Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp  (gelezen 2250 keer)

bermond

  • Gast
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Gepost op: 2007/04/30, 20:09:59 »
Hallo,

Hoe zit dat nu?
Ik heb een dual boot Windows-Ubuntu
Mijn IP adres is anders onder Windows als onder Ubuntu beide zijn dmv DHCP geconfigureerd via mijn ISP..Hoe zit dat?

Wie heeft een eenvoudig antwoord?

Dit geeft met name problemen om dat ik aan het spelen ben met apache en ik een domeinnaam heb aangeschaft en in de Zone records van Lycos(waar ik mijn Domeinnaam heb aangeschaft) moet verwijzen naar een ip adres, dit geld ook voor mx records als ik een mailserver wil opzetten moet ik verwijzen naar een IP-adres.

Normaal is mijn ip bij mijn ISP niet dynamisch, althans eens in de 4-5 maanden wil het wel eens veranderen. Ik ben zelf niet zo'n voorstander van services als DynDNS.

Hoe zit dat trouwens met die dhcp-server van mijn ISP, ik neem niet aan dat die dhcp-server aan ieder willekeurige computer die op zijn netwerk komt een IP-adres uitdeelt, is er zoiets als dat mijn ISP me kan Herkennen aan het mac adres van mijn kabel modem....of hoe werkt dit,

Wie kan me kort uitleggen hoe dit werkt.

Offline Martin

  • Lid
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/30, 20:38:26 »
Bedoel je je "buiten" IP? ( Zoals 84.86.120.2)
of je "binnen" IP? ( Zoals 192.168.1.32 )

bermond

  • Gast
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/30, 20:44:03 »
Nee mijn "buiten Ip" is onder Ubuntu anders als onder Windows,
Bij mijn ISP @Home zijn we gewend om de computer een naam te geven bijvoorbeeld:
cc196189-a, als ik dat niet correct doe krij ik geen ip-adres toegewezen.

Onder Ubuntu hoeft dat niet, ik gebruik slechts de live cd en heb daarna meteen Internet. DAt is erg positief maar brengt bij mij vraagtekens???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/30, 20:47:32 »
Dat is niet je IP-adres, maar slechts de "naam" van je computer zelf. Die kun je vrijelijk kiezen en is volkomen onbelangrijk, tenzij je op een netwerk zit in huis, met meerdere PC's dus.

Mijn laptop heet bijvoorbeeld "klaptop". Zowel in de drie Ubuntu's op mijn harde schijf, als in Windows en in Knoppix.

bermond

  • Gast
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/30, 20:53:15 »
ja ik begrijp dat dit de naam van mijn pc is en niet mijn Ip dat is duidelijk.
Maar dit is de naam die ik van mijn ISP heb gekregen en kan ik niet vrij kiezen, althans niet onder Windows.

Onder Ubuntu wil het geval dat ik juist wel vrij een naam kan kiezen. Maar het vreemde is dat ik een ander IP adres heb.

Ik kan geen verschillende Ip-adressen gebruiken opdat ik dan steeds me records moet wijzigen bij Lycos waar ik een Domeinregistratie heb en ik wil in de toekomst zelf Hosten.

Wat ik me zo kan voorstellen is: ik betaal elke maand 30 euro voor een kabelabbo. Bij een clean install kom ik op het Internet en ik krijg een Ip-adres toegewezen van mijn ISP zodat ik kan gaan beginnen.

Maar wat nu als ik gewoon die rekening bij me ISP niet betaal, en ik kom gewoon online met me kabelmodem of met een zelfgekocht modem ofzo, ik neem aan dat die dhcp-server van me ISP zo slim is dat ie me dan geen ip-adres toewijst, ik betaal immers niet en zou dan niet kunnen internetten. Met andere woorden hoe weet die DHCP dat ik bermond ben,

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/30, 21:15:09 »
Lijkt me nogal een luxeprobleem, eigenlijk.....  :-)

Offline Martin

  • Lid
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/30, 22:13:26 »
Ik vind het best wel raar dat @ Home jou een IP geeft? I
Meestal is dat je router/modem ;)

k weet niet waar je woont, maar mijn zus in Zwolle heeft ook @ home en dat werk ook met router/modem.

Maar onder Ubuntu, heb je dan een vast IP adres? als dat zo is kun je misschien 2 servers toevoegen in je lycos account?
Anders kun je je vraag even stellen op Tweakers.net, daar kunnen ze je misschien meer vertellen over dhcp e.d

Mvg Martin

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/30, 23:23:26 »
Kun je precies beschrijven hoe jouw situatie eruit ziet, gebruik je een computer direct op internet of gebruik je er een router/modem tussen? In het laatste geval ligt dit aan jouw router/modem.

Offline siegi

  • Lid
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/01, 00:03:42 »
Maak op deze site gewoon een dynamic dns aan http://www.dyndns.com/ .
En gebruik ddclient om je ip telkens te updaten bij dyndns.  
Zo kan je de computer steeds berijken door het dns in te geven.  bv
****.homelinux.com geeft mijn pc.

bermond

  • Gast
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/01, 12:51:19 »
Ik heb gewoon eenvoudige opstelling, 1 computer en maak geen gebruik van een router. Dus mijn computer zit direct op het kabelmodem.

En heb een dualboot Windows-Ubuntu

Als ik windows installeer dan moet ik mijn computer een naam geven die ik van @Home heb gekregen namelijk cc196189-a. Als ik dat fout doe dan krijg ik geen internet verbinding. Ik krijg dus via een dhcp-server van @Home een ip adres toegewezen Dynamisch. Deze veranderd niet vaak maar zo af en toe wel.

Als ik Ubuntu installeer of maak gebruik van de live cd heb ik meteen internet ongeacht de computernaam en krijg ik dus ook een Ip-adres toegewezen van de dhcp-server van @home.

Maar het rare is dat dit een ander Ip-adres is als dat bij Windows

bermond

  • Gast
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/01, 13:41:36 »
Citaat van: mcdesign
Ik vind het best wel raar dat @ Home jou een IP geeft? I
Meestal is dat je router/modem ;)

k weet niet waar je woont, maar mijn zus in Zwolle heeft ook @ home en dat werk ook met router/modem.

Maar onder Ubuntu, heb je dan een vast IP adres? als dat zo is kun je misschien 2 servers toevoegen in je lycos account?
Anders kun je je vraag even stellen op Tweakers.net, daar kunnen ze je misschien meer vertellen over dhcp e.d

Mvg Martin
Is niks raars aan hoor dat @home je een ip adres geeft, ik heb toch een abbo bij @Home voor me kabelverbinding, als ik dus internet ontvang ik van de DHCP-server van @Home een ip adres, zonder dit kan je toch niet internetten. Of heb ik het mis?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #11 Gepost op: 2007/05/01, 13:48:39 »
Nou, kan goed zijn dat je @Home abonnement meerdere externe IP adressen geeft (zal waarschijnlijk een stuk of 4 zijn) zodat je meerdere computers kan verbinden zonder een router (met switch ofzo dan) die allemaal gewoon een eigen extern IP adres hebben.

Ik denk dat het moeilijk is om dat @Home dingetje te verplichten om 1 bepaald IP adres te geven aan jou. Hij denkt waarschijnlijk dat het 2 verschillende computers zijn doordat Windows en Linux verschillend zijn en hierdoor geeft hij 2 verschillende IP adressen. Ik weet niet hoe je dat op kan lossen en of het wel op te lossen valt.

Wat je wel zou kunnen doen is een router gebruiken die altijd dan hetzelfde IP binnenkrijgt en die router dan verbinden met je computer(s), maar dan heb je natuurlijk wel weer "problemen" met de router configuratie :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

bermond

  • Gast
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #12 Gepost op: 2007/05/01, 14:06:30 »
Om nog even door te gaan!!

Mijn kabelmodem zit via een een tcp-ip kabel verbonden met me pc netwerkkaart. Dit is de standaard situatie bij de meeste mensen denk ik.
Maar het kabelmodem(Arris) heeft ook nog een USB aansluiting voor een tweede pc. Als ik dus een tweede pc op die USb aansluiting zou proppen dan krijg ik dus twee verschillende ip adressen voor twee pc's zonder gebruik te maken van een router?

Ik denk dat het bovenstaande van profox me aardig op weg heeft geholpen!!

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/01, 14:09:01 »
Citaat van: bermond
Maar het kabelmodem(Arris) heeft ook nog een USB aansluiting voor een tweede pc. Als ik dus een tweede pc op die USb aansluiting zo proppen dan krijg ik dus twee verschillende ip adressen voor twee pc zonder een router?
Ik veronderstel van wel :)
2 externe ip adressen dus

een router zou slechts 1 extern ip adres krijgen en over de computers lokale (interne) ip adressen verdelen
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

gertvo

  • Gast
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #14 Gepost op: 2007/05/01, 14:30:45 »
Vraagje ; heb je verschillende mac adressen onder windows en Linux ??? ( heb bij Telenet ( in Belgie )  gewerkt ) en volgens mij " reserveert " men de IP adressen per Mac adres.

bermond

  • Gast
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #15 Gepost op: 2007/05/01, 14:32:18 »
ja zo'n idee had ik ook al dat ip-adressen gereseveerd worden aan de hand van mac-adres van kabelmodem, maar daar ben ik nog niet uit.

Dat betekend dus als ik zelf een kabelmodem zou kopen via het internet of e-bay (daar kun je kabelmodems wel kopen)  dat dan me mac-adres veranderd.

Het mac adres is een hardware-indentificatie(voor mensen die niet weten wat een mac-adres is)

Offline siegi

  • Lid
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #16 Gepost op: 2007/05/01, 14:34:47 »
Citaat van: gertvo
Vraagje ; heb je verschillende mac adressen onder windows en Linux ??? ( heb bij Telenet ( in Belgie )  gewerkt ) en volgens mij " reserveert " men de IP adressen per Mac adres.
Neen of je zou er extra iets aan moeten gedaan hebben een mac adres software matig veranderen ofzow.
En bij telenet is dat inderdaad zo als er een computer met een ander mac adres aangesloten word op die modem moet je dat ding elke keer resetten.  Dan kan het handig zijn om je mac adres software matig aan te passen.

bermond

  • Gast
Mijn Ip is anders onder Windows als bij Ubuntu met Dhcp
« Reactie #17 Gepost op: 2007/06/13, 15:12:19 »
Ik heb dat kabelmodem van Arris nog eens nader onder de loep genomen en het blijkt dat dit kabelmodem is voorzien van 2 mac-adressen namelijk:

1 mac-adres voor de TCP-ip kabel(volgens mij heet dit RJ-aansluiting) en 1 mac-adres voor de USB aansluiting.

Een tweede pc die ik dus aansluit op mijn Usb aansluiting krijgt op die manier een ander ip adres opdat anders de communicatie onderling verkeerd zou gaan.

Wat ik dus op dit moment aanneem is dat mijn ISP die mij een kabelmodem verschaft aan de hand van Mac-adres van dit kabel modem mij de ip-adressen verschaft via een Dhcp-server.