Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn laptop loopt vast tijdens tekstbewerking  (gelezen 548 keer)

Mijn laptop loopt vast tijdens tekstbewerking
« Gepost op: 2024/03/19, 11:28:49 »
Als ik een aantal documenten heb geopend waar ik gegevens uit moet kopiëren naar een nieuw document dan loopt mijn laptop vast.
Open staat dan ook Thunderbird.
Dan moet ik een harde reset uitvoeren om daaruit te komen.
Laptop schakelt dan uit en start opnieuw. Alle documenten die ik nodig heb weer opnieuw openen. De aanpassingen die ik al aangebracht had zijn verdwenen (eigen schuld) en moet dus weer opnieuw beginnen. ( nu met regelmatig bewaren).

Tijden de opstat zie ik dat er meldingen langskomen met tekst waarin ik zie "orphan nodes"

Vraag1: hoe kan ik die meldingen tevoorschijn toveren?
Vraag 2: met weke aanpassingen kan ik dit verder voorkomen?

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

Re: Mijn laptop loopt vast tijdens tekstbewerking
« Reactie #1 Gepost op: 2024/03/19, 11:50:44 »
Als ik een aantal documenten heb geopend waar ik gegevens uit moet kopiëren naar een nieuw document dan loopt mijn laptop vast.
Open staat dan ook Thunderbird.
Dan moet ik een harde reset uitvoeren om daaruit te komen.
Laptop schakelt dan uit en start opnieuw. Alle documenten die ik nodig heb weer opnieuw openen. De aanpassingen die ik al aangebracht had zijn verdwenen (eigen schuld) en moet dus weer opnieuw beginnen. ( nu met regelmatig bewaren).

Tijden de opstat zie ik dat er meldingen langskomen met tekst waarin ik zie "orphan nodes"

Vraag1: hoe kan ik die meldingen tevoorschijn toveren?
Vraag 2: met weke aanpassingen kan ik dit verder voorkomen?

SPW
je bent er niets mee maar dit betekend orphan nodes??    https://docs.oracle.com/en/applications/enterprise-performance-management/11.2/drmuy/orphan_nodes.html#drm_user_book_70
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn laptop loopt vast tijdens tekstbewerking
« Reactie #2 Gepost op: 2024/03/19, 12:32:55 »
Misschien is het "orphan inodes"? Dat wijst dan op een niet coherent bestandssysteem. De goede oude truck, een bestand "/forcefsck" werkt helaas niet meer om een uitgebreide schijfcontrole te starten. Er zijn enkele manieren, maar die zijn veel minder eenvoudig.

Een methode is eenmalig een kernelparameter door te geven vóór het opstarten. Hiervoor moet je in het GRUB opstartmenu zijn, het menu dat je toelaat te kiezen tussen Linux en Windows.

  • In het Grub menu, selecteer met de pijltjestoetsen het Ubuntu systeem ("Ubuntu)
  • Druk op de toets "e"
  • Ga in de code die verschijnt naar beneden naar de lijn die begint met "linux"
  • Duw op "End"  om naar het einde van die lijn te gaan
  • Voeg nu en spatie toe en daarna (zonder de aanhalingstekens) "fsck.mode=force"
  • Druk nu op Ctrl+X: het systeem zal opstarten met die extra parameter (éénmalig)

Als het schijfherstel succesvol is, dan moeten die meldingen verdwenen zijn.

Re: Mijn laptop loopt vast tijdens tekstbewerking
« Reactie #3 Gepost op: 2024/03/20, 12:08:06 »
Hé vanadium, volgens mij kun je die orphan nodes toch gewoon met <sudo fsck> opruimen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mijn laptop loopt vast tijdens tekstbewerking
« Reactie #4 Gepost op: 2024/03/20, 14:53:07 »
Hé vanadium, volgens mij kun je die orphan nodes toch gewoon met <sudo fsck> opruimen?
Niet op een harde schijf die in gebruik is.

Re: Mijn laptop loopt vast tijdens tekstbewerking
« Reactie #5 Gepost op: 2024/03/20, 17:08:15 »
Hé vanadium, volgens mij kun je die orphan nodes toch gewoon met <sudo fsck> opruimen?
Niet op een harde schijf die in gebruik is.
neeem eerst dit eens door voor je dat gaat doen    https://phoenixnap.com/kb/fsck-command-linux
stukje vertaald voor u

Het Linux hulpprogramma fsck (File System Consistency Check) controleert bestandssystemen op fouten of openstaande problemen. Het hulpprogramma wordt gebruikt om mogelijke fouten te herstellen en rapporten te genereren.

Dit hulpprogramma wordt standaard meegeleverd met Linux-distributies. Er zijn geen specifieke stappen of installatieprocedure nodig om fsck te gebruiken. Zodra je de terminal laadt, ben je klaar om de functies van het hulpprogramma te gebruiken.

Volg deze handleiding om te leren hoe je fsck kunt gebruiken om het bestandssysteem op een Linux-machine te controleren en repareren. De tutorial geeft voorbeelden van hoe je de tool kunt gebruiken en voor welke gebruikssituaties.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/20, 17:10:16 door pinokkio »
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Mijn laptop loopt vast tijdens tekstbewerking
« Reactie #6 Gepost op: 2024/03/20, 20:44:42 »
Soms sinds kort een SSD geplaatst?
In een oude PC een SSD plaatsen is geweldig, maar..........
Bij bepaalde merken lijkt het alsof er een timing probleem is op de sata aansluiting.
Voorbeeld bij mij werkt een Lexar SSD met soms een minuut lang lockup en gaat dan weer verder.
In dezelfde PC een WD of Kingston heeft dat probleem niet.
De ogenschijnlijk niet goed werkende Lexar in een ASUS laptop en Fujitsu/Siemens PC gestopt, werkt zonder problemen.
Bij de computerondersteuning bijeenkomsten nog 2 oudere laptops met deze Lexar problemen, dus nog wat slimme SSD swaps uit te voeren.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Mijn laptop loopt vast tijdens tekstbewerking
« Reactie #7 Gepost op: 2024/03/21, 09:38:26 »
Niet op een harde schijf die in gebruik is.

Dan opstarten vanaf een usb-stick met bv. Puppy Linux erop, dan de schijf ontkoppelen, dan fsck draaien. Moet kunnen toch?

Offline Oesje

  • Lid
Re: Mijn laptop loopt vast tijdens tekstbewerking
« Reactie #8 Gepost op: 2024/03/21, 10:23:39 »
Citaat
Als ik een aantal documenten heb geopend waar ik gegevens uit moet kopiëren naar een nieuw document dan loopt mijn laptop vast.
Open staat dan ook Thunderbird.

Ik denk maar even mee . Loopt de laptop ook vast als Thunderbird niet geopend is . Die geopende documenten zijn toch toevallig geen bijlagen in Thunderbird ?

Hier valt ongeveer soorgelijk probleem te lezen .
https://forum.ubuntu-fr.org/viewtopic.php?id=2070125

Die Orphan inodes zijn de documenten die bij de crash openstonden en  (trachten) hersteld te worden .

Wat zijn de specificaties van de laptop ?
« Laatst bewerkt op: 2024/03/21, 10:42:01 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate