Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?  (gelezen 3145 keer)

Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Gepost op: 2009/08/30, 10:26:21 »
Hallo.
Ik heb 10 minuten geleden 1 gig bij mijn 512 mb gestopt.
Windows en ubuntu zien dat allebij. (ookal geeft ubuntu 100 mb minder aan als windows)
Maar ik merk geen verandering!
Altijd als ik firefox opende en op toepassingen drukte kwam het menutje erg stotterig/in frames open (de animatie ging zeg maar niet vloeiend) met 512 mb. (dat in firefox was alleen op deze site trouwens)
Nu zit er 1.5 gig in en heb ik dat nog!

Iemand?  :'(

Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/30, 10:29:29 »
Ruk die 512 er maar uit.
Wat er nu gebeurd is dat de bios de instellingen overneemt van die langzame 512 chip waardoor je niet proviteerd van die snelle1024 chip.

Eventueel de bios optimaal instellen voor die nieuwe mem chip.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/30, 10:30:50 »
Is het dan wel veel sneller? :)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/30, 10:39:22 »
Als het goed is wel.

Maar eerst even een fabeltje uit de wereld helpen: Je computer wordt alleen sneller van geheugen bijplaatsen als je daarvoor te weinig geheugen had. Ik jouw geval is dat zo: 512 is net iets te weinig.

Maar stel je hebt 2 GB en je plaatst daar nog 2 GB bij, dan merk je dat onder normale omstandigheden niet. Je PC zal er misschien zelfs trager van worden omdat het een groter geheugenbereik moet adresseren.
Natuurlijk is 4 GB wel aanbevolen als je zware programma's zoals videobewerking enzo draait.

Offline Ploffie

  • Lid
Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/30, 10:41:23 »
Had je er inderdaad beter een reepje van 512 MB bij kunnen kopen.
Dat heb ik ook gedaan, maar of ik hem nu sneller vind...neu, niet echt.

Hij gebruikt amper zijn swap nog, maar dat deed hij met 512 MB ook al pas als hij naar mijn maatstaven zwaar belast werd.

Gebruik je compiz? Dat kun je beter al niet gebruiken.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/30, 10:51:32 »
Het feit dat menu's stotterig openen, heeft alles te maken met je videokaart.

Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/30, 11:14:23 »
Oke.
Ik heb de oude 2 kaartjes van 256 eruit gehaald.
Maar nog steeds een beetje stotterig op deze site.
Kan ik die oude er beter uitlaten?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/30, 11:17:32 door Glenn nl »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/30, 12:14:04 »
Op oude pc's(ligt aan de moederbord) moest normaal altijd 2 geheugen bankjes gevuld worden, dan had je double date rate, dus geheugen loopt op dubbele snelheid.
Indien je 3 of 1 plaatst dan heb je de dubbele snelheid niet. Dus 2 of 4 plaatsen, beste is 2, 2 is lichter voor de memcontroller, zeker bij overclocken. Bij 4 banken gevuld heb je ook meer kans op fouten in het geheugen omdat het geheugen niet goed samenwerkt met memcontroller.

Indien je langzamere geheugen bijplaatst dan zal alle snelheden naar beneden gezet worden, indien verschil maar een beetje is maakt het niks uit, met meer geheugen zal ubuntu sneller zijn met bepaalde programma's.

Met memtest86, een bootable cd, kun je je geheugen testen(hele nacht laten lopen). Bij dit programma zie je ook of het geheugen op dubbelen snelheid loopt. Na de test moet er 0 fouten zijn.

Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/30, 14:01:47 »
Ik zie net dat mijn oude 256 geheugen kaartjes ook ddr 400 zijn (zoals mijn nieuwe)
Is het verstandig om ze weer terug te stoppen?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/30, 14:15:05 »
Indien je 4 stuks hebt, gewoon erin duwen.

Offline Dæn

  • Lid
Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/30, 14:22:02 »
Indien je 4 stuks hebt, gewoon erin duwen.
Volgens mij heeft 'ie er nu 3: 1 van 1GB en 2 van 256MB

Als zijn moederbord die double date rate nog heeft, is die snelheidswinst te verwaarlozen vrees ik.

@Glenn nl: afhankelijk van wat je met je computer allemaal wilt doen kun je overwegen om een streepje van 512MB of 1GB bij te kopen en naast je huidige 1GB te zetten. En wat Ploffie zegt: als je Compiz gebruikt, zet maar lekker uit.  ;)  Om dat ten volle te benutten moet je best wat rekenkracht beschikbaar hebben op je videokaart.

Offline track

  • Lid
Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/30, 20:27:28 »
Hoi Glenn,

je moet even kijken of je moederbord het geheugen met meerdere (=2) kanalen aanspreekt.
(moet je toch even het manual raadplegen ...)
Indien dat zo is moet je inderdaad best een even aantal evengrote reepjes er inprikken,
anders verlies je effectief zo'n 15% snelheid.

Zo niet maakt het geen bal uit. Als zij allen op ddr 400 draaien (+ het zelfde getal wachtcyclussen: 2.5 of 3 !)
worden zij ook met volle snelheid aangesproken.

track


Offline Joshua822

  • Lid
Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/31, 11:00:13 »
Citaat
Aantal geheugen kanalen     2

Ja, je moederbord heeft twee geheugen kanalen. Dus je zou nu best gewoon nog één module van 1 GB DDR 400 Mhz geheugen naast de andere 1 GB module moeten prikken.

Als je menu wat trager tevoorschijn komt ligt dit waarschijnlijk aan de snelheid van de processor of de videokaart. Dit heeft niets met het RAM geheugen te maken.

Offline track

  • Lid
Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/31, 12:35:43 »
+1

Volgens het handboek op  http://www.msi.com/index.php?func=downloadfile&dno=3948&type=manual  (blz. 2-7) :
Citaat
- In dual-channel mode, make sure that you install memory modules
  of the same type and density on DDR DIMMs.

Dus een gelijke erbij prikken, anders draait hij niet met "dual channel".

track

p.s.: je kunt het verschil zelf testen:  draai de "memtest" eerst alleen met de twee gelijke oude reepjes er in,
       en daarna met het nieuwe erbij.  Dan weet je precies hoe veel het effectief scheelt.
Misschien kun je dat 1GB reepje ergens ruilen in twee van 512 MB ?
« Laatst bewerkt op: 2009/08/31, 12:42:38 door track »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nieuw geheugen haalt niks uit?!?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/31, 14:34:36 »
Dual channel of single channel scheelt echt helemaal niks als het gaat om een simpel menu dat getoond moet worden.
Ziet hij al je geheugen maar is het nog steeds traag, dan is het je videokaart. Kijk eens of je wel de goede drivers hebt en of het helpt als je de desktop effecten uit zet.