Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Upgrade van 10.04 naar 12.04 op Acer: geen balken meer  (gelezen 645 keer)

Offline HarryRmk

  • Lid
Upgrade van 10.04 naar 12.04 op Acer: geen balken meer
« Gepost op: 2012/10/01, 15:21:28 »
De upgrade ging goed, maar daarna werd alleen de bureaubladfoto op het hele scherm, verder niets! Nou ja, één icoontje van  Evolution. Ik kon de mail dus nog wel bekijken, maar de bovenbalk, met sluit-, minimaliseer-/maximaliseer- 'knopjes' lieten zich niet zien.
Hoe krijg ik de bovenbalk en de onderbalk weer op het scherm zodat ik weer bij de instellingen en andere programma's en schijven kan?

Ik heb van 10.04 met Deja Dup een back-up op een 32 Gb memorystick gemaakt.

Acer Aspire 7520 laptop (Ubuntu is het enige besturingssysteem)
AMD 64 Athlon X@
NVIDIA graphics

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04 op Acer: geen balken meer
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/01, 15:33:56 »
De werkomgeving Unity is heel andere koek dan de Gnome 2-werkomgeving van 10.04.... Als je met de muispijl helemaal naar boven gaat, naar de bovenrand van je scherm dus, dan zou je alsnog de vensterknoppen moeten zien verschijnen.

Als je niet kunt/wilt wennen aan Unity, overweeg om dan gnome-session-fallback te installeren of om de boel om te bouwen naar xubuntu-desktop: https://sites.google.com/site/computertip/alternatief
« Laatst bewerkt op: 2012/10/01, 15:43:52 door Pjotr »

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04 op Acer: geen balken meer
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/01, 15:47:38 »
Dat is vreemd, die laptop zou ubuntu/unity makkelijk aan moeten kunnen. Kan je tijdens het inloggen unity 2D kiezen en kijken of je dan wel een werkbare omgeving krijgt?

Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04 op Acer: geen balken meer
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/01, 15:58:51 »
De werkomgeving Unity is heel andere koek dan de Gnome 2-werkomgeving van 10.04.... Als je met de muispijl helemaal naar boven gaat, naar de bovenrand van je scherm dus, dan zou je alsnog de vensterknoppen moeten zien verschijnen.

Als je niet kunt/wilt wennen aan Unity, overweeg om dan gnome-session-fallback te installeren of om de boel om te bouwen naar xubuntu-desktop: https://sites.google.com/site/computertip/alternatief

"alleen de bureaubladfoto op het hele scherm"

Dat betekent dus dat Unity niet eens opstart bij de TS (oftewel: Compiz laadt niet). Lijkt me dus eerder een upgrade-probleem dan het installeren van een andere DE als alternatief...

@Topicstarter: Een schone installatie zou dit moeten oplossen.

Offline HarryRmk

  • Lid
Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04 op Acer: geen balken meer
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/01, 16:30:34 »
[...] Kan je tijdens het inloggen unity 2D kiezen en kijken of je dan wel een werkbare omgeving krijgt?

Ja, dat lukt. Het ziet er wel wat grof uit. En de werkbalk waarop geminimaliseerde prog's, is dat nu de programmabalk  links, die verschijnt als je de muis er naar toe beweegt? Daar ben ik al blij mee.

Als nog meer tips zijn voor een prettiger gebruik, graag!

Harry

Offline HarryRmk

  • Lid
Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04 op Acer: geen balken meer
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/01, 16:32:42 »
De werkomgeving Unity is heel andere koek dan de Gnome 2-werkomgeving van 10.04.... Als je met de muispijl helemaal naar boven gaat, naar de bovenrand van je scherm dus, dan zou je alsnog de vensterknoppen moeten zien verschijnen.

Als je niet kunt/wilt wennen aan Unity, overweeg om dan gnome-session-fallback te installeren of om de boel om te bouwen naar xubuntu-desktop: https://sites.google.com/site/computertip/alternatief

"alleen de bureaubladfoto op het hele scherm"

Dat betekent dus dat Unity niet eens opstart bij de TS (oftewel: Compiz laadt niet). Lijkt me dus eerder een upgrade-probleem dan het installeren van een andere DE als alternatief...

@Topicstarter: Een schone installatie zou dit moeten oplossen.

Maar ben ik bij een schone installatie niet al mijn bestanden, mails, instellingen enz.kwijt?

Ik zag inderdaad een foutmelding over Compiz langskomen, maar ik begreep hem niet.

Groet, Harry

Re: Upgrade van 10.04 naar 12.04 op Acer: geen balken meer
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/01, 22:56:45 »
Dat ben je niet kwijt want je zegt dat je een backup hebt gemaakt met Deja Dup dus die kun je achteraf gewoon herstellen ;)

Maar evt. kun je ook gewoon in Unity 2D doorwerken. Op een paar effectjes na is die precies hetzelfde als de 3D met Compiz :)