Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: centrale opslag netwerk  (gelezen 23422 keer)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #25 Gepost op: 2009/11/09, 21:10:33 »
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Filezilla als (S)FTP client, deze draait namelijk op windows, Mac en linux. Filezilla zit in je pakket repository (synaptic) ;)

En ik denk dat SSH/FTP inderdaad niet de ideale manier is voor jou. Want dan moet je met de hand de bestanden weer (terug) uploaden wanneer je klaar bent. Enige dat dit doet is namelijk bestanden overzetten. Jij wilt automagische synchronisatie.

Succes met samba ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #26 Gepost op: 2009/11/09, 23:55:05 »
En waarom adviseer je dan eerst al die zaken ?
 ???
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #27 Gepost op: 2009/11/10, 00:05:40 »
En waarom adviseer je dan eerst al die zaken ?
 ???
Ik ben nooit over SSH begonnen...
De TS wilde verschillende dingen uitproberen en daar heb ik een beetje bij geholpen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #28 Gepost op: 2009/11/10, 08:57:23 »
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Filezilla als (S)FTP client, deze draait namelijk op windows, Mac en linux. Filezilla zit in je pakket repository (synaptic) ;)

En ik denk dat SSH/FTP inderdaad niet de ideale manier is voor jou. Want dan moet je met de hand de bestanden weer (terug) uploaden wanneer je klaar bent. Enige dat dit doet is namelijk bestanden overzetten. Jij wilt automagische synchronisatie.

Succes met samba ;)

Hahaha :-)
Je weet al precies wat de volgende stap is.

Filezilla is een geinig progje, alleen waardeloos als het om grote bestanden gaat - ik heb het ooit gebruikt, maar als ik bestanden wilde uploaden groter dan 100mb dan ging het mis.
WinSCP kan synchroniseren, daarom dat ik die ook probeerde. Maar inderdaad, hij wil eerst lokaal opslaan, dan bewerken, weer lokaal de wijzigingen opslaan, en dan handmatig synchroniseren. Dat is niet echt handig, naar mijn idee.

Automagisch syncenhoeft niet, hoor. Maar op het moment dat ik bestand bewerk, moet ik eigenlijk direct kunnen opslaan op de server, in plaats van eerst lokaal op te slaan en dan uploaden.
Dit is geloof ik Samba, wat ik dan moet doen?
Ben ik mee bezig, maar ik kom er vooralsnog even niet helemaal uit hoe ik die zooi configureer. Om te beginnen webmin maar eens installeren.....

Bedankt,

Steven

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #29 Gepost op: 2009/11/10, 08:58:31 »
En waarom adviseer je dan eerst al die zaken ?
 ???
Ik ben nooit over SSH begonnen...
De TS wilde verschillende dingen uitproberen en daar heb ik een beetje bij geholpen.

Juist - ik probeerde eerst SSH, ivm de veiligheid ervan.
Samba heeft geen versleutelde overdracht.

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #30 Gepost op: 2009/11/10, 11:33:33 »
Je wil niet alleen files centraal opslaan maar ze ook bewerken en allemaal in sync houden.
Nu is dat in principe wel mogelijk maar ik vermoed dat je dan alleen met 1 OS moet blijven werken...
Vermoed, dus weet het niet zeker.

Echter nu ik al je wensen nog eens doorlas was me 1e gedachte waarom gebruik je niet remote desktop?
Dan werk je met de PC die bij je thuis staat, is alles beschikbaar, en hoef je niet direct te syncen met de remote computer.
Maar een remote desktop heeft nogal wat eisen aan de inet verbinding dus werkt mogelijk niet altijd, of heel langzaam, of niet natuurlijk.

Daarna zat ik te denken of Cloud Computing nix voor jouw is.

Ubuntu heeft dit inmiddels ook.
Ze hebben 2 versies.
1e versie werkt alleen achter je eigen firewall, is dus bedoeld voor je eigen netwerk.
Note: ik vraag me af of het niet mogelijk is deze van buiten je netwerk bereikbaar te maken?

2e versie is publiek toegankelijk en dan gebruiken ze een 3e partij "Amazon EC2"
Echter dit is niet wat jij wenst, je wilt het allemaal zelf hebben cq controleren.

Nu je toch druk zit te experimenteren is het misschien de moeite waar om Ubuntu met Cloud Computing te bekijken of te proberen ??

Dowload vind je hier: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download-server
als je deze niet al hebt ?
Klik op "Alternative download options" en kies dan de LTS versie.

Algemene info: http://www.ubuntu.com/cloud/private

How To: http://www.ubuntu.com/cloud/private-steps

Je kan kant  en klare "Machine images" pakken die meteen bruikbaar zijn op je server.: http://uec-images.ubuntu.com/releases/karmic/release/
Note: deze zijn wel bedoeld voor 9.10 versie dus ff zoeken naar de 8.10 versies als je hiermee je server bent begonnen !

Het lijkt me in ieder geval de moeite waard eens te bekijken..
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 11:36:37 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #31 Gepost op: 2009/11/10, 12:40:14 »
Hey Gandyman, ik vond je opmerking wel een beetje terecht toen ik doorging op SSH.
Ik had van tevoren eigenlijk ook wel kunnen raden dat het geen ideale oplossing was.

Voordat hij moeite gaat doen... Cloud Computing (CC) is een algemeen begrip (daar zal ik nu niet op ingaan). CC is niet de oplossing, maar een gereedschap... Misschien moeten we nu even in algemene termen bekijken wat je met dat Cloud Computing zou kunnen. Zover ik jouw verhaal bekijk komt het neer op een server hosten in de cloud. Dat komt dan in principe weer neer op een server buitenshuis hosten...
Wat veel belangrijker is: Wat komt er dan op die server te staan?

Verder blijf ik nog steeds bij mn eerste post in dit topic, namelijk:
Zoiets als Dropbox is de snelste en makkelijkste oplossing als je het mij vraagt. Met de nadruk op "Zoiets als Dropbox". Er zijn namelijk verschillende producten (dropobx is 1 van de vele). Misschien zijn er zelf oplossingen dat je een dergelijk iets op je eigen server installeert...

En nog iets. Werken verschillende mensen tegelijk aan de bestanden? Misschien kun je ook nog kijken naar versie beheer.

Ik spring graag ineens in het diepe - en dan bidden dat ik op tijd leer zwemmen :D
Er zijn zo veel mogelijkheden.... Zorg dat je niet verzuipt!  
« Laatst bewerkt op: 2009/11/10, 12:42:41 door Wazzzaaa »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #32 Gepost op: 2009/11/10, 14:23:30 »
Dat komt dan in principe weer neer op een server buitenshuis hosten...
Nee daar komt het niet op neer, lees eerst eens rustig iets voor je daarover een conclusie trekt.

Citaat
Verder blijf ik nog steeds bij mn eerste post in dit topic, namelijk:
Zoiets als Dropbox is de snelste en makkelijkste oplossing als je het mij vraagt. Met de nadruk op "Zoiets als Dropbox". Er zijn namelijk verschillende producten (dropobx is 1 van de vele). Misschien zijn er zelf oplossingen dat je een dergelijk iets op je eigen server installeert...
Dit is voor hem geen oplossing omdat hij reeds eerder heeft aangegeven geen gegevens bij 3e party te willen onderbrengen.

Citaat
Er zijn zo veel mogelijkheden.... Zorg dat je niet verzuipt!  

Dit is dus ook de reden waarom er niet zoveel advies in het rond geslingert moet worden.
Rustig stap voor stap werken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #33 Gepost op: 2009/11/10, 18:33:47 »
@ Gandyman,

Juist, dat wil ik. De bestanden van de server plukken, ze (kunnen) bewerken, en dan direct naar de server terugsturen. Als dat middels sync gaat, is dat het snelste, maar het hoeft niet.
Punt is: op het moment dat ik dat voorelkaar zou boksen, zou de laptop lokaal niet of nauwelijks nog bestanden opslaan. De laptop hoeft dus niet gesynct te worden met de server. Die server wordt hooguit gebackupt (rsync of rdiff) naar een externe schijf.

Volgens mij moet dit met Samba kunnen. En dan zijn we klaar.

MAAR: je noemt zelf al: hoe je ook werkt, de inet-verbinding moet sowieso goed zijn. Dat is nog wel een probleempje. Mocht een mobiele verbinding niet goed lukken, dan worden de bestanden van de server gewoon gesynct met de laptop (binnen eigen netwerk). Na bewerking buitenshuis moet de laptop dan wel weer gesynct worden met de server, zodat daar altijd de nieuwste bestanden staan. Deze constructie zou echter niet veel meer vereisen dan een externe schijf aan de router.....

Maarja, men wil nu eenmaal een server.....

Cloud Computing - nooit van gehoord of gelezen - zal het eens bekijken.

Zoiets als Dropbox: de enige manier waarop dat een klein beetje bespreekbaar zou zijn, is een dedicated server bij een grote provider. En dat is heel erg duur.

Bedankt voor de tip, Gandyman.

@ Wazzzaaa,

Nee, er werken nooit meerdere mensen aan de bestanden. Wel meerdere computers, maar nooit tegelijkertijd. Daar heb ik dus geen last van.

En zo slecht is SSH niet hoor, want het is en blijft een veilige oplossing! Mocht ik Samba goed aan het werk krijgen, dan denk ik er toch sterk over die te tunnelen door SSH (weet het, is best complex).

Op die server komen alle werk-bestanden; dat zijn dus alle ontwerpen voor klanten. Veelal nog niet af, want ze worden op lokatie verder bekeken en bewerkt. Puur een werkmap dus, op de server.
Verder misschien nog een archiefmap met afbeeldingen, maar die zal niet gedeeld worden over het internet, hooguit lokaal.

Bedankt voor je meedenken.

Ik stoei nog even verder.

Groetend,

Steven

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #34 Gepost op: 2009/11/10, 22:17:41 »
Ik wil het topic hier niet omver komen gooien, maar als je 5 min hebt, kan je ook eens lezen over Unison: http://www.cis.upenn.edu/~bcpierce/unison/

Succes nog, ik blijf meelezen :)
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #35 Gepost op: 2009/11/11, 11:37:33 »
@ Gandyman,Ik heb even naar dat Cloud Computing gekeken, maar dat blijft toch een bijzonder wazig verhaal. Voorzover ik het begrijp, lijkt het sterk op "remote desktop", met dit verschil, dat er ergens een cloud server is, die applicaties  kan "serveren" (vergelijkbaar met google apps, die ook via het internet werken).
Persoonlijk ben ik daar niet van, maar los daarvan lijkt het me een beetje overkill. Het enige wat gezocht wordt, is een manier om bestanden op afstand te bewerken. Wanneer het (zoals jij al schetst) inderdaad alleen maar binnen het eigen netwerk draait, kan ik hetzelfde bereiken met een eenvoudige Samba of NAS.

@ Scormen,
Unison heb ik wel eens geïnstalleerd op mijn Ubuntu Desktop (staat in de repo's). Om eerlijk te zijn vond ik het nogal een ingewikkeld stukje software, ik kreeg het niet vlot voorelkaar om twee mappen met elkaar te syncen. Uiteraard had ik destijds de handleidingen moeten lezen (shame on me).
Niettemin vraag ik me af, wat Unison meer heeft dan rsync of rdiff. Maar ik zal het nog eens aan een nader onderzoek onderwerpen (zodra ik Samba hier draaiend heb).

@ allen,
ik ben op dit moment bezig Samba op te zetten - ik meldt me wel weer, als ik klaar ben.

Groetend,

Steven

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #36 Gepost op: 2009/11/13, 00:07:57 »
Als je zover bent kan je misschien ook dit toffe proggie bekijken.
Zojuist gevonden in een andere topic hier. =D

Voorzover ik kan overzien (gelezen heb) is het om folders te backuppen cq in sync te houden.
Dus alles wat in een folder bewerkt word kan daarna meteen gebackupt en in sync gehouden worden.

Denk dat dit een heel eind voldoet aan je wens omdat bron en target gelijk blijft op die manier.

Het heet Lucky Backup. : http://luckybackup.sourceforge.net/

En onze gewaardeerde vriend Falco Timme heeft een mooie How To gemaakt.
Let wel Falco Timme is een crack in software en How To's maken dus ik heb er alle vertrouwen in dat dit helemaal goed komt.
http://www.howtoforge.com/creating-backups-with-luckybackup-on-an-ubuntu-9.04-desktop
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #37 Gepost op: 2009/11/13, 15:54:05 »
Ik ben zover, dat ik lokaal de SambaServer kan benaderen. Tevens kan ik er bestanden op zetten en ze bewerken en ze downloaden etc. Echt snel is het niet, maar het werkt wel degelijk.

Goed. Nu moet ik nog zover zien te komen dat ik die server ook van buiten het netwerk kan benaderen, bijvoorbeeld vanaf mijn ouderlijk huis, of elders waar ik internet heb.

Ik gok erop, dat ik gewoon de juiste poort moet openzetten in de router. Weet iemand misschien welke dat is voor Samba?

Daarna moet ik de zooi nog versleutelen - ik denk dat ik een tunnel van SSH maak, en daardoorheen Samba laat lopen. maar eerst moet ik het op afstand kunnen benaderen.....

Dat progje - ik zal er eens naar kijken. Bedankt!

Groetend,

Steven

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #38 Gepost op: 2009/11/13, 20:03:23 »
NetBIOS over TCP/IP poorten:
UDP ports 137 and 138
TCP ports 139 and 445

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #39 Gepost op: 2009/11/13, 21:33:47 »
Ik ben zover, dat ik lokaal de SambaServer kan benaderen. Tevens kan ik er bestanden op zetten en ze bewerken en ze downloaden etc. Echt snel is het niet, maar het werkt wel degelijk.

Goed. Nu moet ik nog zover zien te komen dat ik die server ook van buiten het netwerk kan benaderen, bijvoorbeeld vanaf mijn ouderlijk huis, of elders waar ik internet heb.

Ik denk dat via internet tergend langzaam gaat tenzij je een applicatie gebruikt die deltas overstuurt ipv gehele bestanden. Maar ik ben benieuwd ;).

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #40 Gepost op: 2009/11/16, 19:40:09 »
NetBIOS over TCP/IP poorten:
UDP ports 137 and 138
TCP ports 139 and 445

Kris

Bedankt, dit moest ik even weten.
Poort 139 is opengezet.
Nu nog even de gelegenheid vinden om de boel te testen.....
Thanx.

Ik denk dat via internet tergend langzaam gaat tenzij je een applicatie gebruikt die deltas overstuurt ipv gehele bestanden. Maar ik ben benieuwd ;).

Dat vrees ik ook. Maar dat zien we dan wel weer. 1 probleem tegelijk afhandelen :)
En ja: een mogelijke oplossing wordt dan synchroniseren, ipv complete files sturen.
Ik ben ook benieuwd - naar de tweede test!

Jullie horen van me,

groetend,

Steven

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #41 Gepost op: 2009/11/16, 23:48:23 »
Deze link kan ik je niet onthouden. Weet niet of het wat voor je is, maar $5 per maand voor 65 TB lijkt toch onmogelijk?? :P

Ik weet dat deze dingen geen optie voor je zijn, maar misschien zit er TOCH iets tussen http://alternativeto.net/desktop/dropbox/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #42 Gepost op: 2009/11/18, 20:47:02 »
Helaas,
Het wil maar niet lukken zoals gehoopt en bedoeld.

SMB gebruikt volgens mij poort 139. Mijn router stuurt het verkeer op poort 139 keurig door naar de server. Toch krijg ik geen antwoord van dat ding.

Ow..... Moet ik misschien de vuurmuur van de server nog vertellen dat poort 139 open mag? De server hoort me misschien wel, maar kan wellicht niks terugzeggen.....

Verder kan ik niks bedenken. Ik geef niet op, dat doe ik pas over twee weken..... :D

Groetend,

Steven

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #43 Gepost op: 2009/11/18, 23:21:19 »
SMB gebruikt volgens mij poort 139. Mijn router stuurt het verkeer op poort 139 keurig door naar de server. Toch krijg ik geen antwoord van dat ding.
Lukt het lokaal wel? Dus kom je er wel bij vanaf een pc die op hetzelfde netwerk zit...
"volgens mij poort 139". Volgens mij??? Dit moet je echt zeker weten. Er zijn genoeg howto's op het internet te vinden.
bijv. https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba Daar staan meer poorten dan alleen 139. Deze moet je dan denk ik allemaal openzetten...

Ow..... Moet ik misschien de vuurmuur van de server nog vertellen dat poort 139 open mag? De server hoort me misschien wel, maar kan wellicht niks terugzeggen.....
Als het lokaal lukt moet dit ook werken. Heb je een firewall installed dan? Zo ja, uiteraard moet je dan die poort open zetten. Ubuntu heeft standaard niet een firewall installed.

suc7 verder
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #44 Gepost op: 2009/11/18, 23:53:49 »
Lukt het lokaal wel? Dus kom je er wel bij vanaf een pc die op hetzelfde netwerk zit...
Ja. Dan lukt het uitstekend.

Citaat van: Wazzzaaa
"volgens mij poort 139". Volgens mij??? Dit moet je echt zeker weten. Er zijn genoeg howto's op het internet te vinden.
bijv. https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba Daar staan meer poorten dan alleen 139. Deze moet je dan denk ik allemaal openzetten...
Dank voor de link. Ik dacht eerder dat ik daaruit 1 poort kon kiezen, maar nu ik nog een keer lees, moet ik ze inderdaad allevier opengooien. Dat gaan we morgen maar eens doen dan :)

Bij de weg: ik heb hier enkele honderden pagina's Samba-documentatie. Alles in het Engels. Uiteraard heb ik daar eerst in gezocht, voordat ik de vraag stelde. Ik kon het helaas niet vinden. Verder kom ik er aardig goed uit, met dat spul. Zo heel ingewikkeld is het niet. Totdat het niet lukt..... :D

Citaat van: Wazzzaaa
suc7 verder
Dank, het ZAL me lukken.
Groetend,
Steven

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #45 Gepost op: 2009/11/21, 21:07:24 »
Goed, ik ben iets verder met het testen van Samba op afstand te benaderen.

* Lokaal lukt het prima - ik krijg netjes de shares te zien en kan prima inloggen met werkgroep + gebruikersnaam + wachtwoord.
* Verbinding op afstand lukt niet - ik krijg de melding dat de server geen lijst met shares doorgeeft.
* Ping naar de server gaat wel goed - resultaat 100%; mijn conclusie is dus, dat ik iets in de server niet goed heb geconfigureerd.
* De router heeft een goede poortforwarding en de juiste poorten staan open.

Wat ik nu nog fout doe, weet ik nog niet. Ik zoek nog verder in de officiële documentatie van Samba. En het zal me ook wel lukken, want ik wil dit gewoon. En waar een wil is..... ;)

Allen nogmaals dank voor de hulp tot nu toe. Het heeft me in elk geval geholpen om tot dit punt te komen. Terug naar de documentatie nu, ik laat nog horen of het gelukt is.

Groetend,

Steven

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #46 Gepost op: 2009/11/22, 16:18:40 »
* Verbinding op afstand lukt niet - ik krijg de melding dat de server geen lijst met shares doorgeeft.
Probeer eens handmatig een share mee te geven. Misschien doet ie dat wel...
Zoiets als: //Server/SHARE
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #47 Gepost op: 2009/11/22, 19:07:19 »
* Verbinding op afstand lukt niet - ik krijg de melding dat de server geen lijst met shares doorgeeft.
Probeer eens handmatig een share mee te geven. Misschien doet ie dat wel...
Zoiets als: //Server/SHARE

Bedankt voor de tip, maar.... helaas; dit werkt ook niet. Zelfde melding.

Ik blijf het vreemd vinden. Ik kan werkelijk niet bedenken wat er niet goed zit, vooral omdat de PING gewoon goed gaat. Ik concludeer er feitelijk uit, dat de server wel gevonden wordt, maar alleen niks terug zegt (als het ware).

Ik zal de smb.conf eens grondig doorspitten. Misschien zag ik iets over het hoofd.

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #48 Gepost op: 2009/11/22, 20:19:11 »
Wat ik zelf doe.

Ik woon in Nederland en werk in Ierland/ Frankrijk. Ik heb thuis een NAS staan (Freenas) waar ik NFS shares op heb aangemaakt. Ik sla elk document op op de server voor alle gezinsleden en elk document staat maar een keer op de NAS en is van elke PC te benaderen. Het maakt niet uit op welke PC je zit, je hebt altijd het juiste bestand. Tevens wordt mijn hele schijf 's nachts automatisch gebackuped (Gesynched eigenlijk) naar twee andere schijven.

En aangezien ik thuis een upload heb van 5 MB kan ik mijn bestanden via SSH vanuit mijn computer in Frankrijk prima benaderen, Zit ik in ierland dan gebruik ik de laptop.

Ik ben er niet zo'n voorstander van om poort 139 voor Samba open te zetten. Via SSH en wat certificaten loopt het prima.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 20:25:15 door flyerman »
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: centrale opslag netwerk
« Reactie #49 Gepost op: 2009/11/22, 22:28:08 »
Flyerman,
misschien wil je even het hele topic lezen.
Dan snap je misschien beter waar ik mee bezig ben.

Groetend,

Steven