Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Officiële waarschuwing tegen Ultamatix  (gelezen 52368 keer)

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #50 Gepost op: 2008/08/06, 19:03:03 »
Citaat van: pjotr123
Dat kun je doen, maar hoe dan ook zal jouw ervaring niets veranderen aan het algemene oordeel over Ultamatix.
Let wel: ik ben geen bepleiter van ultamatix, in feite vindt ik de tool nogal overbodig, maar daar gaat het me niet om. Sinds wanneer spreek jij namens de hele community hier ?

Ik vindt je opstelling weinig constructief in deze.
Je reageert vanuit oude trauma's en test niets zelf, maar kiest ervoor om af te gaan op wat oude statements en trauma's mbt deze tool.

Zelfs als ik aangeef, dat het bij mij vlekkeloos loopt blijf je volharden.
Jammer, vooral voor jezelf Pjotr en wellicht ook voor vele mensen die jij beoogt te helpen op dit forum.
Die zijn IMO juist gebaat bij een open-minded opstelling in plaats van een aan het fanatieke grenzende afkeuring van een tool waar je zelf klaarblijkelijk weinig tijd in wilt steken.

Dat je niets ziet in deze tool is prima, maar die grenzeloze afkeuring is schijnbaar niet gestoelt op eigen onderzoek of ervaring met deze nieuwe variant. Die combinatie ondergraaft je geloofwaardigheid, jammer.

Monk.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #51 Gepost op: 2008/08/06, 19:22:26 »
Citaat van: arie
Citaat van: Monkwarrior
Je reageert vanuit oude trauma's en test niets zelf, maar kiest ervoor om af te gaan op wat oude statements en trauma's mbt deze tool.
en dat klopt niet
Citaat van: pjotr123
Een paar mensen hebben het script immers geanalyseerd (waaronder Johanvd, zie eerder in deze draad). Deze analyse is overduidelijk: het is rotzooi.
lijkt me duidelijk
+1

@Monkwarrior: dit commentaar van jou zit er wel heel erg overduidelijk naast, zeg. Over aangetaste geloofwaardigheid gesproken...  :-)

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #52 Gepost op: 2008/08/06, 19:27:10 »
Ik ga geen discussie houden over wat wel en niet klopt, zeker niet als je niets onderbouwt Arie. Mijn hoofdpunt is dat Pjotr en enkele anderen hier een slecht voorbeeld geven aan nieuwe leden. Let op mijn woordkeus: enkele anderen, dus zeker niet iedereen.

Gandhy onderbouwt tenminste nog iets.
Ik zie het als wezenlijk kenmerk van linux communities om niets zonder eigen onderzoek aan te nemen. En al helemaal niet anderen na te praten zonder gedegen eigen ervaringen.
Juist daarin ligt de kracht van deze gemeenschap: we onderzoeken samen iets en helpen de maker dan met feedback.

Daar zie ik niets van terug mbt ultamatix en dat vind ik jammer.
Zeker aangezien vele nieuwe leden zien dat ervaren leden dit soort gedrag vertonen.
Dus het gaat me niet om ultamatix, het gaat me om de niet constructieve houding van enkele ervaren forumleden die naar mijn weten beter zouden moeten weten.

Monk.

ps Pjotr, trek het je niet zo persoonlijk aan, een beetje kritiek kun je toch wel aan nietwaar

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #53 Gepost op: 2008/08/06, 19:36:20 »
Citaat van: Monkwarrior
Ik ga geen discussie houden over wat wel en niet klopt, zeker niet als je niets onderbouwt Arie. Mijn hoofdpunt is dat Pjotr en enkele anderen hier een slecht voorbeeld geven aan nieuwe leden. Let op mijn woordkeus: enkele anderen, dus zeker niet iedereen.

Gandhy onderbouwt tenminste nog iets.
Ik zie het als wezenlijk kenmerk van linux communities om niets zonder eigen onderzoek aan te nemen. En al helemaal niet anderen na te praten zonder gedegen eigen ervaringen.
Juist daarin ligt de kracht van deze gemeenschap: we onderzoeken samen iets en helpen de maker dan met feedback.

Daar zie ik niets van terug mbt ultamatix en dat vind ik jammer.
Zeker aangezien vele nieuwe leden zien dat ervaren leden dit soort gedrag vertonen.
Dus het gaat me niet om ultamatix, het gaat me om de niet constructieve houding van enkele ervaren forumleden die naar mijn weten beter zouden moeten weten.

Monk.
Nou nou. Gandhi was een Indiase politicus, Gandhy bestaat niet. Ik neem aan, dat je Gandyman bedoelt?  :-)

Als er iemand is die een slecht voorbeeld geeft, dan ben jij dat nu. Het script is immers geanalyseerd? Godallemachtig zeg. Jij weet het zeker ineens beter, nu het in in één praktijkgeval niet (of niet direct) problemen blijkt op te leveren? Die analyse van Johanvd is toch van hogere bewijskwaliteit dan een simpel praktijkproefje?

Ik vind *jouw* opstelling niet constructief. En ik begin inmiddels behoorlijk boos te worden over die opstelling van jou. Van die toon en die bewoordingen ben ik niet gediend, Monkwarrior.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #54 Gepost op: 2008/08/06, 20:36:37 »
Monkwarrior, wat is er mis met mijn analyse? Het is inderdaad een vrij korte, en zeker geen complete analyse, maar er zitten wel degelijk hele foute dingen in Ultamatix.

Je kan het programma dan wel gaan proberen en concluderen dat alles nog werkt, maar dat verandert niets aan hoe het te werk gaat en welke risico's je daarbij loopt. Dat het voor jou werkt wil nog niet zeggen dat het bij iedereen goed werkt en dat het een goed programma is.

Nota Bene: Dit is niet gebaseerd op oude trauma's en oude statements, maar op een analyse van de recente source code. Ik zou graag willen dat Ultamatix op een goede manier werkt, want het idee is best goed, al kan je ongeveer hetzelfde via Add/Remove... in het Applications menu.

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #55 Gepost op: 2008/08/06, 20:49:33 »
Citaat van: Johanvd
.....Ik zou graag willen dat Ultamatix op een goede manier werkt, want het idee is best goed......
Is het dan geen goed idee om feedback te geven naar de ontwikkelaars hiervan, zoals Monkwarrior voorsteld, over de zwakke punten  .
Het is een kwestie van negativiteit om te buigen naar positiviteit ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #56 Gepost op: 2008/08/06, 21:03:03 »
Er worden al verbeteringen aangebracht, zie bijv. hier: http://forumubuntusoftware.info/viewtopic.php?f=2&t=1365&st=0&sk=t&sd=a&start=50&sid=22f2ef41c98de9e5bf1880e18efb3413#p14250

Het probleem is alleen dat er nog steeds heel veel troep in zit. --assume-yes en --force-yes zijn echt levensgevaarlijk. De ontwikkelaar zegt dat het er in blijft omdat hij "de gebruikers niet lastig wil vallen met allerlei vragen". Er hoeft maar 1 verkeerde dependency te zijn, een rot programma of andere storing en APT gaat braaf je systeem slopen...
Ook het gebruik van die externe repo's, geen updates enz. kloppen ook niet.

Het idee van Ultamatix is wel goed (het op een makkelijke manier mogelijk maken om bepaalde software te installeren), maar de hele manier waarop het is opgebouwd, hoe het werkt, is gewoon bar slecht.
Ik zie liever dat de ontwikkelaars mee gaan helpen met de Backports, PPA's op Launchpad of desnoods getdeb.net
Want dit is niet de manier om het te doen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #57 Gepost op: 2008/08/06, 21:09:21 »
O ja, hier nog een review (is volgens mij ook al genoemd hier): http://www.geekosophical.net/?p=186

Citaat
But wait, there’s more! This script also contains russian roulette such as:
etc/ultamatix/ax_data/gutsy.autoscript-1295-else
etc/ultamatix/ax_data/gutsy.autoscript-1296-wget -c http://ubuntu-tweak.googlecode.com/files/ubuntu-tweak_0.3.4-1~ppa1_all.deb 2>&1 | sed -u 's/.*\ \([0-9]\+%\)\ \+\([0-9.]\+\ [KMB\/s]\+\)$/\1\n# Downloading \2/’ | zenity –window-icon=/usr/share/ultamatix/pixmaps/tweak.png –width=600 –height=100 –progress –auto-close –title=� Downloading Ubuntu Tweak…�
etc/ultamatix/ax_data/gutsy.autoscript:1297:sudo chmod +x ubuntu-tweak_0.3.4-1~ppa1_all.deb
etc/ultamatix/ax_data/gutsy.autoscript-1298-sudo dpkg -i ubuntu-tweak_0.3.4-1~ppa1_all.deb 2>&1 | zenity –window-icon=/usr/share/ultamatix/pixmaps/tweak.png –width=600 –height=100 –progress –pulsate –auto-close –title “Installing Ubuntu Tweak…�
The author calls this Ultimate Edition. I call it Ultimate Destruction.
Er zijn zoveel mensen die zeggen dat het rotzooi is... Wat zijn de redenen om te twijfelen aan deze goed onderbouwde reviews? Eigenwijsheid? Denken dat je het zelf wel beter weet? Ik heb nog geen goed onderbouwde reacties gezien dat het wel een goed programma is. "Het werkt bij mij" beschouw ik niet als een goed onderbouwde reactie.

Edit De code kopieert niet helemaal goed vanaf de blog. Even op het linkje klikken om het goed te kunnen zien.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #58 Gepost op: 2008/08/06, 22:57:41 »
Ik zou er verder geen energie in steken, Johan... De zaak was al duidelijk genoeg door jouw oorspronkelijke analyse. Pffff, al dat gedoe ineens, en dat op zo'n warme avond....

Offline Dave

  • Lid
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #59 Gepost op: 2008/08/06, 23:18:18 »
Er gaat eea wat langs elkaar heen wat uitgangspunt betreft als ik zo vrij mag zijn.

Dat het werkt is wel bekend. Heb het zelf ook al eens geprobeerd(automatix) en werkte als een speer.
Maar als je later wilt updaten of zaken verwijderen gaat het lastiger worden.
Op laatst maar een nieuwe installatie gedaan en ondertussen iets meer wegwijs geraakt dat het niet meer nodig was om dergelijk te gebruiken.

Wat hier verder telt is dat men het via dit forum beslist niet wil promoten vanwege dat het vreemde problemen kan geven en daardoor ook mensen kopschuw voor Ubuntu kan maken.

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #60 Gepost op: 2008/08/06, 23:47:45 »
Amen
Citaat
So once again: Please, kids, don’t try this at home. When you do, you make all the people who volunteer technical support online and Baby Tux cry.

Most of all, you run an extremely high chance of making yourself cry
Uit de link van Johanvd (geekosophical)..
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Kev

  • Lid
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #61 Gepost op: 2008/08/07, 18:19:59 »
Citaat van: Prosper
Amen
Citaat
So once again: Please, kids, don’t try this at home. When you do, you make all the people who volunteer technical support online and Baby Tux cry.

Most of all, you run an extremely high chance of making yourself cry
Uit de link van Johanvd (geekosophical)..
Dit zegt gewoon genoeg.
Ik heb het ook gezien met een testsysteem, ik was zelf een ongelovige thomas, maar een steekproef zelf houden heeft mijn ogen geopend voor indertijd automatix.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #62 Gepost op: 2008/08/10, 09:38:34 »
Kudos Pjotr. Sinds de introductie van Gutsy Gibbon heeft B0rkomatix haar bestaansrecht onder Ubuntu geheel verloren. Alles wat dit monstertje te bieden heeft, kan je gewoon via de pakketmanager bereiken. Alleen om encrypted DVD's af te spelen dien je de Medibuntu repo toe te voegen:

http://www.medibuntu.org/

De repository HowTo lezen
- een terminal venster openen;
- de regel voor jouw versie kopiëren;
- deze in het terminal venter plakken;
- de GPG sleutel (regel) kopieren;
- deze in het terminal venster plakken;
- naar onderen bladeren op de Medibuntu site;
- en het zelfde (kopiëren en in het terminal venster plakken) van de pakketten die je wilt hebben.

Klaar is Kees.

++
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline Diederik

  • Lid
    • http://www.dwolthof.nl
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #63 Gepost op: 2008/08/16, 10:51:10 »
Er zijn inmiddels voor mij 263 updates beschikbaar voor mijn pc maar installeren ho maar. Dit duurt toch geen week? Ook heb ik probleem om allerlei programs uit beheer op te starten, doen het gewoon niet?

Offline eendje

  • Lid
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #64 Gepost op: 2008/08/16, 11:04:41 »
Citaat van: diewaser
Er zijn inmiddels voor mij 263 updates beschikbaar voor mijn pc maar installeren ho maar. Dit duurt toch geen week? Ook heb ik probleem om allerlei programs uit beheer op te starten, doen het gewoon niet?
Je vraag heeft niets met Ultamtix te maken (tenzij je dat geïnstalleerd hebt natuurlijk), dus graag even een nieuw draadje openen anders wordt het onoverzichtelijk.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #65 Gepost op: 2008/08/16, 11:10:18 »
Citaat van: diewaser
Er zijn inmiddels voor mij 263 updates beschikbaar voor mijn pc maar installeren ho maar. Dit duurt toch geen week? Ook heb ik probleem om allerlei programs uit beheer op te starten, doen het gewoon niet?
Heb de indruk dat je bericht op deze plaats geheel verkeerd staat, tenzij je je ervaringen met automatix of ultamatix wil delen, maar dat wordt uit je bericht niet duidelijk.
Als het niks met dit topic te maken heeft stel ik voor dat je even een nieuw topic start. Ga naar subforum Software en configuratie en klik dan rechts boven het kader op : Post new topic
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Diederik

  • Lid
    • http://www.dwolthof.nl
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #66 Gepost op: 2008/08/16, 16:53:08 »
Citaat van: Peterbeter
Citaat van: diewaser
Er zijn inmiddels voor mij 263 updates beschikbaar voor mijn pc maar installeren ho maar. Dit duurt toch geen week? Ook heb ik probleem om allerlei programs uit beheer op te starten, doen het gewoon niet?
Heb de indruk dat je bericht op deze plaats geheel verkeerd staat, tenzij je je ervaringen met automatix of ultamatix wil delen, maar dat wordt uit je bericht niet duidelijk.
Als het niks met dit topic te maken heeft stel ik voor dat je even een nieuw topic start. Ga naar subforum Software en configuratie en klik dan rechts boven het kader op : Post new topic
Oke had verkeerd gelezen heb inmiddels de vraag verplaatst

Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #67 Gepost op: 2008/10/11, 17:38:57 »
Citaat van: BackwardsDown
Vandaag kwam ik dit artikel tegen op Planet Ubuntu Users, en ik dacht, is misschien wel leuk om het jullie te laten zien. Ik heb geen idee of Qense een bekende hier is ofzoiets:
http://www.qense.nl/posts/ubuntu-nl-warns-for-ultimatix

Om verder bij het onderwerp te blijven ben ik het roerend eens met de heersende mening over Ultamatrix. Ik denk dat Ubuntu Mint hier een stuk beter in slaagt, omdat ze ook update's en dergelijken kunnen leveren.
Ja, ik ben inderdaad de eigenaar van die blog. Het bericht vergrootte mijn bezoekersaantal behoorlijk en nog steeds wordt er vaak op gekeken. Bedankt voor het linken ernaar hier. ;)
Ik heb het stuk gevolgd op het wijde web en kwam toen uit bij het support forum van Ultimatix waar ze mij een beetje de grond in stampten: http://www.qense.nl/posts/wordpress-statsdiscussion-on-ultimatix Misschien wel tekenend voor het programma, alhoewel die TheeMan wel redelijk lijkt.

Ik hoop niet dat het erg is dat ik bevinding van anderen in mijn eerste bericht heb gebruikt. Het leek me gewoon goed om een waarschuwing uit te doen gaan en afgaande op verschillende discussies op fora hierover is dat zeker gelukt.
Vragen over Ubuntu Nederland of de internationale Ubuntu-gemeenschap? PB of mail me!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #68 Gepost op: 2008/11/10, 20:41:20 »
Inmiddels staat er ook in nummer 116 van de Ubuntu Weekly Newsletter een waarschuwing tegen Ultamatix: https://wiki.ubuntu.com/UbuntuWeeklyNewsletter/Issue116#Ultamatix

Re: Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #69 Gepost op: 2008/12/27, 02:04:25 »
Ik heb nog nooit van het programma gehoord.
Maar bedankt voor de waarschuwing! =D

olafvdkruk

  • Gast
Re: Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #70 Gepost op: 2009/03/07, 00:00:50 »
Het zou een handige en snelle manier moeten zijn om extra programma's, spellen enz. toe te voegen aan Ubuntu.
In de praktijk is het niet nodig, omdat je bijna alles al via de in Ubuntu ingebouwde software (synaptic enz.) kan doen.
Veel erger is dat het programma nogal wat dingen op een verkeerde manier doet en dus je systeem om zeep kan helpen.
ook aptitude

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #71 Gepost op: 2009/03/07, 00:35:45 »
ook aptitude
ook? Voor de duidelijkheid:
Aptitude is een hele goede vervanger van apt-get. Aptitude wordt 100% door ubuntu ondersteund.

Problemen met aptitude moeten worden gemeld en worden (z.s.m.) opgelost.
(in tegenstelling dus tot het onderwerp in dit topic Ultamatix)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #72 Gepost op: 2009/03/07, 10:01:25 »
ook aptitude
ook? Voor de duidelijkheid:
Aptitude is een hele goede vervanger van apt-get. Aptitude wordt 100% door ubuntu ondersteund.

Problemen met aptitude moeten worden gemeld en worden (z.s.m.) opgelost.
(in tegenstelling dus tot het onderwerp in dit topic Ultamatix)

Klopt, ik durf zelfs te beweren dat aptitude te prefereren is boven apt-get, mits je het vanaf het begin van een nieuwe installatie immer en consequent gebruikt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #73 Gepost op: 2009/03/07, 14:46:57 »
Het nadeel daarvan is dat je ook geen gebruik meer moet maken van de update manager of Synaptic. Die werken onder de motorkap met apt-get voor zover ik weet. Als je veel via de terminal werkt is het consequent gebruiken van aptitude wel beter ja.

Voor iedereen die het verder geen bal interesseert: gebruik gewoon de update manager, Synaptic en in de terminal apt-get :)
Dat werkt en er is niks mis mee.

timmy

  • Gast
Re: Officiële waarschuwing tegen Ultamatix
« Reactie #74 Gepost op: 2009/03/10, 20:03:02 »
'k Ga het eens testen met m'n Jaunty Alpha in VirtualBox. Lijkt me het veiligst  ^-^.