Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot maken  (gelezen 8375 keer)

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Gepost op: 2006/01/24, 11:40:12 »
Ik hoor veel positiefs over Ubuntu en wil het graag proberen, want ben nu zo langzamerhand echt helemaal zat van die bekende windows-blauwe schermen en disc-scans bij opstarten.
Heb ubuntu gedownload en direct vanaf bureaublad met Nero op CD gebrand.

Nu heb ik het probleem: Ik kom niet in de installatie, de CD wordt niet herkend, Windows start steeds op.
Ook met de opstartflop voor Ubuntu lukt het niet, pc zegt dan: ntldr ontbreekt. Heb flop met NTLDR ontbreekt  (ja, ik heb bijna alles al meegemaakt met windows) maar dat werkt niet via de opstartflop voor Ubuntu. Andere volgorde in de bios helpt ook niet (a,c, scsi enzo) ,steeds start windows weer op.

Wat doe ik verkeerd? Bedankt!

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
dual boot maken
« Reactie #1 Gepost op: 2006/01/24, 11:49:41 »
Brandt dat bestand eens opnieuw, maar niet als data, wel als image :)
Burn iso of zo in Nero.

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Reactie #2 Gepost op: 2006/01/24, 12:55:55 »
Hallo Zappa

Heb ik al naar gekeken in Nero, maar kreeg een instelling niet voor elkaar. Maar ik probeer het nog eens.
Ps windows heeft er wel een windows-vleugel van gemaakt, en later heeft het bestand een Nero embleem gekregen.

JW

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Reactie #3 Gepost op: 2006/01/24, 13:34:35 »
Ik heb hem nieuw gebrand, als image bestand van schijf.
Volgorde in bios Cdrom/A/C gezet en nu krijg ik het Ubuntu startmenu!

bedankt Zappa, ik ga nu installeren
jw

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
dual boot maken
« Reactie #4 Gepost op: 2006/01/24, 14:21:38 »
no problem :)
'Ps windows heeft er wel een windows-vleugel van gemaakt, en later heeft het bestand een Nero embleem gekregen.'

Kun je aanpassen in derde tab in mapoties als je wil, extensies :)

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Reactie #5 Gepost op: 2006/01/24, 15:05:48 »
Heb al wat geinstalleerd, maar bij de schijfindeling gaat iets mis:
IDE heeft 10.1GB,
#1 primair 5.3 GB fat32
#5 logisch 4.9 GB fat32

Op 1 staat windows, laat ik staan.(dual boot)
Op 5 wil ik ubuntu zetten, maar de verandering wordt niet geaccepteerd, menu gaat steeds weer terug naar "schijfindeling' en"klaar met instellen partities"
Ik krijg geen "volgende" te zien

wat nu?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
dual boot maken
« Reactie #6 Gepost op: 2006/01/24, 15:19:58 »
Ken de installatie niet echt zo goed uit het hoofd, maar ga naar geavanceerd (?) je moot het laten we zeggen ext3 overzetten (niet fat), en primair maken + bootable flag meegeven. Je ziet dan een sterretje en een rare smiley te zien als je teurg op het overzicht komt, of een bliksem of zo.

Hier een link:
http://www.mrbass.org/linux/ubuntu/install/
Kies voor manually edit table.

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Reactie #7 Gepost op: 2006/01/24, 17:54:12 »
Lijkt knullig hier: maar ben nu bij de password, en alles wat ik invoer is invalid, ook kleine letters met cijfers. Heb allerlei combinaties ingevoerd, niets werkt. Het lijkt alsof het toetsenbord niet aangesloten is of zo. Er komen wel asterisks te staan dus aansluiting moet ok zijn.

Misschien iemand een tip voor een werkend password-combinatie voor Ubuntu? Ik kom nu niet verder met de installatie.

bedankt alvast.

jw

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Reactie #8 Gepost op: 2006/01/24, 19:22:19 »
Ik heb het password maar overgeslagen, en de rest van de installatie afgemaakt. Ik hoop dat ik nog in ubuntu kan komen.

Net pc opgestart en nu krijg ik: " not found any active partition in HD"     en:

 "disk boot failure, insert system disk and press enter"

Dus toch een probleempje hier, wat nu?

dual boot maken
« Reactie #9 Gepost op: 2006/01/24, 20:55:16 »
Start nog eens op met de ubuntu installer en controleer bij de schijfindeling of partitie 1 wel bootable is.

Over het wachtwoord ding: hij vraagt er 2 keer om, doe je wel 2 keer dezelfde?

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Reactie #10 Gepost op: 2006/01/24, 21:22:37 »
Goed ik probeer morgen ubuntu installer nog een keer en kijk of hij wel goed boot.

Heb er een zwaar hoofd in: want ntldr ontbreekt bij windows. Als ik ntldr toevoeg via flop krijg ik melding dat:  \system32\hal.dll weer ontbreekt.
De windows versie was toch al niet zuiver meer(virus, spy's?) dus ik moet die er toch nieuw opzetten (kale W2k voor spelletjes)
Ik weet niet waar ik nu moet beginnen, eerst windows nieuw installeren of ubuntu. Of een handige "nerd" vragen die dit zo even doet.

Ja, ik toets steeds 2 keer precies hetzelfde in, na een uurtje ben ik er maar mee gestopt. Ook num/capslock werkten niet, evenals tekens

bedankt,
jw

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Reactie #11 Gepost op: 2006/01/25, 10:53:32 »
Dennis: vanmorgen gekeken of ubuntu wel geboot wordt, dus niet. Nu wel na wijziging.

Password werkte weer niet, maar bij configureren ubuntu moest ik een valid passw. invoeren en pakte hij hem.

Ik probeer later wel de Windows-partitie nieuw te formatteren/installeren.


jw

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
dual boot maken
« Reactie #12 Gepost op: 2006/01/25, 16:29:35 »
Win herkent geen Linux partitie en zal lastig gaan doen als 'em niet op sector 0 staat van uw HD. Altijd beter eerst Win, dan Linux. Wat is er mis met uw win misschien?

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Reactie #13 Gepost op: 2006/01/25, 20:05:49 »
Zappa: Win mist bepaalde opstartbestanden of ze zijn beschadigd, NTLDR en nog iets in winroot. Ik heb geprobeerd windows op te starten via een opstartflop maar dat werkte niet. Toch zal ik een keer proberen windows te repareren. Win staat op /dev/hda1 (fat32), ubuntu op hda5.  
Ik heb ubuntu 700mb swab toegekend, wat veel misschien maar het werkt.

jw

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
dual boot maken
« Reactie #14 Gepost op: 2006/01/25, 21:10:37 »
Je kan windows herstellen door op te starten van cd-rom, herstellen te kiezen of zo, op een promt komen en fixmbr uit te voeren.
Daarna is grub weg.
Dus dan live-cd ubuntu erin, opstarten vanaf daar en op terminal-prompt:
grub -reconfigure (denk ik, zie anders eens in de man page van grub)

dual boot maken
« Reactie #15 Gepost op: 2006/01/25, 22:45:18 »
als ntldr mist kan ook het command fixboot wel eens helpen om windows weer aan de praat te krijgen.

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Reactie #16 Gepost op: 2006/01/26, 20:17:47 »
Dennis, kan die fixboot in win zelf gerepareerd worden? Ik heb win2k weer aan de praat, zal eerst proberen de oudere instelling weer terug te zetten, dat kan ergens.  

en Zappa: dan moet ik eerst een live-cd downloaden. Maar dit zal ik doen als reparatie in win zelf niet lukt.

bedankt!
jw

Ps ik zit nu op dit forum via 2e pc (oude prosignia server)

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Reactie #17 Gepost op: 2006/01/26, 20:32:56 »
Nou ik heb wel gemerkt dat windows het niet lukt vindt om een partitie met ubuntu te bekijken.... Samen werken is er niet bij.
Moet de ubuntu-partitie nog afgeschermd worden voor windows?

Ja, na ruim 1 minuut zoeken heeft win de stationsgegevens weer gevonden. Zal station D (ubuntu) maar niet meer aanraken via win.

jw

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
dual boot maken
« Reactie #18 Gepost op: 2006/01/27, 11:00:46 »
Win zal het aangeven als ongepartitioneerd of onbekend. Als je het zelf niet vraagt zal win er af blijven. Vanuit linux zal je wel win zien. Blijf er echter af of uw win zal crashen. Best is een 'neutral ground', een derde partie in fat 32 waar je bestanden naar schrijft zowel vanuit Ubuntu als win. Dat werkt perfect.

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Reactie #19 Gepost op: 2006/01/28, 20:25:56 »
Hallo Zappa

Win gaf niet aan onbekend of ongepartitioneerd, gaf geen info maar crashte inderdaad bijna. Ik denk dat XP er beter mee om kan gaan. Die aparte fat32 wordt wat krap op 10.1G HD. Of ik moet wat van win afsnoepen(5.2G)

Beeld instelling wil ik wijzigen, trilt enorm nu met ubuntu, refresch kan ik kiezen in 54 of maximaal  60Hz, Met win kon ik meer instellingen kiezen en tot 75hz of meer. Kan ik refresch rate nog verhogen ergens?

Paar dagjes gewerkt met ubuntu, wennen, maar overzichtelijk. Ik moet sdram bijhalen, (nu 128mb) Win2k leek sneller, maar win start wel langzamer op bij het aanzetten. Ga processor 10%  overklokken.(500mHz) Verder zijn er nog wat kleine dingetjes, printer werkt nog niet (Hp710c) en evolution mail geeft steeds foutmelding.

jw

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
dual boot maken
« Reactie #20 Gepost op: 2006/01/28, 21:25:04 »
Win checkt op wijzigingen sinds laatste shutdown. Vandaar dat het niet interessant is om iets te wijzigen op die partitie.

Beeld: Dat kan aangepast worden in de config file van X

Printer... good luck with that :( - niet eenvoudig.

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Reactie #21 Gepost op: 2006/01/29, 19:49:33 »
Als ik wat op de HD ga wijzigen moet ik dus alles opnieuw doen. Dit doe ik later een keer, ik wil eerst wat ervaring opdoen met ubuntu.
Ik heb al wat gezien op www: iemand met 710c en ubuntu, ging niet geweldig. Dus aan het werk en zoeken  waarom de printer het niet doet.
Dan is plug and play zo gek nog niet, maar dit werkt ook niet altijd. Tevergeefs heel wat modems of scanners geprobeerd met win in het verleden, W98 geen probleem, in W2k niet, ik heb op 't laatst de scanner gewoon platgetrapt, zo flauw was ik van het steeds nieuw installeren (en ik kan je wel zeggen dat dat enorm op kan luchten)  

jw

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
dual boot maken
« Reactie #22 Gepost op: 2006/01/29, 19:51:45 »
LOL
(sorry, was grappig, ocharme die scanner, die kan er toch ook niets aan doen)

Offline jw

  • Lid
dual boot maken
« Reactie #23 Gepost op: 2006/01/29, 20:08:27 »
Ja kennywest leuk he, Zelf gezien: In een goedkope Mustek zitten Canon onderdelen! Heb het printje nog, haal daar de ferriet bead-on-wires af en zet ze in mijn CD-speler!

JW

`GooZ

  • Gast
dual boot maken
« Reactie #24 Gepost op: 2006/01/29, 20:32:44 »
Met de printer kan ik je wel helpen, ik heb er namelijk hier ook zo een staan die ik werkende heb gekregen via een topic op de gewone Ubuntuforums. Ik zal NU even op zoek gaan naar het topic waar ik mijn antwoord gevonden heb.
EDIT: Gevonden! http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=77940
Ik kan me de euforie bij jou al inbeelden, ik heb namelijk zelf ook een hele tijd hierop zitten zoeken en vloeken (h