelijk elke pagina achter elkaar doorscannen, totdat je zegt: opslaan.
Dus er hoeft geen knop op de scanner te zitten voor dit programma.

- Roc
  =D En dit werkt ook als een trein!

Gisteravond mijn toevlucht genomen tot het You-Send-It verzendprogramma.
Mijn gescande documenten waren meer dan 33 MB. Helaas moest het in kleur, want in zwart/wit bleef er niets van over, ja een 'schaduw-plaatje zonder details'.

Ik ga nu direct 6 pagina's opnieuw scannen... (of zal ik eerst gaan ontbijten....)

Jullie horen het hier nog.

THANX Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/23, 08:54:13 »
Helaas, fout tijdens apparaat I/O krijg ik als melding.

Ik wil een brief met tekst scannen en daarna 4 afbeeldingen op A4-formaat in kleur.

Wat kan ik doen?

Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline joske1

  • Lid
Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/24, 00:14:20 »
 Monique2009,

ik heb de indruk dat hier rond de pot gedraaid wordt, doe het volgende:
install via Synaptic beheer" Image scan" daar kan je elke scan mee maken ook in PDF.

Als je verschillende scans in PDF hebt ga je naar een ander programma via zelfde weg installeren
"pdfsam" als je dit opent kan je de gescande ducumenten in dat programma brengen,
en na het geven van een naam en een plaatsje in een folder.
Op start klikken. daarna heb je een document in PDF met de inhoud van het aantal losse PDF's.

Als je scant zet je scanner op 150 dpi dan krijg je meestal scans van +- 800kb per scan klein genoeg om te binden maar goed om te lezen, zelfs voor printen!!
150 dpi is goed voor zwart-wit maar is ook voldoende voor kleur voor drukwerk 300dpi. (wordt voor drukwerk door de drukker naar 3200 dpi gebracht) doe je beter zelf niet.
succes
Joske
« Laatst bewerkt op: 2011/11/24, 00:31:18 door joske1 »
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/24, 07:50:32 »
Gewoon scan2pdf installeren, werkt perfect.
Met dit programma kun je ook gelijk elke pagina achter elkaar doorscannen, totdat je zegt: opslaan.
Simplescan, de standaard ingebouwde scansoftware, doet precies dit.

ik heb de indruk dat hier rond de pot gedraaid wordt
Niet echt, het is alleen jammer dat er niet wordt gereageerd op de eerste en meest waardevolle post van vanadium, Daarmee worden de plaatjes achteraf naar een pdf omgezet via de commandline. Dat werkt goed, snel, simpel en feilloos; heb het laatst zelf ook aan de hand gehad en toegepast. Het is dus helemaal niet nodig om andere scansoftware te installeren, te leren en te gebruiken, met alle problemen, van dien.

Dus:
- stel simplescan in op 150 dpi ter voorkoming van te grote bestanden
- scan de plaatjes met simplescan
- scan ze allemaal achter elkaar, pas als je klaar bent druk je op opslaan
- open een terminal
- ga naar het mapje waar de afbeeldingen staan
- voer uit: convert *.jpg xxx.pdf


Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/25, 08:53:50 »
Dank, ik ga dit rustig uitproberen, het was niet mijn bedoeling om om de pot of om de hete brei heen te draaien.
Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline h2o

  • Lid
Re: Hoe kan ik één scan document (of PDF) maken van meerdere pagina's?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/25, 11:53:10 »
Zelf scan ik veel via de kopieermachine van mijn werk. Die heeft de optie om pdf bestanden in één keer, maar ook om iedere blz.als apart pdf bestand.

Wat ik dan gebruik zijn twee programma's:

pdftk en pdfedit.

Het eerste programma is heel handig om via de commandline een heel bereik pagina's te bewerken.
Zo kan ik via een gescand document bijv. met het commando pdftk naam.pdf cat 1-4 7-8 56-end output naam-nieuw.pdf bepaalde pagina's eruit lichten en in een nieuw bestand opslaan. Met dit programma kan ik ook bepaalde pagina's of een bereik roteren enz. enz.
Dat is handig als je dergelijke bewerkingen herhaaldelijk moet doen. Zo heb ik een scriptje waarmee ik kalenders voor mijn werk samenstel waarbij ik de voorkanten uit bestand A en de achterkanten uit bestand B samenstel.
Uiteraard kun je een hoeveelheid losse pdf bestanden in één bestand samenvoegen. Omgekeerd kan natuurlijk ook, van één grote pdf allemaal losse pagina's maken.

Met pdfedit kun je dit ook wel, maar het is niet zo zeer een command-line programma, maar juist grafisch. Met pdfedit kun je een (groot) pdf bestand bewerken. Je kunt bijv. een pdf print van een website (bijv. een handleiding) bewerken door er de overtollige pagina's één voor één eruit te halen.
Je kunt ook vanuit een andere PDF pagina's toevoegen.

Pdfedit heeft ook de mogelijkheid om tekst toe te voegen, markeringen te maken en het is zeer divers.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/25, 12:26:54 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex