Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Niet genoeg ruimte voor updates  (gelezen 20898 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #100 Gepost op: 2009/10/07, 21:08:33 »
Wanneer hij zichzelf automatisch aanpast aan de beschikbare ruimte zou dit ideaal zijn.
Dat is zo! Let maar op de komende build van Karmic (of update ubiquity handmatig). :)

Dus de handleiding moet echt dummyproof zijn wil je niet toekomstige gebruikers teleurstellen.
Eens, bedankt voor het meedenken.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #101 Gepost op: 2009/10/07, 21:46:07 »
Mijn installatie -persoonlijke data en swap niet meegerekend- neemt 6 GB in.
Dit is een redelijk standaard installatie, met Gnome, NL vertalingen, codecs en programma's die ik gebruik.
Er zitten geen grote spellen of andere programma's bij.
De grootste pakketten zijn ia32-libs, verschillende kernels, OpenOffice en Java.
Ik denk dat het bij de meeste mensen in deze orde van grootte valt.

Installeer je naast Gnome ook nog KDE of andere desktop environments, dan kan daar een paar GB bij komen.
Grote spellen kunnen ook enkele GB's zijn.

Zou ik mijn installatie strippen, zodat er geen dubbele kernels meer zijn en alle programma's die ik niet vaak gebruik ook weg zijn, dan bespaar ik waarschijnlijk maar 1 tot 1,5 GB.

Als ik het goed herinner, dan zijn de installaties op de laptop en andere computers die ik heb geïnstalleerd ook ongeveer net zo groot.

Eerdere probeersels (Gnome, KDE, Xfce, spellen, andere meuk) namen al gauw 11 GB in.
Een kleine installatie in Virtualbox had genoeg aan 3 GB.

Zomaar wat getallen en voorbeelden... :)

Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #102 Gepost op: 2009/10/08, 00:14:16 »
Dat is een andere tak van sport en doet nu niet ter zaken.

Eerst moeten we een mooie handleiding maken voor dummy met een normale standaard installatie.

later kan er nog wel een How To komen voor een blokkendoos, alhoewel een forumlid dit al op zijn webstek heeft staan....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #103 Gepost op: 2009/10/08, 11:58:58 »
....en het is verholpen in de daily build van vandaag!  =D
Zie bijgevoegde schermafdruk.

Dat zal een hoop toestanden gaan schelen, straks.  :)

Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #104 Gepost op: 2009/10/08, 18:56:01 »
Ziet er goed uit  8)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #105 Gepost op: 2009/10/08, 20:10:39 »
Weer een geslaagde actie van Ubuntu-NL. Wat waren ook alweer de overige geslaagde petities?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #106 Gepost op: 2009/10/08, 23:54:55 »
Weer een geslaagde actie van Ubuntu-NL. Wat waren ook alweer de overige geslaagde petities?

Recent: de kwestie rond de uitblijvende veiligheidsupdates voor Sun Java JRE. Daar heeft Canonical inmiddels gelukkig een mooie oplossing voor geschapen.

En iets langer geleden: de standaardkeuze voor de toetsenbordindeling voor Nederland, bij de installatie van Ubuntu, was ooit Nederlands. Heel lastig, want dat toetsenbord is (helaas!) bijna uitgestorven. Die standaardkeuze hebben we door een actie van Ubuntu-NL veranderd gekregen in Verenigde Staten Internationaal (met dode toetsen).

De (nog lopende) actie voor herinvoering van handmatige schermkeuze (displayconfig-gtk) zit op dood spoor, helaas. Het is op de wensenlijst gezet voor gnome-control-center, en we hebben het advies gekregen om ons te wenden tot Gnome. Bovenstrooms dus. Enfin, misschien moeten we dat maar eens doen...

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Niet genoeg ruimte voor updates
« Reactie #107 Gepost op: 2009/10/09, 08:48:32 »
Dat was het, bedankt voor de informatie.