Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Niet genoeg ruimte voor updates  (gelezen 20978 keer)

Offline lizardman

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #75 Gepost op: 2009/09/03, 09:56:58 »
Er zou ook nog zoiets als een scan functie in kunnen komen die ziet hoe groot de HD is.
Afhankelijk daarvan zou hij de slider in de optimale stand kunnen zetten.

Mocht de gebruiker het er niet mee eens zijn kan er altijd nog geschoven worden.
Als ik het goed begrijp is dat precies wat er nu gaat gebeuren. De slider komt dan in het midden te staan tussen wat minimaal nodig is (2.5 GB) en de maximaal beschikbare ruimte. Dit in het geval van een dual/multi boot natuurlijk; als je de hele schijf wil gebruiken dan heb je geen slider nodig.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #76 Gepost op: 2009/09/03, 23:59:02 »
Er zou ook nog zoiets als een scan functie in kunnen komen die ziet hoe groot de HD is.
Afhankelijk daarvan zou hij de slider in de optimale stand kunnen zetten.

Mocht de gebruiker het er niet mee eens zijn kan er altijd nog geschoven worden.
Als ik het goed begrijp is dat precies wat er nu gaat gebeuren. De slider komt dan in het midden te staan tussen wat minimaal nodig is (2.5 GB) en de maximaal beschikbare ruimte. Dit in het geval van een dual/multi boot natuurlijk; als je de hele schijf wil gebruiken dan heb je geen slider nodig.

Precies. Theoretisch niet helemaal de ideale oplossing, want 2,5 GB is eigenlijk altijd te weinig voor een volwaardige installatie, en zou dus überhaupt niet mogen vóórkomen. Maar *in de praktijk* zal die 2,5 GB bijna nooit meer gebeuren, want er is doorgaans (veel) meer beschikbare ruimte.

Dus dat reduceert dit laatste puntje tot iets dat vooral theoretisch belang heeft. En ik ben een praktisch man, dus ik steek de vlag uit voor deze oplossing. Ik zie ernaar uit, om de gerepareerde ubiquity uit te proberen: in de volgende alfaversie van Karmic?  :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #77 Gepost op: 2009/09/18, 15:05:54 »
Tot mijn grote teleurstelling zit deze fout nog steeds in de Ubiquity van Karmic alfa 6.

Colin Watson, de verantwoordelijke man, laat ook al tijden niks van zich horen in het Launchpad-draadje. Ondanks herhaalde oproepen om wat te vertellen over de voortgang.

Dit bevalt me niks.  :(

DarkEra

  • Gast
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #78 Gepost op: 2009/09/18, 15:48:38 »
Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een andere distro, zoals ze bezig zijn bij Ubuntu de laatste tijd van wat ik her en der lees bevalt me totaal niet. Eerst dat getrek met Java en nu weer dit wat Pjotr aangeeft. Te triest voor woorden.  :|

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #79 Gepost op: 2009/09/18, 16:20:51 »
Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar een andere distro, zoals ze bezig zijn bij Ubuntu de laatste tijd van wat ik her en der lees bevalt me totaal niet. Eerst dat getrek met Java en nu weer dit wat Pjotr aangeeft. Te triest voor woorden.  :|
Offtopic: Je bedoelt Sun Java? Dan moet je suse gaan gebruiken! De bedrijven Novell (opensuse) en Sun (java) hebben al jarenlang een strategisch samenwerking overeenkomst waarin Novell onder andere aangeeft Sun java te promoten.
p.s. Novell heeft ook een overeenkomst gesloten met Microsoft, dus dat beloofd wat voor je! :P
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #80 Gepost op: 2009/09/25, 19:14:45 »
Nou, er zit eindelijk weer wat schot in. Hè hè....  :P

[Jaunty and Karmic] the installer by default proposes a wrong size for the Ubuntu partition (far too small)

Pjotr12345 wrote 40 minutes ago:    #24

@ Colin Watson: it's not encouraging that you don't reply here anymore... After all, a lot of people took the trouble to support and investigate this bug. Someone (Alex) even provided a fix...

*Please* tell us what will be done about this bug, and when we can expect a fix in a daily build of Karmic.

Please reply.

Evan Dandrea wrote 4 minutes ago:    #25

This is waiting on Alex signing the contributor agreement. I have been in touch with him on this, and he is working through the paperwork on his end. Please be patient.

Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #81 Gepost op: 2009/09/27, 00:03:42 »
Zo zie je maar, het best wel professioneel.
Er word niet zomaar ff wat verandert zonder schriftelijke toestemming.

Vind ik een goed proces  8)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #82 Gepost op: 2009/09/27, 00:07:12 »
Zo zie je maar, het best wel professioneel.
Er word niet zomaar ff wat verandert zonder schriftelijke toestemming.

Vind ik een goed proces  8)

Ja, dat is zo. Maar ik baal wel, dat ik zo veel heb moeten drammen om ff een tussentijds bericht als dit te krijgen.... De communicatie kan beter daarzo.

Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #83 Gepost op: 2009/09/27, 00:16:05 »
Mja, maar ik weet niet of dit Pro's zijn die dit doen voor dagelijks werk, of vrijwilligers ?

En denk niet dat dit het enige puntje is waar ze mee bezig zijn....
Ik begrijp wel waarom je zo reageert hoor ?
Echter als je hierover nadenkt snap ik wel dat ze niet direct op alles reageren.
heb trouwens geen idee hoeveel van dit soort meldingen er dagelijks binnen komen en of ze per persoon een bepaald onderwerp moeten afhandelen.

Stel je voor er komen dagelijks 50 van dit soort meldingen binnen, die moeten dan allemaal afgehandeld worden, het moet verbeterd worden indien ze het oppakken enz enz.

Nogmaals ik snap je ongeduld, maar denk dat je dan duizelig word van het werk.
Buiten nog het feit dat er geen werkdagen zijn op internet.
Wereldwijd word vanuit alle tijdzones meldingen gedaan, en die gast die erover gaat zla ook maar 8 a 9 uur per dag werken, en slapen als wij wakker zijn...
Maf voorbeeld maar is wel iets wat ik me zo kan voorstellen.....

enyway er word aan gewerkt, en weer een NL initiatief wat verwerkt word  8)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #84 Gepost op: 2009/09/27, 00:45:09 »
Ter info maar offtopic: er zijn zo'n 1.800 meldingen per week volgens https://wiki.ubuntu.com/BugSquad

Neemt niet weg: vooral melden! Hopelijk krijgen de juiste meldingen ook de juiste aandacht. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #85 Gepost op: 2009/09/27, 00:53:44 »
Ter info maar offtopic: er zijn zo'n 1.800 meldingen per week volgens https://wiki.ubuntu.com/BugSquad

Neemt niet weg: vooral melden! Hopelijk krijgen de juiste meldingen ook de juiste aandacht. :)

Launchpad raakt aardig verstopt, geloof ik... Om aandacht te krijgen, volstaat een simpele foutmelding vaak niet meer. Ook al is het een juiste melding.

Je moet wat op de trom roffelen en wat medestanders krijgen, die de zaak ondersteunen. Anders kom je er niet meer doorheen, tegenwoordig. Neveneffect van de enorme groei van Ubuntu, ongetwijfeld.

Als ik een eenvoudige foutmelding doe bij Bugzilla, voor openSUSE, dan krijg ik meestal meteen (binnen een dag) antwoord van een ontwikkelaar van Novell, die me netjes door het onderzoeksproces heenhelpt en vlot een reparatie van de fout voorbereidt... Een heel verschil.

Enfin, het is niet anders. Canonical is maar een klein bedrijf.

Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #86 Gepost op: 2009/09/27, 02:02:32 »
1.800 meldingen per week ??

Sjees, hoop dat die goed verdeeld worden tussen een aantal personen.
1800 : 7 = 257 meldingen per dag.
Moet er niet aan denken dat ik zoveel meldingen zou moeten beantwoorden, afhandelen en dan nog een reparatie verzorgen.

Alleen al zoveel keer een postje beantwoorden is een dag taak......  ???
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #87 Gepost op: 2009/09/27, 02:30:49 »
Zou dat niet doen ?

Word pjotr boos  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #88 Gepost op: 2009/09/27, 08:52:57 »
Dit is het installatie gedeelte en we gaan nu offtopic!
Er is niemand die 257 meldingen per dag afhandelt. Dat doet het BugSquad. Die bestaat voornamelijk uit vrijwilligers. De werkwijze is niet dat je rechtstreeks in contact komt met een ontwikkelaar of andersom. Alle contacten lopen via Launchpad. Extra op de trom roffelen (volgens mij ook wel het "me too" effect genoemd) helpt volgens mij niet mee de grote stroom meldingen met de juiste prioriteit af te handelen. Uiteraard laat ik iedereen vrij hier anders mee om te gaan.
Wat volgens mij echt helpt: sluit je aan bij het Bugsquad en help mee met de triage. Dat is niet heel technisch maar wel nuttig.
Er zijn wel meer verschillen met suse maar daar ga ik maar niet op in.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #89 Gepost op: 2009/09/27, 10:01:21 »
Die bugsquad is hard nodig. Eén van de problemen met dergelijke open systemen is dat niet alle meldingen van even hoge kwaliteit zijn...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #90 Gepost op: 2009/10/07, 00:47:02 »
Het probleem is, naar alle waarschijnlijkheid, verholpen! Als het goed is, kunnen we het binnenkort uitproberen met een "daily build" van Karmic.  :)

Ik hou jullie op de hoogte.

Jaunty wordt overigens niet gerepareerd, maar dat had ik ook niet verwacht. Het is immers geen LTS. En over een paar weken installeert er toch niemand meer Jaunty.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/07, 00:50:18 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #91 Gepost op: 2009/10/07, 10:07:02 »
Je kan het nu al uitproberen met de laatste daily build plus een update van ubiquity, en het werkt. Standaard wordt meer dan 2,5GB voorgesteld:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieDesktopKarmic#Schijfruimte
Morgen zal de nieuwe ubiquity wel in de daily build zitten, dat is makkelijker testen. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #92 Gepost op: 2009/10/07, 12:05:45 »
Kan dit regeltje nog aangevuld worden ?

Met de schuifbalk onderin kan worden ingesteld hoeveel ruimte voor Ubuntu vrij gemaakt moet worden..
Voor een redelijk werkbaar systeem is 15 Gig een aanbevolen ruimte.


De meeste mensen hebben tegenwoordig giga grote HDtjes in hun PC en dan is 15 Gig afsnoepen helemaal nix.
En je voorkomt hiermee toch dat ze al snel ruimte tekort komen als ze een paar weekjes aan het installeren zijn.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #93 Gepost op: 2009/10/07, 12:49:27 »
Voor een redelijk werkbaar systeem is 15 Gig een aanbevolen ruimte.

Bron? https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements gaat over versies t/m 8.10. Deze geeft aan minimal recommended 8GB. De originele CD-hoes (8.04) vermeld minimum 4GB.

Een aanvulling is wel nuttig. Toegevoegd: Het minimum is 4GB maar voor een normaal werkend systeem is minimaal 8GB nodig.

Bedankt voor de tip:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieDesktopKarmic#Schijfruimte
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #94 Gepost op: 2009/10/07, 18:52:00 »
Ik heb deze week op 2 nieuwe computers Ubuntu geinstalleerd.
Alleen volledig gemaakt zodat alles werkt.
Nog geen extra wallpapers, muziek of films erop gezet.
Nog geen extra programma's geinstalleerd.

Van de 35 Gig HD die erin zit is er u 4.15 Gig verbruikt.

We nemen als voorbeeld een normale gebruiker ....

Die installeerd nog wat apps., spelletjes, kopieerd een cd met muziek naar zijn HD a. 700 MB
Die wil zaken als films downloaden , gemiddelde DivX film is ? 800Mb ? of een normale film 1,5 Gig.

Hoe snel denk je dat een Ubuntu installatie op een partitie van 4 Gig vol zit ?
Hoe snel denk je dat een Ubuntu installatie op een partitie van 8 Gig vol zit ?

Beste Testcees, al die gebruikers zullen je na een paar weken zeer dankbaar zijn dat je zo weinig ruimte adviseerde.
Zeker alle gebruikers die een HD erin hebben zitten van 300Gig of 500 of meer Gigjes.

Want nu kunnen ze weer aan de gang hun partities te vergroten of andere moeilijke stappen ondernemen om hun systeem werkbaar te houden.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #95 Gepost op: 2009/10/07, 19:27:48 »
De officiële minimale systeemeisen zijn, zowel bij Windows als bij de meeste Linuxdistributies, nogal... kuch... optimistisch.  :P

Zelf vind ik 10 GB een mooie minimumomvang voor een Ubuntupartitie. Meer kan altijd, maar we praten over een minimum voor "soepel draaien". Grote filmbestanden kun je sowieso beter opslaan buiten Ubuntu, dus op een aparte opslagpartitie of zo.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #96 Gepost op: 2009/10/07, 19:30:05 »
Ik neem aan dat als iemand Ubuntu installeert op een partitie die kleiner is dan 10 GB, dat het dan om een dual boot gaat.
De rest van de ruimte gaat dan op aan Windows en data.
Heb je alleen Ubuntu, dan is het onzinnig om zo'n kleine partitie te maken.

Aangezien Ubuntu prima kan werken met NTFS, lijkt het mij logisch dat men de films, muziek en andere ongein op de NTFS-partitie laat staan.
Alleen de extra programma's zoals spelletjes zullen veel ruimte in kunnen gaan nemen op de Ubuntu-partitie.
Daarom zou 10 GB wel een mooi minimum zijn als je veel spelletjes en andere programmatuur wil.

Je kan dus prima een Ubuntu-partitie hebben van een paar GB, en toch Terabytes aan muziek, films etc. hebben ;)
Je moet dan alleen wel rekening houden met de plek waar je die opslaat.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #97 Gepost op: 2009/10/07, 19:52:00 »
Kijk morgen met de dailybuild van Karmic. Dit zal wel net zo werken als bij de Ubuntu alternate installatie cd: de beschikbare ruimte wordt ongeveer gehalveerd: de ene helft blijft vrije ruimte voor Windows, de andere helft is voor de Ubuntu partities.

Beste Testcees, al die gebruikers zullen je na een paar weken zeer dankbaar zijn dat je zo weinig ruimte adviseerde.
Zeker alle gebruikers die een HD erin hebben zitten van 300Gig of 500 of meer Gigjes.
Dus bij een moderne 500GB schijf, waar 100GB in gebruik is, zal door de schuifbalk zo'n 200GB worden geadviseerd. De tekst in het installatieartikel is beslist niet "mijn advies voor iedereen" maar heeft betrekking op het minumum.

Ik neem aan dat als iemand Ubuntu installeert op een partitie die kleiner is dan 10 GB, dat het dan om een dual boot gaat.
De rest van de ruimte gaat dan op aan Windows en data.
Heb je alleen Ubuntu, dan is het onzinnig om zo'n kleine partitie te maken.
Ja, de schuifbalk is uitsluitend in beeld bij "een keuzemogelijkheid bij het opstarten". Als het niet om een dual boot gaat kies je Leegmaken en de gehele schijf gebruiken. Of voor niet-gepartitioneerde ruimte (deze keuze is alleen aanwezig als dat er niet-gepartitioneerde ruimte is).

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieDesktopKarmic#Schijfruimte
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #98 Gepost op: 2009/10/07, 20:28:01 »

Dus bij een moderne 500GB schijf, waar 100GB in gebruik is, zal door de schuifbalk zo'n 200GB worden geadviseerd. De tekst in het installatieartikel is beslist niet "mijn advies voor iedereen" maar heeft betrekking op het minumum.

Wanneer hij zichzelf automatisch aanpast aan de beschikbare ruimte zou dit ideaal zijn.
In dat geval trek ik mijn woorden in.  ;)

Ik ging ervan uit dat hij vast op dit getal stond.....
Want alleen dan is het advies in de tekst bindend voor nieuwe gebruikers, en ik ga er nog altijd vanuit dat het gros volledig digibeet is.
Dus de handleiding moet echt dummyproof zijn wil je niet toekomstige gebruikers teleurstellen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #99 Gepost op: 2009/10/07, 21:05:47 »
Ik zou niet één absoluut getal in het artikel zetten, maar misschien wel suggesties voor enkele gebruiksscenario's van manieren hoe je Ubuntu normaal gebruikt.

Vb. netbooks met een SSD hebben vaak minder ruimte dan wat sommigen hier voorstellen als minimum...  ;-)

Ik denk dat het nuttig is te kijken naar bijvoorbeeld de volgende gebruiksscenario's:
- standaard Ubuntu met vertalingen en codecs en geen of nauwelijks extra programma's (en zeker geen grote)
- Ubuntu-installatie waarop je een aantal extra software die je nodig hebt wil installeren
- Ubuntu-installatie voor de mensen die alles eens willen uitproberen  8)
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact