Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Xubuntu en opschonen vd Harde Schijf  (gelezen 2317 keer)

Offline yJi

  • Lid
[Opgelost] Xubuntu en opschonen vd Harde Schijf
« Gepost op: 2012/09/18, 18:42:34 »
Zijn er programma's voor Xubuntu die lijken op CHKDSK en Defragmenteren?
Als dat zo is hoe heten deze programma's dan en zijn ze dan op te roepen in Terminal?
Of is dit overbodig in Linux systemen?
 
« Laatst bewerkt op: 2012/09/23, 15:47:15 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu en opschonen vd Harde Schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/18, 18:54:28 »
Defragmenteren hoeft met linux niet.

Chkdsk heet in linux fsck, maar dit kun je alleen op een partitie doen die niet gemount is.
Ik doe dit normaal met een ubuntu livecd, dan met gparted,
fsck via gparted.

Start de livecd van ubuntu.
Start gparted.
Kies de harde schijf.(rechtsboven).
Unmount de hd indien nodig.
Met muis op partitie gaan staan, dan rechtertoets, dan check kiezen(dit is fsck).
Dan op uitvoeren drukken.
Doe dit voor elke partitie, behalve swap en ntfs en fat32 en fat.
Doe dit voor elke harde schijf.

Je kunt ook nog proberen, tijdens booten, naar grub gaan, linker shift indrukken tijdens boot dan kom je in grub.
Daar recovery kiezen(2e regel), daar vind je ook fsck, is volgens mij nieuw, of ik heb het nog niet gezien, en ik heb dit nog niet gebruikt.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/18, 18:58:50 door jan11000 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu en opschonen vd Harde Schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/18, 18:56:04 »
Defragmenteren is niet nodig in Linux, wil je de HD schoonmaken, dan geef je in een terminalscherm sudo apt-get autoremove (wel goed controleren wat er verwijderd wordt) en da's alles.

Jan, je was me voor :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.


Offline joop905

  • Lid
Re: Xubuntu en opschonen vd Harde Schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/18, 20:39:28 »
deze opdracht heeft mijn voorkeur:

sudo apt-get autoremove && sudo apt-get clean all && sudo apt-get autoclean all

Offline RikRik

  • Lid
Re: Xubuntu en opschonen vd Harde Schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/18, 20:54:59 »
deze opdracht heeft mijn voorkeur:

sudo apt-get autoremove && sudo apt-get clean all && sudo apt-get autoclean all
M'n HD  schoonmaken doe ik eigenlijk nooit maar heb bovenstaande code toch maar eens uitgevoerd in Terminal, resultaat: 250 mb vrije ruimte erbij !!
Weer een topic in m'n favorieten  =D

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu en opschonen vd Harde Schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/19, 09:41:12 »
Een aanvulling In verband met fsck ("chkdsk"): partities op interne schijven die automatisch bij opstart aangekoppeld worden, worden automatisch gechecked bij de opstart. Je hoeft je voor die partities dus geen zorgen te maken.

Het gaat hier om partities die aangekoppeld worden tijdens de opstart met de gegevens, opgenomen in het configuratiebestand /etc/fstab. In dat configuratiebestand wordt aangegeven of de partitie gecontroleerd moet worden. Standaard staat dat aan.

Anders is het met partities die pas na de opstart aangekoppeld worden. Het kan hier gaan om niet-systeem partities op interne schijven, of om partities op verwijderbare (USB) schijven. Standaard worden die nooit getest. Het is verstandig om dat nu en dan eens zelf te doen.

Je kan dat doen met gparted, zoals jan1100 uitlegt. Voor niet-systeemschijven is het niet nodig vanaf een live CD te werken. Het is zelfs niet gparted te installeren: je kan ook grafisch werken met "Disk Utility", dat standaard in Ubuntu zit. In het linker paneel kies je de partitie, rechts klik je eerst "unmount volume" en daarna "check file system".

Met de commandolijn is soms het snelste: hier heb ik uitgelegd hoe dat in zijn werk kan gaan: http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/%28tip%29-controleer-nu-en-dan-je-verwijderbare-schijven/msg285926/#msg285926

Re: Xubuntu en opschonen vd Harde Schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/19, 11:21:05 »
"Een aanvulling In verband met fsck ("chkdsk"): partities op interne schijven die automatisch bij opstart aangekoppeld worden, worden automatisch gechecked bij de opstart. Je hoeft je voor die partities dus geen zorgen te maken."

Ja na elke 30 opstarts.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu en opschonen vd Harde Schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/19, 13:30:14 »
Ja na elke 30 opstarts.
Na elke opstart. Het gaat om een vlugge check, op basis van de journals. Na 30 opstarts wordt een gedetailleerde scan doorgevoerd.
Bij partities zonder journal, zoals ext2 of fat, is de check altijd gedetailleerd.

Re: Xubuntu en opschonen vd Harde Schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/19, 14:43:35 »
Ja na elke 30 opstarts.
Na elke opstart. Het gaat om een vlugge check, op basis van de journals. Na 30 opstarts wordt een gedetailleerde scan doorgevoerd.
Bij partities zonder journal, zoals ext2 of fat, is de check altijd gedetailleerd.

Oh, dat wist ik niet eens. Bedankt! :)

Offline yJi

  • Lid
Re: Xubuntu en opschonen vd Harde Schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/20, 09:37:49 »
Jullie allemaal bedankt hoor voor deze prachtige hulp, zo weer eens iets geleerd over linux systemen!
Zo wordt het ook voor mij een heel stuk eenvoudiger.
Dus nomaals dank daarvoor!

Jana
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro